BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Esperopt op 08 February 2021, 15:38:23
-
Ik heb een vraag over de mogelijke treinsamenstelling van de trein Zwolle - Roosendaal/Vlissingen. De eindbestemming weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat het Roosendaal of Vlissingen geweest zal zijn. In april 1980 nam ik deze trein als jongen van 10 jaar van Zwolle naar Deventer. De trein bestond in ieder geval uit rijtuigen plan K (daar zat ik in), maar ik ben altijd nieuwsgierig geweest naar de rest van de mogelijke samenstelling. Zeker ook omdat deze trein in mijn tijdperk valt. Iemand een idee? Of is het gewoon naar wens plan E en W toevoegen en misschien plan N?
-
Weet je zeker dat het precies 1980 was? In '83 reden er idd Plan K en N met plan E op de verbinding Zwolle-Roosendaal. Plan K en N waren toen voor korte tijd opnieuw in dienst genomen als gevolg van materieel tekort. (gat van '83)
-
Volgens "Seinarm":
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan-K.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan-K.jpg)
Zal vast wel begin '80 geweest kunnen zijn.
-
Weet je zeker dat het precies 1980 was?
Daar ben ik vrij zeker van, ik was 10 of 11 jaar, geboren 69 ;).
Ronald bedankt, daar kan ik wat mee, lekker kort treintje.
-
In het "1100" boek komt deze samenstelling ook ergens voor. Daar stond in eider geval een datum bij. Helaas heb ik dat boek niet meer anders had ik een scan gemaakt.
-
Nu wil het toeval dat ik dit boek wel heb (of kwam die zelfs van jou Ronald) ;D en ik heb even gekeken. er staan 2 fotos in met een 3 tal plan E en 1 plan N. In beide gevallen uit 1982. wellicht zie ik een foto over het hoofd, maar deze staan in het stuk over zwolle vlissingen. Ik heb de topic starter even een pb gedaan
-
Kijk eens op de site van Marius Broos (mariusbroos.nl) dat is de kenner van het spoor in Roosendaal.
Je vindt daar bv deze foto's uit 1982:
https://www.mariusbroos.nl/Afbeeldingen/KD%20076-03.jpg
https://www.mariusbroos.nl/Afbeeldingen/KD%20076-27.jpg
https://www.mariusbroos.nl/Afbeeldingen/KD%20085-15.jpg
Op de site komen er wel meer foto's voor van deze trein zoals bij station Seppe. (hoofdstuk West Brabant)
-
1982 en 1983 in de zomer Tienertoer gedaan, en van/naar het "thuisstation" Gilze-Rijen altijd in plan E gezeten :)
Overeenkomstig de hierboven gelinkte plaatjes. Meestal een 1100 met botsneus als loc.
Groet, Victor
-
Kijk eens op de site van Marius Broos (mariusbroos.nl) dat is de kenner van het spoor in Roosendaal.
Je vindt daar bv deze foto's uit 1982:
https://www.mariusbroos.nl/Afbeeldingen/KD%20076-03.jpg
https://www.mariusbroos.nl/Afbeeldingen/KD%20076-27.jpg
https://www.mariusbroos.nl/Afbeeldingen/KD%20085-15.jpg
Op de site komen er wel meer foto's voor van deze trein zoals bij station Seppe. (hoofdstuk West Brabant)
Zie ik nou op die eerste foto een AB in DE-uitvoering?
-
Die achterste Plan E zou inderdaad een AB kunnen zijn, maar ik kan het niet echt goed zien.
Freek J.
-
Als Ex-Ossenaar en pendelstudent Oss-Tilburg kan ik uit eigen ervaring zeggen dat Plan N en K pas rond 1983 in deze treinen ingezet werden, zoals Modellbahnwagen ook al opmerkt. Bij de eerste instroom van ICR-rijtuigen in 1980/1981 werden mat.'54 en mat.'46 op de IJssellijn vervangen door van Zandvoort - Limburg afkomstig Plan E, in mijn herinnering altijd een A, twee B's en een RD. Het kan zijn dat in die overgangsfase tussen treinstellen en getrokken treinen wel eens incidenteel een Plan K geplaatst is, maar structureel was dat zeker niet in 1980.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rsd.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rsd.jpeg)
Deed ook dienst op de Ijssellijn.
-
Ja, 10 jaar later. Beantwoordt niet de vraag
-
Het kan zijn dat in die overgangsfase tussen treinstellen en getrokken treinen wel eens incidenteel een Plan K geplaatst is, maar structureel was dat zeker niet in 1980.
Dat zal het dan wel zijn. Ik weet zeker dat het geen plan E was omdat ik een enkele deur met een handel moest openen. Wat niet helemaal geweldig ging op die leeftijd ;). Zou het mogelijk zijn dat het om een omgeleide internationale trein ging? Dat zie je tegenwoordig ook nog wel eens, de Berlijntrein die wordt omgeleid via Zwolle en Deventer. Maar deze stopt daar dan niet.
-
Zie ik nou op die eerste foto een AB in DE-uitvoering?
Jazeker, onmiskenbaar.
-
Herken die plan E AB ook, leuk zo'n verdwaald DE rijtuig. Overigens is de 1200 ook interessant, een gerenoveerde 1200 in het blauw. Wist niet dat dat ook bestaan heeft.
Zou het mogelijk zijn dat het om een omgeleide internationale trein ging?
In 1980 reden er DB, DR, PkP etc rijtuigen richting Berlijn. Plan K werd internationaal alleen nog gebruikt in de buurlandtrein Den Haag-Keulen. De plan K op de Ijssellijn zal inderdaad wel een incidenteel rijtuig geweest zijn en was het puur geluk hebben dat je deze aantrof.
