BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Huib op 02 March 2008, 15:00:46
-
Hallo allemaal,
Voor het vullen van de sloten op mijn modules ben ik op zoek naar namaakwater. Nu zou je zeggen dat daar genoeg van is, maar dat valt toch tegen. Het onderliggende landschap is namelijk van styropor/piepschuim en dat beperkt de keuze nogal. Veel gietharsen reageren met het piepschuim (en bijvoorbeeld met een kademuur van hardschuim), waardoor ze onbruikbaar zijn. De smeltkorrels van Woodland zijn om dezelfde reden onbruikbaar. Realistic Water van Woodland tast niets aan, maar krimpt als een idioot en blijft nog maanden plakken, zodat je water oppervlak op den duur een stofbende wordt. Bootlak of vernis opsmeren is te dun, omdat ik een diepte van een paar mm nodig heb.
Kortom, wie heeft er ervaring met een giethars die niet agressief reageert met piepschuim, redelijk snel droogt en niet al te duur is?
Grtn,
Huib
-
Waarom voorzie je de bodem en kades niet eerst met een dun laagje gips. Hierdoor kun je ook nog wat structuur aanbrengen. Na het drogen het gips van de gewenste ondergrondkleuren voorzien en als het droog is gieten maar met dat hars.
-
Hallo Huib,
misschien heb je hier iets aan. Materiaal is Envirotex Lit "Pour-on" High gloss
finish van de Environmetnal Technology, in de USA.
Volgens de bijsluiter is het prima verwerkbaar op o.a. Styrofoam.
Het gaat hier om een 2-componenten "lak"laag, die volgens de fabrikant vrij
dik opdroogt ("one thick coat equals up to 50 coats of varnish").
Ik heb het in een hobbywinkel in Goes gekocht. Kan je het adres wel geven
als je wilt. Het is niet goedkoop, € 25,- voor een kit van 16 Fl.Oz. (473 ml).
Er is nog één maar: ik heb het zelf nog niet gebruikt, ben ik eenvoudig nog niet
aan toe gekomen (moet eerst de boot nog afwerken, die in het water komt te
liggen, vandaar).
Vast succes.
groet,
Wim Janse
-
Waarom voorzie je de bodem en kades niet eerst met een dun laagje gips. Hierdoor kun je ook nog wat structuur aanbrengen. Na het drogen het gips van de gewenste ondergrondkleuren voorzien en als het droog is gieten maar met dat hars.
Dat kun je wel doen, maar als er ook maar ergens een gaatje zit, verdwijnt er opeens een stuk van je landschap. En dat risico ga ik niet nemen.
Wim, dank je wel voor de tip. Dat is inderdaad misschien nog niet zo'n gek idee. Enig idee hoe dik je dit spul kunt gieten zonder problemen?
Grtn,
Huib
-
Je zou bootlak kunnen proberen dat gebruiken wij altijd voor water.
Gr. Gerco
-
In plaats van gips heb ik op mijn isolatieschuim (zal ook wel styropor of styrodur o.i.d. zijn) ingesmeerd met een mengsel van zand en houtlijm en nadat dat uigehard was daar bootlak overheen gegoten. Dat zag er best leuk uit.
-
Diepte van een paar mm zijn heel veel lagen bootlak Gerco, dan is Huib ergens in 2018 wel klaar met lakken :)
Huib ik heb op je baanplan gekeken (als het daarvoor nodig is natuurlijk) en je kanaaltje is vrij recht.
Is het misschien niet een optie om een plaatje acrylaat PMMA gegoten van 3 mm te gebruiken en die daarna te lakken met wat dikke lagen om zo wat golfslag te krijgen ?
PMMA is makkelijk te zagen en te bewerken dan de gammatroep
Schoot me zomaar te binnen, of het werkt is een tweede :)
-
Als je golfslag wil, kun je het blikje botenlak er in één keer inkieperen ;D
Ik heb dat eens ergens gezien ....... :-X
-
Je zou bootlak kunnen proberen dat gebruiken wij altijd voor water.
Gr. Gerco
bootlak is helemaal niet zo agressief als ik verwacht had voor mijn diorama (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4085.jpg) op vloerissolatie (5 cm dik schuim) heb ik het ook gebruikt maar dat doet niets met de ondergrond ;)
mvg
Bart
-
René, moet je goed gieten.
(http://home.hccnet.nl/sabine.h/xtra/water.jpg)
Bootlak, gegoten, na het drogen.
