BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Von Rondstadd op 03 February 2021, 12:43:34
-
Hallo allemaal,
Ik was al langer in het bezit van de NS2327.
Een tijdje geleden had ik de analoge versie van de Piko 2218 "bruin https://www.treintjeoost.nl/52686-Piko-Diesellok-NS-2218-Bruin-Ep-IV"en de 2240 "Railhobby jubileum https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=408988" gekocht.
Heb daar zelf de piko decoders ingezet PIKO namelijk de SmartDecoder 4.1 Sound.
Nu heb ik bij de 2240 een paar fucties die niet naar behoren werken namelijk:
F12 Parking (only in stop) + red lighting. "als je deze functie gebruikt moeten de rode lichten gaan branden aan beide zijde".
F27 Emergency light "als je deze functie gebruikt moeten aan de voorkant de 3 witte lichten gaan branden in L vorm plus 1 rode. Aan de achterkant moeten de 2 witte lichten gaan branden plus de 2 rode boven in".
Dit werkt dus alleen niet bij de 2240 waar dezelde decoder in is geplaatst. Bij de andere werkt het wel naar behoren.
Kan iemand mij vertellen of en hoe ik dit werkend kan krijgen?
Bedankt alvast voor u hulp.
-
Decoders al eens omgewisseld om te testen ?
-
Bij de NS 2240 is de print door Piko aangepast.
De eerder uitgeleverde 2200 met L sein had helemaal geen L sein (was men vergeten)
Dat heeft men bij de NS2240 wel juist gedaan.
Wellicht zit het hem daarin ?
Ik weet het niet zeker, maar bovenstaande is wel van toepassing.
-
Ok bedankt, ga morgen even kijken of decoders verwisselen iets uitmaken. Hoe zit het dan met de NS2327? Die heeft ook een L sein en daar werkt alles wel naar behoren?
-
Hallo Robert,
Ik zal straks eens kijken bij mijn 2240. Ik weet wel dat Piko enorm veel elektronica in zijn locs stopt, zodat het soms een grote verrassing is wat er gebeurt. Laatst voor Kapitein Koek bezig geweest om de seinen in een triple tractie van 2200's goed te krijgen. Dat is niet voor elkaar te krijgen. Ik kan dat draadje niet zo snel vinden. Ik heb op een gegeven moment een verse ESU LokPilot 5 DCC in mijn 2240 gezet. De Functies die ik zag weken behoorlijk af van wat het volgens de opgave van ESU zou moeten zijn. Ik kon de front- en sluitseinen niet zo krijgen als ik ze hebben wilde.
-
Ja het kan je lekker bezig houden.
Als je wat meer weet hoor ik graag van je?
-
Hallo Robert,
Ik heb even gekeken wat mijn 2240 doet. Bij F12 krijg ik keurig vier rode seinen, twee voor, twee achter.
F27 doet het ook bijna goed. aan beide zijden krijg je dan een witte omgekeerde L en één rood topsein links. Niet helemaal zoals het hoort, maar de juiste schakeling zal waarschijnlijk niet op de print zitten.
Het lijkt dus dat je loc dus niet helemaal doet wat hij moet doen. Terug naar MTE zou ik zeggen.
-
@Dirk, bedankt voor het checken.
Vraag me dan toch af of het aan de decoder ligt?
Zou het niet op te lossen zijn met één of andere CV instelling?
Als ik de decoder uit de goedwerkende NS2218 of NS2327 haal en in de NS2240 plaats om te kijken of het aan de decoder ligt ben ik dan niet de decoder settings zoals rij eigenschappen kwijt als ik hem later weer terug plaats?
-
Je kan gewoon omwisselen. De instellingen zitten in de decoder geprogrammeerd, evenals het locadres. Dus wel even opletten dat je het locadres van de donorlocomotief invoert anders reageert je decoder/locomotief niet :)
Gr. Frits
-
Ik heb nog een paar dingetjes uitgevonden bij de NS 2240.
