BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: TBBW op 12 February 2021, 00:13:42

Titel: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: TBBW op 12 February 2021, 00:13:42
Beste allemaal,

Situatie.
Ik heb een loop van ongeveer 80 mtr.
Opgebouwd uit dubbel spoor.
Aan beide uiteinden splitst het bubbel spoor zich, in enkel maakt dan  een zeg maar “keer” lus.
Dus twee uiteinden en een midden stuk.
Beide uiteinden worden gevoed door een booster, en het middenstuk door de centrale.
Zo heeft ieder ongeveer 30 mtr te voeden.
Ik rijdt met alleen highspeed materiaal.
Tgv’s shinkansen etc.
De treinen hebben binnenverlichting. (Led via decoder)
Als ik twee duplex tgv’s koppel, dan rijdt er een trein met een lengte van 2,5 mtr.
(N schaal). 20 wagens totaal.

Probleem,
Als deze unit van power sectie 1 naar power sectie twee gaat. Gaat dit niet geheel foutloos.
Ik krijg dermate veel spikes, dat andere treinen spontaan gaan rijden. Of het hele circus stopt, kortsluiting.

Net als bij de locomotief hebben ook de passenger cars op beide boogies stroom afname.
Dit om een steady binnen verlichting te krijgen.

Samengevat,
De overgang van powersectie A naar B gaat niet naar wens, teveel storing(en)

Ideeën?

Groet

Gerwin
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: Juroen op 12 February 2021, 07:33:30
Booster scheidingsmodule toepassen?

Rosoft heeft zoiets, wellicht anderen ook, of zelf maken.

Groet Juroen
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: TBBW op 12 February 2021, 08:30:34
@juroen, kun je iets meer info met ons delen.

Groet
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: Marc tramt op 12 February 2021, 08:37:25
Baanplannetje misschien? Informatie is nu wel erg summier.
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: TBBW op 12 February 2021, 08:51:44
@marctram, welke info mis je?
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: TBBW op 12 February 2021, 09:04:23
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan.png)

Meer is het niet, loop lengte ongeveer 80 mtr
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: Juroen op 12 February 2021, 09:23:28
Gerwin,

Deze webpagina   (https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-156592525/BSM-(Booster-Scheidings-Module).html)beschrijft de werking van een booster scheidings module.

Ik heb er zelf geen ervaring mee. De uitleg op de site is, volgens mij, duidelijk.

Groet, Juroen
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: locofiel op 12 February 2021, 09:40:28
Leveren de trafo's van de centrale en de boosters dezelfde spanning?
Een spanningsverschil kan al vonken e.d. veroorzaken.


Gr,

Dirk
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: Juroen op 12 February 2021, 09:46:49
Inderdaad,

Daar had ik ook last van. Ik heb toen de uitgangsspanning van mijn twee versterkers gelijk gemaakt door de voedingsspanning aan te passen.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95120.msg3222157284#msg3222157284

Groet, Juroen

Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: VvKan op 12 February 2021, 09:57:18
Hierboven al de vraag over de spanning.   Maar heb je de polariteiten wel goed aangesloten ?
Voor een beter begrip:  welke centrale en boosters heb je ?  Waar staan de boosters t.o.v. de centrale ?  Heb je voldoende dikke draden gebruikt ?  Heb je de verbindingskabels centrale / booster getwist  (bij sommige systemen nodig) ?   En heb je in de wagons, behalve stroomafname van beide draaistellen, misschien ook nog doorverbindingen via koppelingen ?

