BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Ronet-1981 op 29 April 2021, 00:14:30
-
Hallo samen, op gebied digitaal de leek bij uitstek, maar wil me er toch aan wagen.
Een Märklin naar DC omgebouwde NMBS Reeks 16 genomen en hier een basisprintje ingezet om een decoder op te steken.
Dat is gelukt zover, op ananaloog met brugstekker rijdt de loc als vanouds probleemloos. De decoder erin gedaan en gelet dat de oranje draad op de pool komt waar de basisplaat ook de oranje draad aangeeft. Loc op testrollenbank gezet. Aangesloten op de Intellibox en bij inschakelen spanning boel rook uit de decoder dus meteen maar weer uitgezet.
Iemand een idee wat ik fout doe???
Bijgaand de foto’s van de beschreven situatie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D253AB3-F9C0-4524-B0A7-19BFB2FFDC9A-6089db9187b41.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D253AB3-F9C0-4524-B0A7-19BFB2FFDC9A-6089db9187b41.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5B1BB2A3-18C4-4380-9165-F9391586BB1D-6089db91ad8fb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5B1BB2A3-18C4-4380-9165-F9391586BB1D-6089db91ad8fb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/B846C346-9504-46AD-97A6-E75B6BD05541-6089db93bbf26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/B846C346-9504-46AD-97A6-E75B6BD05541-6089db93bbf26.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C937697A-06E1-4A25-851F-353A79C875B8-6089db93cbe68.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C937697A-06E1-4A25-851F-353A79C875B8-6089db93cbe68.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/92E6EF46-49CE-4B53-9639-3F1A6B0AEC55-6089db9658011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/92E6EF46-49CE-4B53-9639-3F1A6B0AEC55-6089db9658011.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C5480755-8862-43B3-93B9-3EF05536D871-6089db9673486.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C5480755-8862-43B3-93B9-3EF05536D871-6089db9673486.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/37200DD6-D99D-4D18-933B-2552DEA8420A-6089db9823185.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/37200DD6-D99D-4D18-933B-2552DEA8420A-6089db9823185.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1201809B-B6CF-4E93-AB7B-6932B50B96BB-6089db98a214d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1201809B-B6CF-4E93-AB7B-6932B50B96BB-6089db98a214d.jpg)
-
Ik denk dat het probleem de aansluiting van de zwarte draad op het chassis is.
Ik heb volgende tekst gekopieerd van de handleiding van de ESU Lokpilot V4.
Er staat dat er geen verbinding met de massa van de behuizing mag bestaan.
De rode en zwarte draden moeten rechtstreeks met de wielcontacten verbonden worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU-Lokpilot-V4-Motor-en-railaansluiting-6089e93454637.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU-Lokpilot-V4-Motor-en-railaansluiting-6089e93454637.jpg)
-
dat de oranje draad op de pool komt waar de basisplaat ook de oranje draad aangeeft.
Zoals door ceuleer ook al aangegeven: de draden voor de motoraansturing (grijs en oranje) mogen absoluut niet in verbinding staan met de rail, bijv via het chassis zoals je in bovenstaand citaat juist aangeeft gedaan te hebben.
-
Märklin zelf lost dat meestal op door een geïsoleerd motorschild te plaatsen.
-
verder ook de condensator over beide motorpolen verwijderen en de smoorspoel in de motoraansluiting ook weghalen. Dat zal beide p zich niet voor het doorbranden verantwoordelijk zijn, maar verstoord de werking van de decoder wel. belangrijkste zoals hierboven al aangegeven, zorgen dat oranje en grijs geen enkel contact met het frame hebben
-
Dat massaverhaal klopt niet helemaal.
Bij Märklin zijn de wielen en het chassis metaal.
De print en decoder pakt de zwarte draad netjes van de massa af.
Dat opzich moet het probleem niet zijn.
Of het motorschild geïsoleerd kan ik niet zien, de schroef linksboven geeft twijfel.
-
TS kan even meten of een koolborstel via het chassis direct met een stroomafnamepool is verbonden.
Zo ja, dan zijn er twee opties: de stroomafname isoleren van het chassis of de koolborstel isoleren van het chassis. Nu is het isoleren van de stroomafname bij dit type locs lastig. De koolborstels isoleren door een geïsoleerd motorschild plaatsen is veel eenvoudiger. Aangezien het ook bij digitale 3rail-locs noodzakelijk is de koolborstels van het chassis te isoleren, heeft Märklin daar schildjes voor.
-
Ik zou al beginnen met de zwarte draad die aan het chassis hang rechtstreeks naar 1 kant van het contactpunt van de geïsoleerde wielen te brengen, en de rode draad aan het contactpunt van de wielen aan de andere kant. Zo krijgt de loc de juiste spanning binnen via wielen naar decoder en motor.
-
Dat veronderstelt dat de stroomafnemers allemaal geïsoleerd zijn van het chassis. Ik ken de reeks 16 van Märklin niet, maar in de regel loopt bij dit soort modellen de stroomafname van één pool direct via de wielen en de assen naar het chassis.
-
Hallo
Er bestaan geen motorschilden bij marklin/ HAMO waarvan één of beide borstels gelijk aan de massa liggen. ::)
Oftewel; als de verbinding niet zelf gemaakt is, is deze er niet. 8)
De condensator tussen de borstels moet blijven zitten, ook bij een esu decoder.
