BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: mass am see op 03 March 2021, 08:22:48
-
Hallo ,
Heb eind vorig jaar een roco gas ketelwagon via MP gekocht met met grote letters DSM (46202), kon er geen foto's vinden op internet, deze wagon stond in de folder van roco in 1989.
Nu zat ik deze week op MP te struinen en kwam een roco gasketelwagon tegen (76976) uitgave 2017 met de letters DSM holland er op in 2 uitvoeringen, ook deze kan ik nergens vinden op internet.
Het andere nummer is 67325, nu mijn vraag zijn dit nu fantasie uitvoeringen of hebben ze inderdaad bestaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco-76976-druckgaskesselwagen-eva-dsm-ns-dc-h0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco-76976-druckgaskesselwagen-eva-dsm-ns-dc-h0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/67325.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/67325.jpg)
de plaatjes komen van internet ,
bij de meeste handelaren /winkeliers zijn deze reeds uitverkocht, wie kan mij hier meer over vertellen over dat wel of niet in 1:1 hebben bestaan.
ps het nummer 76976 word op internet soms voor beide uitvoeringen gebruikt, en zijn nog beperkt leverbaar .
BVD en vgr Evert en Bas
-
Het lijkt me dat hier wagens worden bedoeld voor vervoer van ammoniak. DSM had een grote fabriek in Geleen, en een deel werd per spoor afgevoerd, onder andere bloktreinen naar de Hoogovens en meerdere losse wagens per week naar Akzo Nobel Delfzijl.
Plaatjes van wagens in de periode zoals door Roco bedoeld (laat tp 4 onderste wagen, vroeg tp5 bovenste) heb ik niet kunnen vinden, wel deze van VTG:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HUA-170996-Afbeelding_van_een_ketelwagen_van_VTG_-DSM_Holland_voor_het_vervoer_van_amoniak_te_Rotterdam.jpg
Bijschrift geeft aan dat de plaat in 1973 is gemaakt. Is een ouder type ketelwagen, nog met oud VTG-logo en remtekens op de hoeken.
Als je zoekt op "DSM ketelwagen ammoniak" vind je overigens heel veel stukken vanuit de overheid om het vervoer maar vlot te beëindigen, en dat is met wat gemeenschapsgeld natuurlijk ook gelukt.
-
En ik kwam deze plaatjes nog tegen. Alleen deze zijn met een VTG logo maar goed, beter iets als niets ;)
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HUA-170994-Afbeelding_van_een_trein_bestaande_uit_ketelwagens_van_VTG_-DSM_Holland_voor_het_vervoer_van_chemicali%C3%ABn_te_Rotterdam.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HUA-170995-Afbeelding_van_een_ketelwagen_van_VTG_-DSM_Holland_voor_het_vervoer_van_chemicali%C3%ABn_te_Rotterdam.jpg
-
Dank je Heren,
We zijn een stukje verder, maar neem aan dat de VTG ketelwagens tijdperk 4 zijn, is niet erg want die hele kleine lettertjes kan ik toch niet meer lezen ;D.
ps foto's zijn van harte welkom
nogmaals bedankt namens Bas en Mij (Evert)
-
Op het Stummi-forum heeft ooit wel een discussie gelopen over dit type ketelwagens.
Een conclusie daar was in ieder geval dat de wagen met het zwarte Eva-logo niet echt kan hebben bestaan, omdat ze al over waren op een logo met witte achtergrond toen dit type wagens in 1982 werd geïntroduceerd.
Ook de remaanduidingen passen niet bij een wagen uit de jaren tachtig en later.
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=83372 (https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=83372)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/67325.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/67325.jpg)
Roco wagen heeft een onderbroken wagenframe.
