BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: DaveH op 06 March 2008, 10:21:46

Titel: HOm of HOe
Bericht door: DaveH op 06 March 2008, 10:21:46
Goedemorgen,

ik heb op internet gezocht naar het verschil tussen HOm en HOe, maar ik kom er niet uit.

Het is allebei smalspoor en rijd allebei op 9mm. Maar wat is nou precies het verschil ??

Onder welke van de twee valt bijvoorbeeld de rhatische bahn ??

alvast bedankt,

met vriendelijke groet,

Dave
Titel: Re: HOm of HOe
Bericht door: Anoniem op 06 March 2008, 10:26:23
Nee dus. H0m rijdt op 12 mm, H0e op 9 mm. H0m is meterspoor (1000/87 = ongeveer 12), H0e het nog smallere spul van rond de 750 à 760 mm (760/87 = bijna 9).

H0m is dus minder smal dan H0e. De RhB? Zeker weten doe ik het niet, nazoeken ben ik te lui voor, maar da's met 95% zekerheid meterspoor ;D.
Titel: Re: HOm of HOe
Bericht door: Tjalling op 06 March 2008, 10:29:37
Hoi Dave,

Het verschil tusen h0e en h0m: h0e = 9 mm, komt overeen met voorbeeld 75 cm spoorbreedte. h0m = 12 mm, komt overeen met meterspoor in het grootbedrijf.
Verder bestaat er nog iets als h0f = (vaak) 6.5 mm, komt overeen met 60 cm spoorbreedte, wordt gebruikt om aan te duiden dat het om kleine, industriele treintjes gaat.

Rhatische Bahn is volgens mij meterspoor en is dan h0m (zie de website van Bemo)

Veel wagens en loks kun je ombouwen tussen 9- en 12 mm, staat er vaak bij vermeld.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: HOm of HOe
Bericht door: Tjeerd op 06 March 2008, 11:45:50
100%  ;D

In Duitsland zijn/waren gebruikelijk:
- "kaaps spoor" (1067mm) bij sommige trams (vertaald naar H0m).
- meterspoor, o.a. HSB (H0m).
- 900mm, o.a. Oost-Duitse industrie (H0m).
- 750mm veel smalspoorlijnen (H0e).
- Feldbahn, klein industriespoor (H0f).

In Zwitserland is meterspoor zeer gebruikelijk, o.a. RhB, MGB, MOB, etc. Verder komt 800mm ook nog sporadisch voor (dat is dan weer H0e).

In Oostenrijk is het bijna allemaal 760mm, dat is dan weer H0e (bijv. Mariazellerbahn).

In Nederland weet ik het niet zeker, maar kaaps spoor en meterspoor kwam voor. Het industriespoor Feldbahn is in Nederland overwegend 700mm, dat zit eigenlijk dus een beetje tussen H0e en H0f in...

Groeten, Tjeerd
Titel: Re: HOm of HOe
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 06 March 2008, 14:01:12
Kaapspoor vond je o.a. bij de Rotterdamse Tramweg Maatschappij(RTM), Gemeente Tram Nijmegen(GTN), Gemeente Electrische Tram Arnhem(GETA), Tramweg Maatschappij Oosterbeek( Laag)-Doorwerth NV(TOL), NBM( Nederlandse Buurtspoorweg Maatschappij?), Geldersch-Overijsselsche Stoomtram Maatschappij(GOSM), Betuwsche Stoomtram Maatschappij(BSM), volgensmij reed de Stoomtram Maas en Waal (Nijmegen-Druten-Wamel) ook op kaapspoor alleen dat kan ik zo snel ff niet terug vinden.

De Maas Buurt Spoorweg(MBS) reed dan weer op meterspoor, het materieel dat later naar de RTM is gegaan is omgespoord naar kaapspoor waar de RTM op reed.

Groetjes Michiel
Titel: Re: HOm of HOe
Bericht door: Tjeerd op 06 March 2008, 14:10:40
Bedankt voor de aanvulling, Michiel!  ;)
Titel: Re: HOm of HOe
Bericht door: MR op 06 March 2008, 14:47:13
Ook de Dedemsvaartsche Stoomtram-Maatschappij (DSM), de Eerste Drentsche Stoomtram-Maatschappij (EDS), Stoomtram-Maatschappij Oostelijk Groningen (OG) en Stoom-trammaatschappij Oldambt-Pekela (OP) reden op kaapspoor. Deze maatschappijen hadden vanaf 1927 hun netten gekoppeld. Eigenlijk zijn deze stoomtrammaatschappijen zeer geschikt als thema voor een modelbaan: scherpe bogen en bepaalde emplacementen waren van beperkte omvang. Alleen het materieel is  beperkt verkrijgbaar. Ik haal op het moment mijn inspiratie vooral uit de naoorlogse periode van de NTM. Ook weer krappe boogjes en dergelijke, maar wel in normaalspoor en met gewoon NS-materieel. In mijn geval gewoon een sik met wat goederenwagentjes. ;D

Groet,

Marco