BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: HuubvG op 03 February 2021, 17:50:03

Titel: Nirgendheim
Bericht door: HuubvG op 03 February 2021, 17:50:03
Tijd:
Geboren in 1952, sinds mijn 10e bezig met Fleischmann modelspoortreinen. Nu heb ik een deel van de treinen uit die tijd nog, aangevuld met wat ik later tegen kwam, voor een prikkie meestal of zelfs gratis, verzamelen maar om er ooit wat mee te gaan doen.

Treinen:
Meest Fleischmann, de oude metalen locs die niet op schaal waren, meest diesel. Ik heb ze enkele jaren geleden van verf ontdaan en in de primer gespoten. Plannen om ervaring op te doen met airbrushen, verouderen, ombouwen, verweren etc. te over.

Plannen:
Eerst op zolder een opstelterrein / schaduwemplacement bouwen met doel om alle rollend materieel op te stellen, in plaats van in dozen of laden. Het wordt nog geen Fleischmann baan.
Naast het opstelterrein voor oude Flm treinen zal hier het schaduwstation komen van het echte baanplan, dat van station Villefranche. De Franse treinen op normaalspoor richting Perpignan komen dus verdekt hier op uit.
Een verdieping lager wil ik (een) maquette(s) / diorama(s) maken waarop opgeleukte Flm treinen te zien zijn.
Nog een verdieping lager - in de woonkamer -  knutsel o.a. ik aan Flm 1306en die een grote sik ofwel NS 400 moeten worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flm3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flm3_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flm4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flm4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flm5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flm5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flm6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flm6.jpg)
Op de blauwe platen. l 370 cm, b 60 cm, begin ik de rails uit te leggen. De kop is eraf, nou de lange staart nog.

 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flm7.jpg)  (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flm7.jpg)
Voorraad gebruikte XPS en EPS, verzameld, meest gratis. Mooi spul voor baanbouw en van alles.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flm8.jpg)  (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flm8.jpg)
De snijtafel, hierop wordt XPS, maar evt ook EPS met warmtedraad gesneden. Achter ligt een deel met LEDs, ooit aan een diaoramawedstrijd begonnen (ga ik niet meer doen), nu plannen voor een Flm dio.
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: HuubvG op 03 February 2021, 18:04:20
De begane grond hoorde er ook bij, open werkplaats in woonkamer met open keuken (uit het zicht) en zithoek met tv (ook uit het zicht).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flm9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flm9.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flm10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flm10.jpg)
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: Eric v C op 03 February 2021, 20:14:04
Wel nu spullen en werkruimte genoeg. Nu de plannen concretiseren.
Ik ben ook recent weer aan de slag gegaan .
ik heb veel gehad aan de OPEN RAILWAY MAP  https://www.openrailwaymap.org/ (https://www.openrailwaymap.org/)

Je kunt het trace van de Ligne de Cerdagne daar mooi zien.  Geeft inspiratie.
Leuk trace trouwens. In de jaren tachtig daar een rit mee gemaakt. Indrukwekkend.

Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: HuubvG op 03 February 2021, 21:36:26
Eric, in 2015 ben ik er wezen kamperen, heb de rit met het gele treintje gemaakt, ben met de auto langs het traject gereden, veel foto's gemaakt en een stalen brug eigenhandig opgemeten. Ook het hele sporenplan is hier bekend. Het zit al sinds 2007 in mijn hoofd na het zien van de aflevering van rail away.  :) Hierover graag tzt verder in het betreffende draadje dat ik al jaren geleden geopend heb.

In mijn vorige woning was ik met de bouw gestart, maar er kwam een verhuizing. Nu, na drie jaar in mijn nieuwe, aardbevingbestendige, goed geïsoleerde nieuwbouwwoning heb ik een mooi grote, warme en droge zolder en ben ik opnieuw plannen gaan maken. Het kan dus nog even duren eer de nieuwe plannen vorm krijgen en ik in dat topic weer een nieuw bericht plaats.

Ondertussen iets met de Fleischmann treinen gaan doen, daar heb ik dit topic voor geopend. Ze liggen al bijna twee jaar half uitgepakt in die slaapkamer op de eerste 3 foto's in #1. Ik zit eraan te denken om in die kamer een kleine Fleischmann baan te maken, óf toch een paar modulen of ... nou plannen zat dus. Nu eerst weer aan de slag.

