BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Martijn193 op 19 March 2021, 09:22:03
-
Hi
Enige tijd geleden een liliput BR05 lok via dit forum gekocht. Verkoper had netjes aangegeven dat het een knutselaar was. Idee was om hem statisch te gebruiken, maar toch nieuwsgierig.
Motor die er inzit is een Buhler, maar die wordt warm en gaat roken. Technisch verder ok. Nu had ik ooit 2 van dergelijke motoren bij een partijtje gekocht. Zelfde type (bijna), maar deze gaan krijsen vanaf ca 8v. Het zijn 12v motoren.
Zijn de krijsende ook 'op' ? Of kan ik daar nog wat mee? Ideeen voor betaalbare vervanging?
Martijn
-
De lagers een drupje olie geven?
-
lijkt er op dat de borstels op zijn of erg vuil
is misschien handig om foto te plaatsen en het type nr te vermelden.
er zijn nl vele types van buhler.
-
Het artikelnummer van de loc kan al helpen. Als ik zoek naar BR05 op de site van Roco dan komen er meerdere typen naar voren. Als we het preciese type weten kunnen we in het onderdelenblad zien welke motor het is. Sommige Bühler motortjes zijn makkelijk te openen en weer in elkaar te zetten, andere zijn lastig te openen en bijna onmogelijk weer goed in elkaar te zetten.
-
na enig zoeken vond ik een aantal artikelen over deze motor.
daaruit kan ik opmaken dat de koolborstels schijn baar niet vervangbaar zijn.
vind het wel vreemd.
dat krijsen schijnt inderdaad vd borstels af te komen als ze versleten zijn.
(veer op collector?).
kijk maar eens op dit draadje mooi voorbeeld.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49239.0
-
Het artikel is 10502
Foto ga ik later even maken, nu niet bij de hand
-
Als ik zoek naar BR05 op de site van Roco.....
Het gaat om een Liliput model Klaas
Mvg, Erich
-
Heb zojuist de foto's die ik op het net vond goed bekeken.
Volgens mij zijn de borstels wel vervangbaar maar is een hele klus.
Beide motorschilden moeten er af.
Dan koolborstels uitnemen nieuwe plaatsen en dan het motorschild van de borstels terugzetten op het anker.
Dan het huis er weer op en dan het achterste schild terug plaatsen.
Al met al een heel gepriegel.
Heb dit al eens gedaan met een Amerikaanse motor deze had de zelfde constructie.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Motor-05-60548fd2b60cf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Motor-05-60548fd2b60cf.jpg)
Bovenaan de tender, de bovenste motor is de huidige die dus warm wordt en rookt.
Daarvan ga ik uit dat die overleden is, maar nummer dat erop staat is 4377119
De onderste is de krijsende met nummer 5178132
-
LGB locs met Buhler-aandrijving staan bij onze oosterburen bekend als 'Heulerantrieb'. Dat blijft zo. Buhlers krijsen. Dat is wat ze doen. Ik heb er een die rijdt met max 7V. Krijst ook.
Albert
-
Nou, het advies van klaas heeft geholpen. Gewoon een heeeel klein beetje olie bij de lagers/as. Loopt prima
Toch niet zo een 'onderhoudsvrije' dus.
Dank!
-
Mooi dat het zo simpel is opgelost.
Het gaat om een Liliput model Klaas
Daar had ik finaal overheen gelezen. Ik las Bühler en toen dacht ik meteen aan Roco.
-
Volgende probleem:
Het piefke (geen idee wat voor woord ik moet gebruiken) op de zwarte motor is er zonder problemen af gekomen.
De assen van de vervangmotor zijn ingekort met een slijpschijf. Het is zeer glad gehard staal (denk ik), het materiaal van hey piefke weet ik niet, maar het is metaal.
Hoe zet ik het piefke vast op de nieuwe as? Het is te glad voor secondelijm, en solderen lijkt me ook niet (denk niet dat hey soldeerbout spul is)
M
-
Ik weet niet of het met die Buhlermotor ook zo is, maar meestal zitten wormwielen op de motoras "gekrompen". Dus als je die eraf wil hebben betekent dat warm stoken. Is geen gemakkelijk klusje, is mijn ervaring! Echter zijn wormwielen van messing terwijl deze op een hardstalen as zitten. Dit lijkt me ander metaal. Bij het opwarmen van de oude motoras is het niet erg als de motor het begeeft. Maar bij de nieuwe kun je dat rare piefje gewoon opwarmen en op de motoras schuiven. Maar pas op als dat piefje eventueel van lood is. Want daar lijkt het op. Dan kan dat gaan smelten.
-
ik zou het lijmen proberen met olba (of andere industriele seconden lijm) maar dan eerst de as opruwen met bijvoorbeeld schuurpapier. werkt dat niet? en dan bij voorkeur schuren in de lengte richting zodat je krassen in de lengte krijgt. dat geeft de lijm grip.
edit: hoe groot zijn die motortjes?
-
Weinert heeft een Bühler motor in het programma voor het geval iemand een nieuwe motor zoekt. Art. Nr. 9906.
Rob
-
We zijn weer een stukje verder. Volgende probleem
De motor zit erin en ik heb het ding naar eer en geweten weer in elkaar gezet. Hij geeft echter nu geen krimp. Nu moet ik ook zeggen dat ik niet echt snap hoe de aanvoer naar de motor in elkaar zit. Heeft iemand daar een schema van?
M
-
Niemand?
-
Hallo Martijn,
Het ‘piefke’ is een koppelstuk dat Liliput/Wien gebruikte om de motor los van de wormoverbrenging te kunnen (de)monteren. Op de wormas zit een messing bus waarin een rubber contrastuk zit om met enige geluiddemping de loc te laten rijden. Echter na een aantal jaren wordt het rubber hard en is de demping verdwenen. Het koppelstuk is van een zinklegering en volgens mij op de as gekrompen. Het kan ook zijn dat deze met Loctite op de as is vastgezet.
Ik vond op het forum nog een oude bijdrage over de Tigerli waarin dezelfde techniek toegepast is.. Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72210.45
Ik vermoed dat ik het koppelstuk met Loctite (schreeuwend duur spul maar je doet er je gehele leven mee) op de asheb geborgd. Wel moet je zowel het koppelstuk als de motoras goed ontvetten. Ik gebruik hiervoor nitro. Bij de BR05 ga ik ervan uit dat de diameter van de motoras 2 mm is.
Ik heb destijds een RP25 versie van de loc met Maxon motor gekocht waarbij ik snelheid met een elektronische schakeling heb gereduceerd. Ik zal eens zien hoe de stroomtoevoer gerealiseerd is en laat het je weten.
Groet,
Rob