BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: jantrein op 01 March 2008, 07:49:22
-
Hallo allemaal,
Onder het motto "Een 50 jarige voor een 50 jarige" ;D krijg ik de TEE van Roco, wat een mooi model en dat geluid.........geweldig, ik vind dat dat toch echt wel iets toevoegd.
Model: supper!!!
Handleiding: :'( , ik maak namelijk uit de handleiding op dat er je met een jumper de binnenverlichting via een functie kan schakelen. Er zit echter helemaal geen binnenverlichting in en er staat ook niets over in de handleiding.
Daar gaan we natuurlijk wat aan doen, de vragen zijn dan ook:
a. heeft iemand een schema hoe e.e.a. intern er uit ziet?
b. heeft iemand er al functie geschakelde binnenverichting in gebouwd, zoja: hoe en welke?
P.S. Ik heb het model nog niet open gehad (niet verder vertellen: maar ik ben a.s. maandag pas jarig en dus hoor ik eigenlijk nog van niets te weten ;-))
Mvrg,
Jantrein
-
Jantrein,
Het installeren van binnenverlichting is heel makkelijk.
In alle wagons heeft ROCO vast 2 draadjes klaargelegd.
Daaraan kun je de binnenverlichting koppelen en klaar....
Ikzelf heb er strips van Mans en Mans in gezet (typecode V-B).
Digitaal kun je dan met functie F4 de verlichting aan en uit zetten.
Dit gaat via een relais (duidelijk te horen in de motorwagen), dus rechtstreeks vanaf de railspanning doorgeschakeld.
Rene.
-
Heb je daar een foto van? Ben ik wel in geïnteresseerd want ik wil mijn TEE misschien ook gaan voorzien van binnenverlichting.
Willem
-
Rene,
Ok, dat ziet er simpel uit, bedankt.
Maar hoe gaat dat met de stroom toevoer naar de wagons, loopt dat via de stroomgeleidende koppelingen of heb je dat op een andere wijze opgelost?
Willem,
Ik heb pas wat proefjes gedaan met licht geleiders en twee leds, een beetje ala Brelec. Dat leek niet verkeerd.
Voor de licht geleiders gebruik ik persplex staf materiaal van 3 of 4 mm dik.
Knip ze op lengte en polijst de snijvlakken. Op deze vlakken plaats ik leds d.m.v krimpkous door nu de licht geleider spiraalvormig in te kerven op die plekken waar je licht wil, zullen de lichtstralen naar buiten treden.
Het is zelfs mogelijk om de uittredende hoeveelheid licht te regelen door meer of minder windingen per gekerfde spiraal te maken. De kleur van het licht wordt uiteraard bepaald door de gebruikte leds, witte of goldenwhite of gele.
Een voordeel van deze methode is dat je een niet te felle verlichting krijgt, de meeste binneverlichtingen vindt ik veel te fel, die tevens maar heel weinig stroom opneemt. 2 Leds in serie met een voorschakelweerstand, da's al.
De licht opbrengst kan verhoogd worden de binnen zijde van het dak met aluminium tape te beplakken of wit te schilderen.
Ander voordeel, je kan de lengte zelf bepalen, de lichtgeleiders zijn te buigen door verhitting, heb je geen ruimte voor leds onder het dak dan kan je ze dus in bv het toilet of de corridoor plaatsen.
Kosten van dat al? Een paar Euries, drie keer weinig dus.
-
Rene,
Ok, dat ziet er simpel uit, bedankt.
Maar hoe gaat dat met de stroom toevoer naar de wagons, loopt dat via de stroomgeleidende koppelingen of heb je dat op een andere wijze opgelost?
Willem,
Ja, dat loopt via de stroomgeleidende koppelingen.
Groet Gerrit
-
Ik ben ook zeer benieuwd. Een fotootje doet veel met de uitleg, alvast bedankt!
-
Hallo, ik heb wel gegevens en met foto uitgevoerde uitleg voor de inbouw van binnenverlichting met relais via de extra functie toets van de Piko ICM.
Als je deze wilt hebben stuur mij dan je Email adres, dan stuur ik jr het pdf bestandje van 5 pagina's.