Bedankt nog voor de link, heb ik altijd wel wat aan en jij ook bouw ze.
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: Besselspoor op 03 February 2021, 21:56:19
Mooie plannen Huub! Fijn om weer oud Fleischmann gerehabiliteerd te zien worden ;D Voor mijzelf bleek de beste oplossing een klassiek Fleischmann baan ontwerp maar dan over 5 modules verdeeld.
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: Rolando op 05 February 2021, 11:14:35
Dag Huub

Gaaf om te zien al die oude nostalgische spullen :D
En je hebt de ruimte en de spullen om aan de slag te gaan, dus je komt straks tijd te kort. 
Ik ga in ieder geval je draadje oppikken, want blijft leuk om te kijken wat er allemaal nog mogelijk is met oude Fleischmann spullen.
In ieder geval veel plezier met het bouwen en genieten.
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: HuubvG op 06 February 2021, 13:04:21
Voordat ik de rails op hun plek ga plaatsen, moeten eerst de elektrische wissels weer gangbaar gemaakt worden. Het gaat om de wissels 1724, waarover verschillende draadjes geplaatst zijn alhier. Het kunststof is gekrompen, vooral het massieve stuk onder het metalen plaatje. Als je de schroefje eruit hebt, zie je het verschil. De bielzen zijn niet echt veel gekrompen, zodat het materieel er prima overheen blijft rollen.

De oplossing die ik toegepast heb, heb ik hier nog niet terug gezien: de zaag erin. Het kunststof van onderaf helemaal doorzagen, voorzichtig dat de veertjes niet beschadigen, of deze eruit halen voordien. Het stuk met de 4 bielzen zit nu los, een drupje warmtelijm houdt het op zijn plaats, enkele mm wijder dan voorheen. Ik heb een figuurzaag voor metaal gebruikt, mooi dunne zaagsnede.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1724b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1724b.jpg)

De schroefjes van het metalen plaatje vallen nu precies op hun plek, de schuif in de lengte gaat soepel heen en weer en het pertinax plaatje beweegt vrij en soepel om de wisseltongen te bewegen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1724c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1724c.jpg)

In eerdere draadjes kwam ook het advies om de oude rommel maar eens weg te gooien en nieuwe wissels te kopen. Nou nee, zonde van dat duurzame materiaal als messing, koper en zilver. Het dunne oxidelaagje beschermt het tegen verder oxideren, en alleen de contactpunten, zoals bovenzijde rails, veertjes en klemmen, kunnen gereinigd worden om weer een tijd goed te functioneren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1724a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1724a.jpg)

Behalve de meegebogen wissels 1723, deze zijn door en door vervormd en wiebelen op een vlakke ondergrond. Onbruikbaar zijn ze bij mij altijd al geweest, ook vroeger liepen de treinen eruit. Dus weg ermee. De elektrische aandrijving gaat er in zijn geheel uit en daarmee maak ik voorbereide en niet voorbereide handwissels elektrisch.
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: Rolando op 09 February 2021, 21:07:46
Lekker bezig Huub. Ik heb ook een aantal oude wissels schoon gemaakt en inderdaad ruimte gecreëerd.
Ze horen op mijn baan en ik heb ze gemengd met een aantal nieuwe. Het blijft nostalgie😊
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: HuubvG op 13 February 2021, 00:02:39
Krak. Je kon op die oude (toen nieuwe) Fleischmann rails stáán, maar niet op de stootblok. Mijn moeder deed het toch, het zal rond 1964 geweest zijn. Per ongeluk. Daar ging je dure ding, er was niet zomaar weer een nieuw. Ook de rangeermasten deden weleens krak. Temeer daar ik mijn baan meestal uitlegde op de vloer in de woonkamer. Een vaste modelspoorbaan was er nog niet, klein huis, groot gezin, koude slaapkamers. Vandaar dat het regelmatig ging van krak. Niet dat het mijzelf niet overkwam. Zopas nog, op 10 februari 2021 om precies te zijn.

Des avonds op 9 februari had ik bij het aanrecht wat oude rails gereinigd. De stootblokken waren met een zuur sopje schoongemaakt, afgespoeld met leidingwater en die had ik op een vaatdoek te drogen gelegd op de vloer vanwege de vloerverwarming. Maar ook om het aanrecht weer op te ruimen voor keukengebruik. Op 10 februari maakte ik in de vroege morgen mijn ontbijt in de opgeruimde keuken en deed een stap achteruit om me niet te stoten aan het bovenste kastdeurtje dat even open moest. Krak. En dat na 57 jaar.