-
Op de website van De Mijnen:
Tankwagons | DE MIJNEN (https://www.demijnen.nl/collectie/foto/tankwagons) :angel:
Aanvulling: Ik heb nog wat verder gezocht. Een zijaanblik: Tankwagons | DE MIJNEN (https://www.demijnen.nl/collectie/foto/tankwagons-0/all/?keys=&tid=288&index=7&page=0&over=1)
-
Kijk, dat is leuk, dus wel een bestaande kleurstelling in ieder geval. (y)
Nu nog het juiste type wagen, de bovenste met Minden-Deutz draaistellen lijkt dan al wel heel aardig, alleen heeft die weer het nieuwere Eva-logo. Qua lengte lijkt het ook wel te kloppen, want op een zij-aanzicht op de website DE MIJNEN tel ik net als de moderne Roco 6 "ribben".
-
.. de bovenste met Minden-Deutz draaistellen lijkt dan al wel heel aardig, alleen heeft die weer het nieuwere Eva-logo. Qua lengte lijkt het ook wel te kloppen, want op een zij-aanzicht op de website DE MIJNEN tel ik net als de moderne Roco 6 "ribben".
Bovenste heeft geen MD maar LHB draaistellen en die kloppen precies met de 1:1 wagens dus dat doet Roco goed in dit geval.
Onderste is niet plausibel want de Y25 draaistellen waren toen nog niet zo breed toegepast.
-
Sorry, bedoelde het goederendraaistel Minden-Siegen. :-[
Die lijken wel erg op de LHB dus welke het dan is is op basis van de foto's wellicht lastig te zien.
Ik denk dat een combinatie van beide modellen inderdaad ook erg in de richting komt, maar de Roco-wagen blijft een te modern type. Maar ja, het geldt waarschijnlijk voor de meeste ketelwagenmodellen wel dat het origineel net een ander type is...
-
hoi,
Kijk daar komt al wat meer info los, als ik zo de zw foto's van de link bekijk komt de roco wagon aardig dicht in de buurt dank hier voor dus qua tijdperk dus waarschijnlijk 4A.
Zoals ik in mij eerste bericht al aangaf heb ik ook een VTG gasketelwagon gekocht waar ik al 30 jaar naar op zoek was, deze zou mooi in de trein passen van de nog aan te schaffen EVA's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201231_084242_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201231_084242_1.jpg)
deze dus ,ook heb ik de 22,5 gasketelwagon.
het lijkt mij een fraaie trein te worden
mvgr Evert en Bas
-
Troisvierges (L), zomer 1992 in een trein richting Luik (en Nederland vermoedelijk):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL-01-10-28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL-01-10-28.jpg)
(scan van dia in matige kwaliteit. Betere scan wordt later gemaakt)
Groet, Raymond van den Hoven
-
Heb even in mijn voorraad goederenwagens gekeken, maar mijn 67325 heeft het correcte logo (zwart) en de correcte draaistellen (LHB). Precies zoals op de later door Jeroen toegevoegde foto.
-
Hey Evert en Bas, als jullie die gas ketelwagons nu net zo vervuilen als te zien is op de werkelijke exemplaren, dan hebben jullie zeer zeker een geweldige stam. Uit hoeveel gas ketelwagons bestaat tie?
Vriendelijke groet, NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk Friesland.
Kees.
-
Dit is wat er afgelopen jaar op het Sabiek (DSM) terrein in Geleen stond. Opnames zijn gemaakt op de opendag bij OCI (kunstmest).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190914_110952.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190914_110952.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190914_111047.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190914_111047.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190914_140005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190914_140005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190914_122352.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190914_122352.jpg)
-
@ Kees, wat laten de wagons mooi schoon, dat heeft ook wat.
@Ruud dank je voor de foto's, weet dat het een enorm groot terrein is 1 keer geweest met een bedrijfsbezoek , en volgens mij ligt 75 km aan spoor .
@Raymond bedankt voor de foto's , dit was de overtuigende foto.
Heb de 2 gasketelwags gekocht en worden morgen door de post bezorgt, show ze binnenkort wel .
mvgr Evert en Bas
-
hoi , heb ze ontvangen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsm-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsm-1.jpg)
2 verschillende tijdperken.
mvgr Evert en Bas
-
Netjes!