Bob
-
Het relais zit al in de TEE en, zoals eerder aangegeven, in elk rijtuig zitten 2 draadjes waar je de verlichting op aansluit, punt klaar is kees.
Als je dat gedaan hebt bedien je de verlichting met F4. Als er nog geen verlichting in zit kun je toch met F4 het relais bedienen en je hoort de schakelklik. Het relais zet de railspanning op de 2 draden in de rijtuigen.
Groet Gerrit
-
Heeft iemand nog iets van fotomateriaal om het iets meer uit te kunnen leggen?
-
Ik heb (nog) geen plaatjes van mijn oplossing met lichtgeleiders. Ik weet ook niet hoe die hier te plaatsen. Als iemand mij uitlegd hoe dat moet dan wil ik wel wat regelen als ik er weer mee aan de gang ga, ben nogal druk momenteel dus kan effe duren.
Heeft iemand ook de sluitlichten al schakelbaar gemaakt met F0, dat vind ik echt een must, maar dan zul je toch iets moeten doen met de stroom voorziening, hoe kan dat worden opgelost? connectortjes? welke? hoe te monteren?
Het zelfde probleem heb ik met de sprinters van Fl. Met en tweedelig treinstel kun je nog overwegen om draden te trekken, maar handig vind ik dit niet en bij een vierdelig stel is het voor mij zeker geen optie.
Voor de sprinters heb ik met 8 polige connectors iets geprobeerd maar dat is nog niet helemaal bevredigend, ben ik dus nog niet uit.
Mvrg,
Jantrein
-
Goedemorgen Jan,
Van harte gefeleciteerd met je 50ste verjaardag!!
Maak er een fijne dag van en heel veel plezier met je fantastische cadeautje.
Beetje off-topic, maar eens in de 50 jaar moet dat kunnen toch?
Grtn: Steen
-
Steen, bedankt voor je felicitatie, leuk.
We hebben op gepaste wijze een demonstratie verzorgd voor de feestgangers: een daverernd succes natuurlijk. :D
Terug on-topic,
Ik heb gezien dat de stroomvoegende koppeling 4 polig is, is dat intern ook bedraad of wordt dat gebruikt om de spanning van de rail door te geven?
Zal vandaag kijken of ik de kappen ervan af kan krijgen, dat zal wel worstelen worden met sateprikkers, ik hoop dat daar nog enkele van over zijn na gisteren :-)
Mvgr,
Jantrein
-
Met tandenstokers lukt het loshalen van de kappen nog beter, zeker bij de motorwagen.
Groet Petertrein81,
-
Het installeren van binnenverlichting is heel makkelijk.
In alle wagons heeft ROCO vast 2 draadjes klaargelegd.
Daaraan kun je de binnenverlichting koppelen en klaar....
dit. zij rene de haan. maar volgens mij hebben mijn wagons het niet of heb je het alleen over die tee set?
-
Lars,
Dit ging inderdaad alleen maar over de TEE set...
Jan,
nog gefeliciteerd overigens met je verjaardag...
Rene.
-
Sorry hoor, maar hoe vaak moet er nu nog gezegd worden dat dit treinstel volledig is voorbereid voor het aanbrengen van binnenverlichtting?
Elk rijtuig is voorzien van 2 bruine draadjes waarop d.m.v. een relais (met F4 geschakeld) de railspanning wordt gezet. Dit wordt via de koppelingen doorgegeven.
De andere 2 geleiders van de koppeling worden gebruikt voor het omschakelen (afhankelijk van de rijrichting) van de stroomafname geschakeld door nog een relai op de print. Dit zorgt er dus voor dat het voorste rijtuig in de rijrichting voor de stroomafname zorgt. Handig voor het stoppen voor seinen.
D.m.v. van jumpers op de printplaat kan hier het één en ander gewijzigd worden, daar heb je manual voor.
Foto's dragen niets bij want als je dit treinstel zelf hebt hoef je hem alleen maar open te maken en kun je het zo zien.
Groet Gerrit
-
Hoi Gerrit, bedankt voor de heldere uitleg, dat gaat zeker lukken!
Kun je nog een advies geven aangaande de verlichting, dus de LED's?? Warm witte LED strips van Digirails bijvoorbeeld, tenminste dat lijkt mij iets moois.
