BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: mass am see op 09 March 2021, 09:29:33

Titel: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: mass am see op 09 March 2021, 09:29:33
Hoi Arjan,

Fraaie set , is deze uit de jaren 70 , wel een mooie korte trein met een 1100 er voor.


is deze 1:87 op lengte schaal.

mvgr Evert en Bas


Dit bericht is, evenals de navolgende berichten, afgesplitst uit het draadje "Toon hier je nieuwe (model-)spooraanwinst(en)" omdat dat draadje eigenlijk alleen bedoeld is om die nieuwe aanwinsten te tonen. Als startbericht had eigenlijk dit (http://) bericht van Arjan B. moeten dienen, maar technisch is dat moeilijk haalbaar, zo niet onmogelijk.
Titel: Re: Re: Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
Bericht door: Falkenberg op 09 March 2021, 11:14:28
Het barrijtuig verdween in 1980 uit de Erasmus. Rode zijschorten begin in 1978. En de Avmz werd vanaf begin 1978 geleverd. Dus voor de jaren 1978-1979.
Titel: Re: Re: Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
Bericht door: Ronald69 op 09 March 2021, 11:26:18
Is een TP IV uitvoering, dus ja.
Ja, keurig 1:87

Apmz 121 = 303 mm
ARDmh 105 = 316,4 mm
Avmz 207 = 303 mm
https://www.roco.cc/de/product/240989-0-0-0-0-0-0-001/products.html

Titel: Re: Re: Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
Bericht door: ArjanB op 09 March 2021, 13:35:25

Fraaie set , is deze uit de jaren 70 , wel een mooie korte trein met een 1100 er voor.


is deze 1:87 op lengte schaal.


Ik zie dat de antwoorden al gegeven zijn door Falkenberg en Ronald69.

De set is een recentere uitgave van Roco.

Ik heb zoiets in mijn gedachten http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/tee-rembrandt.html dat is dan misschien niet de juiste trein maar lijkt zover ik het kan zien lijken de wagens wel op het plaatje wel op die van de set. De locomotief heeft Roco in model en die had ik al.

Arjan
Titel: Re: Re: Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
Bericht door: Ronald69 op 09 March 2021, 14:15:16
Arjan,

Op de pagina even naar beneden scrollen voor het PDF van de TEE 10/11 Rembrandt. Uitsnede gemaakt van zomer 1975, dan kan je zelf bepalen welke wagens er nodig zijn:
V.l.n.r.: voetnoot   wagentype    wagennummer   richting      treinnummer(uit nr./naar nr.)       omloopnummer

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TEE_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TEE_7.jpg)
Titel: Re: Re: Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
Bericht door: ArjanB op 09 March 2021, 14:23:28

 Die pdf ken ik. Het gaat me eigenlijk meer om het nabootsen van de foto boven aan de pagina dan om de exacte samenstelling van de trein zelf. Als het er op lijkt ben ik al tevreden.

In ieder geval bedankt voor de opmerking.

Arjan
Titel: Re: Re: Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
Bericht door: Ronald69 op 09 March 2021, 14:34:35
Als je de samenstelling wilt samenstellen die in Nederland vertrok heb je bijv. volgende rijtuigen nodig, volgens het schema:

ARümz-211 Speisewagen Roco 45255

Apümz-121 1.Klasse Großraumwagen Roco 45803

Avümz-111 1.Klasse Abteilwagen Roco 45802
Titel: Re: Re: Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
Bericht door: Falkenberg op 09 March 2021, 15:16:58
Ik heb zoiets in mijn gedachten http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/tee-rembrandt.html
Welk jaar wil je hebben? Zoals gezegd, de 1e klasse Coupé is van lente 1978. Wil je botsneus er voor en dus 1981 dan is de set qua tijdperk goed. Alleen reed het barrijtuig alleen bij uitval van een restauratie als vervanging. Typischer is een gewone WRmz.
Titel: Re: Re: Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
Bericht door: ArjanB op 10 March 2021, 00:44:04
Welk jaar wil je hebben? Zoals gezegd, de 1e klasse Coupé is van lente 1978. Wil je botsneus er voor en dus 1981 dan is de set qua tijdperk goed. Alleen reed het barrijtuig alleen bij uitval van een restauratie als vervanging. Typischer is een gewone WRmz.


