BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: leandervg op 10 February 2021, 11:28:07
-
hallo,
welke koppeling kan je het beste gebruiken voor het rangeren?
grt leander
-
De beugelkoppeling is een aardige kandidaat, en een goede standaard. Ze staan wel wat onrealistisch ver uit elkaar, maar dat kan ontkoppelen juist makkelijker maken.
Je zou nog kunnen kijken naar de roco universele koppeling. Mixed ook redelijk goed met beugels.
-
Kadee
Groet Meino
-
Kadee koppelingen (ont)koppelen het soepelste op goed gelegd spoor, echter niet compatible met andere koppelingen en er hangt een prijskaartje aan. Deze Amerikaanse klauwkoppelingen zijn naar mijn mening het beste geschikt voor rangeerbedrijf. Er zijn diverse lengte uitvoeringen te koop voor NEM schacht.
Meino was me al voor.
-
Eens wat Kadee betreft.
Van de meer gangbare koppelingen is inderdaad de Roco Universal het meest geschikt voor rangeren. Die koppelt zijdezacht aan. De universele beugelkoppeling is helaas niet zo universeel, omdat ze per fabrikant op details verschillen. Dat maakt het (ont)koppelen vaak minder gemakkelijk. De Roco Universal werk ook het beste samen met zowat alle varianten van de digitaal te besturen koppeling.
-
Alex Jackson-koppeling (http://www.mmrs.co.uk/technical-articles/alex-jackson-coupling/).
Ook nog leuk om te maken.
Grtz, Ton
-
Hoewel ik geen rangeerder pur sang ben gebruik ik wel de roco Universal koppeling. Die koppelen meestal soepel. Meestal, want bij sommige exemplaren gaat dit (bij mij) toch minder soepel.
Ik ben er nog niet helemaal achter waardoor dit precies komt. De koppelingen vinden elkaar wel, maar de beugels glijden soms niet over de haak.
Ik heb enkele koppelingen van een magneet voorzien. Dat maakt het mogelijk om met een magneet onder de baan (op een servo) te ontkoppelen zonder zichtbare ontkoppelaar. Ook dat gaat meestal goed. Niet altijd want bij sommige exemplaren draait het lipje waar de beugel van de andere koppeling onder valt niet soepel genoeg. De magneet is dan niet sterk genoeg. Een sterkere magneet is niet meteen de oplossing want die geeft dan de ontkoppelde wagen een duwtje. Nou ja, ik hobby verder.
Ter illustratie:
https://www.youtube.com/watch?v=g3GlH5YSo2I&ab_channel=YoeroenJuroen
Succes met je zoektocht. :)
Groet Juroen
-
Ben wel benieuwd hoe de topicstarter nu rangeert. Analoog met ontkoppelrail of (beginnend/zoekend) met digitale koppeling.
Marc
-
ik rangeer nog met niks maar wil kijken wat ik het beste kan gebruiken.
-
Niet altijd want bij sommige exemplaren draait het lipje waar de beugel van de andere koppeling onder valt niet soepel genoeg.
Interessante oplossing. Waar gaat het (soms) fout: bij het aankoppelen of juist bij het ontkoppelen?
-
Ik kan me herinneren onlangs op Youtube een filmpje te hebben gezien waar diverse (stuk of 8 ) koppelingen getest werden op (kort)(ont)koppelbaarheid. Dat ging dan over de standaard beugelkoppeling, Fleischmann Profi, Roco kortkoppeling, Roco Universal, Kadee, etc. Ik kan het helaas niet meer terugvinden, maar de conclusie was wel dat de ultieme koppeling niet bestaat. Kadee en de Roco Universal koppeling kwamen wel goed uit de bus.
Diverse van mijn goederenwagens heb ik al geruime tijd uitgerust met kadee koppelingen en dat rangeert prima. In het begin had ik de kadee magneet tussen de rails (lelijk) en een enkele elektro magneet voor doorgaand traject. Ik kwam op een gegeven moment op het spoor van (goedkopere) neodymium magneten via Aliexpress. Ik heb daarmee proefondervindelijk een configuratie gevonden die perfect met de kadee koppeling werkt, en zelfs met een servo gedeactiveerd kunnen worden. Ook heb ik uitgebreid gezocht naar een oplossing om een locomotief voorzien van Kadee digitaal te kunnen laten ontkoppelen. Daar zijn wel oplossingen voor maar letterlijk houtje touwtje en lastig.
Het draadje van Juroen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80195.msg3221860981#msg3221860981) leverde mij enorme inspiratie om ook met de Roco Universal koppeling bezig te gaan, vooral ook ingegeven door bijvoorbeeld locomotieven als de nieuwe Roco Sik met ontkoppelfuncties die het beste met de Universal koppeling samen gaan.
Dat idee heeft een tijdje op een laag pitje gesudderd, toevallig deze week weer wat uitgeprobeerd, en wat blijkt: mijn mechanisme met neodymium magneten tbv Kadee ontkoppeling blijkt ook perfect te werken met de Roco Universal koppeling die op de Juroen-manier zijn voorzien van een klein magneetje.
