BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: marcel op 07 March 2008, 07:39:33

Titel: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: marcel op 07 March 2008, 07:39:33
Hallo,

Staat in de limburgse krant en website.

ZLSM-treinen mogelijk alleen nog maar op Miljoenenlijn
 
De treinen van de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij ZLSM zullen per 1 april waarschijnlijk alleen nog te zien zijn op het eigen spoortraject Valkenburg-Kerkrade.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat eist van ZLSM dat de vier stoomtreinen en twee diesellocs voorzien worden van een automatische treinbeinvloedingssysteem, waardoor de treinen automatisch stoppen als ze door rood licht rijden. Dan pas worden ze ook toegelaten op het hoofdspoor. De kosten van 3 ton voor die aanpassing kan ZLSM echter niet betalen

Zie www.l1.nl

mvg, marcel
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: British Rail op 07 March 2008, 08:09:54
Dat zal zeker een tegenvaller zijn voor de ZLSM als ze niet meer over het hoofdspoor mogen rijden. Kon de ministerie van verkeer en waterstaat dit niet eerder zien wanneer de ZLSM voor het eerst op het hoofdspoor kwam te rijden?

Ik weet niet wat het allemaal heeft gekost om dit te kunnen bereiken maar een paar wissels plaatsen en andere bijkomende kosten is nu zeker weg gegooid geld.

Ik hoop dat ze toch op het hoofdspoor mogen rijden, zal het jammer vinden als dat niet meer het geval zal zijn.

Mvg,
Martijn v/d horst
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Dolf44 op 07 March 2008, 09:09:10
Een echte "Hollandse" oplossing.
Zonder ATB installatie geen toestemming meer om op het hoofdnet te rijden, behalve ..............................

Juist ja, behalve Schin op Geul - Valkenburg vv, daar is het wel  nog  toegestaan.

 
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Bob R. op 07 March 2008, 09:34:41
Das leuk nieuws voor de VSM en Stoomstichting.
Die hebben toch ook geen ATB (behalve de 65018 ???) ::) :P :-[ :'(
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: henk op 07 March 2008, 10:06:42
Voor museummaterieel is bij mijn weten een speciale ATB-light ontwikkeld.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Sander Fondse op 07 March 2008, 10:11:48
Misschien kunnen ze met de lijn Valkenburg - Schin op Geul hetzelfde doen als de lijn Arnhem-Duitse grens. Het als grensbaanvak aanduiden. Daar mogen loks ook zonder ATB rijden.

Citaat
Voor museummaterieel is bij mijn weten een speciale ATB-light ontwikkeld.

Daar komen dus die inbouwkosten van 3 ton per lok vandaan.  :-|
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: henk op 07 March 2008, 10:19:34
3 ton per loc of voor die zes locs?

Bij mijn weten is de ATB-light in samenwerking met de museumorganisaties ontwikkeld als oplossing voor het genoemde probleem. Hadden de museumorganisaties dan gedacht dat het ministerie dat als een vrijblijvende aardigheid beschouwt?
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: OLDO op 07 March 2008, 12:33:18
Hallo Sander,

Daar komen dus die inbouwkosten van 3 ton per lok vandaan.  :-|

Ik begrijp uit dit draadje dat ze vier loks moeten doen en dat dat 3 ton kost. Dan zou dat dus volgens bartje uitkomen op 75.000 euries per loc.

Nu meende ik dat ATB-light bestaan zou uit een vaste installatie per loc en een los te plaatsen besturingskast die naar believen in één van de locs te plaatsen is.

Die besturingskast is het duurste component, reden ook waarom voor een dergeljke oplossing gekozen is. Het lijkt mij dus aan de keuze van de betreffende organisatie te liggen hoeveel kosten ze uiteindelijk kwijt zijn. Als ze alle vier loc gelijkertijd willen laten lopen, tja, dan zullen de kosten wel oplopen.

Maar ik kan niet in de opbouw van de kosten kijken dus misschien heb ik het allemaal wel mis.

Hennie
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Edgar op 07 March 2008, 13:29:59
Er staat dat het 3 ton voor 6 locs kost, dus ongeveer 50k per lok.

