BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: MarkSpoor op 25 March 2021, 21:26:20
-
Dag allen,
Ik heb 2 Fleischmann sprinters digitaal laten maken met ESU Lokpilot 5 decoders (de 2011 en 2012). Met een lokprogrammer de instellingen er netjes ingezet (bij beide sprinters uiteraard exact gelijk) . De Sprinters rijden heel netjes, maar de motoren zijn niet even oud en lopen met dezelfde LP 5 instellingen toch anders. (andere optrekcurve / max snelheid enz.)
Aangezien ik ze graag gekoppeld wil laten rijden, moeten ze exact (of vrijwel) dezelfde rij eigenschappen hebben. Hoe kan ik dit op een redelijk makkelijke manier voor elkaar krijgen zonder beide motoren te moeten vervangen?
Of is het echt handwerk::
• CV54 met de waarde 0, en dan met F1 laten rijden De decoder stelt nu de karakteristiek van de motor vast en overschrijft de waardes in de adressen CV53, 54, 55 en 56. en dan maar blijven pielen om het gelijk te krijgen....
Ik heb een zwarte Z21 en ESU Lokprogrammer tot mijn beschikking.
Dank alvast voor het meedenken!
-
Wordt toch het betere handwerk.
Zelf heb ik een ovaal gebruikt voor zoiets. Zet de modellen ieder aan een kant van het ovaal, draai de rijregelaar open en je ziet in één oogopslag waar de rijkarakteristieken nog verschillen.
Regel een exemplaar af tot die naar tevredenheid rijdt.
Zet de tweede erbij en stel via Pom achtereenvolgens de maximumsnelheid, het optrek- en afremgedrag, en de snelheid per rijstap zo goed mogelijk gelijk in.
Het kan een gedoe zijn, maar hier is het gelukt om een ACTS Trix 1200 en Roco 6700 samen te leren rijden. Veel meer kunnen aandrijvingen niet verschillen. :)
-
Was ik al bang voor Henk ;D, dan ga ik maar eens prutsen aan de CV's.
-
Hallo Mark,
Het is een heel werk, maar wat, denk ik, het beste werkt is voor beide Sprinters de 28-puntsijking gebruiken. Dat zijn CV67 - CV94. Van elke Sprinter moet je dan elke stap ijken, maar die kun je dan wel heel dicht bij elkaar krijgen.
Overigens als je met Koploper rijdt bijvoorbeeld, is het geen probleem dat de snelheden wat verschillen. Koploper zoekt dan wel de beste snelheden van elke trein uit. Ik heb wel eens een Roco NS1600 en een Roco Sik in tractie laten rijden in Koploper, waarbij de Sik zogenaamd in opzending meereed. Dat gaat zonder problemen.
Ik neem aan dat andere treinbesturingsprogramma's dat ook hebben.
-
De cruise control (Last Regelung) bij de tweede lok uitschakelen . Anders lukt het nooit .
Groeten
Julien
-
???
Hoezo dat? Ik schakel de lastregeling nooit uit bij dubbeltractie. Ook niet bij de eerder genoemde Trix/Roco ACTs-combi. ;D
-
Beste Mark
Wat hierbij ook heel belangrijk is,is de stroom voorziening van je baan. Het beste is om ongeveer 2 meter een aansluiting op je baan te hebben (ringleiding) zodat allebei de treinstellen genoeg voeding krijgen. Als de voeding niet goed is loop je tegen het probleem op dat je ze niet goed op de zelfde snelheid kan inregelen. Uit eigen ervaring weet ik dat zelfs bij 2 identieke locomotieven er toch soms een klein verschil in cv waardes nodig is om ze exact de zelfde snelheid te laten rijden.
Mvg Henk
-
De tweede lok loopt dan vlotter mee en gaat niet drukken op bepaalde momenten.
Probeer het eens uit :)
Groetjes
Julien
-
Mijn ervaring is dat twee locs met de lastregeling aan niet meer of minder drukken. Omdat ze zijn gekoppeld ervaren ze ruwweg dezelfde weerstand en reageert de lastregeling identiek.
Maar goed, dit gesprek is al heel vaak gevoerd. Ik herinner me een lang theoretisch debat over het onderwerp op het vorige forum. Het eindigde met het inzicht dat het in de praktijk weinig uitmaakte en mensen vooral moesten doen wat ze goed dunkt.
Onderstaande klopt in ieder geval niet.
Anders lukt het nooit .
-
Dank voor de antwoorden, ik ga het proberen!