BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: laurent op 02 March 2008, 20:30:44

Titel: ICR vraagje
Bericht door: laurent op 02 March 2008, 20:30:44
Hoi,

Ik heb een vraagje: Ik heb een 1100 en 6 ICR rijtuigen, maar wat is nou de goede volgorde om deze op de baan te zetten.

Op dit moment rijd het zo rond: BKD (R/B), B (G/B) A (G/b), A (G/B), B (R/B) B(G/B)

Is dit nou een goede volgorde, of maakt het voor een ICR stam met 1100 (botsneus blauw met geel frontje op de neus, niet de hele neus geel, nummer 1135) niets uit?

Laurent
Titel: Re: ICR vraagje
Bericht door: Rick op 02 March 2008, 21:09:36
Op zich kan de volgorde wel, zelf zou ik de tweede A een plaats naar achter doen maar dat is persoonlijk.
De Benelux-ICR hebben in binnenlandse treinen gereden maar of dat ook met de 1135 is gebeurd weet ik niet zeker. De 1135 werd namelijk in 1986 geel/grijs, terwijl de eerste Beneluxrijtuigen in dat jaar pas werden afgeleverd.
Titel: Re: ICR vraagje
Bericht door: laurent op 02 March 2008, 22:10:02
Nou, dat kan mij niet schelen, gaat me gewoon meer om de opstelling...
Bij mij op de baan heb ik geen tijd ;D
Zo mag een DB Br 86 leuk een trein rangeren voor een 185 ;D
Titel: Re: ICR vraagje
Bericht door: Chris2412 op 03 March 2008, 00:05:41
Het mooiste is voor de 1135 de trein van Den Haag CS naar Keulen.
Deze trein was als volgende ingedeeld.

lok BKD A B B

rekening houden dat de B's 800 nummers moeten hebben ,maar dat is een kleinigheidje.
800 nummers waren namelijk de buurland rytuigen.

groetjes Chris
Titel: Re: ICR vraagje
Bericht door: NS 1100 op 03 March 2008, 07:45:38
Voor wat betreft langere stammen: vroeger kende men nog geen BAB-achtige stammetjes in een stam rijtuigen. Toen reed men met de 1e klasse rijtuigen aan de ene zijde en de 2e klasse rijtuigen aan de andere zijde. Volgens mij zat de eerste klas in het noorden.
Titel: Re: ICR vraagje
Bericht door: laurent op 03 March 2008, 08:43:49
rekening houden dat de B's 800 nummers moeten hebben ,maar dat is een kleinigheidje.
800 nummers waren namelijk de buurland rytuigen.
Dat was mij ook al opgevallen ja, dat de B's van M ICR-2 is, en dus niet de grens over mag.

Voor wat betreft langere stammen: vroeger kende men nog geen BAB-achtige stammetjes in een stam rijtuigen. Toen reed men met de 1e klasse rijtuigen aan de ene zijde en de 2e klasse rijtuigen aan de andere zijde. Volgens mij zat de eerste klas in het noorden.
Dan moet ik dus al mijn tweedeklasserijtuigen wegdoen, als de eerste klassen alleen in het Noorden zaten ;D ::) :P
Titel: Re: ICR vraagje
Bericht door: Rick op 03 March 2008, 10:09:18
Voor wat betreft langere stammen: vroeger kende men nog geen BAB-achtige stammetjes in een stam rijtuigen. Toen reed men met de 1e klasse rijtuigen aan de ene zijde en de 2e klasse rijtuigen aan de andere zijde. Volgens mij zat de eerste klas in het noorden.
Even gekeken en ik zie vooral eersteklas in het zuiden/midden, vaak zit er ook nog een tweedeklasse rijtuig tussen.
Titel: Re: ICR vraagje
Bericht door: Han Zijlstra op 03 March 2008, 10:25:53
Agemeen gezien kun je altijd aanhouden dat de 1ste klasse wagons in het midden van een trein zitten, hoeft de 1ste klas reiziger nl minder te lopen op het perrons. Ook direct voor of na een restauratiewagen is een goede plek.
Titel: Re: ICR vraagje
Bericht door: Chris2412 op 03 March 2008, 10:26:34
Ga je uit van de ic Maastricht - Haarlem/Zandvoort kun je het beste als volgend samenstellen

