BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: CKLX op 05 February 2021, 23:09:28
-
Heren
Modelbouw is leuk, maar nog veel leuker als het om de schaal 1:1 gaat. Stichting De Nieuwe Blauwe Tram reconstrueert het in 1932 gebouwde elektrische tramrijtuig van de NZH, de tweelingtram A619/A620. Vandaag is het eerste van de twee rijtuigen gericht en in elkaar gezet. Het ziet er nu al echt uit als een Blauwe Tram!
Kijk voor meer informatie op denieuweblauwetram.nl (http://denieuweblauwetram.nl)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/richting-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/richting-2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/richting-6a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/richting-6a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/richting-10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/richting-10.jpg)
Cock Koelewijn, secretaris Stichting De Nieuwe Blauwe Tram.
-
Wauw, mooie hobbyruimte ;D
Gaaf project! Ik ga de bouw zeker volgen.
-
Wel een heel grote zilverplaat kit zeg 8) ;D (y)
-
Cock,
Is dit de tram, die destijds (jaren terug) op een stukje spoor door Noordwijk-binnen heeft gereden?
Gr,
Dirk
-
Nope, dit is een replica van een tramserie die begin jaren zestig helemaal gesloopt is.
-
Dat ziet Dirk vermoedelijk ook wel, maar ik denk dat de vraag was waar het origineel was te vinden. In ieder geval op de lijn Den Haag - Leiden (heb ik een kleurenfoto van gezien). Waarschijnlijk heeft er ook wel eens een A600 naar Noordwijk gereden.
mvg, Paul
-
Wellicht wordt deze (https://www.wikiwand.com/nl/Tramlijn_Leiden_-_Katwijk#/Blauwe_Tram_een_week_terug_in_Katwijk) bedoelt?
In Katwijk werd in 2015 van 24 t/m 29 augustus een pendeldienst gereden met de NZH-motorwagens A 106 en A 327.
-
Aha, je bedoelt enkele jaren terug en niet destijds toen de wereld nog jong, mooi en blauw was. :)
-
Ja ,klopt natuurlijk.
Maar de A600 serie heeft eerst op Leiden - Haarlem gereden tot 1948 (of '49) .Daarna op de lijnen Katwijk /Noordwijk- Leiden -Den Haag.
Er zijn meerdere boeken over geschreven o.a . van J F Smit ,Dick van der Spek , J de Wilde en nog een paar.
Als iemand nog titels wil hebben hoor ik het wel.
Peter , -Blauwe Tram fan
-
Tijd voor een update:
Op 19 november jongstleden is een open dag geweest waar donateurs en belangstellenden met eigen ogen konden zien hoe de werkzaamheden aan het tramstel vorderden. De foto’s hieronder laten zien hoe de actuele situatie is. Er valt echter nog veel te doen om het stel rijklaar te krijgen in 2024. Uw steun is daarbij van harte welkom. Klik hiervoor op de link hieronder:
https://denieuweblauwetram.nl/contact/ (https://denieuweblauwetram.nl/contact/)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-115528-63937a2b749cd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-115528-63937a2b749cd.jpg)
De aanwezigen kregen, na een introductie in het aanpalende NZH-museum, de odige informatie over de vorderingen van de bouw tot nu toe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-115736-63937a2bc4bb8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-115736-63937a2bc4bb8.jpg)
Secretaris Cock Koelewijn van de Stichting 'De nieuwe blauwe tram' laat hier een hardhouten (teak) onderdeel zien van één van de de nog te construeren zittingen in de tram.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-121251-63937a2cb9ad4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-121251-63937a2cb9ad4.jpg)
Vers geschilderde onderdelen voor de dakopbouw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-124058-63937a2d0b418.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-124058-63937a2d0b418.jpg)
De in aanbouw zijnde tram in z'n volle glorie. En vergis je niet: A619/620 is even lang als een Amsterdamse Combino... De brandende lantaarns zijn nog originele NZH tramlantaarns! Links achterin staat een aanhangwagen van de Amsterdamse museumtram, die dankbaar gebruik maken van de door de Stichting 'De Nieuwe Blauwe Tram' ter beschikking gestelde ruimte.
