BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Lorre op 10 February 2021, 15:37:02
-
Hallo collega-modelspoorders,
een tijdje geleden heb ik hier mijn vragen, angsten, hoop geplaatst voor het bouwen van een nieuwe baan, digitaal. Jullie hebben hebben die beantwoord, de kop ingedrukt, en bevestigd. In die volgorde.
Nu rij ik digitaal (z21 start) met Piko A-rails zonder bedding. Alles verloopt goed dus denk ik aan de volgende stap. De bediening van de wissels. Ik zou dat elektrisch willen doen, niet digitaal. Maar, digibeet dat ik ben, vroeg ik me een aantal zaken af:
Blijkbaar is een wisselaandrijving met een spoel nogal luidruchtig en niet 100 procent bedrijfszeker, dus dacht ik aan een servo. Is dat een idee? En moet dat dan sowieso ondervloers gemonteerd worden? Of bestaan er nog alternatieven?
En als ik het elektrisch hou, wat heb ik dan nodig? Mijn oude Fleischmann-trafo en schakelkastjes? Heeft iemand een schema hoe dat allemaal aan te sluiten?
Ik weet het, waarschijnlijk zijn deze vragen al talloze keren gesteld en beantwoord, maar soms is het moeilijk om door de bomen het bos te zien en ik weet dat sommige onder jullie de antwoorden gewoon klaar zitten hebben.
Ik hoor het graag van jullie.
Groetjes,
Lorre
-
In de encyclopedie (boven in de menubalk) vind je onder Baanbesturing > Digitaal > Wissels digitaliseren een uitgebreid antwoord op jouw vraag.
Tom
-
Maar dat vroeg Lorre niet. Hij wil de wissels juist niet digitaal besturen.
Ik zou dan gaan voor een motoraandrijving, b.v. van MTB (https://www.mtb-model.com/pages/prestavniky.php?lang=de) En dan de MP1 of de MP5. De MP6 3n de MP7 zijn, zeker voor een beginner, te ingewikkeld qua aansluiting.
-
Inderdaad de MP 1 is super eenvoudig analoog te schakelen. Heb ze zelf ook op mijn baan. Rustige wisselbediening en geen geklapper en gedoe met spoelen die onder spanning blijven staan.
Is idd onderbouw maar ook dat is simpel.
1 gaatje boren en 2 schroefjes klaar
-
Het eerste deel van dat artikel in de encyclopedie geeft de nodige informatie over de verschillende soorten wisselaandrijving en dat is toch wel relevant. Het tweede deel over digitaal aansturen kan Lorre gerust laten voor wat het is.
Groeten,
Bert
-
Hallo,
bedankt voor de info alvast Klaas en Eric. Waarop sluit ik zo een MP1 dan aan? Op een schakelkastje? En vanwaar komt de voeding dan?
Tom en Bert, de encyclopedie is inderdaad een onwaarschijnlijke bron van info, en ik heb het stuk over de wissels gelezen, maar ik wil inderdaad alleen de treinen digitaal laten rijden. Mijn kinderen zijn zeer happig om "mee te helpen", dus verdelen we de taken :)
-
Handleiding van de MP1 (https://www.mtb-model.com/files/produkty/MP1-setup_CZ_EN_DE.pdf)
Kan inderdaad via een Fleischmann drukknoppenkastje. En de voeding komt uit een gewone 12 of 14V trafo. Kan wissel- of gelijkspanning zijn.
-
ok, bedankt alvast voor het snelle antwoord. Ik zal er zo eentje bestellen en zien wat het geeft.
Wat de trafo betreft, mag dat zo eentje zijn? (die heb ik liggen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20210211_154540-copy.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20210211_154540-copy.jpg)
(mijn excuses voor het formaat, ik krijg die niet kleiner :)
-
Is servo-aandrijving een optie? Ik vroeg me dat af omdat ik daar steeds meer over lees...
-
Die trafo is geschikt, je moet dan de zwarte en witte klem hebben.
wil je per sé ondervloeraandrijving? Dat is wel het mooiste natuurlijk, maar anders kun je er toch gewoon standaard Piko-aandrijvingen monteren?
-
Dag Reinier,
neen, ik wil niet per se ondervloeraandrijving. Ik wilde enkel de verschillende opties kennen. Ik zit nog aan het begin van het avontuur he.
De standaard piko aandrijving is ook geschikt hoor denk ik. Ik ben zeker geen purist. Ik wil alleen niet dat het een hels kabaal maakt of dat het niet goed functioneert.
-
Geen ervaring met Piko-aandrijvingen, dus ik kan niets zeggen over de betrouwbaarheid. Maar qua herrie zal het wel meevallen. Zo'n spoelenaandrijving geeft normaal één tik als hij wordt omgezet en dan is het klaar.