Fout die ik maakte (niet hier!) was dat de ondergrond niet lakdicht was. Dat wil je idd niet. Nu dus eerst dichten met lijm, dan pas de lak :)
Groet,
Huibert
-
PMMA is makkelijk te zagen en te bewerken dan de gammatroep
Marty, waar kun je PMMA verkrijgen?
mvg,
Gert
-
Diepte van een paar mm zijn heel veel lagen bootlak Gerco, dan is Huib ergens in 2018 wel klaar met lakken :)
Je kan bootlak gieten dan krijg je na verloop ook een mooie rimpeling in het water door het opdrogen van de lak.
-
Je kan het natuurlijk ook eens aan Chris vragen.
Op Railz hebben ze ook heel veel water gemaakt.
Tenzij het een bedrijfsgeheim is natuurlijk.
Harm
-
Bedoel je deze René? http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/rivier-en-water.html
Ik heb dat zelf ook zo uitgevoerd (helaas geen digitale camera om mijn eigen beelden te laten zien) en met die rimpelingen ziet het er erg leuk uit. Hoe dikker je de laag erin gooit, hoe dikker de rimpelingen. Zelf heb ik er twee laagjes ingegoten om wel diepte te krijgen, maar de rimpelingen niet te groot te maken.
-
Siliconenkit uit een tube is ook ideaal. Ik heb ooit water nagemaakt voor een schoolproject en wel op deze wijze. Siliconenkit is niet het goedkoopste materiaal, maar in ieder geval goedkoper dan de hierboven aangegeven producten. De ondergrond die ik toentertijd gebruikte was ook piepschuim, dus je hoeft niet bang te zijn voor allemaal rare reacties. Tevens hoeft de boel niet lakdicht of whatever te zijn.
Zorg ervoor dat de ondergrond zeer donkerblauw of zwart voor ondiepere sloten is. Smeer hier vervolgens siliconenkit op, en geef het vorm met een oud theelepeltje. Zo kun je golfjes en stroompjes creëren. Het eindresultaat mocht er bij mij toen zijn. helaas heb ik geen foto.
Langs de kade kun je, om schuimkoppen te maken, bijvoorbeeld watjes aanbrengen. Die watten moet je nog wel eventjes bewerken en in de juiste vorm brengen, maar ook dat kan een beter resultaat geven dan je nu misschien zou denken.
-
Merci voor alle suggesties.
Ik moet echt het echt met gieten doen. Plaatjes glas e.d. zijn geen optie. Ten eerste ligt de bedding er al en ten tweede wil ik ook diverse voorwerpen en riet in het water vastgieten. Er zitten te veel bochten en kronkels in de oever om dat even uit glas te zagen. De enige optie die ik zelf nog zo snel kan verzinnen is de giethars van Faller nemen (duur, maar volgens MIBA niet agressief). Is er niemand thuis in de polyester business? Wellicht is daar wat te vinden.
Grtn,
Huib
-
Bedoel je deze René? http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/rivier-en-water.html
(...) Hoe dikker je de laag erin gooit, hoe dikker de rimpelingen. Zelf heb ik er twee laagjes ingegoten om wel diepte te krijgen, maar de rimpelingen niet te groot te maken.
Hoe dik is die dikke laag, 2 mm, 5 mm, 10 mm ? En hoe dun (per laag) voor de twee laags met kleine rimpels ?
De twee-laags methode begrijp ik niet helemaal. De eerste laag maakt kleine rimpels. Maar als je de tweede laag aanbrengt stromen alle dalen vol. Of is het effect juist dat daar de tweede laag dus dikker is en daardoor op die plaatsen hogere rimpels maakt (De oude dalen worden de nieuwe toppen).
-
Mensen, ik heb even een scan gemaakt van de handleiding van PourOn.
Maar hoe kan ik, als nieuweling op dit forum, een *.doc op dit forum krijgen?
Stom waarschijnlijk, maar goed, ik moet maar even met de billen bloot,
want anders krijgen jullie misschien niet de beschikking over de "broodnodige"
gegevens.
Wim
-
Huib, de giethars van Faller sucks. 't Krimpt en gaat hol staan. Werkelijk zonde van het geld.
Groet,
Huibert
-
...Is er niemand thuis in de polyester business? Wellicht is daar wat te vinden...
Niet meer helaas... maar weet nog wel dat je geen van de polyester-achtigen moet hebben, deze bevatten oplosmiddelen ( styreen ! ) dat je piepschuim oplost.
