BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: ruudns op 10 January 2021, 19:32:16

Titel: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: ruudns op 10 January 2021, 19:32:16
Dit is een treinsnelheids meting mbv twee sluisjes, een arduino Nano en een oled display (bij elkaar ca €4.50).
Eens aangeschaft voor het bouwen van de MOBA-SPEED (https://n-modellbahn.de/moba-speed):
Arduino nano clone (https://nl.aliexpress.com/item/4000587268145.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dk5TSuI)
2x reflector (https://nl.aliexpress.com/item/32802490584.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4djwRrgO)
Oled display (https://nl.aliexpress.com/item/32957159545.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4djwRrgO) (Yellow-Blue)

Het boeltje aan elkaar geknoopt en de arduino-1.8.13-windows.exe (https://www.arduino.cc/en/donate/) gedownload en geïnstalleerd. Vervolgens begint de ellende ;D. De Nano clone wordt niet herkend. Dat is snel opgelost door de driver op te sporen via Window10 download  (y).
Dan de MOBA speed downloaden, even als de display library adafruit_ssd1306 en de adafruit_gfx.
De adafruit_gfx geeft geen probleem, in de Adafruit_ssd1306 moet het adres aangepast worden van 0x3D in 0x70 (staat onder het Oled display printje).
Als ik nu de sketch van Mobaspeed probeer te lade  loopt deze vast op:  Adafruit_ssd1306.h     en dat klopt natuurlijk, want die is niet geladen. Die ik lade was zonder .u.
Ook het laden van de nieuwere versie N-Modellbahn_MoBa-Speed_for_Arduino_V1-4_by-Bernhard_OLED_1-3.ino helpt  niet.
Het resulteert niet in een werkend display. Hoe los ik dit op? ???
Titel: Re: MOBA-SPEED FOR ARDUINO hulp gezocht.
Bericht door: spock op 10 January 2021, 20:02:10
Hallo,

Heb je pullup weerstanden van de i2c bus gemonteerd?

Ik zou zelf als eerste een sketch uploaden die de i2c bus scant en de gevonden adressen toont.

https://playground.arduino.cc/Main/I2cScanner/

mvg spock
Titel: Re: MOBA-SPEED FOR ARDUINO hulp gezocht.
Bericht door: NL-modelspoor op 10 January 2021, 20:09:10
De gebruikte bibliotheken wel juist toegevoegd aan de Arduino IDE? Hulpmiddelen -> Bibliotheken beheren...
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: ruudns op 10 January 2021, 23:05:39
Bibliotheken zijn toegevoegd via  Bibliotheken beheren...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_165.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_165.jpg)

Citaat
Heb je pullup weerstanden van de i2c bus gemonteerd?
Waar moeten die dan, staan volgens mij ook niet in het origineel van MOBA speed   ???.

Citaat
Ik zou zelf als eerste een sketch uploaden die de i2c bus scant en de gevonden adressen toont.
ook die werden niet gebruikt  ???.
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: ruudns op 10 January 2021, 23:14:26
Nu ook de i2c_scanner geladen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_166.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_166.jpg)
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: meino op 11 January 2021, 00:13:19
Ik heb nog nooit pullup weerstanden op de I2C bus gebruikt.

Maar iets anders, heb je tijdens het compileren en laden van de schets wel het correcte Arduino type opgegeven onder de tab "Hulpmiddelen"?

Groet Meino
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: ikbenerevenniet op 11 January 2021, 00:44:07
Nu ook de i2c_scanner geladen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_166.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_166.jpg)

Eh, verkeerde plaatje misschien??

Ik heb nog nooit pullup weerstanden op de I2C bus gebruikt.

Sommige break-out boards zoals bv. lcd-displays hebben die zelf al, dan hoeft het dus ook niet. Meten is weten: er moet (als je met een DMM meet) een volt of 5 staan op zowel SCL als SDA.

heb je [..] wel het correcte Arduino type opgegeven?

Als daar het verkeerde board geselecteerd staat kom je al niet eens door de uploadprocedure heen.

