BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: FredD op 06 February 2021, 08:57:45

Titel: Nederlandse H0 baan op 1x4m
Bericht door: FredD op 06 February 2021, 08:57:45
Hallo allemaal,
Mijn naam is Fred en ik begin opnieuw met modeltreinen. Ik heb vanuit mijn jeugd redelijk wat fleischman profirails overgehouden en tussendoor regelmatig wat nederlands materieel gekocht. Ik heb eindelijk wat ruimte op zolder weten te creëren en daar wil ik mijn eerste serieuze baan gaan bouwen. Gewoon rustig aan, want ik besef dat het nooit in 1x goed gaat (en dat is misschien ook helemaal niet leuk). Wat wil ik? Zoals gezegd een nederlandse baan in periode V. Een redelijk groot station met een dubbelspoor in en uit. Daarnaast ruimte voor een beetje industrie om nog wat te kunnen spelen met goederentreinen. Ik wil liever geen zichtbaar ovaaltje, dus ik neig naar een lager gelegen schaduwstation om een treinen op te stellen. Verder heb ik uit mijn jeugd het beeld van de tanktransporten bij station Steenwijk. Daar zal ik ook een spoortje aan wijden.
Op dit moment heb ik dit in gedachten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder-1x4-industrie-beneden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder-1x4-industrie-beneden.jpg)
Links en rechts verdwijnt de bocht uit het zicht door een tunnel/brug/viaduct/bos. Alleen het rechte deel is dus zichtbaar. Met de bocht en het rechte stuk naar beneden verwacht ik genoeg hoogte te krijgen voor het schaduwstation. Daar moet ik nog even op broeden.

Mijn vraag is: wat vinden jullie? Zijn de sporen van het station logisch zo? Het doel was dat van beide richtingen op het goederengedeelte gekomen kan worden terwijl de hoofdbaan zoveel mogelijk vrij blijft. Is in deze opstelling nog wat te rangeren?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties! Hou je niet in!

Fred
Titel: Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
Bericht door: DBCargo op 06 February 2021, 10:33:33
Aangezien je de indruk wekt dat alleen het midden van de baan in het zicht komt, zou ik persoonlijk de wissels iets naar voren trekken om een groter perron te bewerkstelligen. Geen idee of je met lange treinen gaat rijden, of met Fleischmann 1:00 spul (wat je trouwens natuurlijk ook flink lang kan maken, maar dat terzijde). Mocht je dat doen, is het toch mooier als alle rijtuigen aan het perron staan. Zie hieronder:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1234_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1234_2.jpg)

Concreet dus het spoor zo:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12345_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12345_1.jpg)

Ook creëer je bij de grote 1 op de onderstaande plaat een bottleneck denk ik, als je wil gaan rangeren, wellicht is dit nog een optie? Aantal rangeer/industriesporen maakt natuurlijk niet uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/123456_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/123456_1.jpg)
Titel: Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
Bericht door: NS264 op 06 February 2021, 10:39:31
Hoi,

Ik ken de situatie in Steenwijk niet. Weet niet of daar een raccordement was of industrie spoor.

Wat ik wil aangeven is om je rangeersporen wat meer te verdelen in die hoek waar je ze gepland hebt. Dan heb je ruimte voor een tank overslag (Kibri/Piko).

Voor de rest een prima plan.
Ben benieuwd naar de uitvoering.

Gr Koen.
Titel: Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
Bericht door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 06 February 2021, 11:36:35
Hoi Fred, ik vind ook dat je plan voor de beschikbare ruimte er goed uit ziet. Als ik jou was zou ik de aanbevelingen die DB Cargo aangeeft gewoon doorvoeren. Als je daardoor de perrons kan verlengen is er aan beide zijden ruimte genoeg voor (langere)personentreinen die het station aandoen aan de linker of rechter kant van het perron. Het rangeren houdt je buiten het "hoofdspoor" en je kunt bij 1 nog wel extra rangeersporen aanleggen. Die twee kruisingen liggen perfect zodat je links of rechts om van beide richtingen het station binnen kan rijden. Heb je al een idee waar je de tanktransporten bij station aan wil leggen? Veel succes. Ik houd je in de gaten.

Vriendelijke groet, NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk.   Kees.
Titel: Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
Bericht door: Anton Maris op 06 February 2021, 12:34:52
Hoi Fred, als je zoals DBCargo adviseert de perrons langer maakt is het wellicht een idee om aan de linkerzijde het zichtbare deel wat te verlengen omdat de treinen anders direct vanuit de tunnel of het viaduct voor de wisselstraat staan.
Je zou dan schuin vanuit de linkerhoek een hoger gelegen weg richting viaduct over het spoor kunnen leiden en daarachter wellicht gelijk een achterwand schuin over de baan. Wellicht aan de rechterzijde op vergelijkbare wijze zodat een soort panorama idee ontstaat.
Groet, Anton
Titel: Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
Bericht door: FredD op 06 February 2021, 12:38:34
Bedankt voor de suggesties. Ik had wat gezocht op rangeren en had heel netjes een uithaalspoor, een omloopspoor en een paar rangeersporen gemaakt. Het inderdaad logischer om dat te combineren. ik zal eens tekenen.
Titel: Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
Bericht door: FredD op 06 February 2021, 12:40:35
Hoi,

Ik ken de situatie in Steenwijk niet. Weet niet of daar een raccordement was of industrie spoor.