Als je werkelijk hars wilt gieten, moet je in de epoxy familie gaan zoeken, en dan een variant die niet of nauwelijks krimpt.
Ik zit te denken aan spul dat er uitziet als Pattex Supermix, helemaal helder en niet krimpend. Maar ja, om nou 40 van die tubetjes te verwerken... ::) ;D
Iets als dit (http://www.obeeliks.com/nl/p_584.html) zou het moeten kunnen doen, vooropgesteld dat het niet krimpt, maar een e-mailtje zal dat kunnen bevestigen ;)
Grtzz en suc6,
Karst
P.S. De aangegeven shop heeft de wereld aan gietspullen :P
-
Hoe dik is die dikke laag, 2 mm, 5 mm, 10 mm ? En hoe dun (per laag) voor de twee laags met kleine rimpels ?
De twee-laags methode begrijp ik niet helemaal. De eerste laag maakt kleine rimpels. Maar als je de tweede laag aanbrengt stromen alle dalen vol. Of is het effect juist dat daar de tweede laag dus dikker is en daardoor op die plaatsen hogere rimpels maakt (De oude dalen worden de nieuwe toppen).
Als je een dikke laag er in één keer inkiept (5 mm of meer) krijg je al snel te hoge golven. Beter is het om 2mm te gieten (dan krijg je kleine golfjes), en dan als alles goed droog is nog eens 2mm. Daarmee creeer je alleen maar meer diepte, voor het effect zelf heeft het geen nut.
Dit is dus alleen van toepassing als je een (eigenlijk te) diepe ingraving wilt vullen. Voor het effect maakt het weinig uit.
-
..........Dat is inderdaad misschien nog niet zo'n gek idee. Enig idee hoe dik je dit spul kunt gieten zonder problemen?
Huib, de gebruiksaanwijzing geeft aan 1/8" , dus dat zou ong. 3.175 mm.
moeten zijn, als mijn omrekenmachine 't goed doet.
Dit is dus de aanbevolen dikte per werkgang!
Groet, Wim
-
Mensen, ik heb even een scan gemaakt van de handleiding van PourOn.
De documenten staan op onze upload-server:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/doc1.doc
https://images.beneluxspoor.net/bnls/doc2.doc
-
Dit is het voorbeeld met Ciliconenkit voor de Badkamer (Blanc ,doorzichtig ), het is erg wit op de Foto in het echt is het mooier.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EQ33IODD.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZYQJUWGF.jpg)
-
Wat een bruggenbouw bij jou zeg! Maar eerlijk gezegd kan ik niet echt water bespeuren? Kijk ik ernaast?
-
Ha,
Heb je het topic van jeroni wel eens gezien? van ongeveer blz. 56 maakt hij de rijn, daar zie je hoe hij water maakt, en ik heb het eerder zo ook een klein proef stukje van geprobeerd, omdat ik het al eerder op de site had zien staan.
jachtlak vind ik er ook mooi uit zien.. met de fohn er schuin opblazen, zo zie je leuke rimpeltjes, of gewoon zoals weer jeroni het heeft gedaan, als ondergrond:wc-papier..
Gr,
ajs
-
Huib, sprak de siliconenkitmethode je niet aan? Je zei er verder niets meer over ;) ;D
-
(http://aycu40.webshots.com/image/45639/2001407954500322494_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2001407954500322494)
Het water onder deze brug heb ik gemaakt van vulmassa voor kabelmoffen.De kleur was grijzig en vond ik wel passen.
Gr.Jan
-
Ha,
Heb je het topic van jeroni wel eens gezien? van ongeveer blz. 56 maakt hij de rijn, daar zie je hoe hij water maakt
Hier een link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2449.msg119730#msg119730) naar de bewuste posting.
Groet,
Marco
-
Bedankt voor alle suggesties.
Voor de duidelijkheid: ik ga geen beek of waterval maken, maar een Hollandse sloot. In de sloot staan bossen riet, een brug en andere zaken. Het wateroppervlak moet dus - zo god als - glad zijn en het riet moet ik er in vastgieten, omdat je anders de voet van het riet ziet. Daarom heb ik een gladde, vlakke laag van en paar mm nodig om het diorama af te maken.
Ik zal eens een testje doen met blanke lak zoals voorgesteld, maar dan wel met blanke lak op waterbasis. Er zijn ook nog twee gietharsen van Poly-Service die het proberen waard zijn.
