BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Stefan88 op 11 January 2021, 23:41:18
-
Daar ik nu toch echt overga op dr vraag ik mij af op welke type wagens werder bij de dr containers vervoerd
Wie kan mij van info voorzien
Alvast bedankt
-
Stefan,
Piko 54837 Rgs 3910 (https://www.haertle.de/Modelleisenbahn/Spur+H0/Gueterwagen+Spur+H0/ausverkauft+PIKO+54837+Flachwagen+Rgs+z+3910+DR+DC+Spur+H0.html)
Piko 57747 Lgs 579 (https://www.piko-shop.de/de/artikel/containertragwagen-lgs579-dr-iv-deutrans-11581.html)
Piko 54168 Rgs 3910 (https://www.bimmelbahn24.de/produkt/au286-piko-54168-dc-h0-flachwagen-rgs-3910-der-dr-mit-3-containern-ovp/)
-
Deutsche Reichsbahn (DR) is uit mijn hoofd Oost Duitsland van na de oorlog.
Voor die tijd, dus tot en met de oorlog, had je de Deutsche Reichsbahn Gesellshaft (DRG)
Daar valt dus onderscheid in te maken.
Kiezen voor 1 van die 2 beperkt je keuze enorm.
Ben je hiervan bewust is mijn tip in deze.
-
Top bedankt,
Voor wat betreft drg zoals ik omschreef word het dr
Reden is dat ik namelijk een erg leuke sleep sgns wagens heb alsmede ook de gekoppelde van mehano
Maar met compleet zelf samengestelde Containers
Om nou alles weg te doen vind ik ook weer te ver gaan
Daarom dus toch een container trein maar dan wel dr
Wat betreft de piko wagens is dat wat?
Zelf geen ervaring mee
-
Aangezien de eerste containers pas eind jaren 50 naar Europa kwamen neem ik aan dat er bij de (vooroorlogse) DRG nog geen containers op de trein stonden. Of zie ik dit verkeerd ? Zal dus altijd DB of DR samenstelling zijn.
-
Aangezien de eerste containers pas eind jaren 50 naar Europa kwamen neem ik aan dat er bij de (vooroorlogse) DRG nog geen containers op de trein stonden. Of zie ik dit verkeerd ? Zal dus altijd DB of DR samenstelling zijn.
dat leek mij ook want toen was alles met dichte wagentjes
-
De DR heeft zich in de beginperiode van de container moeten redden met materieel wat beschikbaar was. Er werden dus platte wagens ingezet, maar ook 2 -assige kolenwagens. Hier heeft Roco een alleraardigst modelletje van uitgebracht en daar heb ik net naar lopen zoeken en niet kunnen vinden :'(
Later vervoer van containers op DB-materieel: https://www.roco.cc/en/product/239970-76787-0-0-0-0-0-003001-1/products.html
-
76787 dit is wel een leuk modelletje
maar echte 4 assers heb roco niet
en type rs werd niet gebruikt volgens mij
-
De 4-assers die Ronald aanhaalde van Piko zijn wel typische DR-wagens hoor, en ook ingezet voor containers. Van Roco kan ik me zo geen wagen voor de geest halen.
Baal er van dat ik die DR-kolenwagen met 20-voets container van Roco niet kan vonden, recent nog een plaatje van gezien alleen weet ik niet meer waar.... >:(
de 2-asser is de 66411: https://www.modellbahn-rhein-main.de/produkt/aj624-roco-66411-dc-h0-offener-gueterwagen-el-containertransport-der-dr-ep-4-ovp/?lang=en
EDIT: die 76787 is redelijk recent, kwam al 1 winkel in NL tegen die deze nog te koop heeft. https://webshop.pijplines.nl/Roco-76787-DR-Containerwagen-Type-Lgjs
-
Ondertussen niet meer
Jij de laatste gekocht arjan :) ;D
-
Nee, dat vond ik te ver gaan...
Zal waarschijnlijk nog wel ergens verkrijgbaar zijn, kans is groter dat je die vindt dan de 66411 al heb ik die laatste ook wel eens voor een habbekrats op Houten zien liggen.
-
type rs werd niet gebruikt volgens mij
De Rgs was de containerwagen van de DR. 4-Asser met containerpunten voor 60’ aan containers. Daarvoor moet je de Piko hebben zoals Ronald aangeeft. Lgjs had de DR niet.
-
piko 54160 heb ik ook nog gevonden
-
dit snap ik niet
Roco 76787 DR Container Wagon IV[/font][/size]
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/61aO7OUNSsL._AC_SL1500.jpg)
-
Omdat dit een DB versie is. RIV DB Lgjs 598.