Het jaar maakt me niet uit en of het exact de juiste wagons zijn ook niet. Het ging mij er om dat deze set lijkt op wat ik op de foto zie bovenaan de pagina in de link. Daarom heb ik deze set gekocht en dat is goed genoeg voor het idee. Ik ben verder geen purist en zoals al eerder opgemerkt als het er op lijkt ben ik al tevreden.

In iedergeval bedankt voor het meedenken  en bijdragen in de diverse topics met treinsamenstellingen met de tekeningen van de diverse treinen. Vooral,de tekeningen

Arjan


Titel: TEE Erasmus (Set Roco)
Bericht door: ex44 op 10 March 2021, 22:33:20
Dit draadje is een verzameling berichten die zijn afgesplitst uit het draadje "Toon hier je nieuwe (model-)spooraanwinst(en) (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.msg3222203563#msg3222203563)". Als startbericht is het bericht van Arjan B over de TEE-set "Erasmus" van Roco gekopieerd.

Een nieuwe set van Roco 74123 . De TEE Erasmus, set no. 2.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1313_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1313_3.jpg)

Arjan
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Benelux795 op 23 May 2025, 16:20:28
Ik heb sinds kort deze leuke set in mijn bezit en wil 'm inzetten vanaf Den Haag, vlak voor '79. En dus ook uitbreiden met een Speisewagen.

Nou de vragen:
- Volgens mij vertrok deze vanuit DH tot '79 vaak met een WRmh 132? Althans die lijkt hier op de foto te staan: https://hovm.nl/wp-content/uploads/2021/03/B00631a-768x509.jpg. Roco heeft deze volgens mij niet in TEE kleuren? Alleen in rood?
- is de rood/blauwe ARmh 217 (in mijn geval uit Roco 41268) ook ingezet, als vervanging? Die waren in '79 nog iig ten dele rood/blauw. 

PS herstel; de WRmh zit in de Rembrandt set 64074, alleen met dubbele "Speisewagen" opschriften, en in '79 zie ik dit alleen enkel (of lijkt dit maar zo?). Of zie ik het barrijtuig? Die waren er blijkbaar ook met opschrift aan 1 uiteinde (roco 74072)

PS2 Valt mij net op dat de WRmz uit de Roland set de enige is die een raampje heeft in de bevooradingsdeur aan keukenzijde ; correct voor die tijd. Overigens werd mij ook weer duidelijk dat de sluitlichten op alle Roco WRmz modellen veel te hoog zitten... Alleen is de Roland WRmz voorzien van "Trans Europe Express" opschrift en dat kom ik nergens tegen in NL..?

PS3 na een avondje klikken & scrollen: ARmh 217 en rode WRmz alleen tegengekomen in de Rembrandt, Erasmus combi barwagen vaak met TEE Wrmz 132 maar ook met ARmz 211. Volledig opschrift "Trans Europe Express" weinig tegengekomen... 
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Benelux795 op 24 May 2025, 11:41:01
Bibliotheek Den Haag dunt spoorwegboek collectie uit; kon vanochtend gratis exemplaar "Trans Europe Express" van Maurice Mertens meenemen :)

Voor de geinteresseerden in de buurt: er ligt er nog 1! En nog wat "Dieseltreinen in Nederland", etc

PS en daar waar ik ARmz 122 zei, is het toch vaak een Wrmz 135... Alleen gelet op tot '79, daarna schijnt de Armz 211 ook vaker gebruikt te zijn, aldus een eerdere melding ergens hier. Valt mij wel op dat bijna al die WRmz 132's en 135's eind '70 een enkel opschrift dragen, maar dat er geen 1:87 model van is.. ???
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Benelux795 op 30 May 2025, 17:04:29
Vraag aan de lezers: er is volgens mij geen h0 model (lengte ook 1:87!) van de WRmz/h 132 met sluitseinen op de juiste hoogte, klopt dit...?
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Quinzeedied op 30 May 2025, 17:24:37
Klopt, bij de Ade, Lima/Rivarossi en Roco's zitten deze te hoog
LS Models heeft het model ook aangekondigd, dus wellicht doen zij het wel goed
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Bor de Wolf op 30 May 2025, 17:37:26
Goed nieuws voor de TEE-liefhebbers: uitgeverij Lycka till Förlag heeft op Facebook een nieuw boek over de treinsamenstellingen van TEE-treinen (https://www.facebook.com/lyckatillforlag) aangekondigd.