De oplossing lijkt mij duidelijk: niet alle zes tegelijkertijd ombouwen. Tenzij je natuurlijk een sponsor vind die het hele bedrag in een keer wil betalen, wat waarschijnlijk het doel is van het persbericht.

Groeten
Edgar
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Sander op 07 March 2008, 13:58:01
Citaat
wat waarschijnlijk het doel is van het persbericht

Zou van invloed kunnen zijn maar is zeker niet het doel van het pers bericht.

Ik vind dat de minister maar een goed gebaar moet maken door een deel van die kosten opzich te nemen. Het is een soort van attractie welke door middel van subsidies en donaties zou moeten blijven bestaan.
Helaas werkt het in bureaucratisch Nederland zo niet.

mvg,
 Sander
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Hans Kl op 07 March 2008, 14:14:17
ja en je ouwe gare zogenaamde oldtimer mag wel over de snelweg in alle weersomstandigheden met de verlichting uit de jaren 0.
Beetje slecht weer en die dingen zijn niet te zien.
En een trein moet wel voldoen aan alle moderne veiligheidseisen.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: RJ op 07 March 2008, 14:18:45
Doorslaan is typisch Hollands.

Ik vind dat de minister maar een goed gebaar moet maken door een deel van die kosten opzich te nemen. Het is een soort van attractie welke door middel van subsidies en donaties zou moeten blijven bestaan.

Zal weinig draagvlak vinden bij het volk, maar in hoeverre de regering zich daar van aantrekt.  :P

Die paar keer dat zo'n lok op het spoor rijdt, met een beetje kundig machinist lijkt me dat geen noemenswaardig risico.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Sander op 07 March 2008, 14:25:33
Citaat
met een beetje kundig machinist lijkt me dat geen noemenswaardig risico.

Wanneer is een machinist beetje kundig? Dit is wel een heel rekbaar begrip denk ik.

Geen noemenswaardig risico? aan alles zit een risico. Door rood ligt rijden helemaal (mededoel van de ATB is beveiliging hiervoor).

mvg,
 Sander
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Dolf44 op 07 March 2008, 14:52:34
Wat deze uitzondering voor het baanvak Schin op Geul - Valkenburg vv betreft.

Toevallig werpt zich de gemeente Valkenburg op als "het" toeristisch gebeuren in het mergelland.

Nog toevalliger, Camiel Eurlings is afkomstig uit Valkenburg.

Hoe is het mogelijk, papa Eurlings is burgervader in Valkenburg.

Overigens niets ten nadele van de ZLSM of welke museumlijn dan ook, ik gun hun van harte schnabbelritjes over het reguliere spoorwegnet.

mvg,

Dolf.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Spoorrelais op 07 March 2008, 17:18:19
Hallo,

zullen per 1 april waarschijnlijk




1 april????? Is dat niet een datum dat.....
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: RJ op 07 March 2008, 17:50:42
1 april????? Is dat niet een datum dat.....
Ik denk dat je gelijk gaat krijgen.  ;D :P
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Spoorrelais op 07 March 2008, 18:22:16
Laten we dat hopen. ;D
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: marcel op 07 March 2008, 18:57:43
Hey,

Of dat het een 1 april grap is, weet ik niet.
Ik heb het artikel gewoon hier geplaatst voor de ge-interesseerden.

Maar onze overheid kennende, is dit wel een toekomst muziek.
Zie A-dam met de auto`s ouder dan bouwjaar 1992.

Ze zoeken dan wel een onderwerp als milieu, denk aan een stoomlok en co2 uitstoot.

Langzaam aan zal dit wel toekomst gaan worden, dat ze met een omweg dit soort dingen gaan aanpakken.
Maar ik hoop dat ik ernaast zit met mijn theorie.

Mvg, Marcel
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Spoorrelais op 07 March 2008, 19:02:03
Marcel,

Begrijp me goed. Ik val je niet aan op het plaatsen van je artikel. Maar die datum hé ;)
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: marcel op 07 March 2008, 19:06:13
Hey,

Voel me ook niet aangevallen.
Het was mij nog niet eens opgevallen.