Ik zou zelf als eerste een sketch uploaden die de i2c bus scant en de gevonden adressen toont. - https://playground.arduino.cc/Main/I2cScanner/

Helaas zit daar een fout in, die tot een vastloper kan leiden; regel 51:
for(address = 1; address < 127; address++ )moet zijn
for(address = 8; address < 120; address++ )
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: ruudns op 11 January 2021, 07:39:00
Laatste plaatje is van na het laden van de bibliotheek van de scanner.
Heb een tweede Uno in bestelling. Dan eerst maar eens resetten naar fabriek als die binnen is :-\.
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: bask185 op 11 January 2021, 08:13:21
Bij elke upload die je doet, schiet je alles naar de arduino toe wat hij nodig heeft. Dat is inclusief alle instellingen. Je kan niet een arduino 'resetten naar fabrieksinstellingen' dat is geen bestaand iets.

Je laatste plaatje geeft nul informatie, er staat echt niks nuttigs in. Het enige wat we zien, is een leeg programma.


Je kan van deze website (https://github.com/adafruit/Adafruit_SSD1306/tree/master/examples) een voorbeeld sketch proberen. Je kan de tekst van de .ino bestanden zo kopieren en plakken in de arduino IDE.

Je kan het scherm dus zowel met I2C (pinnen A4 en A5) als met SPI aansturen ( pinnen 10, 11, 12 en 13).

Voordat we verder kunnen, moeten we echt deze twee dingen weten:
- Zoals Meino al vroeg, kan je wel of niet succesvol een programma uploaden naar de arduino
- Als bovenstaande gelukt is, heb je het I2C scanner succelvol kunnen testen en wat kwam daar uit?
Op arduino.cc (https://playground.arduino.cc/Main/I2cScanner/) (Dezelfde link als die van Spock) staat dit programma, kan je zo kopieren en plakken in de arduino ide.
Je moet zoiets te zien krijgen.
(https://playground.arduino.cc/uploads/Main/i2c_scanner_output/index.png)
- Hoe heb je het scherm aan gesloten?

Mvg,

Bas

P.S. Omtrent I2C, De Wire.begin() functie zet standaard de interne pull-up weerstanden aan. Dit volstaat 95/100 maal. En zoals Meino ook al zei, meeste I2C boards hebben ook extra weerstanden.


Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: ruudns op 11 January 2021, 09:35:50
Ga er vanavond mee aan de slag.
Scherm is aangesloten conform het MOBA-speed schema. Adres in de ino file aangepast van 0x3D naar 0x70 (dat is het adres dat op het schem printje staat geprint).
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: bask185 op 11 January 2021, 10:10:04
Scherm is aangesloten conform het MOBA-speed schema.
Sorry dat is niet goed genoeg  :police:, we moeten echt precies weten hoe jij dat ding bedraad heb. Dus als je vanavond gaat beginnen graag een zelf gekrabbeld schema, een foto van de schakeling of een goede beschrijving van wat je gedaan heb zoals bijvoorbeeld.
Arduino    <>     OLED
----------------------
A4         <>     SDA
A5         <>     SCL
Wat ook volstaat is een goede output van het I2C scanner programma. Als die een adres vindt, zijn we overtuigd!

Jij kan namellijk wel zeggen dat je het 'goed' aangeloten heb, maar als je dat dus niet heb.... Dan heeft verdere hulp ook geen zin. Ik spreek hier uit ervaring. Ik help wel eens vaker mensen en er zijn er een paar tussen die gewoon concreet niet willen doen wat je zegt. Er is een iemand in het specifiek die een LED met pwm wilde dimmen, nadat ik en anderen drie tot vier keer hadden gezegd precies welke pinnen hij moet gebruiken, pakte hij nog steeds de verkeerde. Ik had hem drie keer gevraagd om er een foto van te maken en dat verzoek werd gewoon keihard genegeerd... drie keer. En uiteindelijk stopte de persoon in kwestie gewoon met antwoorden en het draadje was plots 'dood'.

Om te voorkomen dat iederen zijn tijd verdoet en/of gefrustreerd raakt (no offense intended), moeten we echt stap voor stap te werk gaan en daarbij hebben we goede feedback nodig. Daarom moeten we echt bewijs hebben dat dat scherm goed bedraad is  :police:

Dus als jij nu vanavond die I2C scanner probeert en een positief resultaat post, dan gaan we verder naar de software kijken  ;)

Mvg,

Bas
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: meino op 11 January 2021, 10:49:42
Als daar het verkeerde board geselecteerd staat kom je al niet eens door de uploadprocedure heen.

