BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dirk op 01 May 2021, 12:11:56
-
Allen,
Het volgende probleem doet zich voor. Op de bijbouw van de baan heb ik onverklaarbare meldingen. Ik volg op het terugmeld scherm van de Digikeijs tool en in het terugmelders scherm van iTrain. In een sectie heb ik alleen melding als de loc rijd, als die stil staat heb ik geen melding. In een andere meldsectie heb ik een juiste melding als de loc stil staat, maar als die begint te rijden heb ik spookmeldingen op meldpunten die er totaal niet mee verbonden zijn, maar wel in de zelfde module zitten. Ik heb 3 loconet modules en 4 S88N modules die met de loconet modules verbonden zijn. Waar zou de fout kunnen zitten? V oor de rest werkt alles, ik kan rond rijden, alleen de terugmeldingen lopen fout. Ik heb al modules veranderd, de secties na gekeken, de poling van de boosters eens verwisseld, maar nog niks kunnen vinden.
Dirk
-
Hallo dirk,
Dit klinkt als overspraak.
Liggen de draden van de secties over een langere afstand dicht bij elkaar, bv netjes in een kabelgoot?
Mvg spock
-
Ja, overspraak.
Indien je de signaaldraden per paar twist, dan is de kans op overspraak aanmerkelijk minder. Zeven (7) slagen per meter is voldoende en pas dan ook de scheiding, wat Spock adviseerde toe, dan moeten de "Ghostbusters" weg zijn.
In de professionele van Geelgoten worden om voeding van signaal te scheiden metalen binnenschotten inde lengte toegepast. Dit zal te ver gaan voor de (treinen)hobbyist, maar houd dit in het achterhoofd. Houd afstand, hoeft geen 1,5 m te zijn ;) maar wel bijvoorbeeld 20 cm tussen voeding en signaal.
Gr,
Dirk
-
Bij welk van de twee terugmeldsystemen (LocoNet / s88) zijn er spookmeldingen?
Wat is de lengte van de secties waarin de spookmeldingen voorkomen? Want bij lange secties (> 2,5 à 3 m) wil het wel eens verkeerd gaan.
-
Dit staat op de site van iTrain bij de FAQ:
Nu heb ik gemerkt dat de S88 naar LocoNet adapter van Uhlenbrock (63880) niet betrouwbaar werkt met iTrain en soms een melder vergeet aan of vooral uit te zetten. Dit komt ook voor bij de ingebouwde S88 aansluiting van de Intellibox 2. Ik heb vele testen gedaan, maar kan er niet achter komen wat het probleem is dus misschien is het wel hetzelfde probleem als eerder met de modules 63330 en 63320 van Uhlenbrock die nieuwe firmware nodig hadden. Alleen op de oude Intellibox met seriële RS232 aansluiting lijkt het wel goed te gaan, maar dat is ook geen puur LocoNet apparaat.
Nu is er een andere S88 naar LocoNet adapter die wel helemaal goed werkt en dat is de S88LN van Rosoft. Deze mist geen enkele melder en werkt met elke LocoNet interface (ik heb er vier getest). Deze is te verkrijgen op http://www.rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel ... S88LN.html voor zo'n 25 euro. Je kan er ook meerdere op een LocoNet gebruiken om verschillende strengen te maken met elk een eigen adresbereik.
-
Dirk,
Wat zit er tussen die loconet modulen en PC met iTrain?
Hoe zijn die verbonden? USB, Wife, Netwerk kabel?
Hoe vaak doet het probleem zich voor, hoeveel loks rijden er?
Bij mij zat destijds daar het probleem, hoe meer loks, hoe vaker het optrad.
En dan heb ik het over 3-4 loks, die een half uur reden.
André
-
Dirk,
Wat zit er tussen die loconet modulen en PC met iTrain?
Hoe zijn die verbonden? USB, Wife, Netwerk kabel?
Hoe vaak doet het probleem zich voor, hoeveel loks rijden er?
André
Er rijd 1 loc, ik ben nog in opbouw en de modules zijn verbonden met loconet kabels
Bij welk van de twee terugmeldsystemen (LocoNet / s88) zijn er spookmeldingen?
