BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: J.Kuipers op 02 March 2008, 18:50:40

Titel: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: J.Kuipers op 02 March 2008, 18:50:40
Hallo,

Heb een Viessmann decoder 5243 gemonteerd in mijn "Glaskast" alleen, er wordt in de handleiding gesteld, dat  de rode draad op de rechter sleper gesoldeerd moet worden en de grijze op de linker.

Mijn vraag, hoe bepaal ik hier links en rechts,  vanaf de frontzijde -achterkant -of vanuit de cabine naar voor of achter.

Hartelijke groet:

J.Kuipers
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 March 2008, 19:13:43
De Glaskasten is een stoomloc, en daarbij wordt verondersteld dat de schoorsteen vooraan zit. En van daaruit is het niet moeilijk om te bepalen wat links en rechts is. Dat bekijk je gezien vanuit de voorwaartse rijrichting.
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: Louis Holleman op 03 March 2008, 10:06:11
Dat bekijk je gezien vanuit de voorwaartse rijrichting.

Klaas, moet dat niet zijn: "kijkend IN de rijrichting vooruit"  ???
Je staat als mcn op de voetplaat, kijkend naar de schoorsteen = vooruit, dan is rechts dus rechts, dus de rode draad.

Kijkend "vanuit de voorwaartse rijrichting" vertaal ik met terugkijken naar achteren.... waarbij links rechts wordt. Of zift ik nu teveel muggen?
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: piksov op 03 March 2008, 10:25:46

Volgens mij maakt het niets uit voor dcc.

Rood en zwart naar de rails. Als je de lok met de hand oppakt en omdraait draaien de aansluitingen toch ook om?

Oranje en Grijs naar de motor. Als de lok bij vooruitsturen toch achteruit gaat kun je 2 dingen doen: draadjes wisselen of met een cv de lokrichting omdraaien

Geel en Wit naar de lampjes. Als de lampjes verkeerd om branden: draadjes omwisselen.



Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: Wim Ros op 03 March 2008, 10:30:33
Het maakt inderdaad niet uit, maar het is wel handig als je de opdracht geeft vooruit te rijden dan de lok ook vooruit gaat. Dus bij een stoomlok met de pijp aan de voorzijde.
Of bij een diesel of elok met cabine 1 aan de voorzijde.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: Louis Holleman op 03 March 2008, 10:34:27
Dat is nou juist de gein van digitaal: als je ergens met de motoraansluiting een fout maakt, zit de fout ook in je lichtleidingen.
Want als je grijs/oranje hebt verwisseld, GAAT je lok de verkeerde kant op en brandt je licht niet ok. CV29 op reversed zetten maakt het rijden wel weer ok, maar schakelt ook het licht weer om, dus moet je ook geel/wit gaan wisselen.
Tot slot: J. Kuipers heeft het over grijs die aan links moet en rood die aan rechts moet. Ook al weer zoiets, want je railsaansluitingen zijn rood voor rechts en zwart voor links en je motoraansluitingen zijn grijs voor links en oranje voor rechts. Het is niet helemaal voor niets zo genormeerd...
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: piksov op 03 March 2008, 10:52:58
Louis,

ik heb gisteren een decoder (tran dcx74z) met cv29 omgedraait.

De lok richting is inderdaad omgedraaid, de lampjes bleven (gelukkig) zoals ze waren.

Of dit helemaal volgens de nmra specs is weet ik niet, maar het kwam mij wel goed uit.

Wim,

voor de rest met je eens: vooruit is bij een stoomlok met de schoorsteen voor op en anders met cabine 1 voorop.

Of ik dit nu met gewisselde draadjes of met cv29 realiseer maakt me niet zo veel uit...



...
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: Louis Holleman op 03 March 2008, 11:02:19
Ja, dat kan wel kloppen en dat is vlgs. specs. WANT die decoder redeneert: vooruit is kennelijk de andere kant want anders zet ie mij niet op reversed, DUS is het licht voor nu ook de andere kant. Verwissel nou eens je grijze en oranje draad, dan brandt je licht aan de verkeerde kant. Draai dan CV29 weer om dan houdt je hetzelfde probleem  :D Ze noemen dat ook wel "logika", en die zit bij decoders ingebakken  8)
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: henk op 03 March 2008, 11:09:10
Het is alleen niet zo logisch om het licht erbij te halen, want daar ging de hele vraag niet over. De vragensteller wil alleen maar de decoder volgens voorschrift inbouwen.
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: Wim Ros op 03 March 2008, 11:26:25
Henk, dat is een waarheid als een koe.

Dus rechts is waar de schoorsteen rechts zit als je de lok voor je zet.

Aan die zijde komt de rode draad, Aan de zijde welke verder van je af zit komt de zwarte draad.