Helaas, ik praat uit ervaring. Soms is de upload wel succesvol, maar de schets loopt voor geen meter. In mijn geval een UNO schets uploaden naar een MEGA met als instelling UNO. In dat geval was de upload succesvol, maar werken? nee. Ik ben daar best wel even mee bezig geweest.
Ik denk dat het met de grootte van de schets te maken heeft, een UNO heeft 16kb en een MEGA 256kb. Maar als ik naar de beschrijving van de MOBA schets kijk, dan zie ik dat daar een Nano gebruikt wordt. sommige recentere versies van de Nano hebben 32kb geheugen, dus meer dan een UNO. Misschien heeft dat er mee te maken?

Groet Meino
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: bask185 op 11 January 2021, 11:20:59
De Nano lijn heeft idd een nieuwe bootloader gekregen (wel een paar jaar te laat) en dit is belangrijk. Als je de Nano heb gekozen bij 'boards' dan kan je daarna in de  processor tab er onder de processor kiezen en dan kan je kiezen uit atmega328p, atmega328p en atmega168 (gebruiken we niet meer)

Ik had bij deze wel upload problemen ervaren. Je kan van te voren ook niet zeggen welke je moet hebben. Ik zou beginnen met de 'old bootloader'. En als die niet werkt pak je de atmega328P.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme1_10.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme1_10.png)

Mvg,

Bas
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: ruudns op 11 January 2021, 16:29:17
D6->out lichtsluis1
D7->out lichtsluis2
A4->SDA oled
A5->SCL oled
GND’s aan elkaar geknoopt
VCC’s aan elkaar geknoopt
zie schema:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_167.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_167.jpg)

Het oled printje nog eens onder een loep bekeken. Het adres is niet 070 maar 078  :o.

Bestand van de scanner nogmaals geladen.
Dit zijn nu de geladen sketsches:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_168.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_168.jpg)

Als ik de scanner executeer krijg ik de volgende foutmelding:
_______________________________________________________________
Arduino:1.8.13 (Windows 10), Board:"Arduino Nano, ATmega328P"
De schets gebruikt 3708 bytes (12%)  programma-opslagruimte. Maximum is 30720 bytes.
Globale variabelen gebruiken 419 bytes (20%) van het dynamisch geheugen. Resteren 1629 bytes voor lokale variabelen. Maximum is 2048 bytes.
Er trad een error op gedurende laden van de schets
avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x00
avrdude: stk500_getsync() attempt 2 of 10: not in sync: resp=0x00
avrdude: stk500_getsync() attempt 3 of 10: not in sync: resp=0x00
avrdude: stk500_getsync() attempt 4 of 10: not in sync: resp=0x00
avrdude: stk500_getsync() attempt 5 of 10: not in sync: resp=0x00
avrdude: stk500_getsync() attempt 6 of 10: not in sync: resp=0x00
avrdude: stk500_getsync() attempt 7 of 10: not in sync: resp=0x00
avrdude: stk500_getsync() attempt 8 of 10: not in sync: resp=0x00
avrdude: stk500_getsync() attempt 9 of 10: not in sync: resp=0x00
avrdude: stk500_getsync() attempt 10 of 10: not in sync: resp=0x00

Dit rapport zou meer informatie bevatten met
"Uitgebreide uitvoer weergeven tijden compilatie"
optie aan in Bestand -> Voorkeuren.


Kan ik die sketches niet uit de Ardino verwijderen en opnieuw beginnen?
_________________________________________________________________________________


Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: meino op 11 January 2021, 16:36:14
Ok, je hebt dus een Nano en niet de UNO waar je het in de voorgaande postings steeds over had, dat klopt?
Zoals Bas al poste, de Nano kan verschillende bootloaders hebben. De 2 Nano's (uit China) die ik in gebruik had, moest ik met de old bootloader laden. Dus probeer eens in de setting van de IDE een andere bootloader dan je nu gebruikt.
Overigens, je hebt het over executeren van de scan schets, ik ga er van uit dat je de upload van de schets bedoeld.