-
Helaas die keuze moet ikzelf ook nog maken en dus uitzoeken. Zover ik weet zat er Tl verlichting in.
Denk er wel om dat je voor het gebruik van LED's een gelijkrichter moet gebrruiken. die zitten in de regel op de kant en klare verlichtingsstrips.
Groet Gerrit
-
Wellicht dat ik op de beurs in Houten wat ideetjes kan opdoen!
-
Hallo allemaal, bedankt voor jullie felicitaties. ;)
Hierbij enkele foto's hoe e.a. er uitziet zoals ik dat eerder heb beschreven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DS01066.jpg)
In dit geval heb ik sunnywhite Leds gebruikt omdat het origineel TL-verlichting heeft (gebaseerd op Gerrit z'n reactie). Dit zijn 3mm LEDS met krimpkous aan de licht geleider geklemd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DS01065.jpg)
Hier zijn de groefjes mooi te zien zoals ik die er in gemaakt heb. Gewoon met je hobbymesje er een spiraal in draaien. Wil je op bepaalde plekken meer licht? Gewoon wat extra groefjes draaien en klaar is Jantrein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DS01034.jpg)
Dit is het resultaat. Het is verbazingwekkend hoe egaal het licht wordt verdeeld en dat met slechts 2 Leds en een totale stroom van amper 5 milliampère.
Ik vind dit mooier dan de verlichting met LED strips die teveel punt belichting geven naar mijn zin. Deze zijn overigens wel zeer geschikt om lampverlichting te imiteren zoals dat in heel oude wagons voorkwam, maar vaak zitten de Leds dan net op de verkeerde plek.
Helaas is de foto niet helemaal scherp, zal kijken of ik een betere kan maken. Valt niet echt mee om in het donker een foto te maken die de werkelijkheid goed weergeeft. Tips zijn welkom.
De lichtgeleider is in dit geval van het 3mm type. Ik heb aan de binnenkant van de kap niets gedaan, deze heeft de wijnrode keur, zou je die licht maken of reflecterend dan is de licht opbrengst nog iets hoger. Ik vind dat niet nodig, wel is het zo, dat bij daglicht, de binnenverlichting nauwlijks op valt. Ook dit komt volgens mij wel aardig overeen met schaal 1:1 van een afstand bekeken natuurlijk. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DS01080.jpg)
Hierbij nog een afbeelding. Ik heb inmiddels de coridor zijde ook voorzien van een lichtgeleider en de hele zaak via een gelijkricht met elco aangesloten op de twee bruine draden. Ik vond de coridor zijde onderbelicht vandaar. Na het omzetten van de juiste jumper in het motorrijtuig is de verlichting schakelbaar met F4. Perfect gewoon, krek wak wou, zeggen ze bij ons op de Veluwe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DS01103.jpg)
Deze afbeelding geeft goed weer hoe e.a. er uit ziet. Heb, na veel proberen, de juiste stand gevonden op het fotoapparaat ;D.
Mvrg,
Jantrein
-
Is dit gedaan met perspex plaat en 2 ledjes?
Want het ziet er namelijk erg goed uit, en zoals je al zei, ook mooi egaal.
Misschien zou ik dat ook eens kunnen inbouwen in mijn TEE... Waar heb je dat perspex van? Bouwmarkt ofzo?
Willem
-
Op pagina 1 staat dan Jan 3of 4 mm perspex staf gebruikt en later
De lichtgeleider is in dit geval van het 3mm type.
Of perspex staf bij de bouwmarkt verkrijgbaar is weet ik niet maar een beetje modelbouw zaak zal zoiets wel hebben.
Gr. Eric
-
Hallo allemaal,
Als er genoeg interesse voor is kan ik dit eventueel wel leveren, ik koop het via mijn bedrijfje direct bij de groothandel.
Ik ben eigenlijk wel buitengewoon in mijn nopjes met deze oplossing, temeer omdat het heel flexibel is, qua licht verdeling en lengte. En het is redelijk eenvoudig te maken zonder dat je hogeschool modelbouw moet hebben.