Functie nummer 27 emergeny light zit bij mij onder functie toets 24 maar werkt wel goed. Wel raar dat het op een andere plaats zit. Onder functie toets 27 zit nu vier stappen geluids volume instelling. Wat ik hier uit begrijp is dit de instelling voor een Roco NS 2200?
Gaat mij alleen dus om deze instelling, hoe krijg ik het voor elkaar dat de rode lichten gaan branden?
Functie toets 12 parking daar hoor ik wel het bijhorende geluid maar de rode lichten aan weers zijde gaan alleen niet branden?
Iemand nog een idee?
-
Niemand ???
Ik heb nu nog 1 probleempje over namelijk:
Met functie toets F12 Parken (nur im stand) + rote Beleuchtung.
Als je de fuctie toets indrukt moeten aan weers kanten van de lokomotief de rode lichten gaan branden en je hoort het bijkomende lucht geluid (rem).
Bij de NS 2218 en de NS 2327 werkt dit prima.
Maar bij de NS 2240 hoor je wel het geluid maar gaan de rode lichten niet branden?
Ik vermoed dat dit misschien op te lossen is met een CV instelling? Maar welke dat is de vraag?
-
Is dat niet op te lossen door bij CV46 de waarde 12 te schrijven? D.m.v. 'eenvoudige functiemapping' (zoals Piko het zelf noemt in de handleiding) kan je dan met F12 de uitgangen AUX 1 (sluitsein cab2) en AUX 2 ( sluitsein cab1) inschakelen.
Wel eerst controleren of CV96 op 0 staat (=eenvoudige functiemapping).
grt
Marc
-
Naar scaletrading gestuurd en decoder heeft een update gehad. Alles werkt nu naar behoren.
-
....Met functie toets F12 Parken (nur im stand) + rote Beleuchtung.
Als je de fuctie toets indrukt moeten aan weers kanten van de lokomotief de rode lichten gaan branden en je hoort het bijkomende lucht geluid (rem).....
Maar wat is dat voor vreemde functie, een echte NS 2200 met aan beide rode lichten en remlucht geluid ?
Dat lijkt toch verre van origineel ?
Hoe en wanneer werd dat toegepast ?
-
@Dwergsein
En waarom niet dan?
Ik ga er van uit dat deze functie gebruikt werd tijdens het rangeren als de lok tijdelijk stil stond, dit om de omgeving met de rode verlichting duidelijk te maken dat de lok niet in beweging was.
-
Een compleet onbekend gebruik in Nederland in de tijd der NS 2200 om een loc of treinstel met rode sluitseinen aan beide kanten ergens neer te zetten. Er brand dan niets, of één rangeersein, of evt de treinverlichting.
Bij een NS 2200 / 2400 is het technisch gezien ook onverstandig, behalve als je de dieselmotor continue laat draaien.
Deze functie zal wel bij Piko bedacht zijn.
-
Wel als hij voor lange tijd stilstaat. Maar ik bedoel voor korte tijd. Ik weet het natuurlijk ook niet zeker. Misschien is er iemand die ons er meer over kan vertellen?
-
Ik probeerde er wat over te vertellen.
Misschien kan machinist Joop_L er nog wat over vertellen.
-
Dit komt waarschijnlijk omdat Piko ook dezelfde decoders gebruikt voor moderne trein(stell)en, eventueel met een ander geluidje. Bij moderne treinstellen (Flirt bijvoorbeeld) gaat aan beide zijden van de trein de sluitlichten branden als de trein in de parkeerstand staat. In het buitenland zijn er nog veel meer treinstellen die dit doen.
-
In Nederland bv bij de ICE, SLT, Flirt en SNG.
Maar deze functie is dus voor een NS 2200 niet van toepassing.
Vreemd dat Piko dit niet gewoon verwijderd.