-
deze dus ,ook heb ik de 22,5 gasketelwagon.
het lijkt mij een fraaie trein te worden
mvgr Evert en Bas
Die 22,5 VTG wagen kom ik soms nog wel eens tegen met mijn werk op DSM (Chemelot tegenwoordig), als ik hem nog eens tegen kom maak ik een foto. Staat ook nog steeds op bladgeveerde draaistellen, meen me te herinneren dat bouwjaar iets van 1982 was.
Groeten Edwin.
-
Hoi,
Gisteren zag ik hem dan eindelijk weer verschijnen in Sittard in een trein naar Chemelot. De wagen erachter is een zelfde ouder type. Dus de 22,5 wagen bestaat nog steeds:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/443752AA-13D0-4CB0-B048-135BDD88840C-63cf9d9df1b8e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/443752AA-13D0-4CB0-B048-135BDD88840C-63cf9d9df1b8e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/EB4963DD-C3DA-4460-90A7-45FEE363CEB9-63cf9d9c8b2b7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/EB4963DD-C3DA-4460-90A7-45FEE363CEB9-63cf9d9c8b2b7.jpg)
Groeten Edwin.
-
Rijdt die VTG met 22,5- opschrift nog op BA 661 draaistellen of inmiddels op BA 650 draaistellen?
-
Hmm daar vraag je wat, kan je me even wijzen op de verschillen? Dan kan ik misschien antwoord geven.
Groeten Edwin.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230124-201729-63d030765ff05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230124-201729-63d030765ff05.jpg)
BA 661
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230124-201743-63d0307c1d961.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230124-201743-63d0307c1d961.jpg)
BA 650
-
99% BA 650 dan, want ik weet zeker dat hij op paraboolveren staat en niet op bladveren.
Groeten Edwin.
-
Ah, dankjewel.
Die heeft Roco ook in het assortiment.
-
Weet iemand hoeveel wagens er met het "22,5" opschrift hebben gereden?
-
Uit de Güterwagen yahoogroup:
Diese Wagen waren ursprünglich 33 80 791 9 370-469 und werden ende 90-er Jahren (und sind heute noch) 33 80 781 3 229-328. Tara 33.600 kg, (17,74) >11,80<, 106.300 l EBA 95B03C001-100. Sie sind 1982-1984 durch LHB gebaut
dirkjan
-
Bedankt voor het antwoord.
Er hebben dus aardig wat van deze wagens met dit opschrift gereden.
Toch bijzonder dat dit type wagens zo lang (>40 jaar) mee gaat, zo'n grote ketel staat toch continu bloot aan verschillende drukken.
Inmiddels zie je in gasketelwagen treinen wel meer Zags dan Zagkks.
-
Ik heb deze ketelwagons ook binnen in N schaal. Ik wil een klein pijpleidingen complex maken maar vraag me af hoe deze wagons geleegd en/of gevuld werden?
-
https://www.scherzer.net/fluessiggas (https://www.scherzer.net/fluessiggas)
-
De bovenstaande DSM wagons hebben toch niet zn ronde opening aan de bovenkant?
OF zit dat onder die half ronde plaat bovenop?
-
niet meteen op het eerste plaatje reageren. Bekijk de pdf's
-
Excuses, die had ik niet gezien! Dit is precies wat ik zocht, bedankt!
-
Bedankt voor het antwoord.
Er hebben dus aardig wat van deze wagens met dit opschrift gereden.
Toch bijzonder dat dit type wagens zo lang (>40 jaar) mee gaat, zo'n grote ketel staat toch continu bloot aan verschillende drukken.
Inmiddels zie je in gasketelwagen treinen wel meer Zags dan Zagkks.
NH3 en druk roesten de binnenkant niet 🫢😊
Buiten kant is goed behandeld, waarschijnlijk met verf die je niet in de winkel koopt?
In de toekomst waterstof treinen?
Of toch voor het “veilig” ammoniak transport kiezen, afkloppen, maar dat gaat toch wel goed al 100 jaar.
-
Het roesten zal inderdaad meevallen.
