BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Sander Fondse op 09 March 2008, 16:44:00

Titel: Waarden Motorregeling
Bericht door: Sander Fondse op 09 March 2008, 16:44:00
Ik heb een Fleischmann 212 bij wijze van proef omgebouwd met een Uhlenbrock 76420. Ik heb in de handleiding gelezen dat er enkele CV's kunnen worden gebruikt voor het bijstellen van de motorregeling. Ik heb een oude Fleischmann rondmotor. Na het ombouwen is hij nog steeds vreselijk luid (zal wel nooit eindigen) en hij loop schokkender dan voor de ombouw.

Weet iemand welke waarden het beste in die CV's kan staan ?
Titel: Re: Waarden Motorregeling
Bericht door: Jeroen1975 op 09 March 2008, 16:56:42
Heej Sander

Ik heb een tijdje geleden ook 2 Fl loks omgebouwd. Ik heb ook dat probleem gehad van schokkerig rijden. Het grootste probleem bij die Fl dingen is de stroomafname. Na het ombouwen heb je namenlijk 1 draaistel (zonder motor) waar bij je aan bijde zijdes stroom af neemt, en motor draaistel maar aan 1 zijde. Nu heb ik bijde loks electrische met elkaar verbonden en geen problemen meer gehad.


Ik weet niet of dit is wat je zocht?

Succes
Titel: Re: Waarden Motorregeling
Bericht door: Sander Fondse op 09 March 2008, 19:38:39
Citaat
Na het ombouwen heb je namenlijk 1 draaistel (zonder motor) waar bij je aan bijde zijdes stroom af neemt, en motor draaistel maar aan 1 zijde
Bij mij is het erger, het motordraaistel neemt bij mij helemaal geen stroom meer af.
Ik heb het echter ook over het feit dat de motor schokt, terwijl de lampen constant branden.
Titel: Re: Waarden Motorregeling
Bericht door: Jeroen1975 op 09 March 2008, 19:40:57
Eeeeuuuuh...... Dan weet ik het ook niet.

Sterkte
Titel: Re: Waarden Motorregeling
Bericht door: P.Kramer op 10 March 2008, 22:25:27


Je moet even 2 dingen onderscheiden:
Slecht railkontakt waardoor de dekoder geen goede spanning ontvangt. Te herkennen aan o.a knipperende lampjes.
en slecht rijgedrag ten gevolge van de dekoder instellingen.

Sluit de lok even rechtstreeks aan op de centrale (b.v via draden naar de wielen of printplaat.
Loopt de motor dan nog onrustig experimenteer dan met de CV waarden. (CV 53, 56 en 58)

Kijk of er veel vonkvorming is op de rotor (anker) zoja, haal de motor uit elkaar en maak de ankerplaat goed schoon en vooral de speet tussen de 3 ankerplaten. Controleer ook de koolborstels en kijk of er veel koolstof in het motorhuis zit.
Fleischmann rondmotoren kunnen heel mooi lopen.
Succes

Peter Kramer
Digitaalservice.nl
Titel: Re: Waarden Motorregeling
Bericht door: Sander Fondse op 11 March 2008, 08:25:21
Citaat
Controleer ook de koolborstels en kijk of er veel koolstof in het motorhuis zit.
Fleischmann rondmotoren kunnen heel mooi lopen.
Kijk, ik weet niet of daar het probleem juist zit.
Ik heb de motor volledig met wasbenzine schoongemaakt (anker eruit..... enz) en de koolborstels vervangen. Ik heb vervolgens het lagertje waarin de motoras zit gesmeerd met 1 druppel olie van Fleischmann, evenals de assen en de tandwielen (zoals aangegeven in de handleiding van de lok). Zou het kunnen dat ik te weinig smering heb voorzien (moet ik ook nog met vet of ......) ?
Titel: Re: Waarden Motorregeling
Bericht door: P.Kramer op 11 March 2008, 09:34:12


Nee , een paar druppels is prima. Om te controleren of de motor goed loopt kan je er gewoon gelijkspanning op zetten bv van een oude fleischmann trafo. De draden van dekoder mogen dan NIET aangesloten zitten.

Nog een test is de motordekoder draden (oranje en grijs) op een andere motor aan te sluiten indien mogelijk.

Zo kan je misschien achterhalen wat de oorzaak kan zijn.
Het is dus een kwestie van uitwisselen.
Tenslotte kan ook de dekoder niet geschikt zijn maar de combinatie UH76420-Fleischmann heb ik vaak gemonteerd en zoals gezegd zou mooi moeten kunnen lopen .

Succes

P.kramer
Digitaalservice.nl