(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Voorkant-TEE-boek-6839d096989d4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Voorkant-TEE-boek-6839d096989d4.jpg)

Bor
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Wies op 30 May 2025, 21:59:04
Klopt, bij de Ade, Lima/Rivarossi en Roco's zitten deze te hoog

Hallo Quinzeedied, wat versta je onder "zitten te hoog"? Ik heb bij mijn ADE rijtuig WRümh 132 gekeken en op pagina 33 van het "Taschenbuch Deutsche Reisezugwagen" en zie dat de sluitlichten bij beide net boven de scheidslijn tussen rood (onder) en beige zijn geplaatst. Volgens mij is het in ieder geval bij ADE correct. Graag je visie.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Quinzeedied op 30 May 2025, 22:15:58
Ze horen (in tegenstelling tot andere rijtuigen) niet op de scheiding te zitten, maar veel lager, volledig in het rood. Zie maar bij de bovenste foto op deze pagina hoe laag ze horen te zitten (in dit geval bij een rode, maar witte lijn geeft de onderkant weer van het beige bij de TEE versie).

https://www.reisezugwagen.eu/?page_id=334 (https://www.reisezugwagen.eu/?page_id=334)

EDIT: De foto waar Vincent een paar posts terug naar linkt, laat dat ook zien
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: grossraumwagen op 30 May 2025, 22:40:25
Op de voorlaatste foto van de 217-1 zitten de sluitlichten in het oriëntrode vlak, op de bij andere rijtuigen gebruikelijke positie.
Het verschil met de 219-7 op de laatste foto is goed te zien.

Is dit later gewijzigd, of kwamen beide varianten voor?
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Wies op 30 May 2025, 23:41:53
Volgens de link naar Reisezugwagen gaat het daar om het type 132.2, waarvan er slechts drie zijn gebouwd. Wat betreft het sluitlicht lees ik daarover het volgende: "Auf der Abb. ist sehr gut die Anordnung der Schlussleuchten zu erkennen. Bei allen drei WRmz 132.2 waren die Schlußleuchten auf der Kuchenseite tiefliegend gummigefasst eingebaut, auf der gegenüber liegenden Seite wurden Schlussleuchten mit Metallrahmen verwendet die ca. in der Mitte des Wagenkastens angeordnet waren."

Bij de reguliere 132 serie zaten ze dus niet zo laag en zijn mijn ADE rijtuigen correct. Het is dus van belang om na te gaan om welk type het gaat (en wellicht ook nog welk tijdstip).

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Benelux795 op 31 May 2025, 01:05:17
Toch ben ik nog geen foto tegen gekomen met lampen halverwege... ? Zeker niet in TEE jasje...?

Dus hoger dan dit: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiayZOlWfTppbhnJtj5HRhigrFzFC8vn00EDrOlV0FQXy2eBgnfo8EqxLyDAocElspRdJFAxrhTnLH0xajyXOJ0rlmN0y0HNU7qTgXJ-_Kkij5eDjUoynby6EUn795khWAp2kYSekzdMUw/s280/10_WR%25C3%25BCmh132+88-80_123+oder+124+TEE-Rembrandt_DB3-67000.jpg

EDIT Bovendien: het Duitse citaat zegt hoe het bij de 132.2 zit, dat sluit niet uit hoe het bij andere typen zit. Volgens mij gaat het hem hier specifiek om "gummigefasst" aan keukenzijde en in "Metallrahmen" aan het andere uiteinde, en niet om de hoogte. Op DSO staat een reeks foto's met hetzelfde rijtuig als op de Reisezugwagen/modellbahn.net foto, en daar zie je aan beide einden de lage sluitseinen. De DSO foto's:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,11040636   
Overigens laat die site onderaan wel een WRm zien met hoge sluitseinen, maar of dat dan origineel of later verbouwd is..?

