BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Vergelijkingen tussen verschillende merken => Topic gestart door: willyTEE op 27 March 2021, 20:34:01
-
beste collega's ,
ik ben mijn treinstammen TEE aan het uitdunnen . Enkel nog de TEE stammen die het zonnige zuiden rijden worden behouden . Hierover de volgende vraag : ik heb zowel de TEE FS grand conforto rijruigen als de bandiera rijtuigen van Rivarossi ( mooie rijtuigen ). Ik ken ACME als merk maar heb er geen enkel rijtuig van . Hoe verhoudt ACME zich qua kwaliteit en detaillering tov Rivarossi . Zou ACME een upgrading kunnen zijn . Kunnen jullie jullie ervaring delen
groetjes en bedankt Willy
-
ACME is wat kwaliteit en detaillering gelijk aan LS Models, als dat je wat kan helpen.
Grt,
Rob
-
Qua uiterlijk vind ik ACME helemaal (y) Voor wat betreft de rijeigenschappen kan er wel eens wat zijn maar dat kan ook aan mijn baan liggen (Fleischmann Profi wil nog wel eens wat lastiger zijn met sommige merken heb ik pas geleerd). Twee voorbeelden van de rijtuigen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88468.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77468.msg3221996293#msg3221996293
Vr. groet, Martijn.
-
leuk om te lezen dat vooral qua detaillering ACME en LS op gelijke voet staan . Vindt vooral hun rijtuigen zeer mooi en hun Simplon Express is prachtig . Zou ook graag eens willen horen wat hun rijeigenschappen zijn ( heb een Trixbaan met bedding ) .
groetjes Willy
-
Ik ben alvast tevreden met mijn ACME rijtuigen...
-
Acme vind ik erg mooi gedetailleerde rijtuigen.
Het enige wat mij opvalt is en dat is ook wat Martijn oa zegt aan de rijeigenschappen kan er wel eens wat zijn. Draaistel kan net niet voldoende draaien bv. Vaak is een detail wat dan in de weg zit.
Wat mij ook opvalt is dat het (kort)koppelen van 2 rijtuigen soms moeizaam of geheel niet gaat. Met Fleischmann profi koppelingen ga ik het nog eens niet proberen. Met de Roco kortkoppelingen gaat het redelijk. Nu valt mij dat niet alleen op bij ACME maar ook bij Lsmodels. Bij Roco rijtuigen heb ik hier geen enkele moeite mee. Ik ga wel uit van de modellen die ik zelf in bezit heb.
Blijft wel het feit dat ik graag ACME modellen koop, komen met verrassend materieel. Wat voor mij inhoud rijtuigen/loc's van bv ZSSK,HZ, CD, MAV enz.
-
hoewel rijeigenschappen belangrijk blijven ( daar heb ik mijn Roco's voor ) ben ik toch stilaan op aan het opschuiven naar de huidige ( veel)kleurige treinstellen van oa LS Models wellicht ook onder invloed van de kleinzoon . Mijn eerste ACME zal waarschijnlijk de Simplon Express zijn en die kan dan vrolijk naast zijn voorvader van Hobby Train rijden .
groetjes en geniet nog van jullie ACME's Willy
-
Overigens zitten in de Simplon sets van ACME ook weer enkele REE Modèles rijtuigen :) Die zijn ook uitgevoerd met een prachtige detaillering.
-
De enige ervaring die ik heb met ACME is meteen een slechte.
Een aantal jaren geleden heb ik een br 120 aangeschaft.
eesrte indruk: Rare constructie, Zoals veerpakketten zijn aan de Locomotiefkap gemonteerd i.p.v aan de draaistellen.
Vingerafdruk in het spuitwerk wat inmiddels is opgelost door de hele loc over te spuiten met een nieuwe dunne laag blanke zijdenmat lak
Prima rijeigenschappen maar toen problemen met de cardanassen.
