BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Noordster op 17 March 2021, 17:21:12
-
De Schotse spoorwegen - scotrail - worden genationaliseerd na het einde van het contract met NS dochter abellio eind maart volgend jaar.
https://www.bbc.com/news/uk-scotland-scotland-politics-56432919
-
Top!
Kan NS Abellio zich weer gewoon op Nederland gaan richten. Aanbestedings poppenkast.....
-
Onderdeel van het steekspel tussen conservatieven en Schotse nationalisten.
Het zegt net zoveel over de lokale politiek als over de kwaliteit van NS-dochter Abellio.
cheers
Hendrik Jan
-
Ach, gewoon begin van Schotland dat zich gaat afscheuren van het UK ;D
Als je dan geen eigen nationale vervoersmaatschappij hebt, kan je het schudden, de Britten zullen wel zorgen dat er geen treinen meer rijden op de dag van de onafhankelijkheidsverklaring ;)
(https://memegenerator.net/img/instances/57057788.jpg)
-
Onderdeel van het steekspel tussen conservatieven en Schotse nationalisten.
Het zegt net zoveel over de lokale politiek als over de kwaliteit van NS-dochter Abellio.
cheers
Hendrik Jan
In Wales is dat al gebeurd.
Noch de SNP noch Plaid Cymru zitten daar in de regering.
-
De nationalisatieplannen spelen al jaren bij de SNP
https://www.heraldscotland.com/news/17312414.nicola-sturgeon-wants-power-nationalise-scotlands-railways/ (https://www.heraldscotland.com/news/17312414.nicola-sturgeon-wants-power-nationalise-scotlands-railways/)
En herinnert U zich deze nognognog?
https://www.snp.org/policies/pb-how-will-the-snp-use-new-powers-over-public-sector-rail-franchises/ (https://www.snp.org/policies/pb-how-will-the-snp-use-new-powers-over-public-sector-rail-franchises/)
Ik rust mijn zaakje ;)
cheers
Hendrik Jan
-
Onderdeel van het steekspel tussen conservatieven en Schotse nationalisten.
Het zegt net zoveel over de lokale politiek als over de kwaliteit van NS-dochter Abellio.
cheers
Hendrik Jan
After this an "arms-length" Scottish government company will take over the running of services, volgens het artikel. Heeft dus niets met de Britse politiek te maken.
Geheel Schots en scheef door de Schotten, eerst aan de NS dochter vergeven, en nu door een Schotse regering overgenomen en in een Schots regerings bedrijf gezet.
-
Nogal wiedes.
Het contract met Abellio gaat terug tot 2013, toen er nog helemaal niet genationaliseerd kón worden.
Met de nieuwe railway act van 2016 kan dat wel.
En nu doet de gelegenheid zich voor om Abellio voortijdig te wippen, dankzij de kleine lettertjes in het contract met Holyrood.
Hiermee steekt de SNP andermaal de middelvinger op richting Westminster. En richting Schotse conservatieven.
"Kijk óns eens sociaal zijn. En zelfstandig. En al bijna onafhankelijk."
Met een schuin oog op de aanstaande verkiezingen in Schotland.
En met het andere oog op de Salmond affaire, die de SNP momenteel kan missen als kiespijn.
Het is geen raketwetenschap.
cheers
Hendrik Jan
-
Top!
Kan NS Abellio zich weer gewoon op Nederland gaan richten. Aanbestedings poppenkast.....
Vind dat altijd een beetje mank gaande gedachte, het zijn natuurlijk geen mensen bij NS die dat er ineens 'bij' gaan doen maar over het algemeen gewoon lokale mensen die voor de exploitatie en organisatie zorgen.
Die verhuizen nu echt niet ineens naar Nederland om hier aan de gang te gaan...
-
In Engeland wordt de privatisering met de franchises zoals die de laatste decennia zijn uitgevoerd ook aan de kant gezet.
COVID is het laatste zetje geweest: artikel Guardian (https://www.theguardian.com/uk-news/2020/sep/21/how-the-end-of-the-rail-franchise-system-will-affect-britains-trains).
-
Vind dat altijd een beetje mank gaande gedachte, het zijn natuurlijk geen mensen bij NS die dat er ineens 'bij' gaan doen maar over het algemeen gewoon lokale mensen die voor de exploitatie en organisatie zorgen.
