BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Debvd op 21 March 2021, 23:53:25

Titel: Stoomemplacement
Bericht door: Debvd op 21 March 2021, 23:53:25
Hoi,

Hierbij mijn laatste versie van mijn stoom emplacement, zowel baanplan als wat testleggen op de baan.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4776-6057cccc2a8c9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4776-6057cccc2a8c9.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4775-6057ccccacf48.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4775-6057ccccacf48.jpg)

LIchtblauwe vlakken zijn locloodsen
Geel is slakkenput
Blauw is dieseltank
Groen is zandinstallatie
Oranje is Koleninstallatie
Donkergeel is kraan
Lichtpaars watertank
Lichtgroen is administratiegebouw ;D
Blauw is perron stoom

Het idee is hier zeg maar soort Hoorn te simuleren, dat wil zeggen een station met gewone treinen en een deel museum stoom emplacement. Waarbij het rode spoor valt onder stoom emplacement.

Graag jullie feedback of jullie gekke dingen erin zien of dat ik iets nog vergeten ben.

Alvast dank  :) :) :)
Titel: Re: Stoomemplacement
Bericht door: Dwergsein op 22 March 2021, 00:33:26
Ik zie in elk geval een keerlus in het banenplan. Bij 2 rail kan dat niet zondermeer ivm kortsluiting.
Verder mooi banenplan met veel rij mogelijkheden. ProRail zou het wel afkeuren, veel te veel wissels...    :)
Titel: Re: Stoomemplacement
Bericht door: rjr op 22 March 2021, 08:45:26
Wat ik me afvraag is waarom dat driewegwissel links onder aan de draaischijf.
Kun je die 3 sporen niet gewoon allemaal op de draaischijf aansluiten.
Gelijk een flauwe bocht zodat ze als nog parallel komen te lopen, geeft denk ik een rustiger beeld. bespaart ook weer een wissel voor prorail. en maakt de sporen wat langer, of geeft achter de sporen wat meer ruimte voor scenery.

Daarnaast, wat doet een dieseltank op een stoomemplacement? :).

Groet,
Roelco
Titel: Re: Stoomemplacement
Bericht door: Eegtrain op 22 March 2021, 08:54:17
Hoi Welkom! (y)

Een Stoomdepot is altijd een heel mooi en interessant onderwerp. Persoonlijk zou ik wat minder sporen leggen zodat je wat meer ruimte overhoudt voor werkloodsen, scenery, kolenbunkers en verzorging, kranen, kantoortjes, werkparkeerplaats, nooddienst-paden etc.
Ik blijf het graag volgen!

Neem gerust een kijkje bij ons project "Het Spoormuseum"; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72781.120

Groeten, Eeg
Titel: Re: Stoomemplacement
Bericht door: Wim Vink op 22 March 2021, 09:07:29
Zooooo, indrukwekkend  (y)
Titel: Re: Stoomemplacement
Bericht door: Marc tramt op 22 March 2021, 09:23:26
Indrukwekkend inderdaad. Bereikbaarheid lijkt mij wel een dingetje want de baan is wel erg breed.
Als een loc op je draaischijf eruit loopt kom je er dan nog bij?
Titel: Re: Stoomemplacement
Bericht door: Debvd op 22 March 2021, 09:23:40
Ik zie in elk geval een keerlus in het banenplan. Bij 2 rail kan dat niet zondermeer ivm kortsluiting.
Verder mooi banenplan met veel rij mogelijkheden. ProRail zou het wel afkeuren, veel te veel wissels...    :)

 ;D Daarom werkt hier Do-Rail  ;D nee zijn idd wel aardig wat wissels. De keerlus klopt, heb bewust een omloop in gebracht om ook snel wagonnetjes weg te kunnen zetten.

Titel: Re: Stoomemplacement
Bericht door: Debvd op 22 March 2021, 09:26:36
Wat ik me afvraag is waarom dat driewegwissel links onder aan de draaischijf.
Kun je die 3 sporen niet gewoon allemaal op de draaischijf aansluiten.
Gelijk een flauwe bocht zodat ze als nog parallel komen te lopen, geeft denk ik een rustiger beeld. bespaart ook weer een wissel voor prorail. en maakt de sporen wat langer, of geeft achter de sporen wat meer ruimte voor scenery.

Daarnaast, wat doet een dieseltank op een stoomemplacement? :).

Groet,
Roelco

Hi Roelco,

Idd goed idee die 3 weg te laten vervallen, weet eigenlijk ook niet meer waarom ik die daar getekend had, ga het aanpassen  (y) ...wat de dieseltank betreft....doordat de we tegenwoordige tijd leven hebben ze ook een Köf rondrijden en af en toe is een diesel op bezoek  ;D...maar voornamelijk voor de Köf.

Titel: Re: Stoomemplacement
Bericht door: Debvd op 22 March 2021, 09:28:11
Hoi Welkom! (y)

Een Stoomdepot is altijd een heel mooi en interessant onderwerp. Persoonlijk zou ik wat minder sporen leggen zodat je wat meer ruimte overhoudt voor werkloodsen, scenery, kolenbunkers en verzorging, kranen, kantoortjes, werkparkeerplaats, nooddienst-paden etc.
Ik blijf het graag volgen!

Neem gerust een kijkje bij ons project "Het Spoormuseum"; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72781.120

Groeten, Eeg

Dank je Eeg, ga je draadje ff doorspitten...de reden voor de wat meer sporen in het midden was juist vanwege de kolenbunker en verzorging...maar je draadje gaat vast inspiratie opleveren  :)
Titel: Re: Stoomemplacement
Bericht door: Debvd op 22 March 2021, 09:28:26
Zooooo, indrukwekkend  (y)

 :) :) :)
Titel: Re: Stoomemplacement
Bericht door: Debvd op 22 March 2021, 09:29:58
Indrukwekkend inderdaad. Bereikbaarheid lijkt mij wel een dingetje want de baan is wel erg breed.
Als een loc op je draaischijf eruit loopt kom je er dan nog bij?

Ja dat is op zich geen probleem, daarnaast kan de baan naar voren gereden worden en dan heb je 70 cm werkruimte erachter....is niet echt zichtbaar nu op de foto. De baan bestaat uit 3 grote modules.
Titel: Re: Stoomemplacement
Bericht door: Haradigi op 22 March 2021, 11:02:51
Ziet er hier interessant uit.
Ga dit volgen want ben ook een Stoomemplacement aan het bouwen.

groet
Harald
Titel: Re: Stoomemplacement
Bericht door: Peter Kleton op 22 March 2021, 11:03:22
Iedereen is helemaal vrij om te bouwen en aan te leggen wat hij wil.
Heel vroeger schreef de heer Enter over de planning van stations ,dat men nooit een lokdepot direct naast een station met perrons zou bouwen vanwege de rook- en roet overlast  van de stoom loks.
Maar iedereen is vrij om te maken wat hij wil.  ;)
Sukses ,
Peter