Hoewel er een mooie lijst met de nodige onderdelen en hun bestelnummers wordt bijgeleverd. was geen van de benodigde onderdelen leverbaar :-X.
Zelf maar weer een oplossing gevonden en de boel gerepareerd
Nu is er weer een onderdeel defect en (weer) niet leverbaar hoewel er een bestelnummer voor is.
Ik ga nu kijken of ik het onderdeel 3-d geprint krijg. Zo niet gaat de bijl erin
Al met al is dit meteen de laatste loc die ik van ACME heb aangeschaft, komt er bij mij niet meer in.
Wagenmateriaal zal geen probleem zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
-
Martijn , ik vind de REE modeles rijtuigen ook prachtig : heb er een aantal van PLM . Krijgen volgens mij ietwat te weinig aandacht maar ja hun prijzen ( 130 E voor een Le Capitole rijtuig ) !!! Heb ook de 231 ex PLM van REE : nu rijdt hij goed maar ging niet vooruit bij de Simplon Express rijtuigen van Hobby Train ( een herkauwd verhaal ) . Wat mijn Locs betreft blijf ik bij Roco , Trix en Piko . De uitzondering zal de TEE Mistral zijn van REE ACCES toch nog ietwat betaalbaar . Ik heb onlangs nog een Youtube filmpje gezien bij max supercars van de ACME CD versie met flikkerende pantografen . Het zag er allemaal zeer flashy uit . ik kan V140 goed begrijpen
-
Willy, ik weet niet waarop de genoemde 130 Euro voor een Capitole rijtuig gebaseerd is. Her restauratierijtuig met binnenverlichting kost 90 Euro terwijl de prijs voor de andere rijtuigen - ook met binnenverlichting - rond de 65 Euro ligt. Eind dit jaar wordt een complete Capitole set inclusief de loc als set uitgeleverd in een analoge alsmede DCC en AC Sound versies. In de sounduitvoeringen heeft ieder rijtuig een functiedecoder en bezit de loc beweegbare pantografen. Het wordt wel even sparen.. (800 respectievelijk 950 Euro)
Gr, Rob
-
Rob , je hebt deels gelijk : het was niet REE maar LS models : voor een A8tu rijtuig Capitole 124 E . Ik heb momenteel een set van 7 rijtuigen in de basic uitvoering van Lima ( zonder aankleding ) + de Loc van Lima . Ofwel worden alle rijtuigen op termijn met interieur voorzien + verlichting en de loc een grondige onderhoudsbeurt + digitalisering ofwel alles vervangen door een digitale set . Vorig WE bij Ebay een prachtige CC 6500 loc met sound ( kan zowel voor de Capitole als de Etendard ingezet worden )van LS Models vekocht voor 399 E . Benieuwd naar de nieuwe set van REE
-
Een CC6500 van LS Models? Is die er al dan?
Wat betreft ACME rijtuigen, ze zijn voor de eventuele binnenverlichting van stroomafnemers voorzien die heel zwaar tegen de assen aandrukken maar die terugbuigen was niet altijd de oplossing, het bleef zwaar lopen. Bij een DB UIC-X rijtuig waren de remschoenen verkeerd om getekend. Op zich zijn deze schoentjes de perfecte vorm, passen prachtig in het schuin aflopende profiel van de wielband maar helaas, ze zijn in de tekening omgedraaid! Dus het schoentje dat links zou moeten zitten, zit rechts, en andersom. Omdat alles in theorie op de 1/100mm nauwkeurig past, past het dus van geen kanten. Alsof de handrem stevig aangedraad is.
Zelfde irritatie bij REE Models: prachtige detaillering in de draaistellen maar er hoeft maar iets een beetje scheef of los te zitten, en het loopt voor geen meter. Sommige heb ik al uren aan zitten klooien maar ze lopen nog steeds niet mooi.
Dus tja, mooi spul voor in de vitrine maar als er een makkelijke manier was om oude correcte Roco-draaistellen er onder te zetten, zou ik daarvoor tekenen.