Nu heb ik van een stel stukke stootblokken uit het verleden, inclusief het blok van eergisteren, 3 redelijk goeie stootblokken weten te maken. Dan heb ik er in totaal 9. Goed voor plannen, ze komen links en rechts op de plaat van 370 × 60 cm.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stootblok_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stootblok_5.jpg)
De middelste bedding mag ik nog wel vervangen voor een van de rechter beddingen.*

Overigens ga ik niet verder met het gangbaar maken van de wissels. Ik ga ze wel plaatsen, maar dan zonder bediening. De draden eraf geknipt, de baan wordt spanningsloos, het wordt een statisch opstelstation in de schaduw zeg maar. Er wordt niet gereden, hooguit met de hand. Dan kan ik de oude treinen stallen en er zo nu en dan een uitpikken om iets mee te gaan doen.
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: Besselspoor op 13 February 2021, 08:01:04
Heerlijk hè die Fleischmann nostalgie. Wat betreft de oude wissels, ik heb met mijn renovatie methode inmiddels een behoorlijk slagingspercentage gehaald, dus voor je alle draden afknipt: ik kan je wat tips geven.
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: Rolando op 13 February 2021, 08:45:25
Maar wel kwaliteit natuurlijk als je na 57 jaar toch nog een stootblok kapot trapt.  ;)
Maar altijd zonde natuurlijk, gelukkig heb je er nu 9 om te gebruiken.

En inderdaad wat Bessel zegt, de wissels zijn best goed te krijgen met wat handigheid en geduld.
Ik heb er zelf ook heel veel gangbaar gekregen en ze doen het nog steeds top. (y)
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: HuubvG op 13 February 2021, 08:48:31
Het gaat om die krimp. In de lengte vooral en daar is wat aan te doen. In een paar berichten terug lukt het me om de wissels weer soepel te laten omgaan.

Echter bij nameten blijkt dat de krimp ook in de breedte zo heftig is geweest, dat de spoorwijdte (of spoorbreedte, wat wat het ook weer?) < 16,5 mm is. Tot wel 0,3 mm te krap dus. Het zou lukken door de bielzen door te zagen en op de juiste afstand te fixeren, maar het lijkt me gewoon teveel werk.

Desalniettemin mag je hier gerust die tips plaatsen als je wilt. Anderen kunnen er wellicht iets aan hebben.
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: Dwergsein op 13 February 2021, 10:58:54
Toevallig hier vorige week weer een ongeveer 50 jaar oud Fleischmann wissel in dienst genomen. Even wat ruimte gemaakt rond de tongen, draden aangesloten en hij doet het weer super. Die gaat nog wel tientallen jaren mee.
De evt. krimp in de breedte is zo minimaal, dat heeft geen wiel in de gaten  :) Zelfs RP25 wielen rijden er prima overheen.
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: HuubvG op 13 February 2021, 13:31:37
Mm, dat is wellicht de moeite waard om toch nog eens te proberen. Kijken of het materieel er overheen wil rollen zonder de wielen dichter bij elkaar te hoeven plaatsen (nóg meer werk). Goed, ik geef het een kans. De losgeknipte draden zijn zo weer aan elkaar gesoldeerd, dus da's geen man overboord.
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: Dwergsein op 13 February 2021, 16:41:11
Zeker doen, ik heb verschillende oude Fleischmanns
 (>10) in dienst, zowel handbediende als elektrisch, worden dagelijks gebruikt. Nooit een probleem mee gehad.
Ze zijn wat grover qua bouw, maar verders prima.
Werkelijk nog nooit problemen met de breedte gehad, alles rijdt er prima overheen.
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: HuubvG op 13 February 2021, 18:58:25
Ik heb het getest en dat viel reuze mee. Het loopt er goed overheen, behalve over de Engelse wissels. Ik heb er 3, waarvan 1 een tong mist. Van de andere twee doet slechts 1 het goed, daar loopt het goed overheen. De andere is zo verwrongen dat de tongen niet ver genoeg open kunnen, deze staat ook bol. Deze kan ik nog wel onder handen nemen. Proberen of het lukt en zo niet, niet de baan op ermee.

Maar ik kan wel zonder Engelse wissels, ben al blij dat de gewone wissels toch goed bruikbaar blijken te zijn. Alleen de rest van de wissels gangbaar maken, ik had er al een paar klaar. Draadjes er weer aan solderen, aansluiten en gaan!