-
Overigens is de 1200 ook interessant, een gerenoveerde 1200 in het blauw. Wist niet dat dat ook bestaan heeft.
Dat hebben ze ook niet, de loc is niet gerenoveerd maar voorzien van een derde frontsein.
-
In 80 reden de twee laatste RD Plan D ook nog rond. Wellicht als vervanging van een RD E
-
....... Plan E, in mijn herinnering altijd een A, twee B's en een RD.
Klopt. Dat waren de vaste stammen, soms uitgebreid, heel soms met een icr....
-
Dat hebben ze ook niet, de loc is niet gerenoveerd maar voorzien van een derde frontsein.
Ik ging ook uit van de nieuwe zijramen. Maar inderdaad het is een niet gerenoveerde 1200, dat zie ik nu aan de oude koplampen. Jammer, ik dacht dat er nog een variant van de 1200 te maken is ;D
-
In 80 reden de twee laatste RD Plan D ook nog rond. Wellicht als vervanging van een RD E
Bij mijn weten reden die (bijna?) uitsluitend nog in de D-treinen naar Parijs. Eentje (er waren er nog maar twee) is al in 1980 buiten dienst gegaan en gesloopt. De andere is te bewonderen (alleen nu even niet) in het NSM, na in 1981 eerst nog bij de SSN te zijn geland.
-
Ik ging ook uit van de nieuwe zijramen. Maar inderdaad het is een niet gerenoveerde 1200, dat zie ik nu aan de oude koplampen. Jammer, ik dacht dat er nog een variant van de 1200 te maken is ;D
Daarom moet dit wel 1204 zijn. Die loc is gebruikt om dit nieuwe model zijramen te testen. Het is dus tòch een nieuwe variant voor je, ook al is het een unicaat.
-
Mmmm, eigenlijk wil ik qua tijdperk 4 niet moderner gaan dan 1974/75, maar het is een idee. Vind het wel stoer staan een blauwe 1200 met A sein en nieuwe aluminium zijramen....heb daar wel een extra blauwe Roco 1200 voor nodig en een los setje zijramen van de gerenoveerde. Nummerplaten van de 1204 kan Werps misschien wel leveren. Bedankt voor het idee en het locnummer (y) ik houd het in het achterhoofd...
-
ik kwam net deze (http://autobussen.blogspot.com/2015/01/de-ijssellijn-in-de-jaren-70-en-80.html)link tegen met nog wat plaatjes van ijsellijn treintjes die aan jouw zoek criteria voldoen.
-
Met een N nogwel...... 😊
-
en 1 met een K. dus het lijkt erop dat de topic starter niet hoeft te twijfelen aan zijn geheugen :)
-
Alleen jammer dat er geen jaartal bij de individuele plaatjes vermeld is. "Jaren 70 en 80" is wel heel breed, 20 jaar...
-
Gezien de gerenoveerde 1200 en het jaartal dat plan K buitendienst ging kan je die 20 jaar toch aardig terug brengen naar een paar jaar rond 1980.
Groeten Edwin.
-
Ik moet eve terug graven in mijn herinnering. Plan K had een houdbaarheidsdatum 1981. Plan N wat later.
Plan N was eind 70'r jaren niet echt in een goede staat. Het interieur was niet comfortabel, bufferbalken begonnen haarscheuren te vertonen (en moesten dus gelast worden, en ook de polyester deuren waren niet echt geweldig meer.
Plan K was technisch in een wat betere staat, maar ook hier speelde comfort een rol.
Het betekende dat er, voor zover ik mij kan herinneren, eind jaren 70 geen inzet meer was in internationale treinen, maar nog wel in buurlandverkeer.
Een deel van de rijtuigen fungeerde als versterkingsrijtuigen, maar het kan ook maar zo zijn dat ze in de omloop Zwolle - Vlissingen zijn beland.
Kortom, het lijkt me absoluut niet onwaarschijnlijk dat er plan K en plan N in de Zwolle - Vlissingen stammen zaten.
Freek J.
-
Zwolle Vlissingen had toch jaren de naam schrootlijn.
Mvg Johan
-
En met recht! In begin tachtigerjaren ontstond een "gat" in het materieelbestand. Zo werd dus plan K & N weer "opgeknapt" reed Mat '46 nog langer door, terwijl ook Mat '54 zijn einde zag naderen. Werd ook wel "het gat van 1983" genoemd.
Wat de ijssellijn betreft: Mat '46 liep dus op zijn eind, plan E was ook niet meer het beste van het beste en Plan K & N idem. Men verwachte destijds op de ijssellijn ICR rijtuigen en ICM treinstellen, ijdele hoop. In plaats daarvan kwamen er Belgische M2 rijtuigen. Niet echt comfortabele rijtuigen.
En er zijn wat klachten geweest over het materieel wat op de ijssellijn reed!!!
Freek J.
-
Net uitgekomen: het boek "De Zeeuwse Lijn" van Jan van der Male, uitgeverij Uquilair.
Met best wat fotomateriaal ook uit die periode.
-
En met recht! In begin tachtigerjaren ontstond een "gat" in het materieelbestand. Zo werd dus plan K & N weer "opgeknapt" reed Mat '46 nog langer door, terwijl ook Mat '54 zijn einde zag naderen. Werd ook wel "het gat van 1983" genoemd.
Het lijkt mij niet dat er toen al sprake was van afvoer mat'54, die jongste stellen waren toen net 20 jaar oud?
-
Er was in die tijd een behoorlijke reizigersgroei, dat was de hoofdoorzaak waarom "het gat" ontstond.