BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 21 March 2021, 14:56:08
-
Hallo ,
Ik zoek naar een afbeelding van de koppeling zoals die bij de Ned. Indische Spoorweg Maatschappij in gebruik was.
Ze hadden een middenbuffer met een haak .
In het Spoorwegmuseum stond vroeger een groot model van een rijtuig met dat type koppeling.
Wikipedia heeft die afbeelding niet .
Groeten ,
Peter
-
Zoeken op "kereta api nis" of "kereta api kopling"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9DBA2FAD-5605-4E35-B30A-46ACE0BD086E-60575af2ba67f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9DBA2FAD-5605-4E35-B30A-46ACE0BD086E-60575af2ba67f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/431D0ED5-8539-4965-ACFC-3C4E9450C96E-60575af6377b3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/431D0ED5-8539-4965-ACFC-3C4E9450C96E-60575af6377b3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4C768187-7C45-40FE-AE46-834200C430BD-60575af71086a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4C768187-7C45-40FE-AE46-834200C430BD-60575af71086a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5D8100ED-1581-42FB-8D64-77CD518C88EB-60575af864ad4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5D8100ED-1581-42FB-8D64-77CD518C88EB-60575af864ad4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/99DB329A-9CE1-4F6F-8E62-6F036071357D-60575afc45356.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/99DB329A-9CE1-4F6F-8E62-6F036071357D-60575afc45356.webp)
Uploaden meerdere plaatjes gaat super!
Bedankt bnls!
-
Hallo Peter,
In het boek van Harterink en Mook staat deze tekening :
(https://live.staticflickr.com/65535/51059178021_b4d49260d1_k.jpg) (https://flic.kr/p/2kMVCKx)koppeling (https://flic.kr/p/2kMVCKx) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Het is haast een Fleischmann tension lock koppeling ;D.
-
Bedankt Hans en Jan.
Het boek van Harterink en Mook heb ik zelf ook,toch eens nakijken.
Begrijp jij hoe de haak aan de andere koppeling vast zit ?Of haken beide haken in elkaar op een of andere manier ?
Peter
-
Zo te zien haken de haken achter beugel 2. Heeft inderdaad wat weg van de oude Fleischmann koppeling.
-
Ik zat me ook af te vragen hoe die gekoppeld worden. Op de tweede foto van Hans zie ik een loc met haak en een loc zonder. Wat deden ze als twee koppelingen zonder haak tegenover elkaar stonden?
-
Zo te zien vrouwtje/mannetje.
Still:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/73A32E9F-84AE-47FF-BEF3-676AA0ECBE07-60576c33d7c3c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/73A32E9F-84AE-47FF-BEF3-676AA0ECBE07-60576c33d7c3c.png)
Link van de video:
https://youtu.be/iflvzU2yE5M
-
Dus maar één haak, en geen twee zoals bij Fleischmann. Ik denk dat die haak verwijderd kan worden door de pen er uit te trekken. Die pen gaat dan naar de voorste positie en daar valt dan de haak van de andere koppeling overheen.
-
Na het bestuderen van de tekening kom ik tot dezelfde conclusie.
-
Mee eens; je ziet in de figuur dat er aan de pen, waar de haak om heen draait een handgreep zit, om hem er uit te trekken.
Peter
NB : In mijn Harterink en Mook boek ,(De 6e druk ) is fig 933-935 een smeertoestel. :D ;D
Jij hebt blijkbaar een andere druk.geen wonder dat ik die koppeling niet kan vinden.
-
Hallo ,
Ik zoek naar een afbeelding van de koppeling zoals die bij de Ned. Indische Spoorweg Maatschappij in gebruik was.
Ze hadden een middenbuffer met een haak .
In het Spoorwegmuseum stond vroeger een groot model van een rijtuig met dat type koppeling.
Wikipedia heeft die afbeelding niet .
Groeten ,
Peter
De vraag die nu boven komt is: vanwaar deze NISM interesse? :)
-
O, dat mag je best wel weten. ;)
Ik heb problemen met koppelingen van Kadee . Ze Koppelen meestal goed ,maar soms laten ze de andere koppeling los als er een hoogte verschil in de baan zit,wat ik niet krijg weggewerkt.
Ik heb ook moeite met handmatig loskoppelen en door de vorm van het sporenplan moet ik ontkoppelen in bogen ,dat gaat niet. Ik wilde zelfs met een ontkoppelaar werken,dat kan sowieso niet. :( :(
Voor een expirement leken mij Lenz koppelingen een beetje te kostbaar ,ik denk trouwens dat die ook niet goed koppelen/ontkoppelen in bogen.