Wat ik wil aangeven is om je rangeersporen wat meer te verdelen in die hoek waar je ze gepland hebt. Dan heb je ruimte voor een tank overslag (Kibri/Piko).

Gr Koen.
Het gaat niet om tankwagens, maar om een militair tanktransport. In steenwijk is daar een opstelplaats voor. Ik ga eens puzzelen.
Titel: Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
Bericht door: FredD op 06 February 2021, 13:11:34
Zoiets? Langer perron en een rechts de lijn doorgetrokken. Geeft dit meer rangeermogelijkheden? De exacte lokatie en het aantal rangeersporen is nog nader te bepalen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder-1x4-industrie-beneden-v1.1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder-1x4-industrie-beneden-v1.1.jpg)
Ondergronds komt het er zo ongeveer uit te zien. Maar dat puzzeltje komt later wel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder-1x4-industrie-schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder-1x4-industrie-schaduw.jpg)
Titel: Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
Bericht door: Anton Maris op 06 February 2021, 13:56:11
Wellicht het korte stukje linksonder verplaatsen omdat een locomotief op die plek niet gemakkelijk bij het rangeerterreintje kan komen. Of aan die kant maar dan aantakken op het onderste spoor met een wissel of het Engelse wissel verplaatsen naar de andere zijde van het onderste spoor direct aansluitend op het rangeerterrein. Dan kan dat spoor ook wat langer worden.
Titel: Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
Bericht door: FredD op 06 February 2021, 14:12:06
Steeds een beetje beter. Bedoel je dit?
Ik heb ook een boemeltje toegevoegd. Een pendeltreintje dat gewoon verdwijnt uit het zicht. Niet noodzakelijk, wel leuk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder-1x4-industrie-beneden-1.2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder-1x4-industrie-beneden-1.2.jpg)
Titel: Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
Bericht door: Anton Maris op 06 February 2021, 14:36:22
Klopt dat bedoelde ik  :)
Titel: Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
Bericht door: NS264 op 06 February 2021, 18:53:17
Dat ziet er goed uit.
In deze fase is altijd een beetje alles uitproberen.

Het helpt als je je plan in 3D zet of uittekent.

Gr Koen.
Titel: Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
Bericht door: bask185 op 06 February 2021, 23:55:03
Ik vind het een leuke baan  (y). Ik heb verder nog een klein opmerkinkje. Je hebt in je schaduwstation twee setjes overloopwissels. Je zou opzich prima zonder kunnen en dan win je veel lengte in de opstelsporen.  Maar verder ziet er prima uit!

Mvg,

Bas
Titel: Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
Bericht door: Jan-Peter op 07 February 2021, 00:21:49
't Lijkt er op of je 'ruimte genoeg' hebt om het schaduw station te splitsen over twee niveaus.
Dan kan elk schaduw station een harp met in een keerlus zijn, en kun je van en naar stad rijden. De baan wordt dan een opgevouwen hondenbot.
Het voordeel van de harp is dat je allemaal even lange opstelsporen hebt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/harp.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/harp.png)

Jan-Peter
Titel: Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
Bericht door: FredD op 08 February 2021, 15:57:11
Ik vind het een leuke baan  (y). Ik heb verder nog een klein opmerkinkje. Je hebt in je schaduwstation twee setjes overloopwissels. Je zou opzich prima zonder kunnen en dan win je veel lengte in de opstelsporen.  Maar verder ziet er prima uit!

Mvg,

Bas
Dank je Bas! Die overloopwissels had ik erin gezet om een trein die eventueel terugkeert weer naar het rechter spoor te laten rijden. Dat kan zelfs een handwissel zijn die altijd op rechtsaf staat. Als ik een keerlus onderaan maak dan is het dit misschien niet eens nodig. Ik zal eens verder puzzelen.

Fred
Titel: Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
Bericht door: FredD op 08 February 2021, 15:58:28
't Lijkt er op of je 'ruimte genoeg' hebt om het schaduw station te splitsen over twee niveaus.
Dan kan elk schaduw station een harp met in een keerlus zijn, en kun je van en naar stad rijden. De baan wordt dan een opgevouwen hondenbot.
Het voordeel van de harp is dat je allemaal even lange opstelsporen hebt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/harp.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/harp.png)

Jan-Peter
Hier zat ik ook aan te denken. Ik wil alleen niet twee keerlussen hebben vanwege de kortsluiting. Ik kan de overloopsporen weglaten, maar dan kunnen de goederentreinen niet van twee kanten op het industriedeel komen. Enig idee hoe ik dat kan oplossen?
Titel: Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
Bericht door: Jan-Peter op 08 February 2021, 19:56:48
Als rijder van modeltreinen met een wintersportuitrusting heb ik niet heel veel ervaring met de praktische oplossingen.

Maar ik ben pseudo bekend met het probleem, de blauwe test & onderhoudsbak is voor 3-rail maar ook voor 2-rail geschikt.  Als de keerlussen/schaduw station maar in een richting wordt doorreden dan kan je volstaan met de diode schakeling, evt slim geplaatst op  de stopplaats in het schaduwstation. Deze oplossing van Lima/Rivarossi, is aardig beschreven (https://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus.html) door Klaas Zondervan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;area=summary;u=76). Ook hier ruim actief.  ;D
Ook voor de geautomatiseerde oplossingen, is het enkelgedeelte van de lus lang genoeg om een aantal secties te maken om kortsluiting te voorkomen.

Verschillende technische oplossingen worden hier in de Encyclopedie besproken/opgesomd (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Keerlus).

Jan-Peter