EDIT Daar is een antwoord op te geven: dit is blijkbaar de 61 80 88-90 116-9, eerder de 61 80 88-70 210-4, en de enige WRm in Ozeanblau-Beige. Als die inderdaad hoge sluitseinen had, dan klopt het Roco model 45813 en de Ade 13107/4 :) Was blijkbaar vanaf '77 blauw en is ook ingezet:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/file.php?017,file=547580
Nou die nog vinden... Haha (En toch een beetje exoot; liever een standaard TEE jasje)
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Wies op 31 May 2025, 10:49:14
Als de lampen van alle types "tiefliegend" geweest zouden zijn, zou het niet nodig zijn geweest om dit te vermelden, lijkt me. Nogmaals, kijk op pagina 33 van het "Taschenbuch Deutsche Reisezugwagen", alwaar een afbeelding staat van de WRmh 132 in de TEE kleuren met lampen die niet "tiefliegend" zijn.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: grossraumwagen op 31 May 2025, 11:08:29
Hier nog een:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,11040636,11040947#msg-11040947 (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,11040636,11040947#msg-11040947)

Deze is gefotografeerd aan het einde van zijn leven, terwijl het plaatje in het Taschenbuch juist uit de begintijd stamt (oud boekje)
Dus blijkbaar kwamen beide varianten voor...
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Benelux795 op 31 May 2025, 12:15:15
Die laatste komt uit de link die ik eerder stuurde...
EDIT Daar is een antwoord op te geven: dit is blijkbaar de 61 80 88-90 116-9, eerder de 61 80 88-70 210-4, en de enige WRm in Ozeanblau-Beige. Als die inderdaad hoge sluitseinen had, dan klopt het Roco model 45813 en de Ade 13107/4 :) Was blijkbaar vanaf '77 blauw en is ook ingezet:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/file.php?017,file=547580
Nou die nog vinden... Haha (En toch een beetje exoot; liever een standaard TEE jasje)

Taschenbuch heb ik niet, dus dat moet ik je schuldig blijven. Maar over "auf der gegenüber liegenden Seite wurden Schlussleuchten mit Metallrahmen verwendet die ca. in der Mitte des Wagenkastens angeordnet waren." Volgens mij zie ik aan het andere uiteinde ook lage lampen: zie foto in die link, zelfde wagon bij zelfde expositie, met ook lage lampen aan de andere kant:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lamp-683ad66d8b70d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lamp-683ad66d8b70d.jpg)
https://eisenbahnmuseum-bochum.de/wp-content/uploads/2025/02/2025_02_005.jpg

Opvallend trouwens: het zou om een WRmz gaan, maar op de 2e foto heeft tie 2 stuks asgeneratoren? Of de DSO foto's van het neerzetten, kan je hiervoor ook de montageplaat zien. Dan klopt die z toch niet? Noemt wel dat tie later als WRmh 132.0 door het leven gaat, maar pas in rood-beige jasje, toen de lichtmachinen zijn verwijderd om ruimte te maken voor slingerdempers.

PS Gaat mij er alleen om of er 1 en welke dan de exoot is, of dat ze na bepaalde datum verbouwd zijn, etc. Dat ze beide ergens in hun levensduur zo bestaan hebben ontken ik niet :angel:
PS2 ja, was mij ook al opgevallen dat ze in de AKE Rheingold ook hoog zitten; al lijken dit nieuwe armaturen.
https://www.flickr.com/photos/mgeldermans/50766105236/sizes/5k/
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: grossraumwagen op 31 May 2025, 12:38:21
Hier nog een:
https://www.trainsdepot.org/_custom_storage/vehicles/img/vehicle_20200531_133257_b2h62y_thumb.jpg.webp (https://www.trainsdepot.org/_custom_storage/vehicles/img/vehicle_20200531_133257_b2h62y_thumb.jpg.webp)
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Benelux795 op 31 May 2025, 12:54:27
Gezien, maar niet gezien dat lampen te zien waren; over het hoofd gezien  :)

Maar tot nu 2 dus.. 61 80 88-80 113-8 en 61 80 88-90 116-9 (eerder 61 80 88-70 210-4)

PS Het antwoord of iig veel antwoorden, lang leve DSO: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,3038207
Wie heeft er nog een Rembrandt set over... ? :)

PS hier wordt niets gezegd over dat de 132.2 zowel hoog als laaggeplaatste lampen zou hebben..?
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Wies op 31 May 2025, 13:35:24
Hoi Vincent, dank voor de laatste link naar DSO. Daar staat met zo veel woorden welke rijtuigen "hoge" en welke "lage" sluitlichten hebben. Mijn ADE-modellen (# 51 80-88-80210-4 (DSG rood) en # 61 80-88-80107-0 (DSG TEE kleuren)) zijn dus correct wat dat betreft. Een hele geruststelling. Of er ADE-modellen met andere wagonnummers zijn (die mogelijk "lage" sluitlichten zouden moeten hebben), weet ik niet.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Benelux795 op 31 May 2025, 15:20:24
Altijd prettig als je modellen blijken te kloppen! ;D Nu dus nog die Erasmus speisewagen vinden...
Volgens mij niet; er zijn naar mijn weten geen modellen van WRmz/h met lage sluitseinen.

