BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Tijdperk|| op 05 February 2021, 16:37:48
-
Ik ben op zoek naar de kleur van het dak plan D turquoise.
Bij klein spoor zie ik dat ze deze hebben maar ,is dit wel de juiste kleur.
Kan iemand mij het ral nummer laten weten.
Grt,Wim.
-
neeeeeeeee niet weeeeeeeerrrrrrr ;D ;D ;D ;D
ff zoeken op turquoise, en je komt hele leuke topics tegen........
suc6!
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12265.0
-
45 pagina's lezen, maar dan heb je ook wat.
Alternatief is om een nieuwe discussie van minstens 10 pagina's te starten :-)
Reinout
-
Maar het gaat om de dakkleur en daar gaan de meeste van die 45 pagina’s niet over.
Ik heb ooit ivoorwit gebruikt. Eens zoeken naar het preciese potje.
-
Er zijn 1000 keer meer kleuren wit dan turquoise. Op naar de 450 bladzijden. (y) Zo komen we de corona uurtjes wel weer door.
-
Wat moet je met tijdperk II als nickname met turquoise rijtuigen? :D
-
Paukl, op jouw baan rijdt vast ook wel meer dan alleen een Dg....
-
nee hoor, daar rijd alleen roco 2200 ;D
-
Een Dg zou wel een goed idee zijn, maar helaas zit ik nog zonder...
Maar de juiste kleur van een dak, dé plek waar alle weerselementen, rook en viezigheid samen komen... ik denk dat elke benadering wel heeft bestaan.
Mvg, Paul
-
@Wim,
Om dan toch maar een antwoord te geven:
- Volgens mij is er geen RAL-nummer van, omdat RAL-nummers in die tijd nog niet bestonden altijd werden gebruikt. Een RAL-nummer is dus op zijn best een benadering.
- De juiste kleur is afhankelijk van de tijd die verlopen is nadat het rijtuig de fabriek heeft verlaten. Het begon met gebroken wit, werd lichtgrijs, daarna donker grijs en uiteindelijk gewoon smerig.
- Je kan hier (https://www.phildie.nl/Phildie/verf-kleurenschema.htm#NSstalenr) nog kijken voor een leuke benadering. Even naar beneden scrollen.
Grtz, Ton
Edit: Voor een deel wat Paul dus ook al zei.
-
Kiezelgrijs heb ik ook eens ergens gelezen maar als je daar op googled zie nog veel tinten maar het moet vrij licht van kleur zijn.
Stephan.
-
@ Ton,
Kijk eens hier: RAL is een coderingssysteem om kleuren van verf en andere coatings te definiëren. Het systeem is in 1927 in Duitsland ontwikkeld; RAL staat voor ReichsAusschuss für Lieferbedingungen. De standaard wordt beheerd door het Deutsches Institut für Gütesicherung und Kennzeichnung e.V.
https://nl.wikipedia.org/wiki/RAL_(kleursysteem)#:~:text=RAL%206xxx%20(groen)%3A%20RAL,RAL%209023%20parelmoerdonkergrijs%20(14%20kleuren
Dan komt RAL 7032, 7035 of 7047 redelijk in de buurt.
-
Dan komt RAL 7032, 7035 of 7047 redelijk in de buurt.
Of RAL9001, of 9002, of 9003 of misschien 9016.......
Maar goed, RAL nummers bestonden dus wel en dat had ik dus bij het verkeerde eind. Dat wil niet zeggen dat ze ook altijd en overal werden gebruikt.
Jaren geleden heb ik gesproken met een man die begin jaren 1950 bij Beijnes werkte. Dus in de tijd dat de Plan D daar gebouwd werd. Hij vertelde dat de verf daar met de hand werd gemengd, "op het oog" van de meester. Niks RAL-nummers. Als je twee rijtuigen naast elkaar zette kon je soms de kleurverschillen zien.
Grtz, Ton
-
RAL is totaal ongeschikt voor NS-kleuren dus laten we daar gewoon mee ophouen want ook de modelbouwverven hebben nauwelijks RALkleuren in hun assortiment.
De dakkleur van de Turquoise plan D, de DE 1 en 2 zijn dezelfde. Zie ook de blauwe Artitecs en de turquoise RD planD in het spoorwegmuseum.
Philotrain en dus nu Phildie heeft de goede kleur op thinnerbasis en kleiNSpoor op benzine (m600 verdunner heb ik nooit kunnen vinden op heden)
En hoe de kleur heet? Phildie noemt het gebroken wit en Edwin lichtgrijs en voor mij is het een romig offwhite..
O ja en er is nog niemand over de draaistellen van de plan D begonnen ;D ??? ;D
Carel
-
Wat is daarmee dan ??? ;)
-
Of RAL9001, of 9002, of 9003 of misschien 9016.......
