BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Duikeend op 29 January 2021, 22:17:23
-
Ik ben weer eens aan het knutteren met wat oud lima spul. Waaronder een 1200. Nu lees ik hier en daar dat de laatste versies een verbeterde aandrijving hadden maar ik vindt er niets over. Heeft er iemand een voorbeeld hoe dan die verbeterde er uit ziet of waar ik er info over kan vinden?
-
Stroomafname op meer wielen als verbeterpunt? Naar mijn idee heeft de 1200 tot op het laatst de bekende pannekoek gehad
-
Klopt, alleen zijn de laatste wel voorzien van de betere tandwielen met een logischer overbrenging. Ook het anker is preciezer afgewerkt dan vroeger, maar nog steeds pannekoek. En geen extra stroomafname.
-
ok.. maar hoe herken ik die dan? :D
-
De eerste hadden correcte asymmetrische draaistellen en de latere symmetrische
-
Dat waren de alleroudste, die blauwe jaren 60 versie. De zo bekende geel grijze (echt HEMA) hadden al de 'foute' draaistellen maar wel de oude pannekoek met grove tandwielen. Eigenlijk zijn er dus 3 generaties.
-
De laatste uitvoering had een kleinere beugelkoppeling vast aan de draaistellen, daar is het denk ik ook aan te herkennen.
-
Links een van de eerste exemplaren rechts een latere versie die ik voorzien heb van sommerfeld pantografen.
Gr. Bert.
(https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/131373447_1461735914036387_1364689734141133142_n.jpg?_nc_cat=109&ccb=2&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=zzOXt0BJtUMAX8cduan&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=7614058f4ce65bb0ed0e9278da626aac&oe=603C58E9)
(https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/131622430_1461735867369725_4688767408721822258_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=2&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=HsgWo-qQSPIAX-7EM2A&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=bb5d7abd8d69631a8054a9911ab0d580&oe=603B7497)
-
bedankt voor alle hulp!
en leuke plaatjes :D maar euhm, ik probeer er achter komen wat er nu precies in de laatste versie lima 1200 nou anders was en hoe je dat kunt zien. ;D
het gaat me dan om het verschil tussen de "hema" versie (dus al met de foute draaistellen) en de versie die in de laatste jaren van lima uit gekomen is.
Ik kan daar geen voorbeeld van geven omdat ik het simpelweg niet weet ;D Ik begrijp dat je het aan de beugelkoppeling kunt zien omdat die kleiner is.
Besselspoor geeft aan dat de tandwielen een logischer overbrenging hebben. Hoe moet ik dat zien? zitten er dan meer of minder tandwielen in? kortom,
ik begrijp denk ik het verschil wel maar ik weet due niet zeker hoe je dat nu precies ziet ;)
-
Ik heb er zelf geen voorbeeld meer van, maar dan heeft de lok fijnere, meer afgeronde tandwielen waarvan de buitenste niet meer met een veerklem worden vastgehouden maar met kleine zeskantige boutjes.
-
ah, kijk! dat wilde ik weten! dank je wel! want dat betekend dat ik hier dus 2 nieuwe aandrijvingen aan het vergelijken ben ;D
beide hebben die zeskantige boutjes! Dank u! Ik heb hier alleen een gemoderniseerde 1300 en een 1200 onderstel.
Het zou goed kunnen dat die aandrijving nog van jouw afgekomen is ;D
Maar in ieder geval is nu dus duidelijk wat het verschil is, waarvoor mijn grote dank!
-
Daarom had ik dus geen voorbeeld meer ;D
-
(https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/131622430_1461735867369725_4688767408721822258_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=2&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=HsgWo-qQSPIAX-7EM2A&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=bb5d7abd8d69631a8054a9911ab0d580&oe=603B7497)
Zitten nou bij die linker loc de draaistelzijkanten op hun kop gemonteerd?
Volgens mij zijn er nog oudere versies met de antieke 'verticale' motor. Het model is uit 1964.
Ik heb ooit een ander Lima model met zo'n vericale motor zien lopen. Leek beter (soepeler, stiller) te lopen dan de latere pannekoek. Maar het is moeilijk generaliseren op basis van één voorbeeld.
-
Hallo Janw,
Was dat niet Jouef
Wim
-
Nee Lima. Jouef heeft nooit een 1200 gemaakt.
-
Wat plaatjes gemaakt ter verduidelijking.
Oer Lima:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oer-lima-0nder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oer-lima-0nder.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oer-lima-close.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oer-lima-close.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oer-lima.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oer-lima.jpg)
Kap zit met 3 schroeven op onderstel. Tandwielen hebben scherpe tanden met vlakke zijkanten.
Hema/Lima:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hema-onder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hema-onder.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hema.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hema.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hema-motor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hema-motor.jpg)
Kap zit op onderstel geklikt, aandrijving is versimpeld tov oer Lima, geen asymmetrische draaistellen meer. Tandwielen hebben scherpe tanden met vlakke zijkanten. (ik zie nu dat er stiekum een CD rom motor in zit, maar de losse motor heeft een echte Lima motor)
Lima nieuw:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lima-nieuw-onder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lima-nieuw-onder.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lima-nieuw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lima-nieuw.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lima-nieuw-motor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lima-nieuw-motor.jpg)
Kleinere koppelingen. Tandwielen zitten met een boutje vast en hebben beter vormgegeven tandwielen die soepeler op elkaar in grijpen doordat de tanden minder scherp en recht zijn.