Je zou ook een paar testen kunnen doen.  Laat een losse loc op snelheid over de scheiding rijden, wat gebeurt er ?  Laat die loc op lage of zelfs kruipsnelheid over de scheiding rijden, wat gebeurt er ?    Laat een complete trein heel langzaam rijden, wat gebeurt er iedere keer als  een wagon passeert ?
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 February 2021, 12:05:35
De eerste vraag die bij mij opkomt: waarom heb je 3 voedingsgebieden? Heb je vastgesteld dat je die boosters echt nodig hebt?
Daarbij moet je bedenken dat de spoorlengte er niet toe doet, het gaat om het aantal treinen dat tegelijk rijdt.
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: TBBW op 12 February 2021, 21:47:14
Beste allemaal,

de spanning  tussen de boosters - centrale - booster, binnen de 0.6v volgens het manual van digikeijs
ik gebruik DR5033 - DR5000 - DR5033.
constructie wise moet ik met drie power supplies werken ondergrond is beton.

Even puur naar de power supplies kijken.
ik creeer gewoon keihard kortsluiting als ik van sectie A naar sectie B rijdt.
De units kunnen dit kortstondig handelen, echter als 2,5 mtr trein rijdt met een scale speed van 300-320 km/h
dan is dat 0,5 mtr per seconde. ik zorg dus in het optimale geval voor een kortsluiting van 2.5 seconde !!
oke, tussen de wagons zit geen connectie. dan is het nog steeds 20 x  /-12cm.
Het systeem kan hier niet mee overweg.
Ga ik langzamer rijden, dan wordt die tijd alleen maar langer !! (bijvoorbeeld block ahead is bezet)
Het wordt nog leuker als er een trein van sectie A naar B rijdt terwijl er ook nog een andere trein rijdt in sectie A (gaat niet over naar andere sectie)
dan zie je dat deze trein last heeft van de verstoringen die optreden door de trein die van A naar B rijdt.

Ik neem aan dat meer mensen hier tegen aan lopen, toch?

groet
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: VvKan op 12 February 2021, 22:06:39
Er gaat mij een Aha op.  Aha Digikeijs.  Niet dat dat perse waar zou moeten zijn, maar toch.  Bron onbekend, maar ik ben "ergens" , dus dat kan op dit forum zijn of ergens anders, tegengekomen, dat bij Digikeijs niet absoluut zeker is, dat de booster dezelfde polariteit heeft als de booster, ook al sluit je hem correct aan.   Dat is dan een bedradings/uitgang fout van de booster.
Waar de centrale laten we zeggen rood-zwart geeft, geeft de booster zwart-rood.  Maa r een andere booster zou best weer in orde kunnen zijn.

Dus meten en zo nodig draden omwisselen.  Of even in de praktijk testen.

Nogmaals, ik ben niet zeker en kan dus zeker niet iets garanderen.    Gewoon uitproberen, en als het dat niet is kunnen we verder kijken.
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: Ronald Halma op 12 February 2021, 22:59:21
, dat bij Digikeijs niet absoluut zeker is, dat de booster dezelfde polariteit heeft als de booster, ook al sluit je hem correct aan.   


Je bedoelt wss "dat de centrale dezelfde polariteit heeft als de booster"  ;)
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: VvKan op 13 February 2021, 11:53:10
Juist, ja, "foutje bedankt", maar ook dat de 2e booster dezelfde polariteit heeft als de eerste booster (en als de centrale) ;)
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: St00mboy op 13 February 2021, 12:08:43
Hopelijk maakt mijn rommelige schets het duidelijk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220709.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1220709.jpg)