Bedankt voor het zetje! (y)
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: Noordernet op 13 February 2021, 19:21:54
Als de dwarsliggermat helemaal bol en verwrongen is kun je dwarsliggers van triplex maken. Plakken met secondenlijm of tweecomponentenlijm. Je kunt dan weer jaaaaren verder met je wissels.

Wolter
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: Besselspoor op 13 February 2021, 19:46:21
Het is inderdaad de krimp in lengte die de standaard wissels aantast, de boog wissels krimpen inderdaad ook in de breedte waardoor de spoorwijdte te ver afneemt. Omwille van de authentieke look heb ik een antieke aandrijving op een nieuwere boogwissel gemonteerd, gewoon omdat het kan.
De Engelse wissels staan echt krom, daar kun je niks meer mee. De manier waarop de metalen hartstukken met dubbele tongen aan de bielzenmat gepopnageld zijn om stabiel te blijven zie ik niet zo op een triplex mat gekopieerd worden, dan moet je echt zin hebben een heel andere constructie te bouwen.
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: Dwergsein op 13 February 2021, 20:05:08
Met gebogen wissels amper ervaring. Er zitten er twee in mijn baan, nieuwere type, en daar krijg ik al grijze haren van.
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: HuubvG op 15 February 2021, 12:59:57
Gedaan! Met hernieuwde moed de 10 benodigde wissels 1724 elektrisch bedienbaar en goed berijdbaar kunnen maken. 

De boogwissels 1723 en Engelse wissels zijn nu 1725 definitief uitgesloten!

Nu de het sporenplan uitleggen en dan een foto maken en plaatsen hier. Geen getekend plan, want dat levert mij meer hoofdbrekens op dan gewoon de rails ter plekke uitleggen.
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: HuubvG op 19 February 2021, 14:31:53
Een eerste plan.

Linksonder komen flexibele rails met een overgang van 2,7 naar 2,5 mm hoogte railstaven, in plaats van de rechten die nu wat scheef aan elkaar zitten. Tevens begint daar een lichte stijging richting links.

Naar rechts toe is dan het einde van een pendelbaan, met mogelijkheden voor enkele treinen / treinstellen.
Een omloopspoor om evt een locomotief van achter naar voor te rijden.

De sporen links zijn louter opstelsporen voor de oude treinen, er hoeft niet mee gereden / gerangeerd te worden.
Maar omdat het wel berijdbaar gaat worden, houd ik er rekening mee.

Helaas kunnen de 2 Engels wissels er niet tussen, omdat deze voor ontsporingen gaan zorgen, reparatie is niet te doen. Dat zou wel voor ruimtewinst gezorgd hebben, maar helaas.

Gewoon maar even één foto voor een indruk. Misschien ziet iemand een logischer aanpak?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan1_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan1_7.jpg)
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: Rolando op 20 February 2021, 18:06:35
Je hebt in ieder geval genoeg ruimte om te rangeren en treinen kwijt te kunnen.

Ik denk dat je wel rekening moet houden met je laatste sporen linksboven dat je daar geen grote en lange treinen kan neerzetten omdat je maar een heel klein uitrij stukje heb (of hoe je dat noemt) ;)
En rij je de treinen dan achterwaarts op je sporen of wat was daar je bedoeling.
Misschien rij je met korte treinen, dan heb je daar natuurlijk geen last van.
Maar anders zou ik toch voor die lange rangeer sporen nog een toeloop spoor maken zodat je makkelijk daar komt.

Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: HuubvG op 20 February 2021, 21:24:55
Dankjewel voor het meedenken Roland. Ik zit er zelf ook mee, en denk nog na om dat te verbeteren, zodat ook op die achterste sporen eventueel een lange trein terecht kan. Zoals het nu ligt zou dat niet lukken.

Ik wilde nog wel een tekening maken, maar aan jouw reactie merk ik dat het wel duidelijk is.

Ik wil idd de treinen achterwaarts op de linker sporen kunnen rijden.

Nu heb ik de rails los liggen, en heb handwissels gebruikt, terwijl ik intussen alle elektrische wissels gebruiksklaar heb gemaakt en getest. Nu heb ik geen last van de losse draadjes.

Als het ligt, zodat er ideaal te rangeren is, ga ik precies uittellen hoeveel van elke rail, wissel, links / rechts, en die ga ik eerst verweren, roestig maken en dan vervang ik alle rails en wissels voor de uiteindelijke sporen. Zo hoef ik op de baan niks uit te tekenen en kan ik makkelijk het definitieve plan leggen.