Ankers:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ankers-voorkant.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ankers-voorkant.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ankers-zijkant.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ankers-zijkant.jpg)
Oer Lima anker heb ik niet los gehad. Maar links is het Hema/Lima anker met koperen lamellen en kleine ijzeren polen. In het midden de nieuwere Lima met blank metalen lamellen en grotere polen zodat de magneet de volgende pool soepeler pakt (minder ankerkleef voor beter en soepeler (langzaam) rijden) en helemaal rechts een hypermodern ( ::) ) anker met vage weerstandjes (waarom :??? ) en collector van witte printplaat.
Mvg,
Robert
-
@Robert,
dit lost het inderdaad op. Dank. Het oer-1200 exemplaar dat ik ooit zag was incompleet, en door die motorbehuizing die ik op jouw foto zie, dacht ik dat er een verticale motor in thuishoorde. Maar kennelijk zat er toch al een moderne motor in, en is die behuizing een soort restant van een oudere constructie (?). Opgelost!
-
Dat motordraaistel hangt aan die ronde boog. Volgens mij is dat zo bedoeld. De aandrijing was ook speciaal ontworpen, zoals Lima dat toen nog deed bij nieuwe modellen. Vandaar dat het model een correcte asymmetrische asopstelling had. Rond 1970 is Lima overgestapt op een beperkt aantal standaard motordraaistellen en kreeg de 1200 een standaard drie-assig draaistel.
-
kijk, dat is nog eens duidelijk! allemaal hartelijk dank! dit wordt zo een mooi naslagwerkje! ;D
en dan nog maar even 2 vraagjes ;D
1: is het gewicht van die laatste versie nu weer zo groot als de eerste? zo lijkt het wel op de foto's van Biesje!
2: horen de lampjes te branden met de rijrichting? want er zitten diodes op het loopdraaistel gesoldeerd, maar wat ik ook probeer, ze branden altijd ???
-
Ik heb ze nog niet gewogen, zal ik eens doen als ik weer boven ben en er aan denk de keukenweegschaal mee te nemen.
Ja, verlichting hoort te wisselen met rijrichting, maar die glazen Lima diodes gaan nog wel eens stuk :(
Mvg,
Robert
-
Mijn dank is weer groot!
Wisselend licht: ah, dan zullen we er maar even wat nieuwe diodes in knutselen :)
Gewicht: ik vroeg me meer af of dat nu een ander model gewicht was. Ik ken eigenlijk alleen die "paddenstoeljes" zoals ze er de langste tijd in zaten. Op die oudste zie ik een andere bij jouw en op de foto van de nieuwste lijkt ie ook anders. Of is dat gewoon een paddenstoeltje?
-
Zijn idd verschillende vormen lood bij alle 3. Wat extra gewicht kan overigens nooit kwaad bij Lima, en mocht je een Hema/Lima tegenkomen: nieuwe anti-slipbandjes helpen ook enorm.
Nieuwe diodes zal een boel helpen :D
Bij nieuwere 1300 modellen zit er ook extra stroomafname aan 1 kant, maar bij de nieuwere (NS Cargo en ACTS, maar er zijn ook nieuwere grijs/gele en blauwe gemaakt) hebben ze dat niet gedaan :(
Ik heb 2 nieuwere modellen met een Lenz decoder (die had ik over) uitgerust en dat rijdt best prima, mits rails en wielen super schoon zijn. Het exemplaar war die susu/cd-rom motor in zat heb ik eens in Houten meegenomen voor weinig, er zit ook een Lenz in lijkt het, maar heb er niet mee gereden omdat ik dacht dat het een oudere motor was. Ik denk dat ik die Susu in mijn oude Lima TGV ga frotten :) Waarom ik de Lima's gedigitaliseerd heb weet ik eigenlijk niet... ik heb mooie Roco 1200en. Wellicht ben ik nostalgischer dan ik zelf dacht.
Mvg,
Robert
-
Was toch nieuwsgierig geworden of het anker in de oer Lima anders zou zijn. Dus eens open geschroefd en warempel: het is iets anders :o
Het asje is iets langer en het tandwiel iets korter, maar het nieuwere type anker past er wel in. Doordat de nieuwere ankers een kortere as hebben zit daar wel een probleem. De as komt niet ver genoeg in het lager van het motor schild (afneembare deel met de koolborstels).
Verder zit er geen lager materiaal in. De motor as zit dus 'los' in het plastic van het motor huis. Die Hema/Lima en nieuwere motoren hebben iets van een metalen hulsje zitten als lager.
Wat ook opvalt is de harde ring magneet. Het lijkt een keramisch materiaal te zijn. Niet het zachte koelkastmagneet type wat in een cirkel gebogen zit binnen de metalen ring.
De koolborstels zijn ook ouderwetsch. Een is van koolstof, de ander is een opgerold koperen gaasje.
Mvg,
Robert
-
Leuke info weer! dank je wel!