Wat is de lengte van de secties waarin de spookmeldingen voorkomen? Want bij lange secties (> 2,5 à 3 m) wil het wel eens verkeerd gaan.
Martin, dat zou wel eens iets kunnen zijn, de sectie is 12 m,
de spookmeldingen doen zich voor op een Lokanet melder
Ja, overspraak.
Indien je de signaaldraden per paar twist, dan is de kans op overspraak aanmerkelijk minder. Zeven (7) slagen per meter is voldoende en pas dan ook de scheiding, wat Spock adviseerde toe, dan moeten de "Ghostbusters" weg zijn.
In de professionele van Geelgoten worden om voeding van signaal te scheiden metalen binnenschotten inde lengte toegepast. Dit zal te ver gaan voor de (treinen)hobbyist, maar houd dit in het achterhoofd. Houd afstand, hoeft geen 1,5 m te zijn ;) maar wel bijvoorbeeld 20 cm tussen voeding en signaal.
Gr,
Dirk
De draden liggen niet mooi langs elkaar maar kriskras. en de spanning komt van een ringleiding die niet in de buurt ligt van de melders
Hallo dirk,
Dit klinkt als overspraak.
Liggen de draden van de secties over een langere afstand dicht bij elkaar, bv netjes in een kabelgoot?
Mvg spock
niet dus, kruislings van het meldpunt naar de melder, de kortste weg tussen 2 punten.
-
Ok, dan begint het uitdagender te worden.
Als je iTrain even erbuiten laat, zie je op het terugmeldscherm van Digikeijs hetzelfde gedrag?
Wat gebeurd er als je de aansluitingen van een sectie op een andere poort aansluit, gaat het gedrag mee naar de andere poort?
Wanneer de loc stilstaat (en niet gedetecteerd wordt), wordt deze wel gedetecteerd als je de verlichting aanzet?
mvg spock
-
OK, de kogel is door de kerk, ik sloop een groot deel van de bekabeling en ga Loconet groepen maken. ik plan 7 loconet modules met telkens 1 S88 module erbij, dan heb ik de beschikking van 7x32=224 meldcontacten. Veel te veel maar dan kan ik die wel mooi over de baan verdelen zodat de draden niet te lang worden. nu wordt er gesproken om de draden te "twisten", is het van belang welke draden er getwist worden? Moeten dat aansluitende meldpunten zijn of maakt dat niet uit? en mogen het maar 2 draden zijn of mogen het er ook meer zijn? Er zijn ook modules die van 2 verschillende boosters spanning krijgen, mogen die door elkaar getwist worden?
Dirk
-
Dirk,
Ik zelf heb nooit last gehad van te lange draden, het euvel zat iedere keer elders.
- Verbinding tussen de PC en de Centrale -> vandaar m'n vraag wat voor verbinding dat is. USB gaat prima, maar als het TCP/IP of Wifi is zou ik daar eerste naar kijken.
- Instellingen in iTrain die ik aanpaste om dingen goed te krijgen.
- Zorg ervoor dat bij lange blokken beiden rails worden geisoleerd, zowel de linker als de rechter aan iedere kant van het blok.
- Zorg voor compleet gescheiden boosters.
Als laatste een voorbeeld van de inschakel en uitschakel vertraging. Daar heb ik veel mee kunnen oplossen als het gaat om spookmeldingen.
Hier een voorbeeld van mijn settings:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen-Shot-2021-05-02-at-09-19-57-608ed1c56800e.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen-Shot-2021-05-02-at-09-19-57-608ed1c56800e.png)
Succes.
André
-
AndreVg,
de verbindingen zijn OK, de problemen doen zich voor in het nieuw bijgebouwde gedeelte. De DR5000 zit met USB aan de cp, en iTrain draaide prima. Om dat de basis van de baan dient om reeds 2x een bijbouw heeft doorstaan is de bedrading ondertussen een beetje een rommeltje. Daarom mijn besluit om de meldbedrading helemaal overnieuw te maken. Het is een *** werk, maar als ik het nu niet doe blijf ik met een onoverzichtelijke bedrading zitten mat sommoge melders tot wel 5 meter van het meldpunt. Vandaar mijn besluit. Ik verdeel nu eerst de modules over mijn baan, 7 Loconet en daaraan elk een S88. Er is ook nod 100 meter oranje montagedraad onderweg, met de 100m die ik nog heb kan ik alle melders oranje beraden. Nu nog even wachten op meer uitleg ivm het "twisten" en dan kan ik verder.