Nee dat snap ik maar NS loopt wel financieel risico in het buitenland en is dat de missie van NS?
Verder vind ik dit soort vehikels (Abellio dus..) het absolute failliet van de privatisering. Bedoeling was om concurrentie op het spoor te krijgen maar na een kleine 20 jaar privatisering is het resultaat dat de grote nationale spoorwegbedrijven met allerlei dochters in elkaars achtertuin aan het concurreren zijn: Albellio (NS), Arriva (DB), Qbuzz (FS), Keolis (SNCF).
-
Ergens is het wel degelijk een missie van NS sinds ze geprivatiseerd zijn natuurlijk, het is daarmee natuurlijk gewoon een commerciële aangelegenheid geworden.
-
Mwaaah... 100% van de aandelen in handen van de staat.
-
Eensch, maar dat veranderd natuurlijk niets aan het feit dat het gewoon een bedrijf is wat in de basis zijn eigen broek moet ophouden en geld moet verdienen :)
-
Al aardig OT inmiddels., maar als zo’n staatsbedrijf verlies lijdt dan wordt het wel betaald uit mijn drankaccijns >:(
& verder over de staatsexploitatie in het VK, ze zijn er in Engeland mee begonnen: LNER in 2018 & Northern (dat is ten zuiden van Schotland ;D) in 2020.
-
Welk staatsbedrijf bedoel je?
NS of Scotrail?
In beide gevallen een goede reden om meer -of duurdere- single malt te drinken.
Je brengt me op een idee, m'n beste! (rept zich naar het drankenkabinet)
slainte mhath
Hendrik Jan
-
Aardig artikel in de Guardian.
https://www.theguardian.com/business/2021/mar/17/scotlands-railways-to-be-nationalised-next-year (https://www.theguardian.com/business/2021/mar/17/scotlands-railways-to-be-nationalised-next-year)
Ik moest hardop lachen om de opmerking van Manuel Cordes, vakbondsbobo van de TSSA:
“The Covid-19 pandemic made it abundantly clear that our railways are a public service, not a piggy bank for fat cat shareholders."
Hij zal toch wel weten dat de fat cat shareholders de inwoners van Nederland zijn? ;D
Oftewel: alle betrokkenen geven hun eigen draai aan dit verhaal.
cheers
Hendrik Jan
-
Al aardig OT inmiddels., maar als zo’n staatsbedrijf verlies lijdt dan wordt het wel betaald uit mijn drankaccijns >:(
Dat geldt natuurlijk net zo voor de zaken die NS in Nederland uitvoert, daar word op het moment ook alleen maar flink verlies gemaakt.
-
Heb hier altijd wel beetje (veel...) om moeten lachen: sinds Albellio actief is op de Engelse 'markt' was het commentaar in het VK 'die buitenlanders maken hier winst over onze sporen' en in NL:'de NS investeert onze belastingcenten in het buitenland'
Maar los daarvan denk ik idd dat de conservatieven dankbaar gebruik maken van Covid als excuus om het niet functionerende franchise systeem af te schaffen
Grtz Gerard
-
Dat geldt natuurlijk net zo voor de zaken die NS in Nederland uitvoert, daar word op het moment ook alleen maar flink verlies gemaakt.
Ik bedoelde een NL staatsbedrijf dat verlies lijdt op een toch wel speculatieve investering in het buitenland.
-
Ik moest hardop lachen om de opmerking van Manuel Cordes, vakbondsbobo van de TSSA:
“The Covid-19 pandemic made it abundantly clear that our railways are a public service, not a piggy bank for fat cat shareholders."
Hij zal toch wel weten dat de fat cat shareholders de inwoners van Nederland zijn? ;D
cheers
Hendrik Jan
De normale inwoners kunnen best "fat"zijn,maar das omdat er allerlei zaken dicht zijn.
De normale werkende inwoners van NL zijn echter geenzins fat van de centen,dus ergens gaat t "mank"
Men zal bedoelen,dat de mensen in the rulers class er niks van voelen ;)
-
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fat_cat_(term) (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fat_cat_(term))
-
Yip