Dus dat lijkt voor mij The Best Of Both Worlds: Kadee-achtige ontkoppelmethode met de Roco Universal koppeling. Ik overweeg dus momenteel sterk om van Kadee over te stappen op Roco Universal...
De keuze van koppeling blijft overigens iets heel persoonlijks, bijna net als de keuze voor 2-rail of 3-rail.
-
Filmpje met koppelingtests gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=2BvKvOKjZwA
Nadruk ligt wel op kortkoppelen
-
En soms vreemde conclusies.
Heb ook weleens getest en met de Roco Universal lukt het toch meestal wel om op rangeersnelheid aan te koppelen.
Staat tegenover dat het meestal niet lukt om een wagen met een gewone Roco kortkoppeling verticaal uit het treinverband te lichten. Dat lukt het beste met Profi.
En ik wens de maker veel succes met de kortste versie van de Kadee die hij nog gaat proberen. Dat wordt bufferhaken in bogen wegens niet starre verbinding. Niet dat de wagens die hij gebruikt erg kort koppelen trouwens.
-
Moeilijke vraag waar geen eenduidig antwoord op is. Op mijn Amerikaanse (schaal 0) baan is Kadee toch het beste. Gewoon omdat het de Amerikaanse koppeling het best simuleert (bijna het echte in de juiste schaal verhouding). Je moet er een beetje aan wennen maar als je, net als in het echt, de wagon een beetje op duwt is het met een saté prikker te ontkoppelen.
Europees? Tot nu toe geen bevredigend antwoord gezien. In h0, zijn ze zo grof en groot dat het gewoon misstaat. In spoor 0 blijft het een gehannes. Of je kiest voor Lenz, werkt heel goed maar ook weer onmogelijk groot of??? Nog niets ontdekt wat voor rangeer werk echt bevredigend werkt.
-
Laat ik er dan ook een filmpje van jaaaaaren geleden ingooien: kadee, beugel, universal.
M'n zoontje rijdt en ik had de max snelheid enzo allemaal niet ingesteld, dus het ziet er allemaal wat lomp uit:
https://vimeo.com/116108541 (https://vimeo.com/116108541)
Maar goed, universal kwam er goed uit. Koppelt meestal lekker licht en is betrouwbaar. Ook meer dan redelijk als kortkoppeling. Dat heb ik vervolgens gebruikt.
Langzamerhand kwam er toch wat twijfel bovenborrelen of kadee toch niet lekkerder is. "Probleem" met de universal (en veel andere kortkoppelingen) is dat de koppelingen in het horizontale vlak netjes horizontaal moeten hangen. Met de korte eenvoudige goedkope goederenwagons die ik heb zit er nog wel eens een kleine afwijking in omdat de assen een beetje kunnen bewegen in de plastic aspotten.
Ik heb vervolgens de boel op kadee omgebouwd en er moeite in gestopt om alles netjes in te stellen. Nog steeds niet 100% perfect, maar het komt dicht in de buurt. Er kwam eens een vraag over de koppelafstanden (je hebt meerdere lengtes die je in de NEM schacht kan steken) en of dat altijd goed ging. DAar heb ik ook een video van gemaakt:
https://vimeo.com/383595272 (https://vimeo.com/383595272)
Kadee: heerlijk, maar je moet het wel willen. En je zit met lang reizigersmaterieel waar je beter kortkoppelingen voor kunt gebruiken. Ik heb een beetje een aparte mengvorm. Enfin, kadee is echt iets voor de liefhebber die ook wel wat kan klussen volgens mij.
In het algemeen zou ik voor rangeren de roco universal aanraden.
Reinout
-
Reinout, je moet eten hoor ik net ;D
"Probleem" met de universal (en veel andere kortkoppelingen) is dat de koppelingen in het horizontale vlak netjes horizontaal moeten hangen.
Roco heeft inmiddels ook een Universal versie die in hoogte verstelbaar is... Bij kadee ontbreekt zoiets helaas inderdaad ook nog.
-
Fleischmann beugels aan de wagens en een haak aan de lok.
-
Het verstellen in de hoogte van die universals is het probleem niet (die versie had ik ook; nodig voor sommige loks).
Voor mijn gevoel was het eerder dat zo'n goedkoop roco twee-assertje een beetje kan "waggelen", dat als je richting de koppeling kijkt de ene buffer wat hoger hangt dan de andere omdat de assen niet helemaal precies gelagerd zijn in de aspotten. Dan stoten de uitsteeksels van de universal soms tegen elkaar en koppelt het minder makkelijk.
Vierassige rijtuigen koppelen bijvoorbeeld wel zachtjes en betrouwbaar.