Dirk
-
Twisten alleen naar de terugmelder toe, nooit van de terugmelder áf naar de rails !
Maw alleen twisten van de pure DCC voeding naar de bezetmelders, wissel/schakel/servodecoders.
-
Ja, ok, maar is het van belang of er specifiek de melders samen getwist worden of of mag bvb een draad van melder module 1 met een draad van melder module 7 getwist worden? Of bvb alle draden van een module samen? Ik weet niet waarom er getwist moet worden, ik doe het omdat het aangeraden wordt.
Dirk
-
Twisten alleen naar de terugmelder toe, nooit van de terugmelder áf naar de rails !
Zou dat een oorzaak kunnen zijn dat er heel af en toe een melder wordt gemist?
Mvg, Johan
-
Nee, dat kan geen missen veroorzaken.
De „melders“ zijn z.g. RS-flipflops en worden al door een pulsje van een paar tientallen microseconden „gezet“.
De daarop volgende hardware transporteert al die bits naar de centrale.
Daar is het het meest waarschijnlijk, dat een bitje „omvalt“.
Een andere oorzaak van „missen“ is dat de computer „even met iets anders“ bezig is dan de data binnen te lezen.
Grtzz,
Karst
-
Ja, ok, maar is het van belang of er specifiek de melders samen ge
twist worden of of mag bvb een draad van melder module 1 met een draad van melder module 7 getwist worden? Of bvb alle draden van een module samen? Ik weet niet waarom er getwist moet worden, ik doe het omdat het aangeraden wordt.
Dirk
Dirk, ik schreef: van melder naar rails NOOIT twisten. Dus ook niet zoals jij het beschrijft.
Twisten mag alleen als je twee signalen in „tegenfase“ hebt, zoals het DCC signaal zoals dat uit centrale of booster komt.
-
ha, ok, nu ben ik mee,(denk ik) maar dan snap ik niet wat dat met de melders te maken heeft. Moet de loconet kabel dan getwist? dat is de enige die dat zou kunnen, de S88 kabel is ak twisted pair. De ringleiding liggen wel mooi naast elkaar, Maar die hebben toch geen invloed op de meldingen denk ik.
-
@Dirk: De oude S88 kabel is een band-kabel. De S88N-kabels zijn standaard netwerk CAT-kabels. De LocoNet-kabels zijn standaard platte 6-aderige kabels met RJ12 aansluitingen. Je ringleiding zou de storing kunnen veroorzaken als de meldkabels e.d. te dichtbij zitten. Dus die twisten kan.
Als je begint met verbouwen van je bedrading: Bij 2-rail zou ik de kabel tussen de bezetmelder en het spoorstaaf zou ik afstappen van 0,14mm2 stappen en voor wat groter gaan. Zelf heb ik overal van de spoorstaaf naar de bezetmelder / ringleiding 0,50mm2 liggen.
Groet Ronald.
-
De enige bekabeling die in aanmerking komt voor twisten is de DCC bekabeling uit centrale/booster.
Dus JUIST de ringleiding. LocoNet is kant en klare kabel, niets aan te twisten. Ook aan de RJ45 kabel niet.
-
Hmm OK, dus die ringleiding dan ook maar eruit en twisten. Nuja, als ik dan toch aan het breken ben kan dat er ook nog bij. :-(
thnx
ps de loconet kabels zijn niet getwist, dat is een soort van 6 aderige flatkabel, (telefoon kabel), maar die hoeft dus niet gedraaid te worden omdat er een ander signaal door gaat??
@Roland
Ik gebruik AWG24 installatie draad voor de terugmelding.
-
Loconet kabels bestaan uit 6 naast elkaar liggende aders. De twee middelste, 3 en 4, staan parallel en vormen de eigenlijke signaaldraad. De draden daarnaast, 2 en 5, zijn de groundaders. Die staan ook parallel aan elkaar en fungeren als een afscherming voor de daartussen liggende signaaladers. Daarom hoeft een Loconet kabel niet getwist te worden, dat voegt niks toe.
