BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Ceesbaat op 09 March 2008, 15:57:31
-
Dag mede modelspoorders,
De afgelopen heb ik gewerkt aan een ontwerp van mijn te realiseren modelspoorbaan in schaal N. Dit weekend wat ideeen opgedaan in Houten.
Afbeelding 1: Totaaloverzicht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Berggebied___versie1___totaaloverzicht.jpg)
Afbeelding 2: Zichtbare sporen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Berggebied___versie1___zichtbaar_gedeelte.jpg)
Afbeelding 3: Schaduwstation
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Berggebied___versie1___schaduwstation.jpg)
Hieronder volgt een korte omschrijving van mijn plannen en wensen:
Schaal = N
Ruimte = 200x100
Tijdperk = 3/4
Rails = Fl.mann
Besturing = Digitaal (IB/Koploper)
Land = Nederland
Plezier = Vnl bouwen en rondjes rijden. Rangeren minder belangrijk.
Korte uitleg over ontwerp:
- Bergachtig gebied, met op niveau 0 een middelgroot station met dorpje. Vooraan twee sporen voor wat kleine industrie.
- Links van het station start een klim naar niveau 1, waarbij de rails rechts vooraan weer zichtbaar wordt en naar links wegloopt als bergspoor.
- Links verdwijnt het spoor weer de berg in en klimt weer rechtsomhoog naar niveau 3.
- Niveau 3 is een klein bergdorp annex skigebied (indien haalbaar).
- Na het station loopt het dubbele spoor (onzichtbaar) uit elkaar om de trein weer terug te laten rijden.
Mijn doel van dit ontwerp is een baan over meerdere niveau's zonder keerlussen en niet overdreven veel zichtbare rails. De stijging is nooit meer dan 2,75%.
Knelpunten in mijn ogen is nog de lengte van de stationssporen. Kan ik eventueel oplossen door de bochten scherpen te maken waardoor ik waarschijnlijk 20 cm extra spoor krijg.
Graag jullie deskundige mening gevraagd.
Alvast bedankt,
Cees
-
Hallo Cees,
Een paar opmerkingen van mijn kant:
Wat mij het eerste opvalt, kun je overal wel goed bij. Het schaduwstation lijkt me totaal onbereikbaar, terwijl dat toch wel prettig is mocht het eens mis gaan.
Treinen die aan de linkerkant van het station vertrekken, keren daar weer snel naar terug. De groene lus vind ik ook niet zo mooi, je ziet de achterkant van de trein nog de tunnel in rijden, terwijl de voorkant alweer door de (te) krappe bocht draait.
De schaduwsporen lijken me een beetje aan de korte kant, maar het kan zijn dat je uitsluitend met korte treinen wilt rijden.
Ik mis 2 overloopwissels aan de linkerkant van het station, zodat een trein vanaf de rangeersporen ook weer naar links kan vertrekken.
Er zit een keerlus in je baanplan..
Het geheel oogt nogal symetrisch, het zal het realisme vergroten als er wat vloeiendere lijnen in het ontwerp komen. Ook heb ik het idee dat je wat teveel wilt op het oppervlak. 200 x 100 is ook in schaal N niet zoveel. Ook omdat je zegt dat het om het rijden en de landschapsbouw gaat, zou ik meer ruimte voor scenery laten en deze drukte wat proberen te vermijden.
Succes met het ontwerpen, je zit wel op de goede tour!
Groeten,
Frank
-
Hallo Frank,
Bedankt voor je reactie. Hier kan ik zeker wat mee.
Je opmerking over het groene gedeelte is helemaal waar. Het voegt ook niet zoveel toe. Dus die maak ik gewoon onzichtbaar.
Het schaduwstation wil ik bereikbaar maken via de achterkant, voorkant en onderlangs via de open ruimten in de lussen.
Het lijkt inderdaad ook wel wat vol. Ik had eerst alleen een dubbelspoor gelegd, wat heel ruimtelijk leek. Toen ik het station moest aanleggen werd het wat voller. Ik heb de optie om nog uit te breiden tot 2,5 meter breed. Wat ook nog kan is 3 meter, maar dan wil ik het maximaal 80 cm diep hebben. Er zal dan ook een niveau af moeten. Wat denk jij?
De keerlus heb ik niet gevonden, maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn gebrek aan ervaring. Ik vermoed dat hij door de wissels wordt veroorzaakt. Waar heb jij hem ontdekt?
Nogmaals bedankt,
Cees
-
Hallo Cees,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Berggebied___versie1___totaaloverzicht_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Berggebied___versie1___totaaloverzicht_1.jpg)
Bij de cirkel zit een keerlus.
Als je de mogelijkheid hebt om de baan langer, maar smaller te maken, zou ik dat zeker doen. Dat geeft namelijk een veel rustiger treinenverloop. Ook zit je dan niet met (te) korte stationssporen. De bochten zou ik dan proberen weg te werken in bergen, je wilt immers een berggebied. Door de grotere lengte kun je ook een groter deel van het landschap nabouwen.
Ik zou proberen om niet teveel rails in het zicht te leggen. Eventueel het station en een stuk paradebaan (gelegd met flexrail ziet dat er erg fraai uit).
MVG
Frank
-
Hallo Frank,
Ik had al het vermoeden dat de keerlus daar zat. Hoe zou jij hem oplossen? Ik kan de wissel weghalen. Dan kan je dus niet meer van het ene naar het andere spoor anders dan door het rijden van een rondje. Dat is ook niet optimaal.
Groeten,
Cees
-
Cees,
Dit is bijvoorbeeld mogelijk op 300 x 80:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cees.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cees.jpg)
MVG
Frank
-
Hallo Frank,
Ik had al het vermoeden dat de keerlus daar zat. Hoe zou jij hem oplossen? Ik kan de wissel weghalen. Dan kan je dus niet meer van het ene naar het andere spoor anders dan door het rijden van een rondje. Dat is ook niet optimaal.
Groeten,
Cees
Je hebt door de verbinding van de wissels twee keerlussen gemaakt. Leg in de vrije baan naar je station aan beide zijden een keerlus schakeling en je probleem is weg.
Denk er alleen aan bij het bouwen.
Succes,
Gerard.