Groet Meino
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: ruudns op 11 January 2021, 17:04:28
Ook met de oldbootloader geen resultaat:
_________________________________________________________________
Arduino:1.8.13 (Windows 10), Board:"Arduino Nano, ATmega328P (Old Bootloader)"

N-Modellbahn_MoBa-Speed_for_Arduino_V1-1:22:25: error: redefinition of 'Adafruit_SSD1306 display'
 Adafruit_SSD1306 display(SCREEN_WIDTH, SCREEN_HEIGHT, &Wire, OLED_RESET); // OLED DISPLAY INIT
                       ^

C:\Users\Ruud_PC\AppData\Local\Temp\arduino_modified_sketch_402119\ssd1306_128x64_i2c.ino:31:18: note: 'Adafruit_SSD1306 display' previously declared here

 Adafruit_SSD1306 display(SCREEN_WIDTH, SCREEN_HEIGHT, &Wire, OLED_RESET);

                  ^~~~~~~

C:\Users\Ruud_PC\AppData\Local\Temp\arduino_modified_sketch_402119\N-Modellbahn_MoBa-Speed_for_Arduino_V1-1.ino: In function 'void setup()':

N-Modellbahn_MoBa-Speed_for_Arduino_V1-1:104:6: error: redefinition of 'void setup()'

 void setup()  {

      ^~~~~

C:\Users\Ruud_PC\AppData\Local\Temp\arduino_modified_sketch_402119\ssd1306_128x64_i2c.ino:55:6: note: 'void setup()' previously defined here

 void setup() {

      ^~~~~

C:\Users\Ruud_PC\AppData\Local\Temp\arduino_modified_sketch_402119\N-Modellbahn_MoBa-Speed_for_Arduino_V1-1.ino: In function 'void loop()':

N-Modellbahn_MoBa-Speed_for_Arduino_V1-1:116:6: error: redefinition of 'void loop()'

 void loop()  {

      ^~~~

C:\Users\Ruud_PC\AppData\Local\Temp\arduino_modified_sketch_402119\ssd1306_128x64_i2c.ino:119:6: note: 'void loop()' previously defined here

 void loop() {

      ^~~~

exit status 1

redefinition of 'Adafruit_SSD1306 display'

Dit rapport zou meer informatie bevatten met
"Uitgebreide uitvoer weergeven tijden compilatie"
optie aan in Bestand -> Voorkeuren.
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: meino op 11 January 2021, 17:23:05
Dat klopt, want je schets zit vol met compile errors, dus aan de upload komt hij niet toe. Ik heb het gevoel dat je per ongeluk een stuk code hebt gedupliceerd in de schets.

Groet Meino
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: ruudns op 11 January 2021, 17:57:49
...hoe krijg k het ding dan weer leeg?
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: meino op 11 January 2021, 18:31:52
Het gaat niet om wat in de Arduino zit, het gaat om de code die in de Arduino IDE (de editor) geladen is. De IDE is een editor, waarin je de code kunt schrijven. De code staat in de het .ino bestand, dat is eigelijk gewoon een textbestand dat je ook kunt openen in kladblok. Pas nadat je een succesvolle upload gedaan hebt is de schets actief op de Arduino. Kun je de code eens met knip en plak hier op het forum laten zien?

Groet Meino
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: spock op 11 January 2021, 18:35:55
Begin even opnieuw.

Verwijder map waar de moba sketch instaat
Download de moba sketch opnieuw
Pak hem uit in een map

Trouwens, stond tijdens de "avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x00" fout per ongeluk de Serial monitor open?
Oplossing: Serial Monitor sluiten voor uploaden (een heerlijke instinker waar je lang naar kunt zoeken  >:( )

mvg spock


Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: ruudns op 11 January 2021, 18:54:06
De originele sketch van MOBA-speed (v1-1):
Hierin is door mij alleen de schaal 160 aan gepast in 87 en het oled adres 0x3D in 0x87
______________________________________________________________________
// MoBa-Speed for ARDUINO
// powered by N-Modellbahn.de - Joerg Kiessling - 2018
// Arduino Sketch for model speed measurement
// for Arduino Nano.V3, UNO.V3, MEGA
// 2 IR Line Trackers with LM393 komperator output
// Display OLED 128 x 64px
// Note1 for power supply: connect OLED display VDD to Arduino 3.3V !
// Note1 for OLED adresse: SSD1306_SWITCHCAPVCC, 0x78 is for third party products! Use adresse 0x3D for original Adafruit products!