De beide buitenste aders, 1 en 6, dragen het stuursignaal naar de boosters.
-
...maar die hoeft dus niet gedraaid te worden omdat er een ander signaal door gaat ...
Die kun je niet twisten ... waarmee dan ? Kant en klaar kabels zijn zo als ze zijn en gekozen door de ontwerper, omdat ze bepaalde eigenschappen hebben.
Ik gebruik AWG24 installatie draad voor de terugmelding.
Dat vind ik, net als Ronald (veel) te dun. AWG 24 is ca. 0.20mm2 ga tenminste voor AWG20 (0.52mm2) Bijkomend voordeel is, dat de isolatie van dikker draad ook meestal dikker is. Daarmee verminder je de capaciteit van de kabel, waardoor je weer minder kans op overspraak hebt.
Grtzz &suc6,
Karst
-
Oeps foutje mijnentwege, het is idd awg 20, die awg 24 had ik eerst, nu dus dikkere besteld.
ondertussen een eerste deeltje herbedraad en tot nu toe prima.
Wat ik me wel afvraag, de S88 poort van de DR5000 zou ook een loconet poort zijn waar dan S88 modules ingeprikt, maar hoe zit het dan met de telling? Ik heb in de centrale nu opgegeven dat ik 0 S88 modules gebruik, de eerste LN module heb ik staan van 1 tem 32, dus 1X loconet met 1x s88. De volgende wordt dus van 33 tem 64 (weer 1x loconet + 1xS88)enz... Wordt ook zo aangegeven, maar als ik nu een S88 module in de DR5000 zou prikken, hoe zit het dan met de telling? Dit gewoon ter informatie.
Dirk
-
Eh, niet doen. Loconet en S88 zijn echt verschillende bussen. Dat de connectors op elkaar lijken zegt niets. Echt gescheiden houden. Pinnen hebben een andere functie.
Zou trouwens knap zijn als je een S88N steker in de Loconet bus krijgt.
S88N gaat in de ext88N bus, Loconet terugmelders gaan in de Loconet T bus.
Lees dit stuk in de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=S88,_S88N,_XpressNet_en_LocoNet) eens voor de verschillen.
-
Eh, niet doen. Loconet en S88 zijn echt verschillende bussen. Dat de connector hetzelfde is zegt niets. Echt gescheiden houden. Pinnen hebben een andere functie
hoezo niet doen, bij mijn vorige baan had ik in de S88 poort van de DR5000 1 module zitten, en dat werkte prima, maar ik weet niet meer hoe in de nummering in de PL modules had gezet, of ik begon van 1 of dat ik begon van 16. Mijn vraag is eigenlijk als de LN telling bij 1 begint en ik later een S88 in de DR5000 zou prikken of de telling dan zou veranderen.
-
Hoi Dirk,
Ik bedoel eigenlijk meer om niet connectors van de ene bus in andere te prikken omdat die niet compatible zijn met elkaar. Om je te behoeden van defecte componenten zeg maar.
Want een S88 poort is geen Loconet poort zoals je eerder aannam.
Als je weet wat je doet is het uiteraard geen probleem.
Hoe de telling dan gaat weet ik zo gauw niet.
EDIT: Pak de DR4088LN handleiding (https://drive.google.com/file/d/13NGajdvAU7qxfedKOgvdOM-F2yBiVaIU/view) erbij en je ziet dat je deze een adres geeft en het aantal contacten wat er achter hangt. De volgende LN module krijgt dan een adres wat aansluit op de laatste S88 module. Dus als je meer S88 modules toevoegt op de eerste streng dan overlap je met de volgende LN module. Dus daar moet je wel rekening mee houden. Of je aaneengesloten moet werken zou ik niet weten. Ik vermoed van wel maar weet dat niet met zekerheid.
Daar kan Karst misschien meer over vertellen.
-
Nope, beginadres van een LN module mag elke waarde tussen 1 en 2048 zijn.
En hoeft niet te volgen op een volgende.
Dus bv. 51, 101, 151, 201 etc. Is volledig in orde.