Rob
-
Wat een prachtig initiatief, mooi dat het nog zo leeft. In het Leidse treinenwinkeltje van mn pa kwam in de jaren tachtig bejaard Leien bij elkaar om te mijmeren over (Leidse R modus aan) vroegerrr toen dte trrrems nog reeje. Wellicht omdat de koffie gratis was, maar er waren altijd leuke getuigenverklaringen bij.
-
Rob,
Even nagekeken, een Combino is 29 meter kort, een tweelingstel van de NZH is 22 meter lang.
Of zijn mijn informaties verkeerd?
Ronald
-
Tram ziet er prachtig uit.
Misschien is een mokumse Combino wel zo lang als gelede NZH stel plus Nunspeter bijwagen!
Ronald
-
Tijd voor een update, want... er valt weer het een en ander te vertellen, gelardeerd met het nodige fotowerk.
Bouw van de nieuwe ouwe blauwe A619/620 vordert gestaag...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9327-669810da9329b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9327-669810da9329b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9326-669810da985ec.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9326-669810da985ec.jpg)
Het jaar 2024 is voor de stichting ‘De Nieuwe Blauwe Tram’ een belangrijk jaar in meerdere opzichten. Zo heeft men het pand waarin men sinds 2016 huist, kunnen kopen. Ook zijn de nodige energiebesparende maatregelen getroffen, zodat men nu zo goed als energie-neutrale werkplaats heeft. Dit werd mogelijk door o.a. een genereuze subsidie van de gemeente Haarlem. En wordt er keihard gewerkt om in het najaar de eerste resultaten van de reconstructie van het interieur te kunnen laten zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9329-669810db5d030.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9329-669810db5d030.jpg)
Twee van de drie luchtketels die binnenkort geplaatst zullen worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9328-669810db8168b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9328-669810db8168b.jpg)
De eerste definitieve zitplaatsen zijn klaar: zittingen gevuld met metalen veren en paardenhaar, overtrokken met grijsblauw leer. Comfortabeler kan bijna niet...
Afgelopen week was ik in Haarlem in het NZH museum met daarnaast ook de plaats waar sinds geruime tijd gewerkt wordt aan de nieuwe versie van de oude A619/620 van de NZH. Er wordt gestaag doorgewerkt aan de bakken, terwijl buiten de werkplaats op andere plaatsen in Nederland wordt en is gewerkt aan de constructie van allerlei technische onderdelen voor de tram, zoals onder andere de ‘taatsen’ (nodig voor de koppeling en oplegging van beide bakken boven het Jacobsdraaistel), de tractiemotoren en ook de bekleding en vulling van de stoelen en banken van het interieur. Van (gecertificeerd!) teakhout heeft men inmiddels de benodigde delen gezaagd en samengesteld voor de stoelen en banken en is een groot deel al in de blanke lak geschilderd. Ook is een proef-stoel gemaakt. Niet met nieuwe materialen zoals schuimrubber en skai maar helemaal conform de originele constructie van 1932, dus een vulling van metalen vering en paardenhaar en bekleed met blauwgrijs leer. En het zit buitengewoon goed kan ik u zeggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9332-669810dbcd7d3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9332-669810dbcd7d3.jpg)
Er wordt uitgebreid getest en proefgedraaid met een klapdeur van MDF, voordat later de definitieve teakhouten deuren geplaatst gaan worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9334-669810dc72b51.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9334-669810dc72b51.jpg)
De schildersploeg is ook vandaag nog bezig geweest met het aflakken van de teakhouten zitplaatsdelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9337-669810dcdd59e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9337-669810dcdd59e.jpg)
Diverse buigmallen zijn door de vrijwilligers gemaakt om later de platen buigbaar triplex, bedoeld voor de plafonds in de tram, de juiste kromming te geven zodat ze t.z.t. makkelijk kunnen worden geplaatst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9342-669810dde34cc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9342-669810dde34cc.jpg)
In de metalen u-vormige dakspanten van de wagenbakken zijn inmiddels ook de eerste flexibele kunststof pijpen aangebracht ten behoeve van de elektriciteit voor de verlichting.. Wel leuk te vermelden is dat een bedrijf in Leeuwarden bezig is met het in brons gieten van replica lampvoeten. De verder in dit artikel getoonde buigmallen hebben bij de eerste proefplaatsing van de triplex plafonddelen hun nut al getoond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9340-669810ddefcab.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9340-669810ddefcab.jpg)
Schoon antidreun is inmiddels aangebracht in beide bakken.