// Digital sensor input Left and Right
#define SENSOR_L 7
#define SENSOR_R 6

////// DECLARATIONS
#include <SPI.h> // Not needed when using I2C
#include <Wire.h> //I2C library
#include <Adafruit_GFX.h>
#include <Adafruit_SSD1306.h>
#define SCREEN_WIDTH 128 // OLED display width, in pixels
#define SCREEN_HEIGHT 64 // OLED display height, in pixels
#define OLED_RESET 4
Adafruit_SSD1306 display(SCREEN_WIDTH, SCREEN_HEIGHT, &Wire, OLED_RESET); // OLED DISPLAY INIT

//Distance from sensor Left to sensor Right - your distance (mm)
const double distance = 150.0;

//Your model scale 1/xx
int scale = 87;

//Waiting time for train, to move out of measurement array (ms)
int waitingtime = 12000;

//Name of variables for time and speed measuring
long int deltatime, starttime;

//N-Modellbahn.de Logo - MoBa Speed for Arduino
const unsigned char PROGMEM logo [] = {
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xF0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x21, 0x81, 0x80, 0x03, 0xF0, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xF8, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x21, 0xC1, 0x80, 0x03, 0xFC, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xF8, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x63, 0xC3, 0xC0, 0x03, 0x0C, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFC, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x63, 0x62, 0xC3, 0xC3, 0x0C, 0x3E, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFE, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0xE3, 0x66, 0xC7, 0xE3, 0xF8, 0x3F, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFE, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0xE3, 0x34, 0xCE, 0x73, 0xFC, 0x03, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0x00, 0x00, 0x00, 0x01, 0xE3, 0x34, 0xCC, 0x33, 0x06, 0x3F, 0x3E, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0x00, 0x00, 0x00, 0x01, 0xE3, 0x3C, 0xCC, 0x33, 0x06, 0x7F, 0x3E, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0x80, 0x00, 0x00, 0x03, 0xE3, 0x18, 0xCE, 0x73, 0x0E, 0x63, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0x80, 0x00, 0x00, 0x03, 0xE3, 0x18, 0xC7, 0xE3, 0xFC, 0x7F, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xC0, 0x00, 0x00, 0x07, 0xE3, 0x00, 0xC3, 0xC3, 0xF8, 0x3F, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xC0, 0x00, 0x00, 0x07, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x0F, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x0F, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xF0, 0x00, 0x00, 0x0F, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x60, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xF0, 0x00, 0x00, 0x1F, 0xE1, 0xF8, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x60, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xF8, 0x00, 0x00, 0x1F, 0xE3, 0xF8, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x60, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xF8, 0x00, 0x00, 0x3F, 0xE3, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x60, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFC, 0x00, 0x00, 0x3F, 0xE3, 0x01, 0xF8, 0x1E, 0x0F, 0x07, 0xE0, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xE7, 0xFF, 0xFC, 0x00, 0x00, 0x7F, 0xE3, 0xC1, 0xFC, 0x3F, 0x1F, 0x8F, 0xE0, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xE7, 0xFF, 0xFE, 0x00, 0x00, 0x7F, 0xE1, 0xF1, 0x8E, 0x63, 0x31, 0x9C, 0x60, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xC3, 0xFF, 0xFE, 0x00, 0x00, 0xFF, 0xE0, 0x79, 0x86, 0x7F, 0x3F, 0x98, 0x60, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0xC3, 0xFF, 0xFF, 0x00, 0x00, 0xFF, 0xE0, 0x19, 0x86, 0x60, 0x30, 0x18, 0x60, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0x81, 0xFF, 0xFF, 0x00, 0x01, 0xFF, 0xE0, 0x19, 0x8E, 0x72, 0x39, 0x1C, 0x60, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0x81, 0xFF, 0xFF, 0x80, 0x01, 0xFF, 0xE3, 0xF9, 0xFC, 0x3E, 0x1F, 0x0F, 0xE0, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0x00, 0xFF, 0xFF, 0x80, 0x03, 0xFF, 0xE3, 0xF1, 0xF8, 0x1C, 0x0E, 0x07, 0xE0, 0x00,
