BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Catweazle op 17 March 2021, 08:36:21
-
Na lange tijd weer eens een bericht van mij, bouwer van Zugeheim. Een tijd lang niets kunnen doen door allerlei zaken als kleinkinderen, werk etc. Inmiddels heb ik weer tijd en kan bezig met mijn baan echter.........
De tijd heeft niet stilgestaan en ik merk dat mijn fysieke toestand niet meer toereikend is om mijn baan goed te onderhouden. Het gebuk onder mijn baan om bedrading te leggen/onderhouden of mijn schaduwstation goed schoon te houden levert mij steeds meer problemen op en dat vergalt het plezier. Ik denk er dus hard over na om een andere meer toegankelijke baan te maken.
Mijn idee is op een rechthoekige baan te maken op wielen en goede sta/zit hoogte met zoveel mogelijk rails en liefst gelijkvloers. Een lager liggend schaduwstation wil ik eigenlijk niet meer , op mijn huidige baan kan ik daar slecht bij nu.
Ik dacht aan iets met een achterwand op de plaat zelf en daarachter het schaduwstation. Maar ja het blijft een ovaal, hoe kan ik daar nu iets spannends van maken? Heb al veel gesnuffeld op internet maar iets bruikbaars nog niet gezien.
Ik rij met schaal N.
Wie heeft tips, advies?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zugeheim2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zugeheim2.jpg)
-
Wat is de hoogte van je baan? Ligt de rails op 100cm of 130cm of...
Bij de BNLS baan ligt de rails op een hoogte van 130cm. Persoonlijk vind ik dat wel een fijne hoogte. Ik kan daardoor ook relatief eenvoudig onder de baan komen.
Baan op 140cm en een schaduwstation op bv 120 cm kan ook fijn zijn.
Rijdend is sowieso een goede oplossing.
Wat ook kan werken voor je, is werken met modules die je uit je baan kunt rijden. Onderhoud kan dan ook makkelijker zijn, omdat je met een losse bak alle kanten op kunt.
Als ik het me goed herinner, had Herwim Frank (inmiddels overleden) een baan met bakken die hij onder een hoek (30-45 graden oid) kon zetten voor onderhoud. Ook een idee.
Meerdere mogelijkheden dus.
Gr.
Edsko
-
Wat het meeste scheelt is als de baan verplaatsbaar of kantelbaar is. Een soort modulebak dus. Ik heb er zelf heel veel lol aan dat ik een stuk van m'n baan op z'n achterkant of zijkant kan zetten en op die manier makkelijk aan de onderkant kan werken.
Dus de baan als bak, met een los onderstel. Kan je het later nog ophogen of verlagen naar gelang je behoefte.
Herwim's baan (link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=54820.0)) met het kantelmechanisme is ook een aardige. Ik kan alleen zo snel in z'n draadje het mechanisme niet meer vinden.
Reinout
-
En qua invulling van het baanplan; wat voor materieel, land en tijdperk rij je?
Meest voor de hand ligt iets van een tussenstation, eventueel met een zijlijntje, aan een doorgaande lijn in de bergen/heuvels.
Wat vind je leuk qua landschap?
-
Ik heb hier ook nog wel wat anders dan een ovaaltje gevonden:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=20&t=2505
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=4201&start=50
Misschien kun je hier wat uithalen?
Gr Twan
-
constructie van Herwim gevonden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0166_3.jpg)
De vraag is of dit gaat werken voor een modelbaan van 290x75 cm. Het geheel uitvoeren met enkele gasveren zou misschien nog een optie zijn, maar het wordt op een gegeven moment wel een zwaar ding om op te tillen. ik zou kijken of de tafel niet gewoon weg te rijden is. Misschien iets hoger bouwen dan dat je gewend bent, zodat je er met een lage stoel onder kunt zitten.
Maar volgens mij is de TS ook op zoek naar baanideeën. Een ovaaltje is idd saai, maar voor een rangeerbaan met ovaal is er ruimte zat, zeker in N. Het ovaal zorgt voor het aan- en afvoeren van de treinen, op de voorgrond bouw je een deel van de haven, of een deel industrie of handel. Via Google zijn er talloze voorbeelden vanuit het echt te vinden die kunnen inspireren, en anders kan ik je er wel een aantal toesturen.
Bij onze zuiderburen is er een bouwdraadje van een club (MTD) over Vaerwegh Dok (https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,9097.0.html), een hoofdspoor dat hoog loopt met een rangeerdeel (laag) aan de voorzijde. De enige helling die je hebt is dan vanuit het hoofdspoor naar het rangeerdeel. De rest zou je allemaal op 1 niveau kunnen houden.
Zo maar een ideetje.
Groet,
Michel
-
Maar ja het blijft een ovaal, hoe kan ik daar nu iets spannends van maken?
Hoe spannend wil je het hebben? Je kunt op de voorgrond een station bouwen waar treinen uit het schaduwstation om beurten voorbij komen.
Om zo weinig mogelijk onder de baan te hoeven zijn kun je alle doorgaande bedrading en elektronica onderbrengen in een goot tegen de voorkant.
Kijk voor ideeën bij mijn bouwprojecten, onderaan dit bericht.
-
De vraag is of dit gaat werken voor een modelbaan van 290x75 cm
Je kunt het ook in delen opklapbaar maken, bijvoorbeeld drie segmenten. 75 cm is voor het mooie qua bereikbaarheid eigenlijk ook al te diep dus in elk geval de boel ook op wielen zetten.
Idee van Klaas is, uiteraard, nog beter.
Een ovaaltje is idd saai, maar voor een rangeerbaan met ovaal is er ruimte zat, zeker in N.