-
Klopt, ik gaf ook aan: Later vervoer van containers op DB-materieel: https://www.roco.cc/en/product/239970-76787-0-0-0-0-0-003001-1/products.html
Oorzaak is dus dat de DR niet de beschikking had over dergelijke wagens.
-
...De DR heeft zich in de beginperiode van de container moeten redden met materieel dat beschikbaar was. Er werden dus platte wagens ingezet, maar ook 2 -assige kolenwagens...
In Nederland ook.
-
dit snap ik niet
Roco zegt ook duidelijk dat het DR container op een DB wagen zijn. Waarom is me onduidelijk, vòòr de Wiedervereinigung kon de DR niet over DB wagens beschikken.
-
Ik vermoed dat de wagens na de Wende nog een paar jaar (laatste Lgjs598 is 1997 buiten dienst gesteld) in de voormalige DDR zijn gebruikt. Inzet van deze wagen zou dan in 1990 - 1994 (vorming DB AG) passen.
-
Misschien heb je hier wat aan, staat ook DR tussen.
http://www.mist-4.de/archiv/2013-05-vortrag-pa-container.pdf
Kees.
-
Pa-container? Het gaat hier om ISO containers ???
-
helaas zijn dat niet de types die ik zoek
dat van die roco is wel een domper dacht zelf dan schaf ik er daar een aantal van aan 3 of 4 waarvan paa omnummeren
mijn huidige containers erop en mooi begin
dan kunnen de sgnns enzo eruit ook mooie wagens maar ga toch op jacht naar DR
-
Hier een foto van een PIKO model uit de toen nog DDR periode. (1979) De staatsfirma DEUTRANS had naast de vele oranjevrachtwagens die ook in het westen rondreden, ook containers die op rongenwagens, 2 assig en vierassig, getransporteerd werden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DR-DEUTRANS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DR-DEUTRANS.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DR_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DR_1.jpg)
Hier de DR aanduiding in het rode cirkeltje. Niet zo scherp natuurlijk want die techniek werd t.t.t. in de DDR nog niet zo beheerst alhoewel er voor westerse begrippen best wel geslaagde modellen verschenen
Groet,
Brutus
-
Had je gezien dat er van Roco bij de neuheiten 2021 deze wagen zit? https://www.roco.cc/en/product/248502-77675-0-0-0-0-0-003001-1/products.html
-
Klopt
Reed dat gewoon met die 4 assers van piko ?
-
Pfoe, ik kan dat niet met zekerheid zeggen, ben geneigd te zeggen: ja.
Als ze reden met alles wat beschikbaar was zal er veel door elkaar hebben gereden, daarbij waren ze nog niet zover dat containers in shuttletreinen werden vervoerd maar in bonte treinen. Dus met die redenatie zou ik zeggen dat het kan.
-
Ja zeker wel. Containershuttels waren er nog niet in het DR dus DDR tijdperk. In en export zoals dat nu in onze moderne mondiale economie aan de orde is bestond in die tijd nog niet. Zeker geen export vanuit de DDR naar Europa. Een enkel Trabantje misschien of de lenzen van Carl Zeiss uit Jena. Er werd alleen voor eigen land en de bondgenoten achter het ijzeren gordijn geproduceerd. Kwaliteit van de producten waren ook niet zodanig dat het enmas geëxporteerd werd naar het westen. Import vond ook mondjesmaat plaats omdat onze producten te duur waren.
Vandaar dat de enkele containers op reguliere type rongen en of plattewagens geladen werden.
Zou wel mooi geweest zijn, een containershuttel met een 50 of 44 ervoor.
gr
Brutus
-
Komkom, de DDR was geen Noord-Korea. Er werd voor vele miljarden per jaar gehandeld, veel ook met de BRD. Veel chemie leverde complete bloktreinen aan de grens af en de TEEM van de DDR naar Nederland reden vol met goederen heen en terug. Fruit en groente (van bedenkelijke kwaliteit) kwam via Hamburg binnen en werd naar de DDR getreind. Daarvoor bestond zelfs een eigen douanegebied van de DDR in de Hamburgse haven. En op elke zijlijn kon je containers op rongenwagens of E-tjes vinden.