-
Is de motoraandrijving (86112) van Tillig iets?
-
Is servo-aandrijving een optie? Ik vroeg me dat af omdat ik daar steeds meer over lees...
Als je het perse wilt dan kan dat, maar je moet er wel wat voor doen. Ik raad het jou als digibeet niet aan om er aan te beginnen.
Een servo is relatief ingewikkeld t.o.v. elke andere aandrijving. Ze worden namelijk aangestuurd met een 50Hz blokgolf op 5V. Door de lengte van de pulsen te regelen, kan je de servomotor een bepaalde stand laten aannemen tussen de 0 en 180 graden. Je hebt dus iets nodig wat die blokgolf kan opwekken. En bij het merendeel van de opties komt wel een soldeerbout te pas en bij het andere deel van de opties moet je zelfs voor programmeren. Daarom raad ik het dus af.
Er bestaan volgens kant en klaar aandrijvingen voor servo's dat je met een schakelaar de wissel kan omzetten maar ik weet niet 1-2-3 uit mijn hoofd welke. Volgens mij verkoopt Nico Teering daarvoor dingen, ik weet alleen niet of hij die kant en klaar kan leveren of dat ze alleen in te solderen bouwpakket worden aangeleverd.
Daarvoor moet ik naar de anderen hier kijken ::)
En nogmaals de MP 1 is een meer dan prima keuze voor wat je wilt (y)
Mvg,
Bas
-
Ik heb een aantal wissels voorzien van servobediening, met een aangepaste servotester, volgens het principe als beschreven in de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Servo-aansturing#Aansturing_met_aangepaste_servotester).
Zie ook hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=70904.30).
-
Gewone Piko-motoren functioneerden hier prima, waren ook wat stiller dan bijvoorbeeld de Fleischmann-motoren.
Maar zeker nieuw vind ik de motoren aan de dure kant, zeker vergeleken met mooiere ondervloerse aandrijvingen.
-
Spoelenaandrijvingen zijn inderdaad behoorlijk aan de prijs. Komt waarschijnlijk omdat je geen vrije keus hebt. Een aandrijving van Fleischmann past b.v. niet zonder meer aan een Piko wissel. Je moet dus bij het merk zelf terecht.
Het enige voordeel van een spoelenaandrijving is dat de montage vrij simpel is.
-
ok, het wordt de MP1.
Bas, je hebt me met je uitleg de zin ontnomen om nog maar aan servo te denken ;)
Bedankt allemaal voor de inbreng.
-
Ik denk dat ik hiervoor ook maar eens een printje ga ontwerpen met een attiny chip om 1 servo met een schakelaar aan te kunnen sturen. Dat is niet zoveel werk.
Bas
-
Hoi,
Een beetje kijken op deze webzijde dan kom je heel snel het draadje van Nico Teering tegen met zijn Mardec (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=68257.1260) en DCCNext (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88434.0). Dan zie je heel snel de antwoorden van de vragen die Bas zichzelf stelt :)
Bas, je hebt me met je uitleg de zin ontnomen om nog maar aan servo te denken ;)
Je gaat nu een afweging maken op basis van een halfbakken antwoord. Er zijn namelijk standaard oplossingen voor servo-aansturingen. Zowel Digitaal als analoog.
En bij het merendeel van de opties komt wel een soldeerbout te pas en bij het andere deel van de opties moet je zelfs voor programmeren. Daarom raad ik het dus af.
- Esu levert de ServoSwitch, die kan je schakelen met knopjes. Alleen het instellen zal mogelijk met een digitale centrale moeten gebeuren. Dat is niet zo heel handig.
- De DCCNext van Nico Teering is ook compleet gebouwd te krijgen. Zie daarvoor zijn webzijde DCCNext (https://www.arcomora.com/reservation/). Kan je zo instellen met de computer. Zonder een digitale centrale. Instellen is niet moeilijk. Dat is een menu doorlopen. Je kan ook vragen stellen aan Nico in het bewuste DCCNext-draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88434.0).
- Daarnaast bied Domburg TrainSupport: ASB-controller (https://www.dtswebshop.nl/nl/asb-controller.html) in zijn assortiment zitten. Ook om servo's analoog met knopjes aan te sturen.
Groet Ronald.
-
Er zijn namelijk standaard oplossingen voor servo-aansturingen. Zowel Digitaal als analoog.
In een analoge omgeving is dat met een kanon op een mug schieten. Je gaat eerst op grond van een druk op de knop een afgemeten puls genereren en in de servo wordt dat weer vertaald in een eindstand. Dat is een omweg.
Een motoraandrijving is veel directer, je stuurt met de drukknop of de schakelaar rechtstreeks de motor aan zonder verdere poespas.
