BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Luc2000 op 07 May 2021, 10:38:47
-
Ik heb grasmatten tussen de spoorstaven van mijn trambaan gelegd, zie foto.
Iemand adviseerde mij deze matten eerst te “scheren” om te voorkomen dat er losse grasdeeltjes tussen de tandwielen komen. Dat had ik dan voor het lijmen moeten doen...
Iemand een suggestie of ervaring met de situatie op de foto? Ik dacht er zelf aan om de mat tussen de spoorstaven te voorzien van een dubbe verdunde houtlijm laag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/B177F40D-56EA-4F33-91A6-305938BA3EF5-6094fc05d1fee.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/B177F40D-56EA-4F33-91A6-305938BA3EF5-6094fc05d1fee.png)
-
Blanke nagellak is misschien ook een goed idee. Een oudoom van mij gebruikte dat om het karton waar hij locs van bouwde hard te maken.
-
Als je grasmat goed is verlijmd, gewoon even de stofzuiger er over heen halen. Als je gaat scheren is het net als je baard. Je houd geen gras over.
-
Ik vraag me af hoe die grasdeeltjes tussen de tandwielen komen. Een tram is toch geen stofzuiger?
Ik volg het advies van Bas, even de stofzuiger er overheen om de losse vezeltjes weg te halen. Wat vast zit wordt echt niet door de tandwielen aangetrokken.
-
Dank allen (y)
-
Ik vraag me af hoe die grasdeeltjes tussen de tandwielen komen. Een tram is toch geen stofzuiger?
Dat vroeg ik mij ook af, maar bij een van mijn aandrijvingen zaten die rotgrasvezels tot aan de motor tussen de tandwielen in het vet geplakt. Dus het gebeurt.
Albert
-
De grasvezels die niet goed verlijmd zijn (of waar de oude lijm niet zo goed meer werkt) worden door de statische spanning verschillen tussen de baan en de loc, wagon of tram aangetrokken en werken zich zo tussen je aandrijving, wielen, etc. Het is daarom sowieso verstandig om ook regelmatig onderhoud te geven aan al het rollen materiaal. Schoonmaken van de onderkant, wielen, etc.
-
En dat regelmatig nazicht is geen overbodige luxe, neemt wel een pak tijd in beslag maar het spaart je later heel veel miseri en/of kosten die konden vermeden worden.
Eric.
-
....worden door de statische spanning verschillen tussen de baan en de loc, wagon of tram aangetrokken en werken zich zo tussen je aandrijving, wielen, etc.
Kweenie hoor, maar hoe kan er tussen baan en trein een statisch spanningsverschil ontstaan? Ik vind dit nogal vergezocht.
-
Yep, dat kan. Hoeft niet veel e zijn trouwens. Wielen zijn geïsoleerd. Frame is vaak van plastiek of metaal en door de beweging zal er een klein verschil ontstaan tussen de baan en de loc of rijtuig. Dat is net genoeg om de vezels te vangen.
Zie het zo; als je de verkeerde schoenen aan hebt kun je een rot klap krijgen als je de auto uitstapt. In de winter is het aanraken van de deurkruk al genoeg. Trek een trui uit in droog weer en je ziet de vonken rondspringen. Dit alles kun je zien en ervaren. Hele kleine verschillen niet maar zijn er wel.
-
Kleine toevoeging; Wie kent het niet, het stukje piepschuim wat maar niet van je handen wilt verdwijnen. Het kleine stukje plastic wat maar niet van je vingers af wilt gaan tot je de prullenbak echt aanraakt en er dan in dwarrelt.
-
Ik weet heus wel hoe statische elektriciteit ontstaat. Maar in het geval van een trein zie ik dat niet gebeuren. De trein staat in metallisch contact met het spoor, via de wielen. Hoewel de wielen geïsoleerd zijn van de as staan ze wel in contact met de motor en de rest van de bedrading. Dus eventuele statische elektriciteit wordt direct vereffend.
-
De starter van dit topic was al bij post 5 content met de reacties.
Waarom dan verder wijsneuzen? ;D
R
-
Om boven water te krijgen hoe die vezeltjes tussen de tandwielen kunnen komen.
Misschien weet jij het antwoord, doe dan lekker mee met wijsneuzen. ;D
-
De trein staat in metallisch contact met het spoor, via de wielen. Hoewel de wielen geïsoleerd zijn van de as staan ze wel in contact met de motor en de rest van de bedrading. Dus eventuele statische elektriciteit wordt direct vereffend.
Maar wat als het om een aangedreven as gaat zonder stroomafname... Wel tandwielen, maar geen verbinding met de motor, of ga ik nu weer veel te ver :laugh:
-
Bij trams van Roco en Lima zitten de tandwielen in het aangedreven draaistel zo laag dat langere grasvezels ertussen kunnen komen te zitten. Maar als het gras onder spoorstaaf hoogte zit, kan het weinig kwaad.