Barr
-
Het klassieke schema van een Märklin loc is als volgt:
sleper-smoorspoel-koolborstel 1-koolborstel 2- veldwikkelingen-omschakelcontact-locmassa-wielen.
De borstels zijn dus beide vrij van massa.
-
Ik ga vanavond eens uitgebreid alles nameten en wellicht kom ik wel achter wat er is gebeurd.
Als er nog meer suggesties zijn, graag.
-
Nog een tip, Als je de volgende keer een decoder wil testen zet de lok dan op het programmeer spoor, zet eerst de IB in de programmeermodus i.p.v meteen de volle mep erop te zetten en probeer de decoder uit te lezen. Je komt er dan vanzelf achter of je een kortsluiting hebt want dat geeft de box gewoon aan.
En dat zonder de decoder op te blazen ;D
-
Ron, alweer een waardevolle tip!! Bedankt!
-
Ik ben eruit!
Het zat dus in een motorpool die verbonden was met het chassis via een boutje welke het geisoleerd motorschild vasthoudt.
Het lipje eraf gehaald en een beter passend boutje geplaatst en heel de boel gefatsoeneerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AC5167D6-1B1F-4A1C-A0E8-ABA3A74B6FD7-608b103a99cf5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AC5167D6-1B1F-4A1C-A0E8-ABA3A74B6FD7-608b103a99cf5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/94040802-A687-40B2-AFFA-0CA6823B86B3-608b103ab289d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/94040802-A687-40B2-AFFA-0CA6823B86B3-608b103ab289d.jpg)
Koolborstelveer zat ook niet goed.
Alles zoals hier gezegd doorgemeten en dan heb ik alleen contact op het aansluitplaatje tussen de bruine en de gele draad, dat is volgens de kleurcodering motor + Oranje en motor - grijs, dat via de koolborstels en de collector van de motor. Voor de rest is er geen contact meer.
Nu moet het dus goed zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C2971EEA-681E-483D-B2DE-D23FF0579972-608b10955ffda.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C2971EEA-681E-483D-B2DE-D23FF0579972-608b10955ffda.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5778DC8A-0EBB-454F-B51A-77E08A3BCF1F-608b10956c8db.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5778DC8A-0EBB-454F-B51A-77E08A3BCF1F-608b10956c8db.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FAD76C4C-B257-4210-8827-65FECA7F1671-608b1096d9bcf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FAD76C4C-B257-4210-8827-65FECA7F1671-608b1096d9bcf.jpg)
Vraag aan met name Ron: als ik nu zoals je zegt in die programmeermodus ga, wat meldt het apparaat mij dan?
Voor mij is het allemaal nieuw hè!
Ik wil eruiteindelijk een decoder met geluid in zetten van de reeks 16 van ESU.
Bedankt allen voor de tips!!👍👌
-
lipje was gewoon verkeerd aangebracht.Moet met het soldeergedeelte naar boven zitten.
-
Hallo
Zet de IB in de programmeer modus.
Zet de loc op het programmeerspoor ( hoe aan te sluiten staat goed beschreven in de manual )
Kies het juiste protocol ( ik weet niet welk je gebruikt)
Kies een CV om uit te lezen, ik gebruik CV1, dat is het adres, en dat is meestal 3 voor een nieuwe decoder en druk op enter
Als de decoder goed is aangesloten krijg je keurig het default adres, zijnde 3,te zien.
Je kunt ook krijgen de melding "fout" of "kortsluiting" In de laatste twee gevallen is er iets mis, waarbij de laatste voor zich spreekt.
Bij kortsluiting krijg je dus letterlijk de melding "kortsluiting".
Lees voor deze procedure vooral de manual goed door. Deze is goed te volgen en zit er niet voor niets bij ;)
Succes !
-
Advies: gebruik in de toekomst dezelfde kleurcodering voor je (eigen) bedrading in de loc. Dus de motoraansturing oranje en grijs. En de verlichting geel en wit , zoals je de loc nu hebt.
Anders wordt het een janboel en leidt het tot meer foutieve aansluitingen. De gevolgen daarvan ken je inmiddels...
-
Het nadeel van kleuren gebruiken is dat je 10 kleuren op voorraad moet hebben waarvan je van sommige kleuren maar een paar centimeter gebruikt.
Ik heb een andere werkwijze: ik teken het eerst schematisch uit en dan dan leg ik draad voor draad en allemaal grijs. Hoef je maar 1 kleur te hebben.
Die tekening bewaar ik bij de betreffende trein zodat ik later kan terugvinden hoe het zit. (en soms raak ik die tekening kwijt)
-
Hi All,
Ik gebruik ook de methode Veroniek. Ik heb van alle kleuren een rolletje draad op decoderdikte in huis. Dat houdt alles heel overzichtelijk en voor de kosten hoef je het niet te laten, een decoder kost meer.
-
Veel waardevolle tips!
De reden dat ik afwijkende kleuren gebruikt heb is omdat ik niks anders in huis had.
Iemand nog een tip waar ik al die kleuren kan bestellen tegen normale prijzen?
-
Probeer het eens bij https://www.treinelektronika.com/decoderdraad.html (https://www.treinelektronika.com/decoderdraad.html)
Groet Meino
-
Hallo Ron,
Het Winkeltje in Dordrecht verkoopt de draden ook en je zou eventueel direct bij Brawa kunnen bestellen.