BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: kar op 10 March 2021, 16:52:10

Titel: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: kar op 10 March 2021, 16:52:10
Naar aanleiding van dit bericht (https://nos.nl/artikel/2372082-onbeveiligde-overwegen-veel-gevaarlijker-dan-gedacht-per-direct-maatregelen.html). Het artikel laat ook een voorbeeld zien van mogelijk nieuwe kleuren op de nieuwe sprinters:

(https://cdn.nos.nl/image/2021/03/10/722686/1280x720a.jpg)
Bron: eveneens https://nos.nl/artikel/2372082-onbeveiligde-overwegen-veel-gevaarlijker-dan-gedacht-per-direct-maatregelen.html

Ben benieuwd of dit nog impact gaat hebben op de nieuwste kleurstelling van de VIRM...
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Mitchell op 10 March 2021, 16:58:32
Zal het verschil van kleur daadwerkelijk verschil maken in het zien of niet zien aankomen van de trein?

Ik begrijp dat een AHOB plaatsen ontzettend duur is, maar is een oude AKI, met bijvoorbeeld alleen knipperlicht of iets dergelijks goedkoper om te implementeren?
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Hasenwald op 10 March 2021, 17:01:19
Weer meer van dat vieze geel.... want dat valt wel op natuurlijk Maar aan de voorzijde is dat okay en functioneel.
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Jeroen Water op 10 March 2021, 17:32:35
Ja, dit heeft ook impact op het nieuwe kleurenschema van V-IRMm 2/3. Wat ik gehoord heb krijgt dit materieel alleen nog een smal blauw randje onder het cabineraam en wordt alles daaronder geel.

Wat de AKI’s betreft: deze mag ProRail niet meer plaatsen. Dus dat is geen optie.

Jeroen
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Pauldg op 10 March 2021, 17:48:10
Maar nu de existentiele vraag... wat is de voorkant?  :)
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: hrp op 10 March 2021, 17:51:17
Als het om de veiligheid gast, zou het goed zijn als er europese wetgeving voor zou zijn met betrekking tot de kleur, etc.van de treinfronten.
Momenteel is het dank zij de vele vervoerders een ratjetoe: alle kleuren van de regenboog.
Ronald
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Cambalou op 10 March 2021, 18:19:08
Zal het verschil van kleur daadwerkelijk verschil maken in het zien of niet zien aankomen van de trein?

Ik begrijp dat een AHOB plaatsen ontzettend duur is, maar is een oude AKI, met bijvoorbeeld alleen knipperlicht of iets dergelijks goedkoper om te implementeren?
De overweginstallatie zelf is het probleem niet, maar je hebt kabels, lassen en beveiligingsaanpassingen nodig die het bouwen van een bewaakte overweg duur maken.
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Marc tramt op 10 March 2021, 18:28:15
Als het om de veiligheid gast, zou het goed zijn als er europese wetgeving voor zou zijn met betrekking tot de kleur, etc.van de treinfronten.
Momenteel is het dank zij de vele vervoerders een ratjetoe: alle kleuren van de regenboog.
Ik begreep dat die er wel was (ja, ja, anekdotisch bewijs...) in de vorm van witte of gele vlakken op de voorzijde van locs en treinstellen maar dat dit ook weer is afgeschaft omdat alle voertuigen driepuntsverlichting voeren, ook overdag.

En ik vraag me overigens af of een wit of geel vlak nog veel toevoegt ten opzichte van goede frontverlichting.
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: borotof op 10 March 2021, 18:44:37
Natuurlijk niet, mischien nog blauwe zwaailichten/flitsers, alhoewel de mobi generatie die ook vaak niet meer opmerkt.
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: NL-modelspoor op 10 March 2021, 18:50:35
Tja op sommige overwegen zien ze zelfs nog traag rijdende stoomtreinen over het hoofd. Dus echt veel zal deze aanpassing niet uitmaken. Er is maar één echte oplossing.
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Nijboer op 10 March 2021, 18:51:51
Het menselijk oog is het gevoeligst voor geel en rood.
Dus ja, weg met dat wit!

Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Jeronimos op 10 March 2021, 18:57:23
Ik zie, als ik eens foto's maak van treinen, de trein eerder aankomen door de verlichting dan door kleur.
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Menno op 10 March 2021, 19:03:05
Natuurlijk niet, mischien nog blauwe zwaailichten/flitsers, alhoewel de mobi generatie die ook vaak niet meer opmerkt.
In Amerika zijn ze daar gek op. Stroboscopen op de voorzijde van tram-achtigen, wig-wag lampen naast de frontseinen (of als frontseinen die gaan knipperen bij het naderen van overwegen) en vooral op de toeter hangen alsof je leven ervan afhangt. Als je ziet hoe vol Youtube staat met filmpjes van aanrijdingen tussen wegverkeer en railvoertuigen, snap je mijn punt al: dat helpt niets.

Wat betreft de kleur: ik zie treinen over het algemeen eerder door hun verlichting aan komen. Op m'n dagelijkse fietsrit heb ik op een bepaald punt zo'n 3 kilometer zicht op een recht stuk spoorbaan. Daar zie ik de lampen altijd eerder dan elk ander deel van de trein.
Bij luchtspiegelingen zie je de verlichting vaak ook als eerste 'op' de rails spiegelen voordat je de trein zelf zelfs maar kunt zien.

Ik snap daarnaast niet waarom er zo uitgehaald wordt naar NS, want heel veel vervoerders hebben slecht zichtbare fronten van hun treinen en de onbewaakte overwegen zijn geen deel van NS, maar van Prorail.
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Ben op 10 March 2021, 19:05:17
De boer in het fimpje zegt dat hij met zwaar materieel 10 - 15 seconden nodig heeft om de overweg te passeren. Ik denk dan dat dat toch ruim voldoende is als je goed uit je doppen kijkt?

Hij zegt er nog wat bij: "soms is de ene trein wat eerder en de andere wat later". Dat duidt een beetje op dagelijkse routine om de oversteek te wagen. ;D

Gr, Ben.
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Luit op 10 March 2021, 19:18:44
Het is eigenlijk net als met het wegverkeer. De doorsnee is stiller en sneller geworden en dan zijn ze er eerder dan je denkt. Een ander leuk fenomeen van de huidige tijd is de E fiets, je ziet iemand aankomen met een kalm bewegingstempo en voor je het weet staan ze op het kruispunt. En ook alle spoormaterieel is ondertussen een stuk stiller , ander materiaal, andere rails en stillere motoren. En dan krijg je eigenlijk hetzelfde als met die fiets ze zijn er voor je het verwacht. Maar als we al die overwegen willen saneren zal ook de staat iets meer in de bus moeten blazen bij ProRail want kostbare landbouwgrond met een stikstofquotum laat je niet zomaar weglopen als eigenaar.
Maar of het kleurtje dat verbetert? Nee ook meer lampjes doen dat niet. Het zit tussen onze oren. Snelheid is relatief , vroeger bij de TT zag je de 50cc door de Veenslang kruipen, dacht je, maar toch +150km/h alleen als de rest daar reed dan zag je dus wel het verschil maar niet de perceptie van hoe hard dat wel niet was.
Dus toch maar afsluiten want meer doden door domme ongelukken hoeft ook niet meer.
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Thom op 10 March 2021, 20:40:45
Zal het verschil van kleur daadwerkelijk verschil maken in het zien of niet zien aankomen van de trein?

Ik begrijp dat een AHOB plaatsen ontzettend duur is, maar is een oude AKI, met bijvoorbeeld alleen knipperlicht of iets dergelijks goedkoper om te implementeren?
De gehele aansturing is voor een AKI niet anders dan voor een AHOB, enige is dat die laatste ook fysiek een overwegboom laat zakken.

Maar zoals gezegd ook voor een AKI is treindetectie nodig in het spoor dmv lassen en een relaiskast die de detectie verwerkt en de overweg aanstuurt (compleet met batterij installatie voor de aansturing als de voedingsspanning uitvalt).
Precies dat is nou juist het duurste van een overweg, dus dan maakt het weinig meer uit om er gelijk een AHOB van te maken :)
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Alexander op 10 March 2021, 20:55:24
Hallo allemaal,

Ik denk dat tijdens bv sneeuw en mist, een gele kleur beter zichtbaar is.

Met de moderne verlichting is het denk ik moeilijker om de afstand en snelheid van het voertuig in te schatten.

Groeten, Alexander
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: mDDM op 10 March 2021, 23:48:38
Had ik toch blijkbaar een punt met mijn bijdrage op 22 mei 2020:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93556.msg3222120856#msg3222120856
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Rick op 11 March 2021, 08:04:07
Ik begreep dat die er wel was
Je bekijkt zeker weinig foto's van treinen?  :P
voor NL: https://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_ES64F4#/media/Datei:Baureihe_189_067-2.jpg
voor D: https://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_ES64F4#/media/Datei:189_086_MIH.jpg
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Duvel op 11 March 2021, 08:56:04
De boer in het fimpje zegt dat hij met zwaar materieel 10 - 15 seconden nodig heeft om de overweg te passeren. Ik denk dan dat dat toch ruim voldoende is als je goed uit je doppen kijkt?

