BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Niels Wolters op 17 August 2006, 17:16:25

Titel: Keuze materieel, en ik kan niet kiezen, wie geeft advies.
Bericht door: Niels Wolters op 17 August 2006, 17:16:25
Hallo mede hobbyisten.

De vakantie voor mij is bijna om en ik heb nog een leuke vakantiecent over.
Deze wil ik mogelijk aan modelspoor spenderen, alleen ik weet nog niet precies waaraan.

Ik heb nog een aantal dingen op mijn lijstje staan zoals oa:

- irm
- class 66 ERS
- koploper
- plan V
- stuurstand rijtuig ns

Alleen is het zo dat deze treinen niet van marklin zijn en ik dus graag wat meer informatie zou willen hebben over het rijgedrag van deze treinen op marklin rail.

Ik rij zelf digitaal (mobile station nu, en later mr-direct/rail road express).
Rails die ik gebruik zijn k-rail en ik heb een hele berg m-rail.(bij mijn toekomstige baan zal het k-rail zichtbaar zijn en m-rail voor schaduwstation.

Ik hoop dat er mensen zijn die ervaring hebben met de treinen en mij er over iets kunnen vertellen.

Alvast bedankt.

mvg,

Niels
Titel: Re: Vakantiegeld over en nu kan ik niet beslissen
Bericht door: NS 1100 op 17 August 2006, 18:32:53
Voor IRM moet je m.i. meer geld neerleggen dan dat deze waard is. Een ICM in AC zal moeilijk te vinden zijn, het stuurstand rijtuig van de NS kàn je kopen, maar dit is puur afhankelijk van welke rijtuigen je er bij wil laten rijden in de stam. De ICR'en van Lima passen het beste bij het KNS-model. (Maar deze moet je ook verbouwen, want het is geen ICRm!) Als je niet veel 1:100 materieel hebt, is het misschien een idee om te wachten op LSM. Dat bedrijf brengt ooit ICRm in 1:87 op de markt.
Plan V is wel leuk en rijdt op zich wel goed. De Class 66 van ERS heeft ook goede rijeigenschappen. Dus wat mij betreft zijn er maar 2 serieuze kandidaten: Plan V en de Class 66. Aan jou de keuze als je een lok of een treinstel wilt kopen. ;)
Titel: Re: Vakantiegeld over en nu kan ik niet beslissen
Bericht door: Rien Broos op 17 August 2006, 19:11:09
Hallo mede hobbyisten.

De vakantie voor mij is bijna om en ik heb nog een leuke vakantiecent over.
Deze wil ik mogelijk aan modelspoor spenderen, alleen ik weet nog niet precies waaraan.

Niels, zal ik je mijn bankrekeningnummer mailen ? ;)
Titel: Re: Vakantiegeld over en nu kan ik niet beslissen
Bericht door: Niels Wolters op 17 August 2006, 19:43:37
..... het stuurstand rijtuig van de NS kàn je kopen, maar dit is puur afhankelijk van welke rijtuigen je er bij wil laten rijden in de stam. De ICR'en van Lima passen het beste bij het KNS-model. (Maar deze moet je ook verbouwen, want het is geen ICRm!) 
....

Op dit moment heb ik 2 ic. 1 met 7 wagons en 1 van 6 met dubbeldekker. allen marklin muv lima dubbeldekker.


Niels, zal ik je mijn bankrekeningnummer mailen ? ;)

Dat moet je zelf weten. ;D


Zelf vind ik de irm een erg mooi. Het klopt dat er hoge prijzen voor gevraagd worden.
Daarom vraag ik dus ook of iemand iets over de rijeigenschappen op marklinrail kan vertellen. Anders koop ik deze en heb er dan achteraf spijt van.

Plan V en class66 komen sowieso nog een keer.
Hoe zijn de rijeigenschappen van een plan V op 3rail? Geen problemen met ontsporingen of stilstand?

Bedankt zover.

Mvg,

Niels
Titel: Re: Vakantiegeld over en nu kan ik niet beslissen
Bericht door: Ascona op 17 August 2006, 21:39:18
Ik heb al jaren de AC versie van de Plan V (art nr 4472) en hij rijdt prima,zeer tevreden mee!
Op M rail doet ie het prima,als je maar geen oude wissels met grote lantaarns hebt,daar blijven de apparatenkasten wel eens achter hangen.

Groetjes Patrick
Titel: Re: Vakantiegeld over en nu kan ik niet beslissen
Bericht door: tinus op 17 August 2006, 21:47:43
inderdaad class 66 en plan V zou op dit moment ook mijn
keuze zijn.
wat de rijeigenschappen betreft kan ik je niets vertellen.
rij zelf gelijk.
wat irm betreft met die prijzen van nu, zou ik nog ff
wachten op wat rez en hornby gaan doen.
verwacht toch wel dat dit een van de eerste nieuwe modellen
gaat worden omdat de vraag naar deze stellen nog erg
groot is.

groet tinus
Titel: Re: Vakantiegeld over en nu kan ik niet beslissen
Bericht door: dgfly op 17 August 2006, 22:25:55
Ik heb een voor AC omgebouwde IRM voor Märklin op M-rail rijden, let er wel op dat de wieltjes zijn vervangen door wisselstroomexpemplaren, anders gaat het mis op de bochtwissels.