-
Maar met een servo en aangepaste servotester ben je goedkoper uit dan met een motoraandrijving.
-
En je kan met de ESU-oplossing later makkelijk de overstap naar digitale aansturing maken... Niets extra’s meer nodig..
Gr, Bert
-
In een analoge omgeving is dat met een kanon op een mug schieten. Je gaat eerst op grond van een druk op de knop een afgemeten puls genereren en in de servo wordt dat weer vertaald in een eindstand. Dat is een omweg.
Een motoraandrijving is veel directer, je stuurt met de drukknop of de schakelaar rechtstreeks de motor aan zonder verdere poespas.
Mag misschien zo zijn, maar wat maakt dat nu uit? Volgens mij is hoofreden #1 dat men graag servo's gebruikt de lage prijs van die dingen. Een piko wissel aandrijving kost wat? €20,- ofzo?
Met zo'n mardec en 4 Mg90s van ali ben je voor de helft klaar al niet minder.
+ onze kanonnen geven ons ook de gelegenheid om de snelheid en posities goed in te regelen zonder dat we ingewikkelde mechanische constructies bouwen met eindafschakelaars en de elektronica er uit trekken voor bijvoorbeeld jouw halve golf aansturing. Dat vind ik met een kanon op een mug schieten.
Maar met een servo en aangepaste servotester ben je goedkoper uit dan met een motoraandrijving.
Ben ik met je eens, maar de TS heeft aangegeven dat ie digitbeet is.
Je gaat nu een afweging maken op basis van een halfbakken antwoord[
Dat valt toch wel mee? ::) Ik was weliswaar niet op de hoogte van alle bestaande producten, maar het is door mijn halfbakken antwoord dat jij deze geweldige aavulling gaf (y) :P
Bas
-
+ onze kanonnen geven ons ook de gelegenheid om de snelheid en posities goed in te regelen zonder dat we ingewikkelde mechanische constructies bouwen met eindafschakelaars en de elektronica er uit trekken voor bijvoorbeeld jouw halve golf aansturing. Dat vind ik met een kanon op een mug schieten.
Nounou. Zo ingewikkeld zijn die mechanische constructies niet. En wat valt er in te regelen aan een wisselaandrijving? Het is 1 keer uitzoeken hoe het moet en verder zijn die wissels allemaal hetzelfde.
Ik vind nog steeds dat voor de topicstarter een kant en klaar verkrijgbare motoraandrijving de beste keus is. Weliswaar duurder dan een servo met bijbehorende toestanden, maar goedkoper en betrouwbaarder dan een spoelenbak.
-
Hier gebruiken we Servo beugels met excenter.We zijn erg tevreden over servo's. De beugels zijn bouwpakketten van Stichting makers Eindhoven. De servo's worden bij ons aangestuurd door DCC-next / Arcomora.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/7458/20200929_225327-scaleufk3r.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/abload/7458/20200929_225327-scaleufk3r.jpg)
Groeten Eegtrain
-
Ik vind nog steeds dat voor de topicstarter een kant en klaar verkrijgbare motoraandrijving de beste keus is. Weliswaar duurder dan een servo met bijbehorende toestanden, maar goedkoper en betrouwbaarder dan een spoelenbak.
Eens! En wat in dit soort discussies ook nog wel een vergeten wordt; een motor is per stuk idd 'een stuk' duurder dan een servo, maar het scheelt absoluut nogal of je er zoals ik 13 nodig hebt of pakweg 50.....
Gztz Gerard
-
Ik vind nog steeds dat voor de topicstarter een kant en klaar verkrijgbare motoraandrijving de beste keus is.
Ook nog steeds mee eens :police:
Mvg,
Bas
-
- Daarnaast bied Domburg TrainSupport: ASB-controller (https://www.dtswebshop.nl/nl/asb-controller.html) in zijn assortiment zitten. Ook om servo's analoog met knopjes aan te sturen.
Naast de controller biedt DTS ook een complete accessoire set voor de analoge aansturing : https://www.dtswebshop.nl/nl/copy-of-asb-controller.html
Voor de ondersteuning is er een duidelijke handleiding in het Nederlands : https://in05.hostcontrol.com/resources/510743ee26f0d6/ffac40047b/file-object/Handleiding%20ASB%20v2.pdf
De installatie is ook te bekijken in een uitgebreide video met tekst en toelichting : https://www.youtube.com/watch?v=rR6-Q_4M1PI
En kom je er dan nog niet uit dan kan je je vragen gewoon kwijt bij Martin van DTS.
Ben zelf als starter ook bezig met de servo's van DTS en dankzij al de beschikbare informatie heb ik het gevoel dat dit niet al te moeilijk meer is. Bekijk gewoon deze hulpbronnen eens en besluit dan of servo's te doen zijn of te complex voor je zijn.