Overigens nog wel een discrepantie: DSO meldt voor de eerste 2 series "- 4 Kästen für Zuglaufschilder", maar die laat de foto van de 61 80 88-80 113-8 op blogger.com ook niet zien:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiT8jaXLE7uI6Kz78F68_4Dx5apxLLhtN0kthujQJZVTZ8ljo5lFO3LPuQMvJho_MrHJSY81HJHk4ycYMfHbehTNBZY3ncj2D37CxiQ2qKE5knIpryXm8CHhPBylrk7AYmLnmbP_WAwci0/s1600/09_WR4%25C3%25BCm+6180_88-80_113-8_DB2-66004.jpg
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Quinzeedied op 31 May 2025, 16:16:38
Ow haha, nooit te oud om te leren. Dacht oprecht dat alle rijtuigen lage lampen hadden, maar blijken dus de nieuwere te zijn. Verklaart dan wel waarom ook de WRmz135 en ARmz217/211 lage lampen hebben.
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: grossraumwagen op 31 May 2025, 17:23:56
Mooi overzicht op DSO.

Als ik het goed heb gezien zijn er vanaf de 3e serie behalve de sluitlichten nog meer constructiewijzigingen doorgevoerd.
Zichtbare veranderingen zijn het raampje in de keukendeur (alleen aan keukenzijde) en het aantal ramen in de gang langs de keuken.
De eerste 2 series hadden 2 ramen rechts van de schuifdeur, de latere series nog maar een.

Bij revisies verscheen er soms in de gang ook een keukendeur met raampje.
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Benelux795 op 01 June 2025, 11:06:09
Nog een laatste vraag  ;D

Voor de verschillende TEE's in NL werd ook gebruik gemaakt van de ARmh/z 211, met stroomafnemer; hetzij planmatig, danwel als pool/vervangend rijtuig. De WRmz/h 135 wellicht ook? Maar de vraag; konden die in NL gebruik van maken van de panto? Of was die alleen voor Duitse wisselspanning en ging het hier altijd via de Zugsammelschiene? Of asgeneratoren (voor verlichting alleen, toch?)

Op zich is kort geen prik denk ik geen punt; op eindstations wordt immers niet al of meer gegeten/gekookt? En ook al was prik later nodig voor koken ("Die Wagen wurden mit gasbeheizten Herden betrieben, später dann aber z.T. mit Elektroherden ausgestattet."), vermoedelijk vooral voor de Klima-anlage? Al is het denk ik geen punt als die kort uitvalt bij rondmaken; al is een stroomafnemer vermoedelijk zeer wenselijk voor voorverwarmen na overnachten wellicht? Of gingen ze dan aan een stekker?

Dit is vast wel eens uitgelegd hier ergens, maar kan er niets over vinden... :angel:
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Falkenberg op 01 June 2025, 12:12:06
Er was maar 1 meerspanning WRmz 135.1, dus geschikt voor NL
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Benelux795 op 01 June 2025, 13:32:16
Dus de ARmh/z maakten in NL geen gebruik van de bovenleiding en konden dat dus ook niet? Maar Zugsammelschiene kon toch ook gelijk- en wisselspanning aan? Dus de verlichting/apparaten aan boord konden dat wel hebben?  NS loks maken geen wisselspanning lijkt mij..?
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Wies op 01 June 2025, 14:16:47
Voor zover ik me kan herinneren werd de panto enkel gebruikt wanneer er geen elektrische aansluiting was met het trekkende voertuig, in het bijzonder bij stilstand. Dus niet tijdens de rit zelf.

Volgens "Taschenbuch": "Bei Einspeisung aus der Hauptheizleitung senkt sich der Stromabnehmer automatisch, ebenso bei der Bewegung des Wagens nach einer Radumdrehung, ausserdem bei Spannungsausfall in der Fahrleitung und nach 10 Sekunden bei fehlendem Fahrdraht."