Morgen weer even verder spelen met die rails (vandaag was het voor het eerst heerlijk moestuinweer, maar ik ben nu kapot haha! Té gammel om de zolder op te gaan).  :)
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: spoorzeven op 21 February 2021, 10:00:20
Huub, zou inderdaad de lengteverhouding van de sporen omdraaien. Dus de vier kopsporen aan deze kant van de wisselstraat korter en de sporen aan de andere kant langer maken. je hebt één mogelijkheid voor het laten omlopen van een lok, die sporen worden dan ook langer. Logischer en geeft meer mogelijkheden. Echt nostalgie, ik had ook ooit deze rails. Daarvoor zelfs nog de blikken versie met kartonnen dwarsliggers.
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: Rolando op 21 February 2021, 10:29:23
Kijk Huub, Frank die zegt al een idee.
Als je inderdaad de sporen achter langer maakt, dan heb je al meer rangeer ruimte.

En de rails is nostalgie, weet ik alles van ;D
Heb gelukkig voor de corona tijd een enorme voorraad aangelegd, dus ik kan ook nog even voorruit.
Het blijft zoeken naar de beste rails, maar dat maakt het juist zo leuk.

Ik heb toen ook een hele lange tijd lopen spelen met mijn rangeer terrein om het goed te krijgen.
had ook niet echt een tekening gemaakt, is niet zo mijn ding.
laat mij maar freubelen :P

Maar dit gaat helemaal goed komen, twijfel ik niet aan.
En veels te mooi weer om de zolder op te gaan, vandaag 17 graden, dus buiten spelen ::)
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: HuubvG op 11 March 2021, 11:47:32
Zeker weten inderdaad, dat het gaat lukken met de wissels. (y)

In een eerste opzet had ik even wat voor het grijpen liggend rollend materieel gepakt en op de sporen gezet, inclusief een (Fleischmann 1380) V60 (waarvan een tandwiel ontbreekt, zodat ik hem als dummy kan gaan gebruiken), om deze met de hand over de wissels te duwen. De V60 liep vast, maar dat lag niet aan de rails en/of wissels. Dus twee trappen omlaag ermee op de knutseltafel.

Ook had ik een 1499B erop gezet, een gaswagen, maar deze wiebelde zo, dat die ook maar mee moest om te kijken hoe het zat met de driepuntsophanging. 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fldiv.jpg)
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fldiv.jpg)Er ontbrak een boutje op dat rode ding tussen de wielen (sorry, geen verstand van treinjargon), dus uit de rommeldoos een passend boutje erin gedraaid. Die kan weer meerollen om te testen zonder elektrische spanning. Later als ik de airbrush en verfspullen tevoorschijn ga halen, volgt het spuiten, beletteren en verweren wel een keer.

De 1499 bleek speling te hebben tussen de staafjes en het wielstel. Twee stukjes PS op het wielstel geplakt en het wiebelt niet meer. Maar wat leuker is, het blijkt Franse opschriften te hebben, alhoewel sterk beschadigd. Er bleken nog twee × 1499 te zijn, één met Duitse opschriften, eentje zonder.

Dus een mooi licht plekje opgezocht en dat was een paar stappen van mijn achterdeur tot de tuinkas. Windstil, droog, zonnig. Een paar foto's maken, zo recht mogelijk ervoor, met het doel om voor de wagen zonder logo's, deze Franse logo's te kopiëren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1499sncf3.jpg)  (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1499sncf3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1499bsncf2A.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1499bsncf2A.png)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1499sncf5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1499sncf5.jpg)
Bewerkt met Paint, verkleind in Paint.net, en op een stickervel uitgeprint, maar het resultaat is niet oké. Eerst maar kijken hoe ik kan verkleinen en tevens de letters scherp kan houden, dan nogmaals proberen, en dan op echt decalpapier uitprinten.
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: HuubvG op 11 March 2021, 12:52:04
Rechts op de snijplaat (zie vorige bericht plaatje) liggen twee aan elkaar gelijmde delen van een vroegere oprit (?) van Faller. Deze had ik vroeger. Er zaten grijze hekjes bij en die pasten nét niet tussen de buitenste relingen. Hier zaten ze niet meer erbij, wel dikke lijmresten. De buitenste reling heb ik eraf gesneden. Deze gaat nog verder verbouwd worden tot rolbrug.