@ Wim: bedankt voor de scan van de handleiding. Ga ik zeker ook nog eens naar kijken
@ Huibert: bedankt voor de tip, hoef ik Faller in elk geval niet te proberen
Grtn,
Huib
-
Het Pour-on waar in dit draadje over geschreven wordt is m.i. wel de meest waarheidsgetrouwe en veiligste methode. In Amerika gebruiken de meeste modelbouwers dit al jaren om water na te bootsen ( daar heet het idd Enviro-Tex )
Ik volg al heel lang discussies over dit onderwerp op verschillende forums en het komt er bijna altijd op neer dat Pour-On het minst vervelende bij effecten geeft ( krimpen, scheuren, bol gaan staan na verloop van tijd, wegkruipen van de (oever) randen, etc.
De nieuwere produkten (o.a. van Woodland Scenics, Faller, e.d. ) schijnen toch telkens weer tegen te vallen....
Ron
-
Ron, ik hoop op niet te lange termijn mijn ervaringen met dit produkt
te kunnen melden.
En over een jaartje of zo, hoe het produkt zich na verloop van tijd houdt.
Wim
-
Wat een bruggenbouw bij jou zeg! Maar eerlijk gezegd kan ik niet echt water bespeuren? Kijk ik ernaast?
kijk maar eens onder de Bruggen....tís een oude baan in mijn vorig huis ,het liep gigagaaf over en onderelkaar door.
-
We hebben een winnaar!
Na het nodige experimenteren komt de giethars van Poly-Service als beste uit de bus.
Het spul heet Poly-Pox THV 500 en is geheel vrij van oplosmiddelen. De giethars moet je mengen met een harder. Ik heb de Poly-Pox 155 genomen, omdat deze geheel kleurloos is en het langzaamste uithardt. Bij een snelle harder loop je namelijk het risico dat er zoveel warmte wordt ontwikkeld dat het piepschuim van het landschap gaat smelten. Met de 155 heb je dat probleem niet.
De verwerkingstijd van het mengsel is ongeveer 100 minuten. Je hebt dus alle tijd om luchtbelletjes e.d. weg te prikken. Na 24 uur is het spul keihard. De spullen van Poly-Service zijn ook goedkoper dan wat je normaal in de modelspoorzaak koopt (zeker bij grote verpakkingen). Kortom, een aanrader.
Groeten,
Huib
-
Plaatje?
;)
-
Dat ga ik morgen schieten. Dan ligt de eerste sloot echt vol. Ik heb nu alleen een kelder vol kale proefstukjes liggen ;D ;D
Grtn,
Huib
-
Tsss....
:)
-
Ik had nog een paar foto's beloofd van het eindresultaat...
(http://farm3.static.flickr.com/2415/2406449363_7f4bf95094.jpg)
(http://farm4.static.flickr.com/3188/2407279900_70bfdca99f.jpg)
(http://farm3.static.flickr.com/2040/2407279704_9503dffafe.jpg)
Groeten,
Huib
-
chapeau Huib.
-
Fraai !
Welk product / merk is het nu uiteindelijk geworden ?
Is het bij dat Poly-service spul gebleven ?
Grtzz,
Karst
-
Karst,
Dit is inderdaad het spul van PolyService. Poly-Pox THV 500 met als harder Poly-Pox 155. het is echt glashelder en helemaal kleurloos. Het duurt alleen 24 uur voor het echt uitgehard is.
Grtn!
Huib
-
Heel mooi, ik vraag me alleen af hoe het zich op grotere oppervlaktes gedraagt ( wordt er ook vermeld hoe dik de lagen mogen zijn Huib ? En weet je toevallig ook of het te kleuren is met een bepaald soort verf ? )
Ron
-
@ Ron:
Je kunt Poly-pox wel kleuren met wat poly pigment pasta, zeker niet teveel.
De poly pigment pasta is eigenlijk bedoeld voor gietharsen op basis van polyesters, maar kan ook gebruikt worden voor epoxy harsen.
Het enige hierbij is dan wel dat de pigment ietwat korrelig lijkt, op zich niet zo'n bezwaar als je een slootje van gekleurd water wilt voorzien door middel van deze epoxy hars ingekleurd met de pigment pasta.
Gebruik hooguit 2-5% pigment in volume op het epoxy mengsel.
Pigment pasta is overigens bij Poly-Service te verkrijgen, en in meerdere kleuren.
