BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 21 March 2021, 14:56:08

Titel: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
Bericht door: Peter Kleton op 21 March 2021, 14:56:08
Hallo ,
Ik zoek naar een afbeelding van de koppeling zoals die bij de Ned. Indische Spoorweg Maatschappij in gebruik was.
Ze hadden een middenbuffer met een haak .
In het Spoorwegmuseum stond vroeger een groot model van een  rijtuig met dat type koppeling.
Wikipedia heeft die  afbeelding niet .
 Groeten ,
             Peter
Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit ?
Bericht door: Hans Grasmaijer op 21 March 2021, 15:42:22
Zoeken op "kereta api nis" of "kereta api kopling"

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9DBA2FAD-5605-4E35-B30A-46ACE0BD086E-60575af2ba67f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9DBA2FAD-5605-4E35-B30A-46ACE0BD086E-60575af2ba67f.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/431D0ED5-8539-4965-ACFC-3C4E9450C96E-60575af6377b3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/431D0ED5-8539-4965-ACFC-3C4E9450C96E-60575af6377b3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4C768187-7C45-40FE-AE46-834200C430BD-60575af71086a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4C768187-7C45-40FE-AE46-834200C430BD-60575af71086a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5D8100ED-1581-42FB-8D64-77CD518C88EB-60575af864ad4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5D8100ED-1581-42FB-8D64-77CD518C88EB-60575af864ad4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/99DB329A-9CE1-4F6F-8E62-6F036071357D-60575afc45356.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/99DB329A-9CE1-4F6F-8E62-6F036071357D-60575afc45356.webp)

Uploaden meerdere plaatjes gaat super!
Bedankt bnls!
Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit ?
Bericht door: Jan den Haan op 21 March 2021, 16:01:48
Hallo Peter,

In het boek van Harterink en Mook staat deze tekening :

(https://live.staticflickr.com/65535/51059178021_b4d49260d1_k.jpg) (https://flic.kr/p/2kMVCKx)koppeling (https://flic.kr/p/2kMVCKx) by Jan den Haan (https://www.flickr.com/photos/185024634@N02/), on Flickr

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit ?
Bericht door: zuylen op 21 March 2021, 16:19:37
Het is haast een Fleischmann tension lock koppeling ;D.
Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit ?
Bericht door: Peter Kleton op 21 March 2021, 16:22:47
Bedankt Hans en Jan.
Het boek van Harterink en Mook heb ik zelf ook,toch eens nakijken.
Begrijp jij hoe de haak aan de andere koppeling vast zit ?Of haken beide haken in elkaar op een of andere manier ?
Peter
Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit ?
Bericht door: spoorzeven op 21 March 2021, 16:32:03
Zo te zien haken de haken achter beugel 2. Heeft inderdaad wat weg van de oude Fleischmann koppeling.
Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 March 2021, 16:33:52
Ik zat me ook af te vragen hoe die gekoppeld worden. Op de tweede foto van Hans zie ik een loc met haak en een loc zonder. Wat deden ze als twee koppelingen zonder haak tegenover elkaar stonden?
Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit ?
Bericht door: Hans Grasmaijer op 21 March 2021, 16:56:12
Zo te zien vrouwtje/mannetje.
Still:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/73A32E9F-84AE-47FF-BEF3-676AA0ECBE07-60576c33d7c3c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/73A32E9F-84AE-47FF-BEF3-676AA0ECBE07-60576c33d7c3c.png)

Link van de video:

https://youtu.be/iflvzU2yE5M
Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 March 2021, 17:03:57
Dus maar één haak, en geen twee zoals bij Fleischmann. Ik denk dat die haak verwijderd kan worden door de pen er uit te trekken. Die pen gaat dan naar de voorste positie en daar valt dan de haak van de andere koppeling overheen.
Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit ?
Bericht door: Hans Grasmaijer op 21 March 2021, 17:07:00
Na het bestuderen van de tekening kom ik tot dezelfde conclusie.

Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
Bericht door: Peter Kleton op 21 March 2021, 18:01:18
Mee eens; je ziet in de figuur dat er aan de pen, waar de haak om heen draait een handgreep zit, om hem er uit te trekken.
 Peter

NB : In mijn Harterink en Mook boek ,(De 6e druk ) is fig 933-935 een smeertoestel. :D  ;D
 Jij hebt blijkbaar een andere druk.geen wonder dat ik die koppeling niet kan vinden.

Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
Bericht door: Eelco Storm op 21 March 2021, 20:48:42
Hallo ,
Ik zoek naar een afbeelding van de koppeling zoals die bij de Ned. Indische Spoorweg Maatschappij in gebruik was.
Ze hadden een middenbuffer met een haak .
In het Spoorwegmuseum stond vroeger een groot model van een  rijtuig met dat type koppeling.
Wikipedia heeft die  afbeelding niet .
 Groeten ,
             Peter