Reinout
-
Ik had de vraag Jan Willem (Te2/2) van 11 Februari vorige jaar over het hoofd gezien. Ik was er onlangs weer eens mee bezig en kwam op dit draadje. Met enige vertraging wil ik toelichten waar het bij mij soms mis gaat. Ter verduidelijking heb ik een plaatje van roco.cc aangepast, waarin de onderdelen benoem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/benamingen-roco-koppeling-620cd923444e0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/benamingen-roco-koppeling-620cd923444e0.png)
Het koppelen gaat wel eens mis.
De zoekers vinden elkaar. Ik zie geen hoogteverschil. De beugel glijdt echter niet over de helling. Als gevolg daarvan duwt de ene wagen/loc de andere wagen voort. Dit valt te simuleren door de twee te koppelen wagens in de rijrichting naar rechts in het spoor te duwen. Als ik ze naar links duw, dan koppelen ze wel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco-universal-koppelen-620cdb6283260.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco-universal-koppelen-620cdb6283260.jpg)
Ik heb met een wattenstaafje met ATF (dat had ik bij de hand) de groen gemerkte delen van de koppeling aangetipt. Nu koppelen de wagens ook als ik ze wat rechts in het spoor duw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/smeren-roco-koppeling-620cd9781a31b.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/smeren-roco-koppeling-620cd9781a31b.png)
Het ontkoppelen gaat wel eens mis
In gekoppelde toestand zitten de beugels achter de haak. De kracht van de magneet is niet sterk genoeg om de beugel én de lip op te laten tillen. In ongekoppelde situatie gaat de beugel soepel omhoog. Ik meen dat sommige lipjes niet zo soepel bewegen of niet ver genoeg omhoog kunnen bewegen, dan de meeste. Ik pruts verder.
Voorlopig selecteer ik de koppelingen die goed koppelen en ontkoppelen en die monteer ik dan op een wagen waarmee ik wil rangeren.
Groet, Juroen
-
Op basis van eigen vergelijkend onderzoek is mijn conclusie dat de Roco Universal koppeling het lichtst aankoppelt. Of dat dan ook de prettigste koppeling is om mee te rangeren wil ik niet beweren.
Een leuke test: https://youtu.be/DlMHMhV9Is4 (https://youtu.be/DlMHMhV9Is4)
Tom
-
Mijn voorkeur is de originele schroefkoppeling maar ik rijd dan ook spoor 0 en de baan is zo gebouwd dat ik overal redelijk tot goed bij kan. En veel echter kun je het ook niet krijgen ;D
-
Ik gebruik ook de roco Universal koppelingen. Die koppelen wel licht, maar bij hele lichte wagens geeft dat toch nog wel eens problemen bij het aan of afkoppelen.
En heb sinds kort een nieuwe Piko lok met digitale koppelingen, en die heeft ook wat problemen met deze roco koppelingen.
Tijdens het digitaal aan of afkoppelen gaat het niet altijd goed.
En tijdens het rijden gewoon over de maan verliest hij de wagens wel eens.
Om tijdens rangeerwerk de wagens wat meer "weerstand" te geven wil ik nog eens kijken of ik met magneeten kan gaan werken.
Groet,
Roelco
-
Mijn voorkeur is de originele schroefkoppeling maar ik rijd dan ook spoor 0 en de baan is zo gebouwd dat ik overal redelijk tot goed bij kan. En veel echter kun je het ook niet krijgen ;D
Ja vooral die grote hand met een pincet erin of zoiets, vind ik altijd weer spectaculair op Kijfhoek. ;D ;)
-
Gaat prima met een ontkoppelpincet en Kijfhoek in spoor 0 paste net niet op m'n zolder. (y)
-
Eindelijk ben ik ook begonnen, met een heel klein proefstukje spaandijk als rangeerterreintje met één wissel.
Ik gebruik kadee en na veel proberen met stukjes karton en zo op mijn werktafel heb ik goed resultaat met een paar kleine neodymium magneten. De magneten van kadee vond ik te grof.
Koppelen en ontkoppelen gaat vrij goed, maar je moet wel goed oefenen met dit spul! Het helpt ook als je de koppelingen heel precies op elkaar instelt met een proefkoppeling op een los stukje rail, en de kromme ijzertjes een beetje toe- of uitbuigt met het speciale tangetje als dat nodig is. Soms, merkte ik, moeten de ijzertjes ook ge de- of re-magnetiseerd worden om ze niet de verkeerde kant op te laten bewegen.
Al met al een heel gepriegel maar als dat voor jou een van de leuke kanten is van deze hobby dan is het de moeite waard om ze te proberen. Een paar koppelingen die je in de nem-schacht steekt zijn genoeg om een indruk te krijgen en je kunt ze er altijd weer uithalen als het niet bevalt.
-
@Theo mol: Een goede satéprikker in de koppeling steken helpt goed. Daar kan je heel goed mee kadee-koppelingen ontkoppelen. Bij Roco en Fleischmann kortkoppelingen kan je het mooi doen met een heel klein hoekprofieltje op een satéprikker.