Stoppen voor de overweg, kijken, optrekken en oversteken: je hebt voor de passage alleen al zo'n 600 m zicht nodig, plus het waarnemen, zit je zo aan de 750 m. Dat is er lang niet overal.
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Marc tramt op 11 March 2021, 09:04:57
Je bekijkt zeker weinig foto's van treinen?  :P
Yep, maar die zijn ook al bijna 20 jaar oud.
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Rick op 11 March 2021, 10:09:53
Eh ja, toen was die regel er dus...
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Piet Groot op 11 March 2021, 19:28:52
Die Arriva treinen met hun wit front zie je bij mistig weer niet aankomen.

Op dit punt doet de NS het veel beter.
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: RetroJack op 11 March 2021, 20:31:40
Precies, Piet! Vooral in onze streken vallen ze niet op.
Ook tegen de lucht is het meer camouflage dan waarschuwing.
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 March 2021, 21:18:34
Zou zo'n overstekende boer niks kunnen met de actuele spoorkaart  (https://spoorkaart.mwnn.nl/)op zijn mobiele telefoon? Nadeel is alleen dat goederentreinen daarop niet zichtbaar zijn.

Verder valt me op dat veel van die oversteken een kattenrug vertonen. Dat kost snelheid en het vergroot de kans dat je blijft steken met de dumpkar. Als ze aan weerskanten een stuk van 50 meter vlak zouden leggen zou dat de passage veel makkelijker maken. Maar feitelijk is dat mosterd na de maaltijd, ze. hebben kennelijk al besloten dat die dingen allemaal dicht gaan.
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Dwergsein op 11 March 2021, 21:27:03
....Zou zo'n overstekende boer niks kunnen met de actuele spoorkaart  (https://spoorkaart.mwnn.nl/)op zijn mobiele telefoon?

Weinig faleSafe, laatst stond er volgens die kaart een SGM in het centrum Rotterdam. Wilde nog gaan kijken...
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Sicco Dierdorp op 11 March 2021, 21:41:54
Zou zo'n overstekende boer niks kunnen met de actuele spoorkaart  (https://spoorkaart.mwnn.nl/)op zijn mobiele telefoon? Nadeel is alleen dat goederentreinen daarop niet zichtbaar zijn.

En ledig materieelritten en treinstellen waarvan de gps kapot is of die gewoon geen zender hebben en treinen die door een gebied met slechte dekking rijden en zo kilometers verder kunnen zijn dan het laatste signaal en.....  ;)
Titel: Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
Bericht door: Menno op 11 March 2021, 22:31:50
Stoppen voor de overweg, kijken, optrekken en oversteken: je hebt voor de passage alleen al zo'n 600 m zicht nodig, plus het waarnemen, zit je zo aan de 750 m. Dat is er lang niet overal.
Om nog maar te zwijgen van de afmeting van het voertuig waardoor je, vergeleken met een auto, behoorlijk ver van de neus af zit, waardoor je eerder (met pech) tegen veel bovenleidingsmasten aan kijkt die het zicht ontnemen in plaats van zicht hebben op de spoorbaan.
Verder valt me op dat veel van die oversteken een kattenrug vertonen. Dat kost snelheid en het vergroot de kans dat je blijft steken met de dumpkar.
Och, de gemiddelde tractor heeft een koppel waar je u tegen zegt, dus de snelheid is het probleem niet. Op m'n werk moet ik er soms een paar verplaatsen, types 'jaar kruik', echt niet het moderne spul wat je in het NOS-journaal zag, maar ook die types trekken met gemak een enorme wheelie als je de koppeling te snel op laat komen.
Daarnaast is de gemiddelde dumpkar niet extreem lang en staat 'ie hoog op z'n wielen, waardoor vast komen te zitten vrijwel onmogelijk is. De overweg in het Wormerpad is redelijk vergelijkbaar met zo'n boeren-overpad en daar komt bij vlagen ook wel eens een trekker van het type waar je u tegen zegt inclusief dumpkar overheen. De kattenrug moet heel extreem zijn wil die combinatie blijven steken.