Ikzelf nummers ze meestal in het honderttal van mijn baanmodules.
Dus module 1 heeft 101 alst 1e startadress, 2 heeft 201 enz.
Omdat de modules kleine afstanden hebben, koppel ik achter elke LN zoveel s88 als nodig voor die module. Ik heb nog geen modules gehad met meer dan 100 ingangen ;)
-
OK, tot nu toe zijn de spookmeldingen verdwenen, ik heb dikkere melddraden en kortere meldsecties. Maar nu het volgende:
Ik heb de vreemde situatie tussen 2 wissels, als daar de loc rijd krijg ik wel een melding en als de loc stil staat heb ik wel een melding, dus eigenlijk ook een spookmelding maar alleen op 2 plaatsen tussen 2 wissels, het stuk is ongeveer 1.5 m lang en het andere 1.8m. Ik heb al alles geprobeerd wat ik kon bedenken, sporen isoleren, massa nagekeken, ... er gaat geen draad naar de meldmodule, als ik het stuk aan 1 wissel los maak en het stuk spoor is alleen op de andere wissel is het idem, Ik snap niet waar de spanning vandaan komt. Zou het kunnen dat het iets te maken heeft met het feit dat de wissels puntstuk isolatie hebben? En ik kan er heel slecht aan, het is onder de bijbouw en in een bocht. Ik heb al gedacht om die wissels eruit te bouwen, maar dan weet ik nog niet waarom dit gebeurd. Als er iemand een idee of een hint heeft dat zou super zijn. Voor vandaag is het genoeg geweest, ik was er bijna mee aan het gooien. Nu besef ik weer eens hoe weinig ik van elektronica begrijp, voor de techneut zou het klaar zijn, maar ik snap er geen fluit van. En het toppunt, het heeft gewerkt, en nu niet meer.
een gefrustreerde knutselaar.
-
als daar de loc rijd krijg ik wel een melding en als de loc stil staat heb ik wel een melding,
Maar dat klopt toch? Rijden of stilstaan maakt niet uit, bezet is bezet. Dus wat bedoel je nou eigenlijk ?
-
Neen, op dat stuk spoor mag er geen melding zijn, dat stuk is niet verbonden met een terugmeld module.
En bij terugmelding moet er ook melding zijn als de loc stil staat.
-
Je hebt dus een stuk spoor wat niet via een meldmodule wordt gevoed. Maar hoe wordt het dan wel gevoed?
En heb je die voedingsdraad al losgemaakt en dan gemeten of het stuk spoorstaaf werkelijk geïsoleerd is van de aansluitende spoorstaven?
-
Klaas,
dat is dus het raadsel, waar komt de spanning vandaan??? Ik snap het niet,
Ik ga morgen maar eens aan de sloop, Ik heb nog zitten piekeren vanavond maar het blijft een raadsel. Ik ga eens zien of ik die wissels eruit kan bouwen. hopelijk brengt de morgen raad.
mss eens rustig uittekenen, dan klaart het mysterie hopelijk op.
-
Waarom is dat een raadsel? Je hebt dat stuk spoor toch zelf aangesloten? Dan weet je ook waar die spanning vandaan komt.
-
Ja, daar heb je helemaal gelijk , maar omdat ik er amper aan kan zal ik het betreffende stuk eruit moeten halen omdat d aansluitingen van de rails onder de ballast liggen en aan de achterkant (noordzijde) zitten. dus de enige manier die ik nog zie is om het eruit te slopen en dan te lijken wat er gebeurt. Gelukkig wordt het een stuk dat niet zichtbaar is en dat niet opvalt als het niet gebalasteerd is. Maar tot nu toe blijft het een raadsel.
-
Ik denk, dat het aan je taalgebruik ligt, maar ik vind je zeer verwarrend. Meldingen die geen meldingen mogen zijn op een stuk waar dus eigenlijk geen trein kan rijden omdat dat nergens mee verbonden hoort te zijn ?
Aansluiting aan de rail onder de ballast, wat niet erg is omdat het een stuk is wat onzichtbaar is en dus niet erg is zonder ballast ?
-
Ik denk, dat het aan je taalgebruik ligt, maar ik vind je zeer verwarrend.