De Oranje draad voor de motor komt aan de zijde van de rode draad.
De grijze draad voor de motor komt aan de zijde va de zwarte draad.

De witte draad van de verlichting komt aan de rechterzijde van de lok.
De gele draad van de verlichting komt aan de linkerzijde van de lok.

Zo is het en niet anders. ;)

Mvg
Wim.
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: henk op 03 March 2008, 11:47:56
Ja, zo heb ik het ook wel eens gelezen, maar volkomen helder is dat nou ook weer niet.
Rood en zwart aansluiten is duidelijk.
Maar grijs en oranje moeten zodanig worden aangesloten dat de loc bij analoge aansturing de goede kant op rijdt, ofwel de rechterrail is plus in de rijrichting. Op welke motorpolen de grijze en oranje draad dan moeten worden aangesloten, hangt van de constructie van de loc af. Kan je eigenlijk alleen proefondervindelijk vaststellen.
De verlichting moet zo worden aangesloten dat die op de juiste manier brandt. Is ook niet zomaar aan links of rechts te koppelen.
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: Wim Ros op 03 March 2008, 11:57:15
Henk, dat ben ik niet met je eens, dat hoef je niet proefondervindelijk te doen.

Oranje komt op de motor aansluiting waar eerst de rechterspoorstaaf mee verbonden was, oftewel de plus van de gelijkspanning.
De grijze draad is dan dus ook bekend.
Dus rechts (rood) en plus gelijkspanning is de kant waarbij de stoomlok met de schoorsteen voorop rijd.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: henk op 03 March 2008, 12:04:29
Ah ja, onthouden waar de draadjes ook alweer zaten. Dat is de crux.  ;D
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: Wim Ros op 03 March 2008, 12:09:57
Ja, en als onthouden een probleem is, dan maak je even een aantekening op een stukje papier. Of je gebruikt je ogen en je gezonde verstand.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: J.Kuipers op 03 March 2008, 14:57:09
Beste mensen,

Gezien de reacties die ik heb gekregen op mijn vraag, heb ik gemeend Viessmann  te moeten mailen,  als reactie kreeg ik het volgende: 

Links en rechts wordt bepaald KIJKEND IN DE HOOFDRIJRICHTING ACHTER de loc staand.  Hetzelfde dus alsof de machinist  in de cabine naar VOREN kijkt.

Louis, ik heb inderdaad de rode en zwarte draad gebruikt voor de slepers en niet zoals ik foutief vermelde in mijn 1e vraagstelling rood en grijs.

Iedereen dank voor zijn reactie:

Groet:

J.Kuipers
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: Wim Ros op 03 March 2008, 16:23:50
Dat is dus hetzelfde als dat wij je vertellen. Gelijk aan je auto, brommer, fiets, of ander vervoermiddel.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 March 2008, 16:24:44
Links en rechts wordt bepaald KIJKEND IN DE HOOFDRIJRICHTING ACHTER de loc staand.  Hetzelfde dus alsof de machinist  in de cabine naar VOREN kijkt.

Dat is dus hetzelfde wat ik in mijn eerste reactie al schreef. Blijkbaar kan niet iedereen overweg met de manier waarop ik het onder woorden heb gebracht.
Maar het is eigenlijk net als in een auto: ga er in zitten, kijk naar voren, links is links en rechts is rechts. Meer hoef je daar niet achter te zoeken.
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: J.Kuipers op 03 March 2008, 19:02:28
Beste Wim en Klaas,

Als ik jullie laatste reacties lees, voel ik mij schuldig door het idee, dat ik aan jullie uitleg zou twijfelen.  Dat is echter beslist niet het geval, maar vanuit mijn zakelijke achtergrond op electronica gebied van b.v. CV ketels en Luchtunits waarbij wij heel wat beleefd hebben, ben ik in de richting geduwd van "zeker weten". Mocht het dus zo zijn, dat jullie je geraakt voelen door mijn laatst mail, dan bied ik bij deze mijn grootste excuses aan.

Nogmaals dank:

J.Kuipers
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 March 2008, 21:15:06
Kuipers, ik voel me niet geraakt of zo. Maar soms verwonder ik me er alleen maar over als mensen ergens meer achter zoeken dan het werkelijk is.
Voel je niet bezwaard, een volgende vraag gaan we gewoon met nieuw enthousiasme te lijf.
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: Han Zijlstra op 03 March 2008, 21:23:31
Voor alle zekerheid: de wieltjes moeten aan de onderkant ;D
Titel: Re: Hoe bepaal ik "Links"en "Rechts" bij een lokomotief
Bericht door: stig op 03 March 2008, 22:45:51
Wat? Van de rail?