Maar ja, wat wil je, ik zit met een kleine van 8 maanden op schoot en probeer hem wat stukjes boterham naar binnen te krijgen, en ook nog eens tussen het eindeloze kauwen lees ik vluchtig snel even wat op het net ;D

Ik neem aan dat het een grap is.

Mvg, Marcel
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: timtrein op 07 March 2008, 22:19:35
Néé, dit is géén 1 april grap.

Enne, ATB-E was inderdaad als een goedkope, flexibele installatie bedoeld, maar ik geloof dat dat niet helemaal uit de verf is gekomen als ik de bedragen zie...
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Thom op 07 March 2008, 22:52:52
Geloven jullie nou echt dat op 1 april de wereld stilstaat en er niks serieus meer gebeurt?

1 April is gewoon de eerste vand e maand, zoals dat 12x in het jaar is...  ::)
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Gert-Jan1975 op 07 March 2008, 23:01:27
Het was zelfs vandaag op radio 1 voor dus. Ik meende dat ik ook hoorde dat de blauwe engel niet meer mag rijden. Ach ja je kunt beter inbreken en tasjes roven dan een Stoomtrein laten rijden :-|
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: KNed op 07 March 2008, 23:09:00
ATB-E was inderdaad als een goedkope, flexibele installatie bedoeld, maar ik geloof dat dat niet helemaal uit de verf is gekomen als ik de bedragen zie...
Dat hangt ervanaf wat een gewone ATB installatie kost, misschien is ATB-E in relatie tot een gewone wel erg goedkoop?

Koen
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 07 March 2008, 23:10:41
Dat de engeltjes niet meer mogen rijden is logies als ze geen ATB hebben, heeft het HSA 2tje wel ATB of hebben alle engeltjes geen ATB?

Groetjes Michiel

Ps; voor welke museum voertuigen geld dit nog meer, Blokkendozen?, mat 36?, mat46?, alle stoomloks lijkt me in iedergeval wel duidelijk.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: robin binsbergen op 08 March 2008, 00:25:49
Ps; voor welke museum voertuigen geld dit nog meer, Blokkendozen?, mat 36?, mat46?, alle stoomloks lijkt me in iedergeval wel duidelijk.

voor al het materieel zonder ATB, en daar valt voor een deel ook museummaterieel onder. De beide rijvaardige blauwe engelen hebben geen ATB.

mvg,

Robin
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Thom op 08 March 2008, 01:52:01
Euuhmm....

Al het materieel van de VSM,
Al het materieel van het NSM [muv de Elokken en de 114 & 386]
Al het materieel van de SSN [muv de 65018]
Al het materieel van de ZLSM,
Al het materieel van de STAR,
Al het materieel van de SGB,
Het dieseltweetje van de HSA,

En hoooooogstwaarschijnlijk vergeet ik nogwel het eea...  ;)
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Bert Roefs op 08 March 2008, 08:08:10
Telegraaf meldt vandaag op hun website het volgende:

za 08 mrt 2008, 05:30
Kamer op de bres voor stoomtreinen
door Edwin Timmer
DEN HAAG -  De Tweede Kamer wil oude, antieke stoomtreinen redden door een eenmalige financiële bijdrage te leveren.

Volledige artikel?
Zie: http://www.telegraaf.nl/binnenland/3501345/_Kamer_op_de_bres_voor_stoomtreinen__.html

En nee, die Lia is geen familie.  ;D
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: tinus op 08 March 2008, 09:21:28
't is maar goed dat ze nu al met andere systemen bezig zijn.
kunnen ze over een paar jaar weer!
en dat voor die paar ritten per jaar.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Huup op 08 March 2008, 11:11:00
Van OVL, de mailinglijst voor openbaar vervoer:

Citaat
L1 teletekst donderdag 6 maart 2008:
> >ZLSM-treinen mogelijk alleen nog maar op Miljoenenlijn
> >
> >De treinen van de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij ZLSM zullen
> >per 1 april waarschijnlijk alleen nog te zien zijn op het eigen
> >spoortraject Valkenburg-Kerkrade.