Ik vraag mij meer af of er metaalmoeheid kan optreden door de jarenlange en continue wisselingen van druk in/op de ketel.
-
Mijn werkgebied betreft tankcontainers voor het transport van gassen waaronder ook LPG en gasvormige ammoniak.
Principes zijn hierbij het zelfde.
De tanks dienen op gezette tijden hydraulisch of pneumatisch gekeurd te worden.
Op dat moment worden alle appendages ook getest, van nieuwe pakkingen voorzien of vervangen. Bij twijfel in geval van corrosie gebeurd er een diktemeting van het drukvat. Indien dit niet binnen de tolerantie valt kan er, afhankelijk van de goedkeuring bij fabricage, een reparatie uitgevoerd worden. In sommige gevallen (ASME gekeurd) kan dit maar op een beperkt aantal plaatsen en zijn de kosten vaak hoger dan de restwaarde.
Er worden zowel koolstofstalen (al dan niet voorzien van een coating aan de binnenzijde tegen corrosie )als rvs vaten gebruikt. Afhankelijk van de materiaalsoort, dikte en evt coating word er een productlijst aan het vat toegekend met daarop vermeld de producten ( vloeibaar gemaakte gassen) die in dit vat (of het nou een wagon of container of gastankwagen betreft) vervoerd mogen worden. Dit is gebaseerd op de eigenschappen en vooral de dampspanning van het te vervoeren product. In sommige gevallen is er een corrosie tolerantie. Er word bijvoorbeeld heel veel vloeibaars ammoniak vervoerd in koolstofstalen tanks, welke bij keuring gestraald worden en weer inzetbaar zijn. ( zolang de wanddikte maar niet beneden de aangegeven minimum dikte komt)
De buitenkant is voorzien van RvS panelen of een 3 laags 2k lak, die heeft enkel de weersinvloeden te weerstaan.
Weetje: het roestige “zonnedak” wat je op de ketel ziet, zorgt er voor dat je een lagere druk tank in mag zetten. Omdat je directe warmte inbreng van de zon verminderd. Dit resulteert in een dunnere tankwand=goedkopere productie= hoger laadvermogen=hogere opbrengst per km.
En nu eerst een biertje.
Ps: gelost word er dmv een gaspomp, gascompressor of dmv het leegdrukken met bijvoorbeeld stikstof.
-
Mooi verhaal Pascal!
Welke Nederlandse diesellocs hangen tegenwoordig of vanaf jaren 90 voor de wit oranje dsm ketelwagons?
-
Ps: gelost word er dmv een gaspomp, gascompressor of dmv het leegdrukken met bijvoorbeeld stikstof.
[/quote]
Hoi, heb ruim 40 jaar voor de DSM gewerkt en zijn rechtsvoorgangers , heb daar wel eens tankwagen gelost / gemonsterd maar bij vloeistoffen moet je boven op de tank ontluchten anders trek je de tank vacuüm hoe werkt dat bij gas.
mvgr Evert en Bas
-
@Eendenreetx: Welke locs er voor hangen daar heb ik geen verstand van.
@ Evert & Bas, je bedoeld beluchten ipv ontluchten anders heeft het nog niet zo veel zin ;D
Bij het lossen van gastanks word er ook meestal een dampretour leiding aangesloten. als er dmv een gascompressor word gelost dan verhoogd die via deze aansluiting de druk in de tank. Bij lossing DMV stikstof gaat dit ook via dezelfde aansluiting.
in geval van lossing met pomp kan het zonder dampretour (de tank kwn ahet qua odnerdruk wel hebben) alleen heeft dit niet de voorkeur omdat het het lossen vertraagt.(de pomp moet harder werken, en de voordruk voor de pomp word steeds lager)
het komt wel voor maar dan vaak omdat men de restgassen uit de ontvangende tank (incl. evt vervuiling) niet in de leverende tank (wagon) wil hebben.
-
Hoi Pascal ,
dank je voor je antwoord ik bedoelde ook beluchten ;D .
mvgr Evert en Bas