BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Sven op 10 March 2021, 10:00:26

Titel: Advies gevraagd voor Duitse cabine-uitspraken bij het rangeren
Bericht door: Sven op 10 March 2021, 10:00:26
In mijn treinmodellen met geluid zet ik altijd graag de stem van mijn zoon en/of vriendin. Die kunnen geen Duits spreken, maar die leer ik zinnen in het Duits uit te spreken. Dat is ook een leuke herinnering, want zo heb ik de stem van mijn toen vijf jarige zoon in een lok zitten, die de Preisers op het perron vertelt om in te stappen en de deuren dicht te doen.  ;D

Nu wil ik hem wat Duitse zinnen voeren voor een rangeerlok, waarbij de machinist een bericht via de portofoon communiceert met het seinhuis en rangeerders. Hebben mensen met kennis wat daar suggesties voor wat daar gezegd kan worden, bruikbaar voor het modeltreinspel? Ik zat te denken aan bijvoorbeeld:

- Aftellen tot de lok tegen een wagon staat.
- De vraag aan Herr Dienstleiter of spoor 1 vrij is.
Titel: Re: Advies gevraagd voor Duitse cabine-uitspraken bij het rangeren
Bericht door: Karben op 10 March 2021, 10:13:13
De tekst in mijn spoor 0 Lenz Koef is: Achtung, Zug fährt ab! Met de klemtoon op ab.
Titel: Re: Advies gevraagd voor Duitse cabine-uitspraken bij het rangeren
Bericht door: laurent op 10 March 2021, 11:39:32
Kan je niet afluisteren bij ESU of Märklin, die hebben nog wel eens dat soort grappen erin zitten.
Titel: Re: Advies gevraagd voor Duitse cabine-uitspraken bij het rangeren
Bericht door: Jeronimos op 10 March 2021, 11:44:42
rw_302_9000_01-02-20-data.pdf (dbnetze.com) (https://fahrweg.dbnetze.com/resource/blob/4848236/99b357b20093ee44205fd9b20daa813f/rw_302_9000_01-02-20-data.pdf)

Dit is een pdf van zowel Prorail als Db over communicatie op grensoverschrijdende baanvakken (Nld-Dld). Misschien niet direct een antwoord op jouw adviesaanvraag, maar misschien kun je er wat uithalen. Of anders vinden anderen het wel interessant.


Een aanvulling:
Rangieren – Wikipedia (https://de.wikipedia.org/wiki/Rangieren)

Volgens dit stuk wordt er zeer weinig gepraat. Als er een Rangierbegleiter is dan geeft deze meestal handsignalen en worden er tonen weergegeven aan de machinist, die dan daarop reageert.

Hoe alles gerangeerd moet worden staat op de Rangierzettel.

Wel kan ik mij voorstellen dat in geval van een breakdown van de lok dat dat doorgegeven wordt aan de Rangierleiter en de toren via radio of telefoon.