0x7F, 0xFF, 0x00, 0xFF, 0xFF, 0xC0, 0x03, 0xFF, 0xE0, 0x01, 0x80, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xFE, 0x00, 0x7F, 0xFF, 0xC0, 0x03, 0xFF, 0xE0, 0x01, 0x80, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xFE, 0x00, 0x7F, 0xFF, 0xE0, 0x07, 0xFF, 0xE0, 0x01, 0x80, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xFC, 0x00, 0x3F, 0xFF, 0xE0, 0x07, 0xFF, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xFC, 0x00, 0x3F, 0xFF, 0xF0, 0x0F, 0xFF, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xF8, 0x00, 0x1F, 0xFF, 0xF0, 0x0F, 0xFF, 0xE1, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xF8, 0x00, 0x1F, 0xFF, 0xF8, 0x1F, 0xFF, 0xE3, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xF8, 0x00, 0x0F, 0xFF, 0xF8, 0x1F, 0xFF, 0xE3, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xF0, 0x00, 0x0F, 0xFF, 0xFC, 0x3F, 0xFF, 0xE3, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xF0, 0x00, 0x07, 0xFF, 0xFC, 0x3F, 0xFF, 0xE3, 0xE3, 0xC3, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xE0, 0x00, 0x07, 0xFF, 0xFE, 0x7F, 0xFF, 0xE3, 0xE7, 0xE3, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xE0, 0x00, 0x03, 0xFF, 0xFE, 0x7F, 0xFF, 0xE3, 0x0E, 0x73, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xC0, 0x00, 0x01, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE3, 0x0C, 0x33, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0xC0, 0x00, 0x01, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE3, 0x0C, 0x33, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0x80, 0x00, 0x00, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE3, 0x0E, 0x73, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0x80, 0x00, 0x00, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE3, 0x07, 0xE3, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0x00, 0x00, 0x00, 0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE3, 0x03, 0xC3, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7F, 0x00, 0x00, 0x00, 0x7F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7E, 0x00, 0x00, 0x00, 0x3F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7E, 0x00, 0x00, 0x00, 0x3F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7E, 0x00, 0x00, 0x00, 0x1F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE0, 0x00, 0x00, 0x06, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x7C, 0x00, 0x00, 0x00, 0x1F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE0, 0x70, 0x00, 0x06, 0x00, 0x30, 0x00, 0x00,
0x7C, 0x00, 0x00, 0x00, 0x0F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE0, 0x70, 0x00, 0x06, 0x00, 0x30, 0x00, 0x00,
0x78, 0x00, 0x00, 0x00, 0x0F, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE0, 0xD8, 0x00, 0x06, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x78, 0x00, 0x00, 0x00, 0x07, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE0, 0xD8, 0x7C, 0x7E, 0x63, 0x33, 0xF0, 0x78,
0x70, 0x00, 0x00, 0x00, 0x07, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE1, 0x8C, 0x7C, 0xFE, 0x63, 0x33, 0xF8, 0xFC,
0x70, 0x00, 0x00, 0x00, 0x03, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE1, 0x8C, 0x61, 0xC6, 0x63, 0x33, 0x19, 0xCE,
0x60, 0x00, 0x00, 0x00, 0x03, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE1, 0xFC, 0x61, 0x86, 0x63, 0x33, 0x19, 0x86,
0x60, 0x00, 0x00, 0x00, 0x01, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE3, 0xFE, 0x61, 0x86, 0x63, 0x33, 0x19, 0x86,
0x40, 0x00, 0x00, 0x00, 0x01, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE3, 0x06, 0x61, 0xC6, 0x63, 0x33, 0x19, 0xCE,
0x40, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE6, 0x03, 0x60, 0xFE, 0x7F, 0x33, 0x18, 0xFC,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xE6, 0x03, 0x60, 0x7E, 0x3F, 0x33, 0x18, 0x78,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00
};

void setup()  {
  //Sensor Input
  pinMode(SENSOR_L, INPUT_PULLUP);
  pinMode(SENSOR_R, INPUT_PULLUP);

  //Interface baud rate
  Serial.begin(9600);

  //Display
  initialize_display();
}

void loop()  {
  //waiting for signal, sensor Left
  if (digitalRead(SENSOR_L)== LOW)
  {
    //Sensor Left was activated, start time = system time (ms)
    starttime = millis();
   
