BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: RailionNL op 13 February 2021, 10:01:46
-
Goedemorgen allen,
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe je de front- en sluitseinen apart van elkaar kunt laten branden.
Het gaat in mijn geval om een Roco 1600 met LED verlichting vanuit de fabriek en is voorzien van een ESU v4.0 decoder.
De loc wordt voornamelijk gebruikt als trek-duw loc dus vandaar dat ik het prachtig zou vinden als het apart schakelen vd front- en sluitseinen mogelijk zou zijn.
Alvast bedankt voor de reactie's en tips,
Fijn weekend, gr. Edgar
-
Hallo Edgar,
Ik heb zelf een 1700 (zelfde laken een pak) die als vaste kracht bij een ddm stam hoort. Aan de stam kant heb ik ern stukje alufolie over de leds gezet. Je ziet niks meer van de verlichting
-
als ze niet apart staan zal je moeten hersolderen en de rode lichten op de AUX uitgangen zetten
-
Hallo.
Ik heb de 1600 voorzien van een andere printplaat.
Die is voorzien van een 21 polige decoder aansluiting
Heb hem voorzien van geluid.
Als je interesse heb kijk even naar www.johnsoldeert.nl
Je moet wel zelf de instellingen daarvoor programmeren.
Ik zelf ben wel even aan het zoeken geweest maar is me gelukt.
Succes.
Groet jurgen
-
Is al een paar keer aan de orde geweest. Zie bijvoorbeeld hier.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=78632.msg3221830421#msg3221830421 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=78632.msg3221830421#msg3221830421)
Je moet eerst de sluitverlichting apart op de groene en paarse draad van de decoder aansluiten.
Daarna met functiemappen de boel regelen zoals je wilt.
Heb ik precies zo. F0 zet de rijrichtingafhankelijke verlichting bij cab1 aan en uit. F1 doet dat bij cab2.
-
ik map steeds F0 alles aan wit en F1 alles aan rood.Natuurlijk gecombineerd met richtingsafhankelijk.Op een esu is dat een fluitje van een cent :) vanaf versie 4.x .Zo is het makkelijk : als je lok alleen rijd staan ze allebei aan .Rijd hij met wagons enkel F0 aan
-
Hoe werkt dat dan bij trek/duw?
-
Dan schakel je de frontseinen van de loc uit.
-
En sluitseinen aan, neem ik aan. Bij verandering van rijrichting telkens f0 en f1 indrukken. Kortom, je maakt geen gebruik meer van de auomatische lichtwisseling bij verandering van rijrichting.
-
Ja, da's waar. Mijn antwoord was een beetje kort door de bocht. Je moet dan steeds bij richtingwisseling de boel omschakelen.
Maar misschien kan Johnny aangeven hoe hij daarmee omgaat.
-
bij de esu vanaf versie 4 kan je dat in de eerste kolom aanduiden. (rechtermuisknop in locprogrammer menu) . Daar kan je bv ook kiezen dat wanneer F0 niet aanstaat ook de F1 niet aan mag (wordt uitgeschakeld) .Je lok zal dan nooit enkel de rode lichten tonen als de witte niet aanstaan. Je kan dan bv ook mappen op een F3 dat je langs beide kanten wit licht toont.In Belgie is dat rangeerlicht.Keuzes genoeg
-
Ja, precies, het gaat verder dan alleen f0 en f1.
Ieder zijn voorleur. Voor een loc in trek-duwbedrijf vind ik het handig om met één functietoets de verlichting aan één kant te schakelen.
-
Ook in dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=59817.msg3221477298#msg3221477298) meerdere mogelijkheden om de front en sluitverlichting apart te schakelen.