Maar goed, RAL nummers bestonden dus wel en dat had ik dus bij het verkeerde eind. Dat wil niet zeggen dat ze ook altijd en overal werden gebruikt.
Jaren geleden heb ik gesproken met een man die begin jaren 1950 bij Beijnes werkte. Dus in de tijd dat de Plan D daar gebouwd werd. Hij vertelde dat de verf daar met de hand werd gemengd, "op het oog" van de meester. Niks RAL-nummers. Als je twee rijtuigen naast elkaar zette kon je soms de kleurverschillen zien.
Grtz, Ton
Maar de NS heeft NOOIT Ralnummers toegepast.
En onderschat het oog van de schilder niet. In de jaren 50 liet mijn vader zijn huis bouwen. Het net geschilderde ijzeren balkonhek raakte aan het eind van de bouw beschadigd. Na de oplevering kwam de schilder langs mer een stuk of drie potjes verf keek naar het hek mixte wat roerde wat en na droging was het gewoonweg identiek, en de beschadiging niet meer te vinden. Kom daar nu maar eens om als architect.
Carel
-
Wat is daarmee dan ??? ;)
Die hebben de verkeerde kleur roze...
-
Wat is daarmee dan ??? ;)
over de draaistellen ook 10 bladzijden overleg? ;D
Carel
-
Roze? Oh jee, dat wordt weer verven ;D
-
Voor wie geen 45 pagina's turquoise wil lezen, de kleuren zijn te herleiden met het NCS kleursysteem. Geen RAL dus. Ik heb alleen geen indicatie van de juiste kleur voor de daken.
-
Probeer RAL 7038 maar eens.
Zit ook op de plan D van het museum en de 1201.
Groeten Arjen
-
Maar de NS heeft NOOIT Ralnummers toegepast.
Niet bij plan D en in die tijd, maar later heeft men daar wel degelijk gebruik van gemaakt, tesamen met NCS.
Dat is denk ik ergens in de jaren 80 in zwang gekomen.
Het wil trouwens niet zeggen dat in de tijd daarvoor een RAL kleur niet zou kunnen kloppen, daar zijn wel toevallige overeenkomsten in soms, vandaar dat Arjen hierboven ook RAL kleuren noemt :)
-
over de draaistellen ook 10 bladzijden overleg? ;D
Doe dan ook zoiets voor de handgrepen,de opstap treden,bufferbalken,interieur kleur,binnenzijde dak,de vloer.
Dan zijn we qua D rijtuigen in elk geval gelijk overal vanaf ;D
(wellicht beter om dat voor meer dingen te doen,dan is het maar gedaan voor er straks een andere issue opduikt ;) )
-
Ik zou RAL 7038, wat Arjen zegt gewoon aanhouden. Dan weer je zeker dat je de originele dakkleur zo dicht mogelijk benadert. Het origineel is toch niet meer voor 100% te achterhalen. Mijn (zuurstok) turquoise rijtuigen hebben een crèmmig-wit dak en daar ben ikzelf tevreden mee.
-
Beste mensen , bedankt voor uw inbreng en adviezen.
Heb zelf alle daken crème kleurig ,maar een aantal niet meer van gelijk van kleur .
Zal de volgende kleur aankopen Ral 9001,7035 en 7038.
Heb nog even naar de artitec rijtuigen gekeken en deze zijn toch wat lichter van kleur dan Ral 7038.
Eerst maar eens en proefje spuiten.
Nog een vraag , is de dak belettering nog ergens te koop.
Grt.Wim.
-
LS
Dat zou maar eens kunnen dat men op het oog de verf mengde.
Turquoise is ook een mengkleur . Pruisisch blauw oftewel Berlijns blauw idem dito
Ter info
Kleuren mengen om turquoise te krijgen
Turquoise, ook bekend als aquamarijn, zit op het kleurspectrum tussen blauw en groen in. Turquoise varieert van zachte, bleke tot levendige, intense tinten en tenzij je een pot voorgemengde Turquoise vindt, zul je zelf blauwe en groene verf moeten mengen om exact de tint te krijgen die je wilt. Voor een standaard Turquoise: meng cyaanblauw met een iets kleinere hoeveelheid groen.
Met vriendelijke groet, Koos
-
Heb zelf alle daken crème kleurig ,maar een aantal niet meer van gelijk van kleur .
Nou is dat hooguit ook alleen realistisch bij een trein direct na aflevering. In het echie was het na korte tijd allemaal lang niet meer gelijk van kleur.
-
Grappig detail daarbij is dat de daken ter hoogte van de daknummers vaak gepoetst waren zodat deze nummers leesbaar bleven en de dakkleur daar dus zichtbaar bleef. Zie onder andere de Facebook-pagina "De foto's van Dhr. N. J. van Wijck Jurriaanse".
-
het donker worden van de daken gaat al heel snel, en is ook te zien bij de turkooizen 1100
Net boven de sluitseinen stoppen ze met poetsen...
Groeten Arjen