BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Maartenw op 15 March 2021, 21:55:25
-
Waarvoor wordt de overgebleven MGB Ge 4/4 III nr. 81 ingezet?
Deze zijn sinds 1982 ingezet voor de autotransport treinen door de Furka-Basistunnel tussen Oberwald en Realp.
Na het uitdienstnemen en afbraak eind 2017 van nummer 82 werd een van de wapens met de naam Uri op locomotief 81 geplaatst op de plaats van een wapen met Wallis. Sindsdien heeft loc 81 zowel de naam Wallis als de naam Uri.
https://nl.wikipedia.org/wiki/MGB_Ge_4/4_III
Hun diensten voor de autotransporttreinen zijn overgenomen door de serie HGe 44/ II (De laatste keer dat ik er was spotte ik nr. 107 voor de autotransporttrein). Geen idee wat de reden voor vervanging was.
Door het ontbreken van tandrad bij Ge 4/4 III locomotieven, lijkt mij de inzetmogelijkheid van nr 81 beperkt.
De loc rijdt hier bij Hospental 2020 solo, zodat de inzet nog niet duidelijk wordt:
https://www.railpictures.net/photo/741515/ (https://www.railpictures.net/photo/741515/)
-
Hallo Maarten
Deze lok word ingezet voor autotreinen. De 82 exact hetzelfde. De jarenlange inzet van deze loks in de autotreinen gecombineerd met het feit dat er maar twee waren (reserveonderdelen) en de 82 in de slechtste staat was, was de reden om deze uit dienst te nemen. De lok is van alle onderdelen die nog konden helpen voor de 81 ontdaan en vervolgens gesloopt.
Overigens zijn beide loks voor ingebruikname van de tunnel een tijdlang bij de RhB in gebruik geweest voor personen en goederentreinen, vaak ook in dubbeltractie. Deze inzet werde gedaan om km´s in de garantietijd te kunnen maken om storingen eruit te halen.
Onderhoud van de lok is in Andermatt, dat is de reden dat ze als losse lok tussen Andermatt en Realp rijden. Lok gesleept? -> Lok stuk...
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Hallo Bas,
Hartelijk dank voor de informatie.
Dus als ik het goed begrijp is er een autotreinset met de 81 (mits natuurlijk niet in onderhoud) en een set met een HGe 44/ II in dienst?
Ik zag overigens dat momenteel het autotreinen niet rijden i.v.m. lawinegevaar op aansluitende de weg.
"Autoverlad Furka eingestellt
Der Betrieb am Autoverlad Furka zwischen Oberwald (VS) und Realp (UR) bleibt eingestellt. Grund dafür ist die Sperrung der Strasse zwischen Realp und Hospental infolge Lawinengefahr. Nächste Lagebeurteilung am Mittwoch, 17.03.2021 um 09:00 Uhr."
Ik hoop overigens dat Bemo ooit nog eens komt met een gemoderniseerde Ge 4/4 III van de MGB. Tot nu toe alleen met ronde koplampen uitgebracht. Dat zou mijn MGB verzameling weer een beetje completer maken ;)
Bemo komt overigens dit jaar met een "Exclusive Metal Collextion" MGB Tea 2/2 rangeerloc, maar de prijs hiervan is niet mis.(artikelnummers 1287 251 en 1387 251).
-
Goede vraag Maarten
Ik denk het haast niet, er waren maar 2 van deze loks, nu nog slechts 1. Inzet eigenlijk niet interessant (Bemo heeft geen autotrein) en de lok is gemaakt met het onderstel van de Ge 4/4 I van de RhB, wat ook niet helemaal schijnt te kloppen. Daar zie je echter bar weinig van ;-)
Maar wie weet....afwachten ;-)
Groeten
Bas
-
Hoi Maarten,
In Augustus 2020 gedurende meerdere dagen gezien dat de 81 werd gebruikt voor de autotrein. Vrijdag en in het weekend werd er een halfuur dienst gereden en reed een trein met de Ge 4/4 en de andere met een HGe 4/4 II. Door de week werd er met een set gereden en deze werd door de Ge 4/4 gereden.
Het kan natuurlijk zo zijn dat nu alleen nog maar de HGe 4/4 II wordt ingezet voor deze treinen, waar de Ge 4/4 dan nog voor te gebruiken is weet ik niet. Zonder tandrad kam je niet zo ver.
Groetjes,
Paul
-
...de lok is gemaakt met het onderstel van de Ge 4/4 I van de RhB, wat ook niet helemaal schijnt te kloppen.
Verrassend! In werkelijkheid zijn die twee machines nl. zeer nauw verwant aan de Ge 4/4 II van de RhB, dus ik had eerder dat onderstel onder het model verwacht. Maar zo leer je nog eens wat!
Die FO machines zijn Ge 4/4 III genoemd omdat I en II al bij de RhB reden (FO/BVZ/MGB hebben nooit Ge 4/4 I of II bezeten!). Toen ze werden afgeleverd was de 'bijbehorende' tunnel nog niet klaar en heeft de RhB ze zelfs nog een tijdje gebruikt in de Ge 4/4 II omloop. Rijden in treinschakeling met de RhB-broertjes schijnt ook te kunnen.
Roald
-
Allen bedankt voor de interessante informatie! (y)
-
Vanavond las ik dat in november 2023 ook Loc 81 buiten dienst is gesteld.
Aansluitend is de loc ontdaan van nog bruikbare onderdelen en is daarna ook gesloopt. (in Chur).
Je kan niet alles bewaren, maar toch is het jammer dat er niets meer van bewaard blijft.
Vraag me nog af hoeveel onderdelen uitwisselbaar zijn met de RhB Ge 4/4 II.
https://de.wikipedia.org/wiki/FO_Ge_4/4_III
-
veel....daarom was de lok na uitrangeren gekocht door de RhB, naar Landquart gesleept en daar ontdaan van alles nog bruikbare. Toen de laatste km naar Chur om daar gesloopt te worden, wat inmiddels al gebeurd zal zijn...
Groeten
Bas
-
Van de buitenkant zou je dat niet zeggen. ;)
Ik las van de week ook dat de RhB de AB Ge 4/4 (Appenzeller Bahnen) heeft gekocht voor onderdelen (t.b.v. Ge 4/4 III 653).
Zou ook dit najaar zijn gesloopt.
De Zwitserse smalspoorbanen raken helaas toch wat diversiteit kwijt. Ook al zijn het logische keuzes.
PS Zag vanmorgen dat de RhB ABe 4/4 III ook buiten dienst gaat helaas.
-
Die ABe 4/4 zijn al een paar dagen buiten dienst, en de eerste is al gesloopt. Ook de eerste Ge 4/4 II zijn al aangemeld voor sloop...
Groeten
Bas
-
Ja het is best triest voor de liefhebber.
Er rijden met de komst van de Capricorn bijna alleen nog (saaie) treinstellen, in combinatie met de vernieuwde perrons is een groot deel van de charme er wel af naar mijn mening...
Voor mij in ieder geval een reden om minder vaak het gebied te bezoeken.. (hoewel de omgeving en het tracé natuurlijk altijd de moeite waard blijven.)