lok A A BKD B B B B

eventueel een plan W en/of een fietsrytuig Df { alleen in de zomermaanden}
Alleen niet te combineren met de 1135
Titel: Re: ICR vraagje
Bericht door: André82 op 03 March 2008, 11:24:13
Moet zeggen dat er hier wordt druk gemaakt over treinsamenstellingen,maar deze waren telkens weer verschillend.
Vaak in het begin was het A-Bkd-B-B,angevuld met Plan W of in het begin,Plan E.
De treinserie 1800 (Keulen-Eindhoven) was ook erg leuk,namelijk A,Bkd,Bkd,B. Over samenstellingen hoef je niet echt druk te maken,deze reden toch bijna nooit volgens het boekje,kijk maar eens naar plaatjes uit het verlden.Ook de  "nieuwe" BNL trek-duw stammen,daar klopte ook bijna nooit wat van.....
Titel: Re: ICR vraagje
Bericht door: Rick op 03 March 2008, 15:25:51
Alleen niet te combineren met de 1135
Waarom niet?

@Andre: Klopt, alleen klopte de Benelux meestal wel volgens mij. Wel af en toe een blauw rijtuig erin maar wel de juiste volgorde.
Titel: Re: ICR vraagje
Bericht door: André82 op 03 March 2008, 16:11:39
als je de BNL stammen onderling eens goed ging bekijken,zag je regelmatig een andere volgorde,een rijtuig meer of minder,stuurstand aan de amsterdamse zijde of aan de Brusselse zijde
Titel: Re: ICR vraagje
Bericht door: laurent op 03 March 2008, 18:16:39
Waarom niet?
Kleurschema. Dit heeft niet zo samen gereden. Maar daar trek ik me niets van aan.

Maar in princiepe is deze opstelling dus goed. Ik rangeer nl. niet de hele trein als ik hem omkeer.
Denk er nog over een ABtje te kopen, dan komt het totaal op 7 rijtuigen.
Of mag dat helemaal niet?
Titel: Re: ICR vraagje
Bericht door: Rick op 03 March 2008, 19:47:35
De 1135 heeft wel met ICR gereden, alleen misschien niet met de Beneluxversie of een Df. De AB's hebben naar mijn weten alleen rond 2003 even in de binnenlandse dienst gereden, dat zou dus wel kunnen zonder de 1135.
Titel: Re: ICR vraagje
Bericht door: timtrein op 04 March 2008, 10:36:07
Als je iets wil dat een beetje realistisch lijkt dan moet je er geen rode rijtuigen tussenstoppen. Die hebben namelijk maar zeer incidenteel meegereden.
Titel: Re: ICR vraagje
Bericht door: martijnhaman op 04 March 2008, 11:06:29
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/1986_0223.jpg)

(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/1986_0196.jpg)

Foto's Benelux A-rijtuigen in de binnenlandse IC-dienst.

Martijn
Titel: Re: ICR vraagje
Bericht door: Lars Smelter op 05 March 2008, 18:36:52
Ik heb ook een vraagje omtrent de ICR. Ik stond net op Deventer op de trein te wachten toen viel mijn oog op een trek/trek combinatie, welke stond te wachten op zijn volgende dienst. Normaal gesproken rijden hier ICK's en gehuurde Duitse rijtuigen mee, wit met blauw of rode band.

Ditmaal was het eerste rijtuig echter een ICR! En wel met het stamnummer 5661. De rest waren normale rijtuigen die altijd dienst doen op Deventer - Amsterdam.

Vraag 1: Hoe komt het dat hier een ICR is ingezet?
Vraag 2: Waarom is hier slechts 1 ICR ingezet, terwijl ze altijd met stammetjes van 3 rijden?

Titel: Re: ICR vraagje
Bericht door: Rick op 05 March 2008, 18:58:48
Deze twee (er is er nog eentje) rijden mee omdat deze over waren en er een tekort aan A rijtuigen was voor deze treinen. Details ervan staan op Somda maar ik kan ze even niet vinden.
Titel: Re: ICR vraagje
Bericht door: ZwolsBas op 05 March 2008, 19:47:26
Tussen Zwolle en roosendaal reden ook vaak zat ICR B en ABtjes tussen de geel blauwe mee ;D.

zowel 5 delige als 7 delige stammen.