Overigens kan het zijn dat Poly-Service inmiddels pigment pasta's heeft die speciaal geschikt zijn voor epoxy harsen, informeer er even naar zou ik zeggen.
Veel succes in ieder geval.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
@Peter:
Er liggen bij Poly-Service in Amsterdam verschillende voorbeelden van heldere gietstukken die gekleurd zijn. Ze hebben inderdaad verschillende pigmenten/kleuren en die geven geen korrelig resultaat.
@Ron:
Er is niet echt een maximum dikte. Ik heb ook een grote vaart inmiddels gegoten en dat gaat helemaal prima.
Grtn,
Huib
-
Hoi, als ik naar je plaatjes kijk zie ik aan dat de zijkanten mooi strak blijven. Bij eerdere projecten kreeg ik toch last van optrekken (oppervlaktespanningen) en krimp. Hoe gedraagt dit spul zich?
SK
-
Sobat,
Het trekt wel wat op langs de rand. Van krimpen heb je geen last. Ik heb eerst het water gemaakt en daarna de slootkanten (opnieuw) gemaakt. Dit lijkt me dan ook de beste marsroute:
1. Bedding maken uit gips/piepschuim/wat je maar wilt. Zorg dat alles echt vloeistof dicht is!
2. Bodem werven in passende kleuren
3. Eventueel zand en keien instrooien
4. Giethars gieten. Als er wat wegloopt in kiertjes, wachten tot het hard is en gewoon nog een laag
5. Waterkant garneren met groen.
Grtn!
Huib
-
Dank U collega ;D
SK
-
Dat ziet er mooi uit! :)
-
Nou, dat zal wel gaan lukken! Mooi hoor. Doen jullie nog wat om het 'water' stofvrij te houden tijdens het drogen/uitharden?
-
Huib, het riet is mijns inziens wat aan de dikke kant. En mss is het een idee om het aan de randen wat af te ronden? Meestal is het aan de randen dunner 'gezaaid' en korter dan in het midden van zo'n pluk.
(http://home.hccnet.nl/sabine.h/xtra/riet.jpg)
Niet perfect, maar een beeld. Het gaat dan mn om het riet rechts achter de spoordijk. Betere foto heb ik helaas niet.
Groet,
Huibert
-
Ben ook druk met "water" bezig geweest.
Mijn methode was met rouwfasebehang en jachtlak.
met dit als resultaat:
(http://www.rees-cees.nl/water_002.jpg)
Het groen aan de kant heb ik in één van de drie natte lagen jachtlak geplakt en dat blijft goed zitten.
Kees-Jan
NB de jachtlak vreet niet het purschuim op waar de ondergrond van is.
-
Raufaserbehang? Waar zit dat dan? Onder de jachtlak, veronderstel ik? En waarom?
Ziet er wel weer mooi uit trouwens!
Groet,
Huibert, houdt wel van een vraagje op z'n tijd.
-
Ja dat zit onder de 3 lagen jachtlak om het golf effect te krijgen.
Tussen iedere laag lak wat effecten aangebracht met wat witte en zwarte verf om zo wat meer diepte en golfjes te krijgen.
Kees-Jan
Het idee komt bij railz vandaan om zo water te maken trouwens.
-
Overzichtfoto (en buiten ;)).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4946.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4946.jpg)
Kees-Jan
-
Dat ziet er toch helemaal niet vereerd uit.
Lekker sfeertje. Die golfjes bij de riemen en de boeg zien er zeker goed uit.
-
Heel mooi Kees-Jan.
Ik hoop ooit ook zo ver te komen.
Leuk getroffen sfeer, en heel goed gelukt!
Groet, Wim
-
Beste mensen, ik heb het beloofd. Hier zijn dan een paar foto's van mijn
poging om water te maken. In dit geval met EnviroTex lite.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll191/WimJanse/Spoorbrug.jpg)
(http://i288.photobucket.com/albums/ll191/WimJanse/Spoorviaduct.jpg)
(http://i288.photobucket.com/albums/ll191/WimJanse/Riviermonding.jpg)
Na het mengen (verhouding 1:1) gewoon je mengbeker uitkiepen en waar
nodig het mengsel wat "sturen".
Eventueel kun je het ook met de kwast opbrengen.
Het resultaat is een redelijk egaal gebeuren. Dat hoeft natuurlijk niet, maar dan
moet je er zelf wat aan doen; tegen de tijd dat het stijf wordt, wat golfjes maken
bijv. met een cocktailprikkertje o.i.d.