Ja, heb ik nog gehoord, sorry als je me niet begrijpt.
mvg
Dirk
-
Hallo naamgenoot,
Heb je misschien wissels in de baan met een gepolariseerd puntstuk gebruikt, waarbij het puntstuk niet is geïsoleerd van de rest van de baan. Dan krijg je spanning op stukken waar het niet hoort.
-
In aanvulling op Dirk:
Of misschien Fleischmann modell rails, serie 6000. Die hadden 'denkende' wissels. Er zat een soort nietje tussen de spoorstaven die dan de baanspanning door konden geven als je het wissel schakelde. Als je deze bent vergeten te verwijderen, krijg je soortgelijke problemen.
Gr. Roy
Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
-
Hallo Dirk,
Voordat je de boel gaat lostrekken zou ik zelf het volgende proberen.
1) Je verteld dat je een ergens melding heb. Heb je al de draad gevolgd vanaf de bezetmelder waar de bezetmelding op plaatsvind en deze verder gevolgd waar deze naar toeloopt op de baan? Is dat naar een sectie die aan die (ongedetecteerde) sector grenst?
2) Haal de spanning van de baan af en pak een multimeter. Zet de meter op Weerstand meting (en als de meter een piep mode heeft, kies dan de piep) en ga tussen de railstukken meten waar volgens jou een isolatie zou moeten zijn. Als de meter dan ergens begint te piepen, dan weet te waar je kunt beginnen met zoeken naar het probleem.
mvg spock
-
Hallo naamgenoot,
Heb je misschien wissels in de baan met een gepolariseerd puntstuk gebruikt, waarbij het puntstuk niet is geïsoleerd van de rest van de baan. Dan krijg je spanning op stukken waar het niet hoort.
Ha bon, ik heb allemaal wissels met gepolariseerd puntstuk, het zijn de Peco wissels, zijn die dan niet altijd geisoleerd?? Kan je me vertellen hoe ik dat teweten kom? alle wissels worden aangestuurd door de Rosoft servoswitch, die schakelt het puntstuk toch automatisch. Nu breng je me aan het twijfelen.
Dirk
-
In aanvulling op Dirk:
Of misschien Fleischmann modell rails, serie 6000. Die hadden 'denkende' wissels. Er zat een soort nietje tussen de spoorstaven die dan de baanspanning door konden geven als je het wissel schakelde. Als je deze bent vergeten te verwijderen, krijg je soortgelijke problemen.
Gr. Roy
Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Roy, het zijn Peco rails en wissels, dus ik denk dat dit niet de issue is,
mvg
Dirk
-
Hallo Dirk,
Voordat je de boel gaat lostrekken zou ik zelf het volgende proberen.
1) Je verteld dat je een ergens melding heb. Heb je al de draad gevolgd vanaf de bezetmelder waar de bezetmelding op plaatsvind en deze verder gevolgd waar deze naar toeloopt op de baan? Is dat naar een sectie die aan die (ongedetecteerde) sector grenst?
2) Haal de spanning van de baan af en pak een multimeter. Zet de meter op Weerstand meting (en als de meter een piep mode heeft, kies dan de piep) en ga tussen de railstukken meten waar volgens jou een isolatie zou moeten zijn. Als de meter dan ergens begint te piepen, dan weet te waar je kunt beginnen met zoeken naar het probleem.
mvg spock
@Spock,
Dit ben ik al 2 dagen aan het doen, ondertussen heb ik een bovendeel weg gehaald en nu kan ik er beter aan en kan ik ook aan de bedrading.
Nu moet ik wachten op mijn 2 suikerbroodjes die in productie zijn en als die gebakken zijn kan ik verder zoeken.
mvg
Dirk
-
Ha bon, ik heb allemaal wissels met gepolariseerd puntstuk, het zijn de Peco wissels, zijn die dan niet altijd geisoleerd?? Kan je me vertellen hoe ik dat teweten kom? alle wissels worden aangestuurd door de Rosoft servoswitch, die schakelt het puntstuk toch automatisch. Nu breng je me aan het twijfelen.
Dirk
Dirk, wat hij bedoelt is; een Peco wissel moet altijd voorzien worden van een 2-tal isolatie lasjes (of niks) bij de 2 binnenste railsatven na het puntstuk. Dan is alleen dat stuk puntstuk gepolariseerd. Doe je dat niet kom je in de problemen.