De rode lijn is de sectiescheiding. De zwarte punten zijn de meetpunten waartussen je meet. Je stelt de meter in op AC en we gaan er vanuit dat de te meten baanspanning 18 V is. Op de naast elkaar liggende rails moet je tussen de beide meetpunten plusminus 0 V (dus geen spanning) meten. Dat wordt aangegeven met de blauwe lijnen. Als je daar spanning meet klopt het niet.
Vervolgens meet je de spanning tussen zowel de recht als de diagonaal tegenover elkaar liggende rails. Dat wordt aangegeven met de groene en de gele lijnen. Daar moet je 18V meten. Als je daar geen spanning  meet (+/- 0 V) klopt het niet.
Als het niet klopt, dan moet je bij één booster de draden omwisselen en daarna nogmaals meten.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Leen.
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: VvKan op 13 February 2021, 12:14:15
Correct weergegeven, zo hoort het te zijn.  Met misschien minimale verschillen tussen centrale en booster,  minder dan 0,5 volt zou ik zo zeggen.
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 February 2021, 12:42:27
Ik heb mijn twijfels bij deze manier van meten. Boosters hebben meestal een eigen trafo en ook de stuuringang is meestal galvanisch gescheiden door een opto coupler. De boostergebieden zweven dus ten opzichte van elkaar. De metingen geven dan niet de werkelijkheid weer. Je zou vanwege capacitieve koppelingen iets kunnen meten, maar dat zegt niet alles.
Om het zuiverder te doen zou je in het plaatje van Leen 1 van de railscheidingen (1 van de 0V metingen) moeten overbruggen. Op dat punt meet je dan uiteraard niks meer, maar de overige metingen zouden dan ongeveer moeten zijn zoals in de foto weergegeven.
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: VvKan op 13 February 2021, 12:46:51
Maar datt is toch de oorzaak van de problemen, dus kortsluiting, neem ik aan ?
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: St00mboy op 13 February 2021, 12:49:12
Ik weet zeker dat je meettechnisch helemaal helemaal gelijk hebt, Klaas. Maar om even snel te bepalen tussen welke van de vier meetpunten de baanspanning staat zou het m.i. moeten voldoen. Het is althans de manier waarop wij het bij de BMB altijd meten, zij het met andere boosters dan Digikeijs.

Leen.
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 February 2021, 12:53:24
Leen, maar meet je dan ook dezelfde spanning? Dus zijn de kruislingse (de donkergroene en de gele) gelijk aan de dwarse, de lichtgroene?
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: St00mboy op 13 February 2021, 13:10:35
Die zijn ongeveer gelijk, Klaas. Even de configuratie: wij gebruiken de Roco z21 als centrale. Die stuurt maximaal vier Roco kastjes 10764 aan, die wij als booster gebruiken. Meestal maken we een baan met drie secties. Alvorens te gaan rijden meten we even op de sectiescheidingen of de boosters correct aangesloten zijn.

We meten zoals op de foto hierboven recht en diagonaal ca. 18V op de sectiescheidingen, dat kan per meting iets schelen, maar niet veel meer dan 1V. Op de naastliggende rails meten we ook niet precies 0 V, maar ook daar niet meer dan 1 V.
We hebben ook nog op een andere manier met dit probleem te maken gehad. Toen wij in het begin de grote Roco 3A-voedingen gebruikten hadden we soms kortsluitproblemen op de sectiescheidingen. Het leek toen te helpen de aansluitkabel niet vlakbij de sectiescheiding op de rails aan te sluiten, maar iets verderop. Ik vermoed dat het met de aanlooptijd van de kortsluitdetectie te maken had. Later heb ik schakelende voedingen aangeschaft en sindsdien hebben we geen problemen meer gehad.

Leen.
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: TBBW op 13 February 2021, 14:32:16
allereerst dank allen,

@stoomboy, wat wil je percies meten?
spanning meten tussen twee verschillende power sources verteld je niks.
ben wel benieuwd naar je uitleg!

verder ga vanmiddag de fases nalopen zowel op de rails als op de loconet booster bus.
ga ook de polarisatie switch optie in de boosters uitzetten, tip van karst.

later.....
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: St00mboy op 13 February 2021, 21:11:17

@stoomboy, wat wil je percies meten?
...........

Dat de polarisatie van de baanspanning aan beide zijden van de sectiescheiding gelijk is.

