BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Broca op 05 February 2021, 14:34:03
-
Ongeveer een jaar geleden heb ik een Piko startset 57172 aangeschaft vanwege de Railjet. Wat mij opvalt (en stoort) is dat, aangestuurd door de Multimaus, bij het optrekken en stoppen de loc een schok vooruit geeft. Met andere woorden hij trekt niet soepel op als de lokmaus uit de 0-stand gaat en hij stopt niet soepel als de lokmaus eenmaal op 0 staat. In de loc zit standaard de Piko smartdecoder 4.1. Ik heb geprobeerd het probleem op te lossen via andere instellingen van de CV3 en de CV4 maar dat lukt niet. Bij andere gedigitaliseerde locs doet dit probleem zich niet voor. Komt dit door de kwaliteit van de Piko decoder of moet ik misschien naar een andere CV kijken of die goed is ingesteld?
-
Beste Broca,
Hierbij een link naar de handleiding:
https://www.piko-shop.de/de/artikel/piko-smartdecoder-4.1-pin-20-fuer-br-412-ice4-25256.html
Gr,
Dirk
-
Dank voor de link Dirk. Ik kon me niet goed voorstellen dat in een startset zo'n relatief dure decoder zou zitten (voorbereid voor geluid). Ik heb dus de loc opengemaakt en daarin zit in ieder geval niet de decoder van de link. Volgens mij is dat ook een Plux en de decoder die in de loc zit is een "gewone" decoder met draadjes en 8 pinnen. Ik blijf dus met de vraag zitten of er iets mis is met de decoder of dat hij verkeerd geprogrammeerd is. Maar ja ....., bij welke CV moet ik dan zijn?
Hein
-
Hallo Hein,
Als je weet welke CV's bestemd zijn voor de motortuning kun je kijken of je daar iets mee kunt. Mogelijk is het een ESU, die Piko in het verleden gebruikte. Dan moet je met de CVs 51 -56 aan de slag. Je moet dan wel weten natuurlijk of het een vermOEMde ESU is.
-
De startset 57172 is analoog, de loc erin is alleen digitaal voorbereid. Er kan dus van alles in zitten... Post anders een foto hier, vast wel iemand die de decoder herkend.
Alle Taurussen van Piko hebben een standaard 8-polige aansluiting.
De link die Dirk/Locofiel geeft is een speciale aangepaste decoder voor het ICE treinstel, die zit er in ieder geval zeker weten niet in.
-
Lees cv8 uit en kijk in https://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/decoder-fabrikant-nummers-en-het-resetten-van-decoders (https://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/decoder-fabrikant-nummers-en-het-resetten-van-decoders)
-
Dank aan Gouda. CV8=151 en dat is ESU. CV7=255 en dat is volgens mij de Lokpilot 4.0. Er zit dus geen Piko decoder in de Piko. Maar blijft wel de vraag waar het schokkerige gedrag vandaan komt. Is de decoder niet helemaal kosher meer of moet ik ergens een CV aanpassen? Als ik door de hele handleiding ga kom ik er ook niet uit.
-
Nogal wat CV's aangepast, zonder succes. Nieuwe ESU Lokpilot 4 erin gezet en hij loopt weer gesmeerd. Toch vreemd dat de loc met de oude ESU goed loopt en op alle functies goed reageert maar schokkend optrekt en afremt.
Met dank en groet,
Hein
-
Oude decoder al eens een reset gegeven? Dan kun je met een schone lei beginnen. Er zal ongetwijfeld een vreemde instelling van de vorige eigenaar in gestaan hebben. Gebeurt vaker hoor dat het optrekken en remmen niet mooi vloeiend gaat met de standaard instellingen, maar met een ESU is dat zo aan te passen.
-
LoPi 4? Dan zou ik even de automatische motor configuratie gebruiken om te kijken of dat de loc beter doet rijden. Engelse uitleg (https://dccwiki.com/LokSound_Auto_Tune)
-
Dit laatste deed ik ook bij Piko met Esu decoder en werkte, auto Tuning, wel opletten dat loc even heel snel vooruit rijdt.