Kijk bij "insulated railjoiners":
(https://dccwiki.com/images/3/36/TurnoutModifiedElectrofrog.gif)
Bron: https://dccwiki.com
En dat betekent dus dat je NA die wissel je rails apart moet voeden.
-
Roland,
OK, nu ben ik weer mee, de wissels zijn idd zo aangesloten, ik heb 38 wissels die allemaal zo aangesloten zijn, dus dat zal wel ok zijn, het probleem moet ergens anders liggen.
Dirk
-
Dirk,
ik heb het idee dat je zelf niet goed weet wat je gebouwd hebt. En dat komt omdat je niet goed documenteert.
Teken het sporenplan uit en geef daarop aan waar de spoorstaafisolaties zitten en waar de voedingsaansluitingen zitten.
Geef die een nummer en schrijf in een lijst op waar die draad naar toe gaat. Dat voorkomt dat je later de boel moet opgraven om te weten te komen hoe het in elkaar zit.
-
Roland,
..
Dirk
Dirk, doe maar Ronald. En graag gedaan :) ;)
-
Dirk,
ik heb het idee dat je zelf niet goed weet wat je gebouwd hebt. En dat komt omdat je niet goed documenteert.
Teken het sporenplan uit en geef daarop aan waar de spoorstaafisolaties zitten en waar de voedingsaansluitingen zitten.
Geef die een nummer en schrijf in een lijst op waar die draad naar toe gaat. Dat voorkomt dat je later de boel moet opgraven om te weten te komen hoe het in elkaar zit.
Klaas,
de nagel op de kop, chaos is mijn leven, planning begint vroeg, daar begin ik (soms) wel mee, maar knutselen is veel leuker. Ik weet het, maar in alles is er hier chaos, zowel in de hobby als in mijn huis. Daarom heb ik een hele verdieping waar ik de hobby kan uitoefenen. Die moet ik alleen maar delen met Murphy en een of andere kabouter die er een ongekend genoegen in schept om alle tangentjes, pincetten, schroevendraaiers, boutjes, en alle dingen waar ik mee bezig ben stiekem op een andere plaats te leggen. Laat ons zeggen dat ik 50% van de speeltijd doorbreng met vanalles te zoeken omdat die fucking kabouter het weer verplaatst heeft. Ik kijk dikwijls met afgunst naar knutselkamers die spic en span zijn, alles mooi opgeruimd en geschikt. Het is echt chaos, maar ach, ik heb er mee leren leven en amuseer me wel. Maar idd je hebt een punt.
;)
Dirk
-
Dirk, doe maar Ronald. En graag gedaan :) ;)
Sorry Ronald
Krid
-
;D ;D
Ik kijk dikwijls met afgunst naar knutselkamers die spic en span zijn, alles mooi opgeruimd en geschikt.
Die bestaan niet... dat zijn kantoren ;D ;)
-
Dirk, op mijn werkbank is het ook altijd een chaos. Meerdere projecten lopen tegelijk en de materialen en gereedschappen stapelen zich vanzelf op. Daar heb ik niet eens een kaboutertje voor nodig, ik doe het zelf.
Ik heb net nog verwoed lopen zoeken naar een slijpsteen. De hele zolder afgezocht en niet te vinden. Tot ik even ging uitblazen aan de werktafel en daar lag hij, gewoon voor mijn neus.
Maar mijn bouwsels documenteer ik wel goed, alles staat op tekening. Soms ontstaat die tekening tijdens de bouw, maar meestal begin ik met eerst de tekening te maken. Dat komt omdat ik altijd bij een elektriciteitsbedrijf heb gewerkt waar het ook zo ging. Daar mocht je pas iets maken als er eerst een tekening was. En als er een opzichter langs kwam die constateerde dat je met de verkeerde tekening bezig was, dan kon je meteen stoppen en eerst naar de tekenkamer om de goede te halen.
-
Hoe herkenbaar Klaas ;D 8)
Mvg Johan
Ps heb mijn vrouw laten lezen die klaagt altijd over mijn hobby werkplek