Daarmee kom ik op het baanplan. Inmiddels heb ik Segment 1 (S1) van zwenkwielen voorzien. Omdat het segment tegen een schuine wand staat, is het al moeilijk er zo bij te kunnen. Nu kan ik het geheel met gemak van achter naar voren en van links naar rechts rollen. 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vlizotrap_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vlizotrap_1.jpg)
Het is makkelijk dat de baan uit beweegbare segmenten gaat bestaan, want om met modulen de trap op en neer te gaan om er in een ander vertrek aan te werken, zou lastig worden omdat mijn huis helaas met een vlizotrap is uitgerust.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S1zw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S1zw.jpg)
Zwenkwiel op een PS plaatje, van een plaat afgesneden die ik nog had liggen: ooit een reclamebord van C1000 geweest. Dit geheel op de 10×10cm poten gekit. En het hele segment - na een nachtje uitharden - weer ondersteboven zetten, het rolt perfect.

En plaatjes van het segment hoe het nu is. Later komen er de stukken met boog die je links en rechts tegen de wand ziet staan, er nog aan vast, met eveneens 4 zwenkwielen totaal.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S1l.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S1l.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S1r.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S1r.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S1achter.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S1achter.jpg)
Ik kan nu ook rechtop achter het segment staan om eraan te werken.

De blauwe XPS platen hebben jaren op een plat dak gelegen en ik heb ze gekregen om er hergebruik mee te gaan plegen. Bovenop heb ik oneffenheden afgevlakt met plasticine, verwarmd op een strijkbout in de lauwste stand, eraf schrapend met een plamuurmes en de zachte klei uitgestreken. Het wordt niet hard, maar stevig genoeg om er de bovenbouw mee te fixeren. Ietwat kleverig, blijven rails op hun plaats. Het grote voordeel van plasticine is dat ik stukklen XPS aan elkaar kan 'plakken' hiermee, maar dat het geheel door de warmtedraad gesneden kan worden. Dat biedt ongekende mogelijkheden voor de bovenbouw van XPS.

De onderbouw heb ik gekit met kit die aan luchtvochtigheid uithardt, sterk en blijvend ietwat elastisch. Een bakje grijze muurverf dat ik 5 jaar bewaard heb (ik was toen in mijn vorige woning begonnen met baanbouw), heb ik weer verfklaar gemaakt (was bijna uitgedroogd, blenderen water erbij, door een zeef doen) en alles dat in het zicht is, mee gesausd.
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 March 2021, 12:57:27
.....omdat mijn huis helaas met een vlizotrap is uitgerust.
Vlizotrappen zijn vreselijke dingen. In mijn huis zat er oorspronkelijk ook één, maar die is door een vorige bewoner gelukkig vervangen door een echte trap.
Titel: Re: Zeeën van tijd, dozen vol oude Fleischmann treinen en een huis vol plannen
Bericht door: Rolando op 11 March 2021, 20:33:21
Je bent lekker bezig met alles, gaat er al goed uit zien.
Zeker met wieltjes is erg makkelijk om alles weg te rijden en overal bij te kunnen.
Het is een hoop werk om al dat oude materiaal te bewerken, maar geeft wel voldoening.
Titel: Nirgendheim
Bericht door: HuubvG op 22 March 2021, 09:16:26
Ziezo, even een nieuw topic aangemaakt voor de bouw van het eindstation voor de oude Fleischmann treinen. Nirgendheim is fictief, ligt vlak bij Irgendheim en op de virtuele kaart binnenkort te vind in het zuiden van Duitsland, nabij de Franse grens.

Nu is de weg naar een bijbehorend draadje vanaf de maps ook gereed.

Het baanplan topic is inmiddels zover dat de vorm erin begint te komen, dus dat kan ik zo gaan afronden en dan hier verder.

Titel: Re: Nirgendheim
Bericht door: Thai-Bundesbahn op 22 March 2021, 12:38:56
Succes met de bouw Huub  (y)
Titel: Nirgendheim
Bericht door: HuubvG op 12 April 2021, 17:55:20
Graag rond ik dit draadje af als plantopic voor wat ik zal gaan doen met mijn oude Fleischmann treinenspullen. Tekenen komt er niet van, plannen ontstaan tijdens het bouwen. Wat zal de volgende stap zijn? In ieder geval leidt dit draadje naar 'Nirgendheim'. Het topic is al geopend in Wat zijn we aan het bouwen en het staat ook al op de Modelspoorkaart.

Wil de moderator misschien dit draadje samenvoegen met Nirgendheim (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97869.0)?
Titel: Re: Nirgendheim
Bericht door: Reinout van Rees op 12 April 2021, 18:06:13
Zo, het is samengevoegd! Bouw ze :)

Reinout-als-moderator