[knip]


Bovenstaand bericht is ONJUIST. Bij navraag is mij gebleken dat het
dispuut helemaal niet gaat over de met 40 km/u verlopende ritten
tussen Schin op Geul en Valkenburg (dat mag gewoon), maar om de
incidentele hoofdlijnritten op andere lijnen met rijsnelheden (fors)
boven de 40 km/u. Alleen voor deze ritten wordt minimaal ATB-E geeist.


Groeten,
Arco

En grüssli maar weer,

Huibert
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: rail4marcel op 08 March 2008, 11:14:02
@Thom de 1200, 1300, 1500, 1100 hebben die ook geen atb?
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 08 March 2008, 12:08:27
Die series hebben WEL ATB, groetjes Michiel
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: rail4marcel op 08 March 2008, 12:14:31
Ok en de serie 2200 neem ik aan ook want die hebben nog in zeeuwsvlaanderen gereden. De serie 2400 dan niet omdat die al uit dienst waren. Sikken en 600én hebben die wel atb?

Als ik het zo bekijk valt het op zich nog wel mee het geld alleen voor de stoomlocomotieven en de oude dieselloc's en treinstellen.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Rick op 08 March 2008, 12:40:10
Op enkele locs na heeft de serie 2200 geen ATB gehad, of er locs met ATB als museumloc bewaard zijn gebleven weet ik niet. Of de 2400'n ATB gehad hebben weet ik niet, ik denk van niet (overigens waren deze nog in dienst toen ATB kwam, zo rond 1960 ;)). Sikken en 600'n hebben geen ATB gehad.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Thom op 08 March 2008, 19:27:14
@Thom de 1200, 1300, 1500, 1100 hebben die ook geen atb?
Zoals ik zei, Met uitzondering van de E-lokken.
Alleen de 1010 niet  ;D

Sikken en 600en hebben nooit ATB gehad, en zullen dat niet krijgen want hun snelheid ligt daar gewoon te laag voor.
Een 600 haalt maar de 32, en ATB werkt pas vanaf 40 km/u dus dat heeft totaal geen zin, en sikken mogen daarnaast nieteens op de hoofdbaan komen.

Van de serie 2200 heeft maar voor een deel ATB gehad, alleen de 2215 en de 2225 hebben het nog als museumlok, van de VSM machines weet ik het niet zeker, maar ik dacht het niet.

De 2400'en hebben ook nooit ATB gekend, deze lokken zouden zo kort na de inbouw buitendienst gaan, dat het geen investering waard was.

Veel stroomlijn materieel zoals DE1/2 en mat46 hebben alleen ATB voorbereidingen gehad, dat houd in dat bijna alles aangebracht is geweest, muv de ATB hoofdkast.
Uiteindelijk vond men ook dat materieel toch te oud was om daadwerkelijk de ATB kast erin te hangen. Bij de ombouw naar museumstel is de 41 die voorbereiding weer verloren.

Later materieel zoals de Hondekoppen en de DE3en zijn nogwel voorzien van ATB, dus een Stichting mat'54 en de HIJSM hebben dit probleem totaal niet.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 March 2008, 19:40:37
Het verbaast mij altijd dat zo'n ATB-installatie zo belachelijk duur is. Kan iemand uitleggen waar die kosten allemaal zitten?
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Thom op 08 March 2008, 19:48:03
Ik ben er niet zeker van, mar voornamelijk door het woord patent en meer van dat soort fratsen...
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Dolf44 op 08 March 2008, 19:57:36
Opname spoelen aan de truckstellen (4 per loc).
Electronicaverwerkingskast met aanpassingen in het hulpstroomcircuit en het luchttechnisch gedeelte.
Meldingsgedeelte in cabine(s).
Kortom een hele verbouwing.