De vraag die nu boven komt is: vanwaar deze NISM interesse?  :)
Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
Bericht door: Peter Kleton op 21 March 2021, 21:42:27
 O, dat mag je best wel weten.  ;)
Ik heb problemen met koppelingen van Kadee . Ze Koppelen  meestal goed ,maar soms laten ze de andere koppeling los als er een hoogte verschil in de baan zit,wat ik niet krijg weggewerkt.
 Ik heb ook moeite met  handmatig loskoppelen en door de vorm van het sporenplan moet ik ontkoppelen in bogen ,dat gaat niet. Ik wilde  zelfs met een ontkoppelaar werken,dat kan sowieso niet. :( :(
Voor een expirement leken mij Lenz koppelingen een beetje te kostbaar ,ik denk trouwens  dat die ook niet goed koppelen/ontkoppelen in bogen.
Ik ben nu bezig met een eigen (?) ontwerp. Het lijkt op de Fleischmann koppeling ,maar ook op die van de N.I.S. Ik had hem ooit in het Spm gezien en dacht dat die mss geschikt was in mijn situatie,
Eigenlijk lijkt mijn koppeling sterk op die van de N.I.S.,alleen heb ik de koppeling vast ,niet draaibaar ,  aan de bak. De middenbuffer is breed ,hij past net tussen de gewone buffers in. De valhaak  haakt achter de vertikale  bufferplaat, en er zit ca 5 a 6 mm speling tussen de koppelingen. Ontkoppelen  met een ontkoppelaar gaat goed.
Doordat ik een armpje heb gemaakt aan het asje van de valhaak kan ik heel makkelijk handmatig ontkoppelen.
Zo ,dat is  de reden dat ik dit draadje opende.

Ik ben benieuwd naar opmerkingen.
Peter
Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 March 2021, 22:16:32
Peter, ken je de tension lock coupler van Hornby? Is in Groot Brittannië tamelijk algemeen.
Wel tamelijk grof en er is een vrij grote afstand tussen de wagens.
Een alternatief is dat ze een horizontale draad tegen de voorkant van de beide bufferschotels solderen. Of lijmen als er plastic in de buurt is. Aan beide bufferbalken zit dan een haak die over de draad van de andere wagen valt.
Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
Bericht door: Peter Kleton op 21 March 2021, 22:33:45
Hoi Klaas ,
Nee ,die ken ik niet,  maar zo zou het ook kunnen ,
 Maar ik wilde ook een betrouwbare koppeling hebben als er geduwd wordt, Daarom  geen draad maar wat stevigers,
Peter
Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 March 2021, 23:33:42
Bij die draadkoppeling staan bij duwen de buffers gewoon tegen elkaar.
Ik ben op zoek gegaan naar een foto van dat systeem maar nog niet gevonden.
Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 March 2021, 09:30:59
Ik kreeg van iemand een link toegestuurd van een koppeling die lijkt op wat ik bedoelde:
http://www.rbd-breslau.de/71-tips/78-tb-kupplung/76-tb-kupplung-1.html (http://www.rbd-breslau.de/71-tips/78-tb-kupplung/76-tb-kupplung-1.html)
Niet helemaal hetzelfde, maar wel compatibel.
Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
Bericht door: Eelco Storm op 22 March 2021, 09:46:18
Overigens, de Staatsspoorwegen gebruikten ook een combinatie van deze koppelingen en gewone buffers.
Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
Bericht door: Peter Kleton op 22 March 2021, 10:57:10
 Ik heb het hele verhaal over de TB koppeling doorgekeken.
Onderwijl  vroeg ik mij af ,hoe het toegaat in bogen. Pas aan het einde van het stuk schrijft  hij :

Für lange Fahrzeuge ist diese Kupplung m.E. auf Heimanlagen nicht verwendbar.

Verderop staat ook nog dat je voor personen rijtuigen bogen van < 80cm moet gebruiken en slanke wissels.
Slanke wissels is een rekbaar begrip.  ;)
Ik heb wissels van 1 op 5,5 tot 6.Slank voor sommigen mss ,maar lang niet slank genoeg. Ik heb bogen van 130 cm ,( schaal 0. )
Maar de grootste onderlinge verschuiving is bij wissels ,daar  wijken de rijtuigen veel uit elkaar. Für lange Fahrzeuge ist diese Kupplung m.E. auf Heimanlagen nicht verwendbar. Dooral bij overloop wissels is dat goed te zien.
Ik laat het maar zo, bij mij gaat het nog wel goed.
Toch bedankt voor de link natuurlijk. (y)
Peter
Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
Bericht door: Dwergsein op 22 March 2021, 11:32:55
Peter, ken je de tension lock coupler van Hornby? Is in Groot Brittannië tamelijk algemeen.
Wel tamelijk grof en er is een vrij grote afstand tussen de wagens.

Qua afstand tussen de wagens is dezelfde koppeling van Bachmann dan een beter alternatief. Deze is op verschillende onderdelen net wat korter.
Nadeel van de Hornby en Bachmann, de eigenlijke buffer is wat weinig groot, horizontaal gezien. Maar voor dat overbufferen bij geduwd rijden is ook wel weer een oplossing.
Titel: Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
Bericht door: Peter Kleton op 22 March 2021, 11:44:15
Ik heb gewoon een middenbuffer gemaakt ,een brede die tussen de buffers zit, en een smallere waar in de haak zit.
Op die manier is de afstand tussen de rijtuigen ietsje minder in de bogen  en de benodigde speling ook.
De uitzwaai ,de hartlijnen van de twee rijtuigen wijken al gauw 15 mm. uit elkaar.
Ik heb geen keerlus ,daarom kunnen de koppelingen  verschillen , mannetje en vrouwtje zeg maar.  ;)

Peter