-
Vergeet ook niet dat de DR een rol speelde in het transitoverkeer van Zuid-Europa naar Scandinavië (en terug). Via de grensovergang bij Saalfeld reden dagelijks (westerse) goederentreinen richting de veerboothavens Sassnitz en Warnemünde om daar naar Scandinavië over te steken. Containertreinen van de DB reden ook van west-Duitsland naar west-Berlijn over DR sporen. De DR verdiende daar goed aan in west-marken.
-
Deze kwam ik nog tegen uit 1970.
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/transport-transport-eisenbahn-pkw-guterwagen-flatcar-mit-containern-beladen-deutsche-reichsbahn-ddr-marz-1970-zusatzrechte-abfertigung-nicht-vorhanden-f05dnr.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/transport-transport-eisenbahn-pkw-guterwagen-flatcar-mit-containern-beladen-deutsche-reichsbahn-ddr-marz-1970-zusatzrechte-abfertigung-nicht-vorhanden-f05dnr.jpg)[/url]
Gr Brutus
-
Zo ook de Russische wagens die kwamen in het oosten in mukran (sassnitz)
Ik ga toch langzaam de dr wagens verzamelen
Het is jammer dat de beurzen en winkels dicht zijn
Wellicht wordt het ook omnummeren van wagens een feit
Als ik weet welk jaartal ik aanhoud kan ik kijken welke rederijen er toen al bestonden
Heb mijn shuttle nu vooral bekleed met MSC en HANJIN en MAERSK
-
Deze kwam ik nog tegen uit 1970.
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/transport-transport-eisenbahn-pkw-guterwagen-flatcar-mit-containern-beladen-deutsche-reichsbahn-ddr-marz-1970-zusatzrechte-abfertigung-nicht-vorhanden-f05dnr.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/transport-transport-eisenbahn-pkw-guterwagen-flatcar-mit-containern-beladen-deutsche-reichsbahn-ddr-marz-1970-zusatzrechte-abfertigung-nicht-vorhanden-f05dnr.jpg)
Gr Brutus
Spaakwielen :( :(
-
Zoiets
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210113_210721_resize_36.jpg)
-
verder nog gevonden......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19840602-840372-53-DR-52-3410.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19840602-840372-53-DR-52-3410.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/images_13.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/images_13.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/images-1_3.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/images-1_3.jpeg)
Nu moet ik dan wel mijn eerdere reactie deels herroepen. Beginperiode van de containerisatie zag er toch heus wel anders uit.
gr
Brutus
-
Volgens mij 3 verschillende tijdperken zo aan de wagens te zien haha
-
Hoe kan de piko 54160 tijdperk 5 zijn ? Vanwege de containers?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/s-l1600_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/s-l1600_23.jpg)
https://www.ebay.de/itm/Flachwagen-mit-3-Ubersee-Containern-der-DR-von-Piko-Art-54160-AC-NEU-OVP/363248246161?epid=1133401428&hash=item5493485d91:g:3UcAAOSwsuNf9bnY
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/s-l1600-1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/s-l1600-1_3.jpg)
https://www.ebay.de/itm/PIKO-CLASSIC-54836-Flachwagen-Rgs3910-mit-2-Kuhlcontainern-Epoche-IV-H0-DC/133582975218?epid=1342164787&hash=item1f1a2a70f2:g:0pEAAOSw8EhetlZv
-
Tijdperk V zal wellicht met de containers te maken hebben, het wagentype is al sinds begin jaren zeventig in gebruik bij de DR, ook voor containervervoer:
http://dybas.de/dybas/gw/gw_r_6/g668.html (http://dybas.de/dybas/gw/gw_r_6/g668.html)
De tweede door Ronald genoemde wagen heeft de typeaanduiding van na 1978.
Wellicht heeft Piko ook versies met de oude typeaanduiding, SSbly of SSablms?
-
Piko H0 54162
als je die bekijkt dat is een bruine variant
DB tp5 maar wel DR bedrukt
ik kan er van deze nu 1 kopen bij een kennis van me
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel4_1.png)
-
Nou ja sinds de Wende rijdt materieel meer en meer door elkaar, en echt niet alle wagens zullen vanaf 1994 een DB-logo hebben gehad, dus zal wagen uit die periode zijn. Maar of dat nou zo opvalt...