mvg, Dolf.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 March 2008, 20:01:49
Dolf, aardige opsomming, maar zet er eens bedragen bij.
Wat het arbeidsloon betreft, daar kan een museumbedrijf behoorlijk op besparen als ze dat door eigen mensen laten doen. Die kosten niks, behalve een bak koffie zo af en toe.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: NS 1100 op 08 March 2008, 20:05:29
Mjeh ik weet niet als eigen personeel zo iets mag inbouwen. Denk dat dat door een gecertificeerd bedrijf moet gebeuren ofzo...
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: henk op 08 March 2008, 20:05:38
Hoeveel installaties zouden er in 40 jaar van de Nederlandse ATB-varianten zijn gemaakt? Veel te weinig voor een paar concurrerende productielijnen in ieder geval. Als ik het goed heb begrepen was het regelmatig zoeken naar een producent die er weer een aantal wenste te bouwen als dat nodig was.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: timtrein op 08 March 2008, 20:43:34
Uh, nee, er is maar 1 fabrikant voor het reguliere ATB-spul. Dat maakt het ook zo duur, monopolie enzo...

De VSM 2233 heeft in haar tijd als NS 2208 ook ATB gehad (Fase 2), maar dat is vermoedelijk uitgebouwd toen het ding naar de VSM ging, of in elk geval is het niet functioneel.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Dolf44 op 08 March 2008, 21:05:15
Klaas, ik moet bekennen dat ik van de daarvoor benodigde bedragen totaal geen weet heb, alleen de inbouw in de bestaande lokken was een ingrijpend gebeuren.
Ik vraag me zelfs af, we spreken hier over museumlijnen, of inbouw in b.v. een stoomlok wel mogelijk is zonder teveel afbreuk te doen aan het nostalgisch gebeuren.
Om maar eens iets te noemen.
Er zal een betrouwbaar electrisch systeem ingebouwd moeten worden.
Er zal toch een nauwkeurige snelheidsmeting ingebouwd moeten worden.
Ik denk dat museummaterieel meestal voorzien is van knorr-remkranen, dat zal vervangen moeten worden door remkranen met atb contacten enz. enz.
Dan zul je toch al zeer deskundige vrijwilligers moeten hebben. Overigens zonder afbreuk te willen doen aan de inzet van iedereen die zich voor dit soort zaken inzet.
Dan spreek ik nog niet over b.v. het afregelen en testen van het geheel.
Mogelijk of onmogelijk?

mvg, Dolf. 


Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Maarten.T op 08 March 2008, 22:06:05
Mjeh ik denk weet niet als eigen personeel zo iets mag inbouwen. Denk dat dat door een gecertificeerd bedrijf moet gebeuren ofzo...

Dat is correct geantwoord.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: stig op 08 March 2008, 22:20:50
Dan volgt de vraag, *wie* is er gecertificeerd om dat te doen en *waar* is dat bepaald?
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: laurent op 08 March 2008, 22:29:09
De bouwer ;D
Ik geloof NedTrain Tilburg ook.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Thom op 09 March 2008, 01:28:53
Ik denk dat museummaterieel meestal voorzien is van knorr-remkranen, dat zal vervangen moeten worden door remkranen met atb contacten
Tegenwoordig is ATB ook gewoon mogelijk met een Knorr remkraan door gebruik van drukcontacten op je treinleiding.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Esperopt op 09 March 2008, 02:35:20
@stig: de veiligheidseisen omtrent spoorwegmaterieel zijn in wet- en regelgeving vastgelegd. Na het ongeluk in Harmelen is, als mijn herinnering van het gelezene goed is, zelfs de wet op het punt van de ATB aangepast.

Een ander punt is natuurlijk de uitvoering van zo'n wet. Is altijd een probleem op welk gebied dan ook. Is het redelijk om zulke grote bedragen te vragen voor een ATB inbouw? Zijn de aanvullende eisen (want die zijn er) van de toezichthouder op het spoor redelijk ten aanzien van datgene wat de wet voorschrijft?

In mijn werkomgeving wordt bij een geschil (vaak bij nieuwe wetgeving) de rechter ingeschakeld. Die mag het dan zeggen, wij bouwen wel jurispondentie op.

Of dit ook loont voor museumbedrijven weet ik niet. Aan de andere kant. Slaan ze de handen ineen dan bereiken ze misschien toch iets. Er wordt (door de rechter, minister, ...) wel vaker een uitzondering gemaakt voor een bepaalde doelgroep.

