BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Jelle cou op 17 March 2021, 11:53:46
-
Beste lezers,
Ik ben Jelle 21 jaar oud en nieuw op dit platform. Na het overleiden van mijn beide opa’s heb ik een oude kleine Fleischmann baan geërfd. De baan is in niet zo’n beste conditie. Hier heb ik langs niets mee gedaan, tot laatst ik op markplaats een set heb gekocht. Graag zal ik kennis willen maken met deze interessante hobby. Ik ga proberen om een Nederlands landschap te realiseren in het tijdperk 2 en 3. Aangezien ik nog thuis woon en beperkte ruimte heb, wil ik de baan op bouwen in modules. Hiervoor heb ik een modelbak gemaakt van MDF platen. Echter twijfel ik of dat het juiste materiaal is voor de module. De reden dat ik schrijf naar u alle is dat ik graag tips en trick zal willen krijgen over module bouw en het maken van de Nederlandse senery. Graag hoop ik reactie te krijgen van mensen om mij verder te helpen om de hobby te gaan beginnen.
Met vriendelijke groet,
Jelle
-
Voor de modules gebruik ik populierentriplex. Dat is veel lichter dan MDF en nauwelijks duurder. Ook makkelijker te bewerken en net zo sterk.
-
Leuk Jelle dat je de baan van je Opa gaat gebruiken.
Er is hier op het forum genoeg te vinden en iedereen helpt je graag.
Ik gebruik zelf ook triplex omdat het veel lichter is.
En als je er balkjes onder zet ( hoeft niet te zwaar) voor de stevigheid dan kun je met 12 mm al ruim op pad.
Ik heb zelf zo een aantal modules gebouwd en werkt perfect.
-
Dankuwel voor de antwoorden. Zal er naar kijken om populieren triplex te gaan gebruiken. De MDF module vind ik zelf ook net te zwaar.
-
Neem ook niet te dik multiplex. Voor een module van 122 cm lang is 9 mm vaak dik genoeg. Misschien wil je liever 12 mm nemen, maar nog dikker is echt nergens voor nodig.
-
Kijk eens naar de norm voor M-trak modules.
groet
Harald
-
Niet zo handig advies. Om die normen in te zien moet je lid zijn van de M-track groep of 7 euro dokken.
-
Waar , heb je een link ?
Er zit verschil in de M-track en de M-trak.
Heb ze ooit gemaakt voor mn oude club dus kan ze zo gratis verzenden.
groet
Harald
-
Die vraag zou ik aan jou willen stellen. Als ik ga googelen op m-trak dan kom ik automatisch bij m-track uit. En daar moet je op de ene of andere manier betalen.
-
Kan M-trak niet vinden op google, wel M-track met een c. Heeft u die documenten nog van de eisen?
-
Bij ons laseren we de laatste tijd veel modules waarbij we 5mm dik frame met blokverbinding gebruiken, waardoor het licht van gewicht maar beresterk is. Voor de kopse kanten waar modules aan elkaar gemonteerd moeten worden gebruiken we 12mm Berkenmultiplex. Bij ons maken we voornamelijk modules volgens de BNLS-modulenorm.
Groeten, Eeg
-
Even ter aanvulling op bovenstaande, hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77619.msg3221813458#msg3221813458) vindt je de BNLS module norm. Ter inspiratie en free of charge. ;)
-
De module-normen die clubs als BNLS, M-track, ModuleBaan, H0bbyTrak, Fremo etc hanteren is erg leuk als je je bij zo'n club aansluit en je eigen modules bij zo'n club kan aankoppelen.
Die module-normen vind ik minder geschikt als je, zoals je zelf aangeeft, beperkte ruimte hebt, en toch een (rond)rijdende baan wilt maken.
Modules maken is wellicht iets duurder dan een vaste baan maken, maar de voordelen van modules vind ik echt heel groot, dus dat vind ik een goede keuze van jou.
Gebaseerd op je beperkte ruimte, kan je eens inspiratie opdoen bij deze twee hele leuke banen:
- De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94615.0
- Nederlandse modelbaan H0 NS periode 1950 tm 2000 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74257.0
-
Aangezien ik nog thuis woon en beperkte ruimte heb, wil ik de baan op bouwen in modules.
Kijk eens dit draadje eens door: Poggendam: Andere plannen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22356.msg776538#msg776538). Als je even het een en ander bekijkt kom je de opbouw van de bakken tegen. Ik heb geen echte "norm" gebruikt. Meer wat voor mij handig was ;D De beschikbare ruimte was ook een beetje bepalend ;D
Groet Ronald.
-
dankje voor de reacties. ik zal kijken naar de verschillende modules van andere voor inspiratie op te doen. (y)
mvg,
Jelle
-
Als je de BNLS maatvoering aanhoudt kan je meedraaien op de beurzen en maak je onderdeel uit van een voor groter baantracé.
Thuis zijn de achtergrond en luifel weg te laten (of een eigen vaste achtergrond te hebben, waar je de modules tegen aan zet.
Ronald Visser.
-
Ander voordeel van modules is de mogelijkheid tot recyclen. Met een vaste baan wordt er bij een nieuw plan, of aanpassingen veel weggegooid en dat zijn dan weer euro's. Nog los van verhuizen, verplaatsen etc.
De module opbouw van BNLS is zonder meer aan te raden, je vindt op dit forum eigenlijk alles wat je (ooit) nodig hebt.
gr. Ad
-
Grootste nadeel van alle normen zoals die door Hennik worden genoemd is de hoogte van de totale bak.
Regelmatig transporteren en op/afbouwen geeft meer stress voor het materiaal dan een aantal modules die op een vlakke ondergrond aan de kant worden gereden.
Dat wil niet zeggen dat die normen slecht zijn. BNLS/BMB/ModuleBaan gebruiken allemaal dezelfde basismaat.
Enkele van de gebruikers van die norm hebben echter nog wat verder gedacht en kwamen op een "subnorm" uit.
Eentje die wel geheel compatible is, maar voor thuis een stuk eenvoudiger want lager qua bak. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91388.msg3222084030#msg3222084030 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91388.msg3222084030#msg3222084030)
De getoonde opzetbak is door alle extra materialen die toch al nodig zijn om te kunnen koppelen binnen die normen geen enkel probleem voor deelname aan die banen.
-
Hoi Jelle,
Zelf bouw ik ook modules met Nederlands landschap. Wilde eerst hardboard deuren gebruiken als ondergrond voor modules. licht, stevig en maatvast. Echter de kleinste zijn mij al te groot: 63 bij 200 cm. Ik gebruik nu stevig triplex van 5 mm dik in een sandwich constructie. Is voldoende sterk en zonder doorbuigen als het inwendig wordt ondersteund door een lattenwerk van ca. 30 bij 30 cm. Modules die eenvoudig, binnen een minuut kunnen worden opgezet en aan elkaar gekoppeld. Met inklapbare poten omdat bij het opbergen van de modules aparte poten veel bergruimte opeisen. Zes modules die kunnen worden gestapeld en per module kunnen worden afgebouwd en zo af en toe de hele baan opzetten om te rijden.
Groet, Anton