BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: djm008 op 07 March 2008, 19:13:21
-
Ik heb een vraag omtrent de historie van de41.
Waarom is met nadruk dit stel bewaard gebleven? Is dit stel overigens het laatste stel, van de Limburgse 1tjes, geweest dat uit Limburg richting Zwolle is gedirigeerd?
Kan iemand daar iets over zeggen?
Misschien kan hier ook iemand iets over de levenshistorie van de 41 zeggen? Dus wanneer hij waar gereden heeft.
-
ze hebben volgens mij gekeken welke in staat ze verkeerde, en de 41 kwam als beste uit de trein :) ;)
-
Ik zit nu even te bladeren in het boek Spoor en Trein Editie 7 en ik lees op pagina 36:
"De keuze viel op de 41 (en niet op de ook nog aanwezige 21, 22, 25, 34 en 36) vanwege de relatief goede conditie van de bak."
Volgens het boek heeft de 41 gereden in Zuid-Limburg, Gelderland en Overijssel.
-
Kun jij er ook uithalen wanneer de 41 waar in het land heeft gereden. Globaal, dus niet van die tot die datum, maar meer in jaartallen.
Ik was me namelijk af aan het vragen of de 41 in limburg zijn actieve carriere heeft afgesloten, of dat hij na vertrek uit Limburg nog elders heeft gereden, en indien ja, hoelang.
-
Tussen haakjes: op marktplaats biedt iemand een Allan-vleugel aan die volgens de aanbieder van de 41 afkomstig is..
Eelco
-
Eind mei 1982 heeft de 41 zijn vertrouwde Limburgse terrein de rug toegekeerd en heeft tot 23 mei 1985 vanuit Zwolle gereden op de diesellijnen in Overijssel en Gelderland (tot zomerdienst 1983 ook nog in het Noorden).
-
Kun jij er ook uithalen wanneer de 41 waar in het land heeft gereden. Globaal, dus niet van die tot die datum, maar meer in jaartallen.
Het hele verhaal van de NS-41 is te vinden op:
http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1951&lan=nl
mvg,
Robin