Leen.
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: TBBW op 16 February 2021, 09:06:43
Beste allemaal,

status,
Alle Loconet -B- kabels nogmaals nagelopen gelukkig hier geen verkeerde aansluitingen kunnen vinden.
Alle booster opnieuw geprogrammeerd en polarisatie vast op positief gezet.
Polarisatie automatisch omdraaien uit gezet, tip van Karst.
Ook alle rode en zwarte draden nagleopen, en toen ging het mis!
Bij de boosters gaat deze wijsheid niet helemaal op, deze stonden beide in tegenfase tov de centrale.
Bij de boosters de rode en zwarte omgedraait, nu is alles in fase.

Nu maar even gaan meten.
Maar ja als je niet weet wat een bipolaire DC doet is meten lastig.
en toen kwam ik deze uitleg tegen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bipolaire-Spanning.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bipolaire-Spanning.jpeg)

Je ziet dat er vier quadranten zijn.twee maal power/stroom leveren en twee maal power/stroom consumeren.
Dit in twee fases, vandaar bipolair, (een batterij of auto accu heet dan ook uni-polair)

Hoe meet je dit?
voor de spanning zet je je multimeter op AC, in mijn geval kreeg ik een readout van 16,9V DC
Zet nu je Multimeter op DC en je krijgt nu een readout in mV's met een teken - of + dit is je fase.
de hoeveelheid mV's is niet belangrijk.
Nu de valkuil, als je de booster of centrale nu uit doet en weer aan dan kan je meting veranderen.
dwz had je de rode pen op de "rode" rails en zwarte pen op de "zwarte" rails, dan kan de fase verschoven zijn (teken wissel) als
je de spanning weer op de baan zet. Dus tijdens het meten niet de spanning verwijderen van ALLE secties.
Meet je dus een shift dan wissel je zwart en rood op de booster oid, en begin je opnieuw.

Ik heb nu alles keurig op spanning en in fase.

Ga nu testen of dat voldoende is op het moment dat de load toeneemt in een sectie, in combinatie met een sectie crossing.
Ik zie in iedergeval wel veeeeeel minder spikes op mijn log data.

Later ..................



Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: VvKan op 16 February 2021, 09:20:21
Bij de boosters gaat deze wijsheid niet helemaal op, deze stonden beide in tegenfase tov de centrale.
Bij de boosters de rode en zwarte omgedraait, nu is alles in fase.
Had ik in reactie 12 al gemeld. Zie deel citaat.  Dit is dus weer een bevestiging van de fout van DigiKeijs

Citaat:  " Bron onbekend, maar ik ben "ergens" tegengekomen, dat bij Digikeijs niet absoluut zeker is, dat de booster dezelfde polariteit heeft als de booster, ook al sluit je hem correct aan.   Dat is dan een bedradings/uitgang fout van de booster.
Waar de centrale laten we zeggen rood-zwart geeft, geeft de booster zwart-rood."
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 February 2021, 09:26:44
Vergeet dat vierkwadrantenverhaal. Dat is hier helemaal niet van toepassing.
Digitale spanning moet je ook niet meten met je meter op DC stand. Dan meet je altijd nul.
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: TBBW op 16 February 2021, 09:45:31
..... Foutje van Digikeijs. Beetje kort door de bocht.
Op de booster, bij nadere inspectie, staan  namelijk niet de bekende J en K.
dat is ook niet zinvol daar je de fase kunt instellen postitief, negatief of automatisch.

Later.....
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: VvKan op 16 February 2021, 10:00:12
......... en dus aanleiding om hier weer zinloos problemen op te lossen, door een producent veroorzaakt.
 Noem eens één ander merk wat de booster aansluiting (uitgang)  anders heeft dan de centrale ?