-
voor 2 tientjes kan ik hem niet laten liggen gok ik
containers eraf daar vind ik wel iemand voor
en moet ergens beginnen haha heb op dit moment een stuk of 6 sgns vol beladen en 3 gekoppelde (sggrmms???) die verruilen voor DR wagens dus heb doosjes genoeg
nog even wat opgezocht over de rederijen
1977 werd Hanjin Container Lines
1904 werd maersk opgericht
1970 werd MSC opgericht
dit omdat ik nu voornamelijk deze heb
-
Lima heeft in de catalogus van 2001 deze DR containerwagon staan, L302830.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AJ503-Lima-302830-DC-H0-Tragwagen-RS-mit-Rungen-der-DR-Ep.IV-OVP-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AJ503-Lima-302830-DC-H0-Tragwagen-RS-mit-Rungen-der-DR-Ep.IV-OVP-1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AJ503-Lima-302830-DC-H0-Tragwagen-RS-mit-Rungen-der-DR-Ep.IV-OVP-6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AJ503-Lima-302830-DC-H0-Tragwagen-RS-mit-Rungen-der-DR-Ep.IV-OVP-6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AJ503-Lima-302830-DC-H0-Tragwagen-RS-mit-Rungen-der-DR-Ep.IV-OVP-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AJ503-Lima-302830-DC-H0-Tragwagen-RS-mit-Rungen-der-DR-Ep.IV-OVP-3.jpg)
Via google deze aanbieding gevonden.
https://www.modellbahn-rhein-main.de/produkt/aj503-lima-l302830-dc-h0-tragwagen-rs-mit-rungen-der-dr-ep-iv-ovp/
-
Lijkt me toch een fantasie-DR-uitvoering, de draaistellen van deze wagen (gegoten Y25) zijn bijvoorbeeld typisch Frans. Het rijtuigtype (Rs685, doorontwikkeling van de Rs683/684) kwam in veelvoud voor bij de DB, maar op de Duitse websites over goederenwagens (Step's en Dybas) lees ik niets terug over inzet van dit type bij de DR.
-
over die rs kan ik ook niet echt wat vinden qua inzet DR
de rs types die lima heeft hebben ook geen containerpunten
anders zou het een hoop schelen heb zelf nog 3 rs'en van de db voor verkoop liggen die zou ik dan kunnen omnummeren maar dat gaat niet conform werkelijkheid
er is best wel wat mogelijk ben ik achter
die 4 assers dus maar ook de lgjs 2 asser en ks dr
-
Lijkt me toch een fantasie-DR-uitvoering, de draaistellen van deze wagen (gegoten Y25) zijn bijvoorbeeld typisch Frans. Het rijtuigtype (Rs685, doorontwikkeling van de Rs683/684) kwam in veelvoud voor bij de DB, maar op de Duitse websites over goederenwagens (Step's en Dybas) lees ik niets terug over inzet van dit type bij de DR.
Lijkt me deze: https://dybas.de/dybas/gw/gw_r_6/g671.html
-
Lijkt me toch een fantasie-DR-uitvoering, de draaistellen van deze wagen (gegoten Y25) zijn bijvoorbeeld typisch Frans.
Die Y25 draaistellen werden bij Waggonfabrik Niesky DDR gebouwd. Deze fabriek was ook hoflevancier voor goederenwagens voor de SNCF.
-
verder nog gevonden......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19840602-840372-53-DR-52-3410.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19840602-840372-53-DR-52-3410.jpg)
Dit is nog eens een spoorbezetting van het goederenstation (y)
-
De Rgs671 verschilt toch wel van de Rs685 en aanverwanten. Bij de DB-wagens staan de middelste rongen dichter bij elkaar, zoals bij de Lima modellen. Bij de DR-wagens staan de rongen allemaal op gelijke afstand, ook zijn de frontborden hoger. Verder lijkt het wel aardig, want ook een dichte onderbouw, waar de Piko-wagens een open onderbouw hebben.
Tja volgens http://www.drehgestelle.de/6/y25_t.html (http://www.drehgestelle.de/6/y25_t.html) zijn de gegoten draaistellen een gevolg van "dass es in Frankreich eine auch in der Drehgestell-Fertigung leistungsfähige Gießerei-Industrie gab", dat kan natuurlijk overgenomen zijn in de DDR, maar ik heb nog geen DR-wagen gezien met dergelijke draaistellen...
-
57747 piko is ook een leuke
daar stuk of 3 ertussen en de rest dan de rgs 4 assers
-
Stefan, zoals ik al eerder aangaf had de DR geen Lgjs. Deze wagen is pure fantasie. Kies dan voor de aangekondigde Roco 77675, een DR rongenwagen met Deutrans containers die ook nog eens n stuk meer kloppen dan die plastic brokjes van Piko
-
maar ik heb nog geen DR-wagen gezien met dergelijke draaistellen...
