BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Eric v C op 25 January 2021, 19:07:03
-
Beste forumleden , wie kan me helpen meedenken?
Als herbeginner wil ik een verbindingspoor schakelen , maar moet onderweg ook ompolen.
het spoor is een soort keerlus maar keert niet naar zich zelf toe.
Kan ik dit met een keerlusmodule bijv van TAMS doen?
Uiteindelijk zou ik pendeltreinen op het verbindingsspoor willen laten stoppen en naar keuze terug laten rijden of door laten rijden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerspoor-met-pendelstation.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerspoor-met-pendelstation.png)
-
hoi,
Met een keerlusmodule kan het. Maar rijd je analoog of digitaal? Met digitaal is er op dit stuk niets hand zo. Dan kan het zonder keerlusmodule. Het ligt wel een beetje aan de rest van de baan. Dus om een compleet plaatje te hebben zou je je complete baan moeten laten zien.
Groet Ronald.
-
Je stations spoor is 86 cm en je pendeltreinstel is 60 cm. Dat betekent, dat je hele treinstel in de keerlus past.
Maar als je een keerlusmodule kiest met een indeling in meerdere secties, dan zal je spoorlengte tekort komen.
Ik ken de Tams niet dus daar kan ik niks van zeggen.
Een goede, zo niet uitstekende oplossing zou een Lenz LK200 of een soortgelijke keerlusmodule zijn.
Je kunt dan van beide kanten de keerlus inrijden en naar keuze doorrijden, stoppen of terug rijden, maakt niet uit.
-
Met digitaal is er op dit stuk niets hand zo. Dan kan het zonder keerlusmodule.
ehhh. Volgens mij is Tams bedoeld voor digitaal en ehhhh kijk eens naar de aangegeven + polen en - polen van de rails. Dan denk ik dat je je vergist.
-
Ronald,
ik rijd digitaal. Ik moet dus ompolen onderweg omdat ik anders kortsluiting krijg. Ik zal hete gehele baanschema hieronder zetten. Zijn 8 modules die in elkaar passen. Ben aan het bedraden na 15 jaar niets gedaan te hebben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wutachbahn-NL.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wutachbahn-NL.png)
-
VVkan , Ja de totale lengte is genoeg voor een treinstel. Wat ik begrijp uit de beschrijving van een keerlus is dat de module de wissel ook aanstuurt vanuit 1 digitaal wissel decoderadres. Ik zou hier dan toch steeds twee wissels moeten sturen afhankelijk van weke richting de trein aan komt rijden ?
Ik zal eens kijken naar de Lenz module. Dank.
-
VVKan , Nee de polen (+) en (-) staan goed vemeld op het schema. Ik moet dus onderwerg ompolen.
-
hoi,
Begrijp even niets van het baanplan. Goed dat kan ;D
ik rijd digitaal. Ik moet dus ompolen onderweg omdat ik anders kortsluiting krijg.
Maar met een keerslumodule moet het gewoon gaan. Dat is geen probleem.
Groet Ronald.
-
Dank, ik heb net kort gekeken naar de LENZ MK200. Dat lijkt een slimme keerlusmodule te zijn die direct reageert op kortsluiting . Dat kan dit probleem oplossen. Dank voor de raad.
-
VVKan , Nee de polen (+) en (-) staan goed vemeld op het schema. Ik moet dus onderwerg ompolen.
Dat klopt, en dat probeerde ik Ronald Koerts ook duidelijk te maken.
Ik heb je baanplan bekeken en je hebt inderdaad op de juiste plek de keerlus aangegeven.
Als je verder de wissels NIET door de keerlusmodule wil laten bedienen, dan is de LK200 of soortgelijken geschikt. Je maximale treinlengte is dan 86 cm.
Als je wel voor een wisselbediening zou willen kiezen, zou ik geen module kennen die met de 86 cm totaallengte bij de treinlengte van 60 cm goed zou functioneren, maar ik ben niet goed genoeg op de hoogte van modules van de andere soort. Dus dat zou je nog eens na kunnen kijken.
Als dat toch zou kunnen blijft het probleem over, dat je een keerlus hebt die ingesloten is tussen 2 wissels in plaats van maar één.
Daar is al een hele discussie over geweest, maar moet ik even nakijken in welk draadje. Kom ik op terug.
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95046.msg3222155393#msg3222155393 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95046.msg3222155393#msg3222155393)
Daar staat een heleboel in.
-
Ik zou zelf hier geen keerlus module gebruiken. Wat veel makkelijk en goedkoper is, is om diodefuiken toe te passen.
Je laat je trein door middel van diodes uitvallen bij het station, als je dan ompoolt, laten de diodes weer spanning door waardoor je kan wegrijden. Dat heeft wel als nadeel dat de treinen niet in de richting kunnen vertrekken als waar ze vandaan kwamen.
Dit plaatje laat zien wat ik bedoel:
Van deze site https://www.modeltreinen.org/keerlus-oplossing/ (https://www.modeltreinen.org/keerlus-oplossing/)
Als je echt een keerlus module wilt, kan je ook gebruik maken van een bistabiel relais en een paar sensoren. Met de sensoren schakel je dan altijd het relais voordat er kortsluiting plaatsvindt. Dat is beter, goedkoper en betrouwbaarder dan die dure vage kortsluitdetectie dingen.
Bas
-
Een diodefuik werkt niet bij digitaal.
Wat die vage kortsluitdetectiedingen betreft, daar ben ik ook geen voorstander van.
In het verleden heb ik er een paar getest.
De LK100 vond ik een ramp, die weigerde zo af en toe met een blijvende kortsluiting tot gevolg.
De LK200 is een stuk beter, geen weigeringen. Die heeft ook een ander detectieprincipe wat niet alleen op kortsluiting is gebaseerd, en hij schakelt veel sneller. Zo uit mijn hoofd was het 5 microseconden voor de LK200 tegenover 5 milliseconden voor de LK100. De LK200 is dus duizend maal sneller.
-
ik rijd digitaal
Sorry niet goed gelezen. Ik keek teveel naar de plusjes en minnetjes ::)
Bas
-
Vraagje aan Eric: jouw keerlus 1, die begint en eindigt op dezelfde wissel, hoe stuur je die aan ?
-
Dank je wel