Mvrg,
Jantrein
-
Kan iemand mij vertellen of het compartiment in het motorrijtuig ook continu verlicht was, m.a.w. moet ik in het motorrijtuig ook verlichting maken? Als ik het wel heb was dit compartiment voor de trein begeleider of techneut?
Mvrg,
Jantrein
-
In de bagageruimte achter in de motorwagen zal verlichting hebben gezeten, temeer omdat daar ook het personeelsverblijf zat.
Of de motorruimte zelf verlichting had weet ik niet, maar misschien dat één of twee kleine (gele) ledjes daar wel een juiste sfeer kunnen geven.
Groet Petertrein81,
-
Hallo Jantrein,
een zeer fraaie en (hoplijk) goed te betalen oplossing zo met lichtgeleider!
Maar je bent een beetje vaag over de soort lichtgeleider:
3 mm perspex staaf? Waar gekocht en waar kan een gewone hobbyist het "krijgen"? De Led's gewoon tegen de stompe kant van de lichtgeleider en een krimpkousje er omheen of heb je eea afgevijld?
Groet,
nico
-
@Nico
voor uitleg zie 4e berichtje en verder in dit draadje,
grtz Jeroen
-
Hallo allemaal,
Die lichtgeleiders kan ik wel leveren stuur maar een PMetje.
Ik zal een mooie handleiding maken, daar zal ik dan maar een nieuwe draadje voor openen in pimp my train, OK?
Mvrg,
Jantrein
-
Is er iemand met de verlichting geheel klaar?
Ik heb nog geen keuze gemaakt, geel, wit of warmwit. Daarom lees ik graag reacties van mensen die de verlichting al werkend hebben. Dit treinstel was een van de eersten die TL verlichting had, maar 1:1 is mijns inziens niet geheel gelijk aan 1:87 voor wat betreft de kleur. Met andere woorden: Wit zou moeten, maar kan op schaal te kil over komen.
Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Groeten uit Tilburg,
Gert van den Berg
-
Heeft er dan niemand led verlichting ingebouwd anders dan in dit draadje is gepresenteerd??
groeten uit Tilburg,
Gert van den Berg
-
Hallo Gert,
Als je met verlichting met LED strips bedoeld dan weet ik het niet.
Ik heb zelf voor de hierboven beschreven methode sunny white LEDs gebruikt. De kleur is wel interessant maar zegt niet alles. Wat heel veel invloed heeft op de uitstraling heeft is de kleur van het interieur en de kleur van de binnenkant van het dak teminste als je de lichtgeleider methode toepast. Golden white LEDs zijn een tikkeltje geler en komen aardig overeen met gloeilamp licht. Ik heb inmiddels de hele TEE voorzien van een dubbele lichtgeleider, conform de werkelijkheid, en ben daar wel content mee.
Mvrg,
Jantrein
-
Ik heb sunny-white LED's ingebouwd in de rijtuigen. Als je het interieur tevoren nog wat pimpt, o.a. armleuningen stoelen, kleur vloerbedekking en Preisertjes, dan ziet het er toppie uit. De binnenverlichting laat zich schakelen via F4.
Ik studeer nog op een SMD-oplossing van 2 LED's per schemerlampje op de tafel in de restauratie. Het ziet er elegant uit als deze pitjes ook branden.
Wim
-
@ Wim,
Grappig.... daar ben ik ook mee bezig ik heb een zo'n dubbel lampje gemaakt door 2 hele klein SMD LEDs aan wikkeldraad (van een oude spoel/relais) te solderen hierna heb ik de lensjes van de LED's voorzien van een druppeltje witte hout lijm. Die lijm droogt melk wit op en geeft de lampenkapjes weer. Ik ben nog niet uit geëxperimenteerd omdat de kapjes in 1:1 cylindervormig waren(/zijn?). Dit is mooi te zien op één van de foto's uit het TEE boek. Ik vind alleen de druppeltjes iets te groot en te rond... dus moet ik nog even door experimenteren.
Als iemand een betere oplossing heeft of tips voor het uitvoeren van die lampenkapjes dan hou ik me van harte aanbevolen. Ik heb ook nog geëxperimenteerd met de lichtgeleiders zoals eerder in dit topic beschreven, deze oplossing vind ik echter te lomp.
Mvrg,
Jantrein