Nu de haven zelf nog.
-
Mooi Wim.
Volgens mij kun je dat "gladde" heel eenvoudig oplossen door te gieten op een bobbelige ondergrond ( raufaserbehang bijvoorbeeld of gips).
Kees-Jan
-
zo te lezen is het vrij vloeibaar als je het moet gieten, dan gaat de vloeitstof toch water pas staan als je het giet, net als water.
-
zo te lezen is het vrij vloeibaar als je het moet gieten, dan gaat de vloeitstof toch water pas staan als je het giet, net als water.
Beusi, dit klopt. Maar wat ik bedoelde is, dat er op deze manier niet zoveel golfjes
of deining in naar voren komt. Dat kan misschien soms als een gebrek gezien worden.
De oplossing van Kees-JansVolgens mij kun je dat "gladde" heel eenvoudig oplossen door te gieten op een bobbelige ondergrond ( raufaserbehang bijvoorbeeld of gips).
ga ik dan ook zeker eens uitproberen.
Groet, Wim
-
Wim,
Wacht met het gieten gewoon tot de viscositeit van de vloeistof wat hoger is.
Kees-Jan
-
Ik heb mijn bak klaar en ga deze schilderen in de juiste kleuren voor het water. Maar ik zou een dun laagje willen maken van water. Alleen zit ik met het volgende ik maak gebruik van zacht board. Als onderplaat en heb dat dus als randen langs mijn sloot.
Ik moet dus iets hebben wat te gieten is en niet te vloeibaar is.
voor de baan zie in de sectie wat bouwen wij Nederlands station 1970
-
Zou het niet veiliger zijn om in de sloot eerst plastic te leggen, bijvoorbeeld huishoudfolie. Na uitharden kun je de folie makkelijk langs de slootrand afsnijden.
Sander
-
Beusi, dit klopt. Maar wat ik bedoelde is, dat er op deze manier niet zoveel golfjes
of deining in naar voren komt.
Let op: in een slootje en/of vijver zijn golfjes te zien en na te bootsen in model. Deining kom je alleen op zee tegen en is in model onzichbaar van wege de vloeiende beweging van het water en de tijd die er tussen twee "toppen"zit!
SK
-
Harolda,
Ik zou dan met wat gips of plamuur de randen even waterdicht maken, kleuren en vervolgens "water" gieten.
Wiebe
-
Harolda,
als je het zachtboard vooral aan de slootkant goed vastlijmt, zul je geen
probleem hebben met een dunne, dus vloeibare substantie.
Ik was daar zelf ook even bang voor, omdat ik op verschillende plekken
gewoon krantenpapier gebruikt heb als vulling van de oevers.
Dit heb ik later met witte houtlijm ingesmeerd en daarna nog goed met verf
en ik heb er geen problemen mee ervaren.
M.b.t. golfjes: je kunt met dit spul (maar waarschijnlijk ook met ander materiaal)
even wachten, en als het begint te drogen, met een cocktailprikkertje of zo
wat rimpeltjes trekken. Dan ben je het gladde oppervlak kwijt.
Het is mij alleszins meegevallen.
Groet, Wim
-
Oke.. En welk materiaal of oplossing is het beste om te gebruiken en waar koop je dat?
-
Tja Harold,
ik kan je niet zeggen wat nou de beste oplossing is. In elk geval ben ik erg
tevreden met het resultaat van "mijn" product: Pour-On (high gloss finish) van
EnviroTex Lite.
Een verpakking van 473 ml. van dit 2-componenten prod. kostte mij € 25,40
bij CB Hobby in Goes, een winkel in hobbybenodigdheden.
Maar ik denk dat er meer hobbyzaken zijn, die dit spul kunnen leveren.
Googlen misschien?
Als je wat golfjes wilt, kun je altijd nog eerst een strookje rauhfaser behang
plakken, zoals Kees-Jan al aangaf.
Ik heb 2 sloten en een rivier (zie foto's) gegoten met ong. de helft van de
verpakking. Je moet wel goed op de verhouding letten, want ik heb een stukje
opnieuw moeten "begieten" omdat de verhouding niet klopte, en het maar niet
wilde drogen. Na deze 2e keer was e.e.a. na ong. 5 uur net als de rest: keihard.
Als je nog wat wilt weten, vuur maar af.
Succes.
Groet, Wim