Ook de luchtketels, nodig voor de beremming, zijn gearriveerd en liggen al onder de bak. Een bijzonder iets is de techniek van het openen en sluiten van de in-/uitstapdeuren. Hiertoe is een proefmodel gemaakt van goedkoop MDF waarmee geëxperimenteerd wordt. De bedoeling is om deze deuren straks ook pneumatisch aan te drijven en daar hoeven dan nog geen teakhouten deurdelen voor gebruikt te worden.
Om de plafonds, waar inmiddels ook al de nodige (flex) pijpen zijn aangebracht om straks de nodige elektrische leidingen ten behoeve van de interieurverlichting door te trekken, te kunnen bekleding met buigbaar triplex plaat, zijn diverse mallen gemaakt.
In de wanden van beide bakken is ook anti-dreun materiaal aangebracht wat er tijdens het rijden voor moet zorgen zat het rijgeluid niet gaat resoneren. Hiervoor is een kunststof materiaal gebruikt wat al eerder beproefd is bij de bouw van spoorweg rijtuigen. ‘Vroegah’, in de blauwe, groene en rode NS tijd en ook tijdens de bouw van het toenmalige NZH-materieel, werd het zogeheten 'blauw asbest' gebruikt en als antidreun tegen de wanden gespoten. De gevaren en gevolgen daarvan weten we inmiddels…
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9345-669810deb26be.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-9345-669810deb26be.jpg)
Inmiddels is begonnen met een aantal houten onderdelen voor de eén- en tweezits zittingen te voorzien van de eerste laklagen .
Dat alles goed loopt neemt niet weg dat er nog steeds gezocht wordt naar vrijwilligers en sponsoren om het project verder te helpen. Voor meer informatie hierover:
https://www.denieuweblauwetram.nl/ (https://www.denieuweblauwetram.nl/)
Rob Ellerman
-
Prachtig verslag!
-
Jammer dat het traject bij 't Loo niet meer realiseerbaar is, maar wel geweldig dat deze tramgeschiedenis bewaard gaat blijven.
-
Geeft maar aan dat replicabouw in Nederland ook gewoon mogelijk is (y)
-
Gaaf!!! (y)
-
Wat een mooi project zeg! (y)
Wat zijn de verwachtingen wanneer deze rijvaardig zal worden?
Groeten,
Jelmer
-
Mooi verslag en vooral een hele mooie tram die daar ontstaat...
Wat ik mij afvraag waarom ervoor is gekozen de tram het nummer A619/A620 mee te geven en niet A621/A622, als ware het een "vervolgserie" op de eerste 20 van een kleine eeuw geleden?
Dit is bv gedaan met de Arnhemse tram 76 en ook de ome Ceesjes in Zeeland.
-
In dit geval zijn die originele nummerbordjes bewaard gebleven, daar wordt een reconstructie omheen gebouwd en geen replica!
Mvrgr
-
Helder. Dank voor de toelichting.
-
Net als over het schip van Theseus zullen daar nog aardig wat discussies over gevoerd gaan worden ;D
Maar hoe je het ook noemt, het blijft een mooi initiatief (y)