-
Rob , je hebt deels gelijk : het was niet REE maar LS models : voor een A8tu rijtuig Capitole 124 E . Ik heb momenteel een set van 7 rijtuigen in de basic uitvoering van Lima ( zonder aankleding ) + de Loc van Lima . Ofwel worden alle rijtuigen op termijn met interieur voorzien + verlichting en de loc een grondige onderhoudsbeurt + digitalisering ofwel alles vervangen door een digitale set . Vorig WE bij Ebay een prachtige CC 6500 loc met sound ( kan zowel voor de Capitole als de Etendard ingezet worden )van LS Models vekocht voor 399 E . Benieuwd naar de nieuwe set van REE
Dat was dan denk ik een Grand Confort rijtuig. Die heeft LS Models vroeger uitgebracht maar zijn niet meer verkrijgbaar, dus inderdaad soms nogal aan de prijs.
En net zoals Diederik zegt, een LS Models CC6500? Die zijn nog niet uitgebracht dus wellicht is de koper een beetje een poot uitgedraaid? De nieuwe set van REE zal waarschijnlijk gelijk zijn aan de eerdere UIC Y rijtuigen. Alleen nu in een complete set met hun nieuwe BB9200 erin. Op zich wel een heel mooi verzamelaarsobject, zo'n doos. Ik heb zelf gekozen voor de rijtuigen van REE Modèles en de BB9278 van Roco. Het rood van deze lok en rijtuigen passen prima bij elkaar, je ziet bijna geen verschil. En geloof me, ik ben nogal zeikerig hierin ;)
PS Ik heb van REE wel de groene BB9267 "Mistral" besteld 8)
-
Zijn daar " Mistral " plakkaten bij die je op beide zijden kunt aanbrengen zoals bvb bij de REE Mistral 7128 ref MB-055 1S . Ik vind dat persoonlijk een toegevoegde waarde net zoals bij de Capitole
Willy
-
Daar ga ik in ieder geval wel van uit :) Dat heb ik altijd zonde gevonden van de Jouef "Etendard" lok, daar zaten die borden al op vastgeplakt.
-
Hallo Willy,
Zijn de door jou genoemde rijtuigen van Rivarossi de laatste generatie (Made in China) of de generatie er voor (Made in Italy)?
-
Zowel de 5 FS Mediolanum rijtuigen als de 8 Vesuvio bandiera rijtuigen zijn made in Italy : bij een aantal staat ook de ref 16180 onderaan het rijtuig
groet Willy
-
De Made in Italy uitvoeringen zijn meen ik voor het eerst op de markt gekomen rond 1975.
Mooie rijtuigen, zeker voor die tijd. Let wel dat ze ondanks de lengte van 30cm niet exact 1:87 zijn. Rivarossi maakte destijds nog hun modellen in de schaal van circa 1:80-1:84
Daarnaast hebben ze een wat vereenvoudigde binneninrichting en geen kortkoppelingsmechanisme.
De acme zijn keurig op schaal 1:87 hebben een zeer gedetailleerd binnenwerk en kunnen kort gekoppeld rijden.
De laatste uitvoeringen van Rivarossi Made in China (zijn ex Lima Expert, ook Made in China) van deze Gran Confort rijtuigen zijn vergelijkbaar, zo niet beter, als de acme.
Groet
Marco
-
hallo Marco ,
gelukkig maar dat de huidige rijtuigen na 30 j er beter uitzien . Het is inderdaad de binneninrichting die nu vrij basic is . Rijgedrag nog altijd oké . Toch een keer een rijtuig made in China proberen . Upgraden kan nooit kwaad . ik sta nogal huiverig tegenover Lima , zeker de oudere locs , en daardoor laat ik Lima expert dikwijls aan mij voorbijgaan . Als ik jou goed begrijp zou dit wel Oké zijn .
mvg Willy