BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: bask185 op 05 February 2021, 17:35:16
-
Ik ben op zoek naar een filmpje van een Nederlands armsein bij het bewegen. Ik ben met name geinteresseerd in het na bouncen van de seinvleugel/
Ik heb nog geen mooi filmpje kunnen vinden, alleen van andere modelseinen..
Mvg,
Bas
-
Wat me als eerste te binnen schiet: kijk even op de site van de ZLSM. Die organisatie doet veel met klassieke beveiliging. Maar Nederlandse seinen horen niet te na te klapperen.
Wolter
-
Bas
Ik had een paar jaar geleden de zelfde vraag. Dat heb ik toen o.a. in mijn draadje van Kranenberg aangekaart. Daar kwamen toen wat linkjes naar filmpjes uit. Ik heb dat net nog gecheckt, helaas zijn die filmpjes van Youtube verdwenen. Maar in tegenstelling van Engelse seinen, hebben de NS armseinen geen bounce. Ik had dat in eerste instantie ingebouwd, maar dat heb ik nu weer afgezet.
https://www.youtube.com/v/C9giiHsmvIo
De versie met bounce.
https://www.youtube.com/v/5cs4bDIAxYw
De versie zonder bounce.
Groet Meino
-
Hoe mooi het nastuiteren ook is, NS seinen zijn geen Britse of Duitse. Filmpje 2 van Meino ziet er het meest realistisch voor een NS sein.
Hier in de schuur liggen nog VHS banden waar NS armseinen in beweging te zien zijn, maar of die tapes nog aan te zien zijn ??? ::)
-
hmm raar, ik was er van overtuigd dat ze bij het omhooggaan een bounce'je deden ???
Ben ik iig wel snel klaar :-D
Bedankt,
Bas
-
Hoi Bas,
dat deden ze ook... :)
Ik heb wel flink naar 'bewijs' moeten zoeken, maar in een film over 'NS-filmer' Herman Wassenaar heb ik een voorbeeld gevonden.
Zie dit fragment: https://youtu.be/s_FQXEX00UA?t=461 (https://youtu.be/s_FQXEX00UA?t=461)
Groetjes,
Hans.
-
Hehe, Ik wist het wel :o Bedankt voor het filmpje (y).
Als Hoorn Medemblik weer rijdt zal ik daar eens proberen zo'n ding te filmen :police:.
Mvg,
Bas
-
Ah, een omgekeerde bounce dus. Grappig om zoiets in model om te zetten. Heb wel het vermoeden dat je eerste modelspoorder ter wereld bent die een omgekeerde bounce nabootst ;D
-
Als seinhuiswachter kan ik je inderdaad vertellen dat Nederlandse armseinen inderdaad geen bounce hebben. Dit komt door de groefschijf-constructie die op de seinpaal zit. Ik zal nog eens zoeken of ik ergens een filmpje heb...
-
Ik heb overigens vandaag mijn seinaandrijving aan de praat. Er bestaat welliswaar een bounce in de software maar omdat die motor maar een paar graden draait, zie je het niet terugkomen. Als ik de hoek groter maak, zie je hem duidelijk bouncen.
Niet helemaal zoals het grootspoor maar voor d'n baan vind ik het prima genoeg. :police:
https://www.youtube.com/v/Nc95AmcerFA&feature=youtu.be
Mvg,
Bas
-
Dit komt door de groefschijf-constructie die op de seinpaal zit.
Dat zat ik me dus af te vragen, waar zit het verschil? Bouncen b.v. Engelse seinen dan wel omdat ze rechtstreeks door de trekdraden worden bewogen?
-
Bij toeval deze filmpjes gevonden:
https://youtu.be/nDdKsPdTq_U?t=132
https://youtu.be/VaXFtCOo5Q0 (Hoofdseinen zijn mechanisch, voorseinen worden elektrisch bediend
https://youtu.be/eNbVFXeJlcE?t=44 (Dit sein heeft een onveiligvaller, weet even niet of dat bijdraagt bij het "bouncen")
https://youtu.be/eNbVFXeJlcE?t=126 (zelfde filmpje, iets verder)
Zijn overigens in het algemeen erg leuke filmpjes, ook seinwezen deel 1 en deel 3 :)
-
(Dit sein heeft een onveiligvaller, weet even niet of dat bijdraagt bij het "bouncen")
Dat verwacht ik eigenlijk wel.
Uit alles wat ik tot nu toe gelezen heb over de onveiligvaller blijkt dat dit een voorziening is die een, meestal elektromagnetische, koppeling maakte tussen het mechaniek en de seinarm.
Als het sein 'getrokken' werd was de koppeling actief en werd de seinarm in de stand voorbijrijden toegestaan (even uitgaande van een hoofdsein) gebracht en bleef door het mechaniek in die stand staan.
Als een (vertrekkende) trein het sein voorbij reed werd door het afvallen van een spoorrelais de stroom door de magneet van de onveiligvaller onderbroken, waardoor de koppeling verbroken werd en de seinarm door de zwaartekracht weer in de stand stop (onveilig) werd gebracht.
Bij mechanische seinen heb ik daarbij tot nu toe nog niets gelezen over een remsysteem wat aan het einde van de beweging van de seinarm in werking kwam.
Dit in tegenstelling tot de seinen die elektrisch bediend werden, hier waren contacten aanwezig die aan het einde van de valbeweging de motor van de seinsteller als generator schakelden, waarbij de door deze generator opgewekte stroom door een weerstand werd gevoerd, waardoor de seinarm werd afgeremd en rustig in de eindstand 'landde'.
Heel duidelijk te zien aan het begin van het 2e filmpje, de voorseinarm valt snel naar beneden, remt af en zakt rustig naar zijn harde eindpunt.
Bij mechanisch bediende seinen, mét onveiligvaller was het licht 'stuiteren' van de seinarm bij het terugvallen naar de onderste stand dus vrijwel zeker wél aanwezig.
Bron: Handboek voor Spoorwegtechniek, Deel II, blz 331
Betekend voor mij dat ik in de aansturing van de seinen voor "Obdam" wél stuiteren bij het terugvallen in de stand stop moet configureren, aangezien beide uitrijseinen voorzien waren van onveiligvallers (seinarmkoppelingen volgens het eerder genoemde boek)
-
Ik heb nog een e.e.a. opgezocht over de "onveiligvaller". Er zit blijkbaar een voorziening in die de seinarm het laatste stukje afremt:
https://seinwezen.net/cursus_ta/buitenapparatuur/files/17-Seinarmkoppeling.pdf
https://seinwezen.net/cursus_ta/buitenapparatuur/files/17-el-seinarmkopp-blad28.pdf
Pagina 2, 3e alinea:
In de rechter bovenhoek van de kast is een oliebuffer (24) aangebracht (zie
ook fig. 2). Deze dient om bij het op ,,onveilig" vallen van de seinarm de slag
op te vangen en te dempen.
Ik zou het stuiteren maar weglaten :)
-
Duidelijk Servé (y)
Eens kijken of ik aan de hand van de beschikbare foto's kan achterhalen welk systeem er in de jaren 50 en 60 op de uitrijders in Obdam zaten :)