Klopt, aan de DR werd dan ook niet geleverd door die Oostduitse fabriek. Fraknrijk heeft geïnvesteerd in die Oostduitse productie voor eigen gebruik. De draaistellen werden waarschijnlijk in licentie gebouwd. Van origine zijn de Y25 draaistellen inderdaad Frans.
-
54162
54160
95464
Deze 3 van piko zijn dus de juiste wagens begrijp ik?
De containers zijn niet belangrijk die gebruik ik toch niet
-
De eerste twee zijn post-Wende DR wagens: inzetbaar 1990-1993, herkenbaar aan het ontbreken van de MC code voor de RIV DR opschriften. De derde is een DB-AG. dus na 1-1-1994, herkenbaar aan het DBAG logo. Je geeft niet aan in welke periode je DR wilt rijden. Maar ze zijn te modern voor een tijdperk vòòr de val van de muur.
A;s je dat wilt zijn er bijvoorbeeld de nummers:
54160
54168
54740
54812
54836
54837
58060
72126
Dat is even snel, controleer ze wel op de kenmerken die ik boven aanstipte of er toch niet een tijdperk V tussen zit
dirkjan
-
Piko 54168
Flat Car Rgs3910 DB V
Dit is geen DR volgend mte maar volgens andere sites weer wel haha
-
Nog steeds geef je niet aan welk tijdperk je wilt rijden. Dus of deze past met wat je wilt kan kik niet bepalen. Ik weet wel dat de beschrijving bij mte niet klopt
-
Tp 4
-
Piko 57783[/size]
[/size]
Valt dit ook onder die zogenaamde wende wat je bedoelde falkenberg?[/size]
Leuk modelletje wel valt me op dat post logo [/size]
Maar wel een echte dr wagen en niet een fictief model volgens mij
-
Als er DR op staat betekent t niet dat het echt is. DR had helemaal geen twee-assige containerwagens. Ooit.
-
Op een Duits TT-forum nog een vergelijkbare discussie:
https://www.tt-board.de/forum/threads/containerzuege-in-der-ddr-wer-weiss-mehr.4514/ (https://www.tt-board.de/forum/threads/containerzuege-in-der-ddr-wer-weiss-mehr.4514/)
-
Dus eigenlijk de 2 assers om dat na te beelden moeten het gewoon kbs wagens zijn daarvan heb ik het op beeld dus dat weet ik zeker
-
Ja, en dan de DR versie van de Ks. Die heeft Roco, bijv 76998, 66610, 66769
-
Heb deze bemachtigd
Piko 54168
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PIKO-HO-54168-Flachwagen-mit-3-Containern-DR_resize_71.jpg)
-
Kijk, het begin is er! (y)
-
Wil je nog wat containers van de socialistische broederstaten, vind je die hier (http://modela.lv/product/87802)
-
Wilde het in eerste instantie doen met de containers die ik had
Maar na nog wat meer onderzoek concludeer ik dat maersk de enige van de 3 is die toen al met dat logo
MSC en HANJIN niet
Dus de keuze wordt maersk en dan de 3 containers op dat piko model vind ik ook een leuke toevoeging zeker die 10 voetjes
De 40ft zag je ook niet veel toen dus die gaan er ook deels uit
Las op een Duits forum dat de containers vaak op de kop stonden met de deuren naar het midden zodat er gelost kon worden op de wagon als er geen kraan was uiteraard kon dat alleen als er in het midden geen containers stond
-
Maersk was tot 1996 een zelfstandige rederij dus die kan wel in tijdperk 4.
Maar ik zou toch wat terughoudend zijn met dergelijke containers. Ik kan je zeggen uit eigen waarneming dat de meeste containers die in de DDR te zien waren geen firmanamen of logo's hadden.
-
Daar ben ik mezelf ook van bewust
Het meeste was kaal zonder grote naam erop
Maar ga het wel even zien
De meeste containers doe ik van de hand
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko-H0-54160-Containerwagen-Rgs-3910-mit-3_resize_9.jpg)
Nog eentje
-
En nog 2 van deze erbij
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210115_143855_resize_14.jpg)
-
de eerste is binnen een piko met 2x 10ft en 1x 20ft
leuke wagens wel even slikken als je b models en roco gewend bent maar met rongen erop smoelt het stuk beter
ook bezig geweest met 3 kbsjes die ik nog had welliswaar db varianten maar gek genoeg staat dat er niet op
dus die gaat dienst doen totdat ik echte dr gevonden heb
ook heb ik zojuist 4 communistische dozen besteld voor op het oostbloktreintje
want de containers die ik heb kunnen eigenlijk niet (msc,hanjin,hamburg sud,maersk)
-
Afgelopen dagen de containers uit Letland binnen gekregen
Zijn gewoon container van niet al te beste kwaliteit met afwrijfdecals
Jammer had er toch meer van verwacht maar het is altijd beter dan wat piko mee geeft op de wagens
-
Hallo allen,
Ik heb ook een paar van deze Piko RGS 3910 wagons met rood DB logo.
