BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Antoine. op 04 February 2021, 23:45:24
-
Beste,
Ooit heb ik eens een 6154 bemachtigd, de zeldzame kleine draaischijf. Deze draaide niet, nader onderzoek wees uit dat er een wormwieltje was gebroken. Dit hersteld en het motortje loopt weer mooi... Echter, de hefboom die het motortje uitschakelt gaat mechanisch dermate zwaar dat deze door de spoel niet aangetrokken kan worden. Bij het uit elkaar halen donderde alle kleine onderdeeltjes op het bureau, waaronder twee van die platte veertjes. Waar horen die te zitten? Ik heb nu beide veertjes bij het tandwiel gezet, maar dat is waarschijnlijk niet goed. Waar hoort dat tweede veertje dan te zitten?
Dus als ik hem help en spanning erop zet draait het hele mechaniek, de hefboom valt in het tandwiel met een harde klik, motortje gaat dan uit. Dat lijkt met zoveel geweld te gaan dat de magneet deze er niet meer uitgetrokken krijgt. Zelfs met de hand moet ik "ergens overheen" lijkt het.
Groeten,
Antoine
-
Hallo Antoine,
heeft de 6154 dezelfde motor/aandrijving als de 6152 ?
Dit is de aandrijving uit de 6152:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/s-l300_7.jpg)
Groet, Rob
-
Lijkt erop, alleen heeft de mijne 3 "slots" in het grote tandwiel. Ik ga vanavond eens proberen om één veertje minder te doen en wellicht een beetje siliconen vet op het grendel
-
Probeer stoombr38 (ook op deze site actief) te contacten. Hij repareert deze aandrijvingen. Ik vind ze zelf lastig te repareren (Bij mij was er een probleem met het motortje). Ook al zou ik het wel kunnen. Dus ik besteedt dat aan hem uit.
-
Dank voor de tip, ik ga het echter eerst zelf even proberen. Mocht het niet lukken dan verbouw ik de aandrijving wel naar mijn smaak :angel: Ik ben er nog niet echt fan van om eerlijk te zijn ::)
-
Er zijn inderdaad betere oplossingen. Maar ik vind dat die Fleischmann schijf voor mij persoonlijk wel enige nostalgische waarde heeft. Ook al zijn er velen van geproduceerd.
-
Neem eens contact op met sb-modell-bau (zit in Duitsland)
Die leveren vervangende motoren en wellicht ook bijbehorende vervangende onderdelen.
gr. Rob
-
Ik vraag me toch echt af wat die ooit gedacht hebben bij Fleischmann. Die constructie kan toch domweg nooit heel lang goed gewerkt hebben? Die hefboom heeft een pin en die valt in de nokjes van dat tandwiel terwijl het ding nog volle vaart draait, dus die draait "uit" hartstikke klem tegen die eerst genoemde pen. In combinatie met twee wormwielen is het niet gek dat dat klem loopt ??? ???
@Rob, dank, die heb ik even een mailtje gestuurd.
-
Toevallig eind vorig jaar nog iemand (een Nederlander) op het Duitse forum geholpen, die een soort van 6154 zelf wilde bouwen uit een messing bouwset plus een N draaischijf 9152 als basis.
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,9563772,9564237#msg-9564237
Een heel andere vraag dus, maar hieruit weet ik dat de 6154 ontstaan is uit de N draaischijf 9152.
Dus ik neem aan dat de aandrijving plus schakelelektriek ook van de 9152 stamt.
Misschien heb je wat aan de foto's die ik van mijn gedemonteerde 9152 heb gemaakt,
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,9563772,9565214#msg-9565214
Ook nog een video van de 6154 gevonden, maar die kende je misschien al:
https://www.youtube.com/watch?v=UrwdXvIYODE
Groet, Victor
-
Ik heb SB modelbau aangeschreven maar die hergebruiken het oude mechaniek en stoppen er alleen een nieuwe motor in. De motor in mijn geval is het probleem niet. Inmiddels wel de nodige documentatie gevonden, maar ik begrijp nog altijd niet hoe het mechanisme van Fleischmann met die hendel die in dat wiel valt nou eigenlijk moet werken.
De 9152 heeft trouwens 6 slots in het grote tandwiel
De 6152 heeft er 4
De 6154 heeft er 3
Dat heeft natuurlijk lineair te maken met de hoeveelheid aan te sluiten sporen.
-
Ik heb trouwens de handleiding van SB modelbau... ik weet alleen niet of en hoe ik een PDF upload hier
-
Misschien had je dit al gevonden?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=51491.0
Hier is vrij goed te zien hoe de aandrijving in elkaar zit en de plaats van de veertjes
-
De 9152 heeft trouwens 6 slots in het grote tandwiel
De 6152 heeft er 4
De 6154 heeft er 3
Dat heeft natuurlijk lineair te maken met de hoeveelheid aan te sluiten sporen.
Aantal sporen wel wat betreft 9152 versus 6154.
Niet wat betreft 9152 versus 6152, want het aantal sporen bij de grote draaischijf is bij H0 en N gelijk (48).
Het heeft ook met de tandgrootte te maken. Die is bij 9152 en 6154 gelijk, bij 6152 zijn de tanden met de schaalverhouding groter :)
Groet, Victor
P.S. Bewonderenswaardig doorzettingsvermogen trouwens van Tomasso in het hierboven door FHJ Seller geciteerde topic!
-
Hoe het mechanisme in elkaar steekt heb ik inmiddels door, maar dank voor de suggesties. Het probleem is gewoon dat het mechanisme blokeert op het "uitgaande" tandwiel, waardoor de motor nog een heel aantal slagen maakt voordat alle tandwielen en wormwielen tegen elkaar aanstaan. Inmiddels zit het ding dan zo vast dat de elektromagneet de hefboom niet meer los krijgt.
SB modellbau kunnen me niet helpen, want die gaan uit van een werkende hefboom en een slechte motor. Bij mij is het andersom, het motortje doet het prima. Er zou een soort van slipkoppeling op de as van de motor moeten zitten, wellicht heeft die er ook ooit gezeten ik heb geen idee. Als ik heel veel zin heb ga ik het verbouwen op mijn manier. Wellicht een mooie voor een ombouw topic hier :).
-
Plaats is een foto van de motor, zodanig dat het wormwiel goed zichtbaar is
-
Daarvoor zal ik het ding weer helemaal uit elkaar moeten halen... dus dat gaat wel even duren, ik heb hem weer terug in de doos geschoven en op de stapel "later ooit" gelegd. Ik heb er op dit moment toch geen plek voor op de baan. Ik kan er nog een module voor bij bouwen, maar ach, ik heb nog zoveel te doen ;D. De foto's die al voorbij zijn gekomen zijn overigens spot-on hoor, zo ziet hij er bij mij ook uit, alleen heeft de 6154 maar 3 uitsparingen in het uitgaande tandwiel. Voor de rest 100% gelijk aan de 9152 voor schaal N.