Nu stop ik. Voelt teveel aan alsof ik aan het werk ben.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: amber op 09 March 2008, 10:42:23
Ik kwam dit net tegen op de site van Telegraaf:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3501345/_Kamer_op_de_bres_voor_stoomtreinen__.html?p=37,1

Overigens grappig dat de stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek aan de noodfluit trok.. Over de ZLSM wordt niet gesproken, maar dit klinkt in ieder geval goed!
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Gouda op 09 March 2008, 10:46:59
Dit is ook een van de redenen waarom de 1250 van acts niet meer gebruikt wordt. Zijn atb voldoet ook niet meer. En ze hebben genoeg andere locs om te gebruiken.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: NS 1100 op 09 March 2008, 11:48:24
Dit is ook een van de redenen waarom de 1250 van acts niet meer gebruikt wordt. Zijn atb voldoet ook niet meer.

Volgens mij is dat flauwekul. Die dingen zijn gewoon aan het eind van de levensduur, de ATB heeft daar m.i. totaal niets mee te maken.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: timtrein op 09 March 2008, 12:20:57
Ik heb ergens opgevangen dat de 1200'en nog een oude ATB-versie hebben die niet overweg / aagepast kan worden voor de ATB VV die nu op diverse gevaarpunten wordt ingevoerd. Maar ergens is dat vreemd, want dat zou betekenen dat museumlocs met die ATB-versie ook niet meer zouden mogen rijden?

Maar afgezien daarvan geldt natuurlijk dat locs van ruim 55 jaar oud wel redelijk afgereden zijn. Belangrijkste daarbij is dat je op een gegeven moment tegen hoge onderhouds- / herstelkosten aan loopt.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: MR op 09 March 2008, 12:40:59
Sikken en 600en hebben nooit ATB gehad, en zullen dat niet krijgen want hun snelheid ligt daar gewoon te laag voor.
en sikken mogen daarnaast niet eens op de hoofdbaan komen.

 :'(

Zelf vind ik het  jammer dat we nooit meer een sik op de hoofdbaan zullen tegenkomen.  Maar gelukkig hebben de museumlijnen wel sikken zodat ze daar in ieder geval nog rijdend mogen tegenkomen.

Overigens, geldt de ontheffing voor ZSLM voor het Simpelveld -Valkenburg ook voor hun lmt 248 (http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1113&lan=nl), zodat wellicht we op dit deel van de hoofdbaan toch ooit misschien nog eens een Sik mogen begroeten?

Groeten,

Marco
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Bert Roefs op 09 March 2008, 16:32:38
Ik kwam dit net tegen op de site van Telegraaf:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3501345/_Kamer_op_de_bres_voor_stoomtreinen__.html?p=37,1

Overigens grappig dat de stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek aan de noodfluit trok.. Over de ZLSM wordt niet gesproken, maar dit klinkt in ieder geval goed!

Had ik gistermorgen al gemeld............
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Thom op 09 March 2008, 17:38:27
Overigens, geldt de ontheffing voor ZSLM voor het Simpelveld -Valkenburg ook voor hun lmt 248 (http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1113&lan=nl), zodat wellicht we op dit deel van de hoofdbaan toch ooit misschien nog eens een Sik mogen begroeten?
Nee, want een sik is niet hoofdbaantoegelaten.

Daarnaast kun je je afvragen wat je er te zoeken hebt met en sik.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Edgar op 09 March 2008, 17:40:43
Ik heb ergens opgevangen dat de 1200'en nog een oude ATB-versie hebben die niet overweg / aagepast kan worden voor de ATB VV die nu op diverse gevaarpunten wordt ingevoerd. Maar ergens is dat vreemd, want dat zou betekenen dat museumlocs met die ATB-versie ook niet meer zouden mogen rijden?

Maar afgezien daarvan geldt natuurlijk dat locs van ruim 55 jaar oud wel redelijk afgereden zijn. Belangrijkste daarbij is dat je op een gegeven moment tegen hoge onderhouds- / herstelkosten aan loopt.

Het toepassen van de opgeleukte ATB versie (vv, enhanced, plus of hoe het tegenwoordig ook mag heten) is niet verplicht en kan dus ook nooit de doorslaggevende reden zijn om de locs uit dienst te nemen. Waarschijnlijker is dat er weer duur onderhoud aan zit te komen en het leasen van nieuwer spul goedkoper is. 