Ik ben nu bezig met een eigen (?) ontwerp. Het lijkt op de Fleischmann koppeling ,maar ook op die van de N.I.S. Ik had hem ooit in het Spm gezien en dacht dat die mss geschikt was in mijn situatie,
Eigenlijk lijkt mijn koppeling sterk op die van de N.I.S.,alleen heb ik de koppeling vast ,niet draaibaar , aan de bak. De middenbuffer is breed ,hij past net tussen de gewone buffers in. De valhaak haakt achter de vertikale bufferplaat, en er zit ca 5 a 6 mm speling tussen de koppelingen. Ontkoppelen met een ontkoppelaar gaat goed.
Doordat ik een armpje heb gemaakt aan het asje van de valhaak kan ik heel makkelijk handmatig ontkoppelen.
Zo ,dat is de reden dat ik dit draadje opende.
Ik ben benieuwd naar opmerkingen.
Peter
-
Peter, ken je de tension lock coupler van Hornby? Is in Groot Brittannië tamelijk algemeen.
Wel tamelijk grof en er is een vrij grote afstand tussen de wagens.
Een alternatief is dat ze een horizontale draad tegen de voorkant van de beide bufferschotels solderen. Of lijmen als er plastic in de buurt is. Aan beide bufferbalken zit dan een haak die over de draad van de andere wagen valt.
-
Hoi Klaas ,
Nee ,die ken ik niet, maar zo zou het ook kunnen ,
Maar ik wilde ook een betrouwbare koppeling hebben als er geduwd wordt, Daarom geen draad maar wat stevigers,
Peter
-
Bij die draadkoppeling staan bij duwen de buffers gewoon tegen elkaar.
Ik ben op zoek gegaan naar een foto van dat systeem maar nog niet gevonden.
-
Ik kreeg van iemand een link toegestuurd van een koppeling die lijkt op wat ik bedoelde:
http://www.rbd-breslau.de/71-tips/78-tb-kupplung/76-tb-kupplung-1.html (http://www.rbd-breslau.de/71-tips/78-tb-kupplung/76-tb-kupplung-1.html)
Niet helemaal hetzelfde, maar wel compatibel.
-
Overigens, de Staatsspoorwegen gebruikten ook een combinatie van deze koppelingen en gewone buffers.
-
Ik heb het hele verhaal over de TB koppeling doorgekeken.
Onderwijl vroeg ik mij af ,hoe het toegaat in bogen. Pas aan het einde van het stuk schrijft hij :
Für lange Fahrzeuge ist diese Kupplung m.E. auf Heimanlagen nicht verwendbar.
Verderop staat ook nog dat je voor personen rijtuigen bogen van < 80cm moet gebruiken en slanke wissels.
Slanke wissels is een rekbaar begrip. ;)
Ik heb wissels van 1 op 5,5 tot 6.Slank voor sommigen mss ,maar lang niet slank genoeg. Ik heb bogen van 130 cm ,( schaal 0. )
Maar de grootste onderlinge verschuiving is bij wissels ,daar wijken de rijtuigen veel uit elkaar. Für lange Fahrzeuge ist diese Kupplung m.E. auf Heimanlagen nicht verwendbar. Dooral bij overloop wissels is dat goed te zien.
Ik laat het maar zo, bij mij gaat het nog wel goed.
Toch bedankt voor de link natuurlijk. (y)
Peter
-
Peter, ken je de tension lock coupler van Hornby? Is in Groot Brittannië tamelijk algemeen.
Wel tamelijk grof en er is een vrij grote afstand tussen de wagens.
Qua afstand tussen de wagens is dezelfde koppeling van Bachmann dan een beter alternatief. Deze is op verschillende onderdelen net wat korter.
Nadeel van de Hornby en Bachmann, de eigenlijke buffer is wat weinig groot, horizontaal gezien. Maar voor dat overbufferen bij geduwd rijden is ook wel weer een oplossing.
-
Ik heb gewoon een middenbuffer gemaakt ,een brede die tussen de buffers zit, en een smallere waar in de haak zit.
Op die manier is de afstand tussen de rijtuigen ietsje minder in de bogen en de benodigde speling ook.
De uitzwaai ,de hartlijnen van de twee rijtuigen wijken al gauw 15 mm. uit elkaar.
Ik heb geen keerlus ,daarom kunnen de koppelingen verschillen , mannetje en vrouwtje zeg maar. ;)
Peter