Hetzelfde verhaal geldt ook voor de koploper.

Plan V (1472) is van fabriek af al gebouwd voor wisselstroom, hier zitten dus de goede wielen onder.
Titel: Re: Vakantiegeld over en nu kan ik niet beslissen
Bericht door: Niels Wolters op 17 August 2006, 22:39:52
Bedankt voor de reacties.

@Patrick. Wat zit er voor een decoder in het treinstel? En zit er iets van verlichting in?
@tinus. In dat geval denk ik dat het zeker verstandig is om te wachten.
@dgfly. Hoe is het met de rij eigenschappen verder? Geen problemen met wisselstraten? En hoe is de trekkracht?

Bedankt weer.

Mvg,

Niels
Titel: Re: Vakantiegeld over en nu kan ik niet beslissen
Bericht door: Herman05 op 17 August 2006, 22:55:52
Effe off topic:
Ik zou zoiezo geen M-rails nemen meer. De aansluitingen zijn beroerd en daardoor rijdt digitaal, of beter gezegd alles, minder. Als je dus nog geld overhoud zou ik eerder in K-rails investeren. Mocht je daarna nog wat geld overhebben dan weet ik nog een hele goede website die altijd een gulle donatie kan gebruiken  ;D. Klik op de wereldbol hiernaast.

Groeten,
Herman
Titel: Re: Vakantiegeld over en nu kan ik niet beslissen
Bericht door: Rene_H op 18 August 2006, 08:03:09
Hoi Niels,

Ik weet niet of je budget het toelaat, maar ik heb zelf de oude Plan V.
Heb daar de Lenz Gold decoder ingebouwd, en echt waar.... hij heeft nog nooit zo goed gereden.
100% mijn favoriet, als daar nog eens een keer een nieuwe (betaalbare) versie (lees juiste) van mag uit komen.

Groetjes,

René
Titel: Re: Vakantiegeld over en nu kan ik niet beslissen
Bericht door: Rene_H op 18 August 2006, 12:04:18
Het zelfde als toen een medeforum lid op het oude forum een bonus had gekregen, en hier vroeg wat hij met zijn zakelijk bonus moest doen.

Volgens mij waren daar zelfs meerdere pagina's vol getypt.  :-|


Ik moet wel zeggen dat dit draadje zin voller is.
Omdat hier wordt gevraagd, wat het rijgedrag is van de verschillende modellen en dan ook daar de keuze gemaakt wordt  ;)


Groetjes,

René
Titel: Re: Vakantiegeld over en nu kan ik niet beslissen
Bericht door: nscargo op 19 August 2006, 20:11:49
Voor IRM moet je m.i. meer geld neerleggen dan dat deze waard is.
Met deze opmerking ben ik het niet eens.
Een trein is dat waard wat je er voor neer wil tellen. Wat een trein (en dan in dit geval de nederlandse Lima modellen) ooit heeft gekost is niet belangrijk. Als je een IRM of bv een koploper graag wilt hebben dan zal je daar nu voor moeten betalen. Dat kan je wel of niet leuk vinden maar zo is het nu eenmaal.

Harm
Titel: Re: Vakantiegeld over en nu kan ik niet beslissen
Bericht door: Overlast op 19 August 2006, 21:45:03
Citaat
Ik zou zeggen koop een pallet huzarenslade en vreet je op epische wijze misselijk. Kots dan over je treinen, neem foto's, plaats die hier en vermaak ons.

Al eens gedaan? ;D

Burp!

Maarten
Titel: Re: Vakantiegeld over en nu kan ik niet beslissen
Bericht door: dgfly op 19 August 2006, 23:00:17
Koploper:
Trekkracht op hellingen is oké, de koploper rijdt met in totaal 7 bakken (incl de bak met de motor) een veel te steile helling op. Wel heb ik hier in de motorloze bakken het stukje metaal wat voor extra gewicht zorgt verwijderd en de motorbak extra verzwaard.
Wisselstraten: gaat bij de motorbak wel eens mis: deze is echter niet voorzien van wisselstroomwielen.

Plan V en IRM:
Geen grote problemen met hellingen en wissels. (enkele keer gaat t mis, maar op sommige plekken is mijn baan erg hobbelig uitgelegd, moet eens aan geknutseld worden).

Echter: rijeigenschappen van origineel Märklin zijn toch anders.

Succes met je keuze.

Titel: Re: Vakantiegeld over en nu kan ik niet beslissen
Bericht door: NS 1100 op 20 August 2006, 10:36:47
Met deze opmerking ben ik het niet eens.
Een trein is dat waard wat je er voor neer wil tellen. Wat een trein (en dan in dit geval de nederlandse Lima modellen) ooit heeft gekost is niet belangrijk. Als je een IRM of bv een koploper graag wilt hebben dan zal je daar nu voor moeten betalen. Dat kan je wel of niet leuk vinden maar zo is het nu eenmaal.

Ach kom, een IRM heeft destijds 300 gulden gekost. Dat is 136,13 euro. Zal vast zo zijn dat er veel vraag naar is, maar om (regelmatig) dan 2,5x de nieuwprijs neer te leggen vind ik onzin. Voor 300 euro kan je ook een andere leuke trein kopen. Maar goed, m.i. is de vraagprijs voor IRM op dit moment simpelweg te hoog. Ik wacht lekker af wat REZ gaat doen met Lima.