Een ovaal is de meest onderschatte baanvorm 8)
Zeker als je aan de achterzijde een schaduwstation maakt geeft dat prima mogelijkheden voor gevarieerd treinverkeer.
-
Hallo Edwin,
Ik weet niet of je wel eens op het N-spoor forum komt. Zo ja dan heb je dit vast al wel gezien.
Zo nee, kijk hier dan eens: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?p=240203#p240203 . Voor een "ovaaltje" vind ik dit een heel geslaagd plan.
Groet,
Paul
-
ik merk dat mijn fysieke toestand niet meer toereikend is om mijn baan goed te onderhouden.
Join the club. ;)
-
Ook ik zit bij die club, heb en waarschijnlijk nergens last geen idee ben het alweer vergeten ......... ???
Alleen gaat alles een stuk langzamer
groet
Harald
-
Een ovaal is de meest onderschatte baanvorm 8)
Dat weet ik niet, ik heb er nooit de diepte voor gehad :P
(max 40cm)
Groet,
michel
-
Een ovaal kun je voor de helft bedekken met landschap zodat je aan de achterkant, gelijkvloers nog 1 of 2 schaduwsporen kan aanleggen.
Modulebouw is zeker aanrader.
In dat geval kun je de laatste bak uitvoeren als fiddle yard.
Gr Koen.
-
Waar ikzelf aan zit te denken, is de modulaire opzet van Perstejn zie topic https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=68760.0 . Dat ovaal is natuurlijk mooi, met een paar opstelsporen, maar vooral de modulaire aangeklede bakken die ook nog verwisselbaar zijn vindt ik mooi uitgedacht. In mijn geval kan ik op die manier de ene week Amerikaans rijden, de volgende week Duits en volgende maand Nederlands, Belgisch of Frans. Heb veel foto's gemaakt van deze opstelling ter inspiratie maar die zijn qua format te groot om te publiceren, helaas. Maar wellicht kun je er wat mee ! (y)
-
Mijn baan bestaat uit 8 segmenten het grootste is 145 x 75 cm en is als enige naar voren op te klappen. Het segment bestaat uit een multiplexplaat van 12mm die op een op maat gemaakte bedbak rust.
Zie: https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=227283#p227283
Een opklapbare baan kan een oplossing zijn, maar je moet aan een aantal dingen denken:
- afhankelijk van de plaats van de scharnieren en de hoogte van de scenery moet de baan een stukje van de muur staan als je hem opklapt;
- gewicht: mijn segment kan ik zonder hulp nog optillen, maar dat vergt een behoorlijke inspanning. Eén of meerdere handgrepen zijn zeker handig;
- een segment van 290 x 75 (2x zo groot als dat van mij) is niet of nauwelijks alleen veilig op te tillen. Je moet het het ook veilig in opgeklapte stand kunnen zekeren. Zo'n grote plaat zou ik tenminste in twee segmenten verdelen;
- zorg voor meer dan één zekeringspunt. Bij mij wordt de baan met twee windhaken gezekerd.
- sporen en scenery voegen toe aan het gewicht. Om op gewicht te besparen, voer ik grote objecten als opritten, muren en bergen uit in EPS (piepschuim) en XPS (isolatieplaat);
- hellingshoek: bij een kleine hoek (zie voorbeeld van Herwim (†)) moet je zowel je hoofd als je polsen sterk achterover buigen. Mijn segment staat bijna geheel rechtop. Alles is dan goed bereikbaar en ook met een dubbel focusbril goed te zien.
- het frame kan in de weg zitten als je aan een opgeklapte baan werkt zoals bij het voorbeeld van Herwim. Je moet dan soms met gestrekte armen werken. Dat kan erg vermoeiend zijn en de fijne motoriek verstoren (ik spreek hier uit ervaring). Bij mijn baan moet ik alsnog onder de rand van de baan door om aan het opgeklapte segment te kunnen werken. Dat gaat nu nog goed, maar ik wordt natuurlijk ook niet jonger :P.
Dus als het een leeftijdsbestendige baan moet zijn, zou ik losse, koppelbare segmenten adviseren.
Voor inspiratie bij het ontwerp van je baan zou je hier eens kunnen kijken:
http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht-man-planen/datenbank-gleisplaene.html
Succes,
Ben
-
Ik heb mij baan inderdaad ook opgesplitst in hanteerbare (uitneembare modules.
Vanwege de dakconstructie kan ik er aan de achterzijde moeilijk bij.
Als ze geplaatst zijn heb ik twee mogelijkheden om overal bij te kunnen.
De eerste is via twee uitsparingen (maar dan moet ik kruipen)
Of het geheel wegrollen van de baan (staat op zwenkwielen) maar dan moet ik ook kruipen.
Daarom heb ik de modules uitneembaar gemaakt. Elke module is apart bedraad en gevoed.
Nu kan ik een module eruit halen en daar op een werktafel rustig vanuit de stoel aan werken.
Zie ook pagina van mijn draadje
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0)
Succes met de puzzel, Eric
-
Een fiddle yard met een wielen richter. Goederentreintjes van een lok en 3 wagens. Eindstation met een paar aansluitingen. Niet veel wissels. Geen elektronica. Eventueel elektrische wissels. Elke meter de rails voeden. Hou rekening met de grote van de kleinkinderen. Dus losse poten die tzt verlengd kunnen worden. Och en waarom niet. Stap over op spoor 0.... Een paar kleine lokjes ala glaskasten sik of köf. En een dozijn goederen wagens. Als dan de handen wat minder vast worden kan je er evengoed nog mee weg komen. Is maar een ideetje. Veel succes. Maar bouw in modules. Kan je er ook 1 op de keuken tafel kwijt. Om te knutselen. Blijf het plezier in onze prachtige hobby vast houden en laat t hart regeren.
Groet Jeroen