BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Harry op 17 August 2006, 17:41:13
-
Doordat ik geen zin had om bezig te gaan met boompjes, heb ik wat anders aangepakt.
De Br70.0 van Fleischmann staat bekend om zijn geringe trekkracht.
Toen ik hem net had gekocht, was er een draadje op BNLR over deze lok.
Wat ik er nog van weet is dat de waterkasten gevuld konden worden met lood.
Dat is nu bij mij gebeurt. Lok is nu geen 127 gram meer maar 138. oftewel 11 gram kon ik erin verwerken.
Netjes malletje gemaakt etc.\
Wat kun je nog meer aan dit mooie, kleine lokje doen om de trekkracht te verbeteren?
Groeten Harry
-
Antislipbanden. ;D
-
Had iemand anders (Syb?) er niet eens een magneetje onder gehangen om meer downforce te krijgen? Er moest wel een metalen middenrail komen, maar dat gaf niet, aangezien het stuk rails toch niet zichtbaar was.
Verder kon er in het machinistenhuis ook nog wat extra lood.
Maar mijn ervaring is dat de loc sterk genoeg is om vier wagens 3% op te trekken. 6% lukt hem met slechts 2 wagens, maar goed dat is weer een mooie reden voor dubbeltractie zullen we maar zeggen.
Groeten Henk
-
@davy,
dit onderwerp was dacht ik onlangs beƫindigd. Wil ik graag zo laten.
@ henk,
die van mij heeft al 'moeite' om 3 wagons op een helling van 3% te krijgen.
Zij krijgt namelijk 3 wagons achter de kont te hangen. Puur en alleen personenvervoer.
Groeten Harry
-
Het klopt dat er nog wat ruimte zit in het machinisten huis.
Daar kan ik denk ik nog wel een gram of 5/6 lood kwijt.
al het wel een stuk beter worden.
(heb nu nog niet proefgereden met 11 gram extra).
Groeten Harry
-
Via magneten kan je de trekkrachten vergroten.
Marklin doet dat ook bij haar koffs.
-
Wat heet moeite? Alles is relatief, niet. :) Ik moet inderdaad flink gas geven, maar ze komen redelijk gemakkelijk omhoog. Ik heb het trouwens over de wagentjes die bij de Beierse set zaten (2-assers). De loc van mij heeft trouwens geen extra lood en heeft ook geen vliegwiel (geen ruimte voor omdat er geen kolenopbouw op zit, heeft de db/drg-versie dat wel?).
Het probleem is behalve het lichte gewicht, dat de laatste as verend is opgehangen. Daardoor zal hij natuurlijk ook veel minder bijdragen aan tractie. Misschien dat je een stijver veertje kan nemen. Verder zou ik niets weten dan de elk gaatje dat je nog kan vinden vol te proppen met lood. Vooral op de plaatsen boven de achterassen.
Henk
-
@ Davy, het is een methode, maar bij de meeste rails heb je daar weinig aan. Omdat de rails simpelweg niet op magneten reageren. Vandaar ook die derde, ijzeren rail.
-
Wat voor motor ik heb durf ik zo niet te zeggen. Daarom maar even een plaatje.
(leer ik ook weer wat).
(http://s89.photobucket.com/albums/k221/HarryvanGoor/th_HPIM0163.jpg)
Groeten Harry
-
Je kan natuurlijk ook de rijtuigen lichter maken.
mvg Martijn
-
Eigenlijk wil ik die wagons nog wat verzwaren. :)
Met verlichting en enkele preisertjes. ;D
Anders lijkt het minder mooi.
Groeten Harry