Met een keuze mogelijkheid is misschien niks mis, maar dan hoort de booster standaard hetzelfde te staan als de standaard instelling van de centrale.  Als iemand daarin gaat zitten rommelen, dat moet die zelf weten.  Dan ook niet klagen.   Maar als ik als onwetende consument (nou ja) dit zo zou kopen en het werkte niet, dan ging het rechtstreeks retour.  Want als we er hier al met moeite achter komen, dan kun je nagaan wat dat voor een winkelier is.    Retour afzender.
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: VvKan op 16 February 2021, 10:22:54
Ik heb nog even de handleidingen er bij gehaald.   Het vervelende verschil tussen de centrale en de booster is, dat als je ze naast elkaar legt met de tekst leesbaar, dat dan de uitgang van de centrale boven zit en van de booster onder.  Bij de centrale wordt opgegeven Links en Rechts (van de groene aansluiting) , maar bij de booster niks.  Als je daar ook het groene blokje beschouwt als Links en Rechts, dus zoals je er tegen aan kijkt, dan zou die goed aangesloten moeten zijn volgens de handleiding van de booster.  Draai je de booster andersom, dus met de uitgang naar boven, dan is dat dus ook precies andersom.

Het is maar wat je makkelijk vindt, maar eenzelfde aanduiding Links en Rechts was wel op zijn plaats geweest.
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 February 2021, 10:37:03
Eens. Ik vind dat automatisch ompolen ook maar niks. Gewoon een duidelijke aanduiding A en B of J en K, wat je maar verkiest. En als er dan een kortsluiting ontstaat dan moet je maar zoeken waar er draden verwisseld zijn.

Ik vraag me wel af hoe dat automatisch ompolen in zijn werk gaat. Je zou haast gaan denken dat je zo'n booster dan als keerlusmodule kunt gebruiken.
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: VvKan op 16 February 2021, 10:45:10
Dat zou er wel op wijzen.  Maar ik vind het sowieso een onzinnig verhaal.  Kijk maar eens wat er gebeurt als de booster zou moeten omschakelen (verkeerde polariteit t.o.v. de centrale) maar tegelijkertijd een andere loc het boostergebied verlaat, waar wel de juiste polariteit is/was. 

Ik weet dat we van stoomlocomotieven houden, waar rook bij hoort. :D
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: St00mboy op 16 February 2021, 12:23:44
...........
Ik vraag me wel af hoe dat automatisch ompolen in zijn werk gaat. Je zou haast gaan denken dat je zo'n booster dan als keerlusmodule kunt gebruiken.

Ik heb vorig jaar mijn Hornby booster, die ook automatisch ompoolt, inderdaad als mobiele keerlusmodule gebruikt:

...............Ik heb ooit een keer een nu onvindbare Hornby R8238 keerlusmodule gekocht, maar ook een R8239 booster, die als zodanig gebruikt kan worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20200515-WA0004.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20200515-WA0004.jpeg)

Aangesloten met 4 kabels met bananenstekkers en zijn 230V voeding werkte de booster tot nu toe 100% perfect als keerlusmodule. Hier staat hij op de keerlusbak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20200515-WA0006.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20200515-WA0006.jpeg)

Het is een tegenvaller dat er met de DFJ toch nog haperingen op de keerlus zijn, maar de Hornby booster voldoet gelukkig wel aan de verwachtingen.  (y)

Leen.
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: TBBW op 16 February 2021, 14:26:38
@stoomboy, dank voor de moeite die hebt genomen om een tek/foto te plaatsen. Van de manier waarop jullie de spanning en fase meten. Je hoeft je niet te verontschuldigen over de kwaliteit van de foto.
Het feit dat je de moeite hebt genomen is al top !!

Probeer die van mij ook eens, ben benieuwd naar de waarden die je gaat vinden!

Later.....
Titel: Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
Bericht door: St00mboy op 16 February 2021, 14:43:55
De "meting" is geen meting, maar een indicatie hoe de baanspanning gepolariseerd is. Ik kan met mijn universeelmeter op AC nu eenmaal de DCC-spanning niet nauwkeurig meten.
Graag gedaan en hopelijk is je probleem nu opgelost.

Leen.