BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Tomas131 op 02 March 2008, 21:05:22
-
Beste leden,
Ik wil graag weten wat voor goederen locs er rond rijden in ZO Duitsland. Ik denk niet dat daar de Class 66 rond rijd. Maar wat wel? BR 185 enzo?
-
De goederenpoot van DB rijdt eigenlijk door het hele land met de BR 140, 151, 152, 155, 185, 189 enzo. Ik weet niet welke hoek je onder zuidoost schaart (ex-Oost-Duitsland of meer het zuiden zoals München?) maar allerlei private vervoerders vind je ook overal. Met iets specifiekere info kunnen we er iets meer over zeggen.
-
Ik dacht aan de streek ten oosten van Munchen, volgens mij komen daar ook wel eens Taurusjes uit Oostenrijk aanzetten.
-
Ten oosten van München: dan kom je niet om Mühldorf en omgeving heen. Vooral op de lijn naar Burghausen is het smullen geblazen: een ongeëlektrificeerde lijn met veelal klassieke beveiliging en een druk goederenverkeer naar een chemische fabriek. Vooral de series 217 en 233 zijn hier te vinden; Privaten rijden met V100 (Oost en West) en Hercules.
Ten zuiden van München is de lijn richting Rosenheim interessant. Veel Privaten met ES64U2 (Taurus) en ES64F4 (189). Ook de zebralocs 139 van Lokomotion tref je hier aan. Verder leuk is het lijntje Rosenheim - Rohrdorf, een industrieaansluiting met een cementfabriek. Hier rijden 151'en.
Voor wat plaatjes uit die omgeving: www.raymondkies.nl -> actueel -> 2007 -> juni.
-
Inderdaad een mooi lijntje, maar het is niet bergachtig genoeg. Ik heb namelijk veel scherpe bochten die ik onder bergen wil plaatsen. Ik had een inval: de Schwarzwaldbahn. Rijden daar ook veel goederentreinen?
-
Nee, op de Schwarzwaldbahn is het goederenverkeer te verwaarlozen.
www.raymondkies.nl
-
(...) Ik heb namelijk veel scherpe bochten die ik onder bergen wil plaatsen. (...)
De logica ontgaat me een beetje. Juist bij scherpe bochten is de kans op ontsporingen het grootst. Lekker lastig bereikbaar, verstopt onder een berg.
-
Hoi,
Scherpe bochten en flinke bergen, weet je zeker dat je niet aan een Gotthardlijn of een Brennerlijn wil :-X ;D.
Misschien is de Mittenwaldbahn (http://de.wikipedia.org/wiki/Mittenwaldbahn) (Innsbruck <--> Garmisch-Partenkirchen) overgaand in de Zugspitzbahn (Garmisch-Partenkirchen <--> München) wel wat. Is vrij bergachtig en ik denk dat daar wel wat goederen over heen gaan (al hoewel het zeker geen echte hoofdlijn is).
Robert
-
Robert, ja dat is ook een goede baan. Dan kan ik ook internationale treinen naar Oostenrijk laten rijden :) Alleen is dat geen enkelsporige baan? En als ik via Google Earth kijk zie ik ook bijna geen tunnels. Die heb ik op mijn baan wel. Ik moet de volgende keer ook maar aan de 'omgekeerde U' tafel gaan, dan heb je veel meer mogelijkheden :-|
Santerdam, ik maak de bergen aan de rand van mijn tafel zodat je de achterkant open kan laten.
-
Hoi,
Scherpe bochten en flinke bergen, weet je zeker dat je niet aan een Gotthardlijn of een Brennerlijn wil :-X ;D.
Misschien is de Mittenwaldbahn (http://de.wikipedia.org/wiki/Mittenwaldbahn) (Innsbruck <--> Garmisch-Partenkirchen) overgaand in de Zugspitzbahn (Garmisch-Partenkirchen <--> München) wel wat. Is vrij bergachtig en ik denk dat daar wel wat goederen over heen gaan (al hoewel het zeker geen echte hoofdlijn is).
Met enkele buurtgoederentreintjes heb je het wel gehad tussen Innsbrück en GP. Voor de rest wat regionale treinen and that's it.
www.raymondkies.nl
-
Garmisch word aangedaan door 3 maatschappijen (ÖBB,DB,Zugspitzbahn)Er is een ICE die ook gebruik maakt van de lijn Garmisch -Innsbruck,en de ÖBB Taurus rijdt ook vanuit Innsbruck naar Garmisch met goederentreinen waar dan van lok gewisseld wordt,vroeger reedt de ÖBB1020(krokodil) hier, en dan de dienst Innsbruck-Garmisch hier hangt men toch geregeld 6 wagens of meer achter of voor de lok(trek-duw ).
Verschillende wintersport treinen gebruiken deze route ook met stop in Seefeld.Er zijn ook foto`s op de site die over de VT11.5 gaat van deze dienst met stop in Seefeld.
Dus zeker geen dode lijn zeker in de winter periode.
Vanuit Garmisch is er nu ook een directe verbinding s´avonds vertrek om 20.35 uur naar Amsterdam.
Richard
-
Nog even een aanvulling op de tekst van Richard.
Ik ben aantal malen op vakantie geweest in Garmisch Partenkirche in de zomer. De ÖBB stuur meestal 2 Taurussen 2 maal per dag heen en terug naar een cement fabriek in Oostenrijk. Hieronder heb ik een paar foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2813478690_eec070eb40_o.jpg)
Vlak voor de binnenkomst in Garmisch
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2813478064_c7656119c9_o.jpg)
Hier vindt de lokwissel plaats in Garmisch.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2812628295_5bc6ab1b74_o.jpg)
gr steven
-
Ik zou zeggen kijk hier eens rond
http://www.eib-t.de/ (http://www.eib-t.de/)
http://www.eib-t.de/gallery2/main.php?g2_itemId=1353 (http://www.eib-t.de/gallery2/main.php?g2_itemId=1353)
http://www.eib-t.de/gallery2/main.php?g2_itemId=1354 (http://www.eib-t.de/gallery2/main.php?g2_itemId=1354)
Roland