En ik was benieuwd of deze ook buiten het oude DDR kwamen, zoals in West Duitsland of zelfs Nederland?
Bedankt!
-
Je bedoelt het rood/witte DB AG-logo, geldig vanaf 1994? Die werden "Bundesweit" ingezet na de Wende, inzet in NL heb ik zo geen voorbeelden van.
-
Volgens mij is het inderdaad logo, Arjan.
Hierbij nog een foto van het beest:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210517-122656-60a27d8fa6f81.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210517-122656-60a27d8fa6f81.jpg)
Het zou mooi zijn als deze inderdaad ook 'bundesweit' of zelfs 'über die Grenze' kwamen.
Die reden dan waarschijnlijk in treinen met allerlei types? Of probeerden ze daar wel eenheid in te krijgen?
-
Klopt, dat is het DB AG-logo (y)
Ik heb de onvolprezen "die Guterwagen der DB AG stand 1998" van Stefan Carstens er eens bij gepakt. Je gaat er niet heel vrolijk van worden vrees ik, als er al inzet van dergelijke wagens op Neerlands sporen is geweest dan was dit maar kort en sporadisch. Vanaf 1994 zijn ze al begonnen met het verwijderen van het bordes en de handrem. Dat zal niet direct bij alle wagens zijn gebeurd, tegelijk zijn er ook al een hoop buiten dienst gesteld (ten gunste van andere typen wagens uit dezelfde categorie die zijn later zijn gemaakt) en zijn de meeste wagens van dit type ingezet voor dienstvervoer zoals voor dwarsliggers en oude spoorstukken. In het dienstvervoer hebben de wagens ook wat meer te lijden, dus in meestal is dat ook aan het eind van de levensfase.
Dat er veel zijn gesloopt geeft de deelserie Rs668 wel aan. Tussen 1968 en 1971 zijn er voor de DR 530 gebouwd, 1994 kwamen er nog 443 naar de DB AG, en eind 1997 waren er nog 3...
De in het boek aangegeven foto's geven ook alleen wagens weer voor infravervoer trouwens.
Samengevat denk ik dat de wagen van Piko past in de korte overgangsperiode net na de oprichting van de DB AG en binnen de voormalige DDR is ingezet voor containervervoer en wellicht nog voor "nieuw" vervoer naar de voormalige BRD, maar dat de kans op inzet naar NL helaas niet heel groot is geweest.
-
Op www.dybas.de (http://www.dybas.de) staan nog wel wat foto's van de inzet van deze wagens als containerwagen, nog eind jaren negentig, inclusief rongen en frontborden. Door slechte rij-eigenschappen is een deel nog voorzien van betere assen, de rest zal niet echt meer veel ingezet zijn in hoogwaardig vervoer.
De jaren negentig markeren wel een beetje de overgang van (omgebouwde) rongenwagens en andere platte wagens die werden ingezet voor containervervoer, naar de nieuwere speciaal voor containervervoer ontwikkelde wagens zoals die nu ook nog rondrijden.
-
Dankjulliebeiden voor de uitgebreide informatie!
Inderdaad is het resultaat wel een beetje een teleurstelling, ze zijn niet echt een goede basis voor een kloppende Nederlandse containertrein.
Dat wordt komende tijd flink door het forum grasduinen naar een goed alternatief.
-
Gezien je voorkeur voor Hippels is het misschien leuk een wat vroegere periode van het containervervoer uit te beelden, en aangezien dat het hier een beetje off topic is een paar links:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=38291.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=47317.0
-
Ja inderdaad, dat is wel het beoogde tijdperk of misschien nog iets later.
Heerlijk met een 12 / 13 of 1600 er voor.
Maar ik heb ook nog wat HGK en ACTS spul staan, dus daar wil ik me ook nog in verdiepen of er types zijn die ook daar achter gebruikt zijn.
In ieder geval bedankt voor de links!
Misschien inderdaad goed om dit draadje niet verder te vervuilen.
Of een mod moet het af willen splitsen, er is denk ik nog wel het één en ander over te zeggen.