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Benelux795 op 01 June 2025, 14:57:22
Dat is mij bekend; voor de duidelijkheid dus, bij stilstand langs perron of opstelterrein... :angel:

PS of bij uitval van de lok! https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~personenwagen~schnellzugwagen-1serie-m-wagen-private/120940/neubeckum-1989-am-ic-von-stuttgart.html
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Falkenberg op 01 June 2025, 18:01:59
Dus de ARmh/z maakten in NL geen gebruik van de bovenleiding en konden dat dus ook niet? Maar Zugsammelschiene kon toch ook gelijk- en wisselspanning aan?
Kan, maar alleen die ene kon gelijkspanning aan
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Benelux795 op 01 June 2025, 18:32:45
Zou zeggen dat als er al een 1000V gelijkstroom installatie is, dat aftappen van 1500V wel te doen is; als moet je wel 500V in een weerstand verstoken en zwaardere leiding naar dak? Wellicht niet economisch...?

PS wellicht is de panto direct met trafo gekoppeld, ook omdat een (zware) schakelaar risico met zich meebrengt dat als je 'm vergeet je per ongeluk gelijkstroom op de trafo zet...? En er waren alternatieven.. Maar: die had kon in Duitsland ook gebruiken???
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Benelux795 op 02 June 2025, 08:26:42
Er was maar 1 meerspanning WRmz 135.1, dus geschikt voor NL

Het ging hier overigens om de ARmh/z en daar zijn er blijkbaar 6 stuks van na '74:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,1267108

Deze rijtuigen kunnen blijkbaar SW 1000 V, 16 2/3 Hz en 1500 V, 50 Hz aan, maar ook GS 1500 V und 3000 V. Voor de eerste 2 WS spanningen is de trafo nodig, de 2 GS spanningen een weerstand? Of kunnen ze dit alleen aan via de Zugsammelschiene.. ? Google'n werd een gevalletje "Wie zoekt, vindt, maar niet altijd wat hij zocht"... Hannover Chaostage; fenomeen kende ik niet, weer wat geleerd :) 
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Rick op 02 June 2025, 15:19:51
Een weerstand? Voor zover mijn technische kennis van rijtuigen gaat:

De hoogspanningskabel (Zugsammelschiene, dat is niets meer dan een kabel die stroom doorgeeft) levert wat deze krijgt aangeboden aan de statische omzetter van het rijtuig. Bij 1500/3000V = is dat dezelfde 1500/3000V, onder 15 kV 16 2/3 Hz is dat 1000 16 2/3 Hz en onder 25 kV 50 Hz is het 1,5 kV 50 Hz die via een transformator in de loc omgezet worden. De omzetter zet dit dan om in wat het rijtuig nodig heeft voor de verlichting, verwarming, airco etc. De Arm* heeft een eigen transformator die direct aan de omzetter kan leveren, de vraag is alleen of onder gelijkspanning deze kan worden overgeslagen.
Ik vermoed van wel anders zou onder gelijkspanning bij een stroomonderbreking de stroomafnemer opgaan en de transformator beschadigen óf er is een optie om de stroomafnemer buiten gebruik te zetten indien nodig.
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Benelux795 op 02 June 2025, 16:31:44
.. de vraag is alleen of onder gelijkspanning deze kan worden overgeslagen.

Dat vroeg  ik mij dus eerder ook al af.. (en ik neem aan dat je de trafo bedoeld die kan worden overgeslagen, niet de omzetter)
Alleen kan ik daar dus geen antwoord op vinden. En inderdaad: omzetter kan. Weet zelf niet hoe dat bij grotere vermogens gaat, maar omdat klassieke loks ook weerstanden hebben, vermoedde ik dat laatste.. Begreep dat een omzetter ook verre van verliesvrij is, dus kan mij voorstellen dat het voor de eenvoud gewoon een weerstand is, met fan? Maar jij zal dit wellicht beter weten. 
Titel: Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
Bericht door: Rick op 02 June 2025, 21:24:17
De trafo ja, zonder omzetter staat er minimaal 1000V op de tafellampjes.  8)
Verder heb ik er geen verstand van, ik denk alleen dat je de weerstanden van klassieke locs niet met het omvormen van de spanning voor boordapparatuur kan vergelijken. Misschien dat dit nog iets meldt: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,3268955
Gezien de vijfde reactie hier: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,6233957 (F-AC en niet F) houd ik het erop dat de stroomafnemer alleen onder wisselspanning gebruikt kon/mocht worden.