En als ATB in de overweging toch een rol speelt, dan zal het met de 6700-en te maken hebben.

Groeten
Edgar
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Thom op 09 March 2008, 18:36:27
Zolang die 6700 achter een ATB lok rijden is er niks mee aan de hand.
Maar ik kan me voorstellen dat een combi 1250 +6700 welens meer in onderhoud kan kosten dan een niewue Elok die dat alleen kan...
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: johnny-VIRM op 09 March 2008, 19:20:44
Hier dan even een echte ATB monteur met certif.
Dit "probleem" werd al 5 jaar geleden voor gewaarschuwd, vergeet niet dat de ATB EG ons door de strot is gedouwd door de amerikanen "marshall project" ongeveer 1986 werden alle onderdelen gekocht bij GE, die het in licentie bij philips relais liet bouwen. Na 1986 waren bepaalde patenten verlopen en ging gelijk ACEC in charleois de fase 4 kast ontwikkelen, geheel digitaal.
ACEC heet tegenwoordig ALSTOM.
Nu weet ik dat bij een nieuwe installatie bij het in bedrijf stellen iemand van alstom aanwezig dient te zijn (zelf meegemaakt bij de BDs-en), dat is 1, daar komt nog bij dat elke ATB installatie elke 7 maanden een controle meting dient te ondergaan, dit moet door gecertificeerd personeel gedaan te worden, de apparatuur daarvoor is vrij kostbaar.
Nu weet ik van een paar organisaties dat daar nu juist mee geklooit is, dat is waarschijnlijk de reden dat dit dus nu aan gehaald word.
( heb ook een keer controle meting gedaan voor saucijzen broodjes voor de afdeling, maar denk dat ik nu ook al teveel zeg, was niet illegaal of zo).
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: timtrein op 09 March 2008, 19:21:08
In de Limburgse heuvels wil je zéker niet met een locomotor op pad... het remt al zo matig, en helemaal op een helling ;)
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: timtrein op 09 March 2008, 19:23:36
Zolang die controles door een bevoegd iemand wordt gedaan, kun je hooguit gelazer krijgen met je baas, maar niet met IVW, dus dat lijkt me niet direct het grootste probleem.

Enne, ATB is van ver ná de Marshall-hulp, het is pas echt ontwikkeld en ingevoerd na het ongeluk in Harmelen.
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Maarten.T op 09 March 2008, 20:47:53
Dit is ook een van de redenen waarom de 1250 van acts niet meer gebruikt wordt. Zijn atb voldoet ook niet meer. En ze hebben genoeg andere locs om te gebruiken.

De ATB die in een ACTS 1200 zit, zit ook nog voor een groot deel in de treinstellen van NSR.

Verder lijkt het weer deze kant op te gaan:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8795.0

Verder zeg ik er niks meer over. >:(
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: Gert-Jan1975 op 09 March 2008, 22:48:39
:'(

Zelf vind ik het  jammer dat we nooit meer een sik op de hoofdbaan zullen tegenkomen.  Maar gelukkig hebben de museumlijnen wel sikken zodat ze daar in ieder geval nog rijdend mogen tegenkomen.

Overigens, geldt de ontheffing voor ZSLM voor het Simpelveld -Valkenburg ook voor hun lmt 248 (http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1113&lan=nl), zodat wellicht we op dit deel van de hoofdbaan toch ooit misschien nog eens een Sik mogen begroeten?

Groeten,

Marco
Dat mis ik nu ook op alle grote stations. Eerst zag je altijd wel een sik aan het werk met een paar wagons en kon je je wachttijd lekker snel laten verlopen door zo'n Sik

Ik las trouwens ook ergens dat bijna de hele tweede kamer het rijdend musea wil ontzien en/of te gemoetkomen
Titel: Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
Bericht door: johnny-VIRM op 11 March 2008, 18:49:35
ATB fase 2 is wel degelijk een marshall project, harmelen heeft het alleen versneld, het spoor wilde onder de amerikaan uit zien te komen, maar ja een groot ongeluk en daar gaan we.