    //waiting for signal sensor Right
    while (digitalRead(SENSOR_R)== HIGH) {}
   
    //Measured time in ms
    deltatime = (millis() - starttime);
   
    refresh_display();
  }

  //waiting for signal, sensor Right
  if (digitalRead(SENSOR_R)== LOW)
  {
    //Sensor Right was activated, start time = system time (ms)
    starttime = millis();
   
    //waiting for signal sensor Left
    while (digitalRead(SENSOR_L)== HIGH) {}
 
    //Measured time in ms
    deltatime = (millis() - starttime);
 
    refresh_display();
  }   
} //End of loop


//Output on display
void refresh_display() {
 
   //Output on serial monitor
   Serial.println("");
   Serial.println("Deltatime:");
   Serial.print(deltatime);
   Serial.println(" ms");
   Serial.println("---------");
   Serial.println("Speed:");
   Serial.print(distance/deltatime);
   Serial.println(" m/s (real)");
   Serial.print(scale*distance/deltatime*3.6, 0);
   Serial.print(" km/h (scale 1/");
   Serial.print(scale);
   Serial.println(")");



   

  //Output on OLED
  display.clearDisplay();
  display.setTextSize(5);
  display.setCursor(0,28);
  display.print(scale*distance/deltatime*3.6, 0);  //calculating speed in km/h
  display.setTextSize(1);
  display.setCursor(91,56);
  display.print("km/h");
  display.setCursor(98,28);
  display.print("1/");
  display.setCursor(110,28);
  display.print(scale);
  display.drawFastHLine(0, 18, 128, WHITE);
  display.setTextSize(2);
  display.setCursor(0,0);
  display.print(deltatime*0.001);
  display.setTextSize(1);
  display.setCursor(50,7);
  display.print("s");
  display.drawFastVLine(63, 0, 16, WHITE);
  display.setTextSize(2);
  display.setCursor(71,00);
  display.print(distance/deltatime);
  display.setTextSize(1);
  display.setCursor(121,-2);
  display.print("m");
  display.drawFastHLine(121, 7, 5, WHITE);
  display.setCursor(121,8);
  display.print("s");
  display.display();

  delay(waitingtime);

  display.clearDisplay();
  display.setTextSize(4);
  display.setCursor(5,28);
  display.print("READY");
  display.drawFastHLine(0, 18, 128, WHITE);
  display.setTextSize(2);
  display.setCursor(37,0);
  display.print("1/");
  display.setCursor(60,0);
  display.print(scale);
  display.display();

  Serial.println("");
  Serial.println("<<< READY >>>");
}


void initialize_display() {
  display.begin(SSD1306_SWITCHCAPVCC, 0x78); // initialize OLED display (use adresse 0x3D for original Adafruit product)
  display.display();
  display.clearDisplay();
  display.drawBitmap(0, 0, logo, 128, 64, WHITE);
  display.display();
  display.setTextColor(INVERSE);

  delay(2500);

  display.clearDisplay();
  display.setTextSize(1);
  display.setCursor(0,20);
  display.println("powered by");
  display.println("");
  display.print("www.N-Modellbahn.de");
  display.display();
 
  delay(2500);

  display.clearDisplay();
  display.setTextSize(4);
  display.setCursor(5,28);
  display.print("READY");
  display.drawFastHLine(0, 18, 128, WHITE);
  display.setTextSize(2);
  display.setCursor(37,0);
  display.print("1/");
  display.setCursor(60,0);
  display.print(scale);
  display.display();

  Serial.println("<<< READY >>>");
 
 
}
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: bask185 op 11 January 2021, 19:07:23
Ruud, je doet te veel stappen tegelijk.

Ik zag eerst dat je een upload probleem had bij de I2C scanner, toen vertelden we (of Meino) om de old bootloader te pakken en vervolgens probeerde je een compleet andere sketch up te loaden die niet eens kan compileren en roept vervolgens dat werkt ook niet. Zo schep je wel problemen voor jezelf en kunnen we je echt niet helpen.

Deze stappen moet je in deze volgorde nemen:


Dan nu terug naar stap 1. In arduino IDE klik op file -> examples -> 01.basics -> Blink
Selecteer bij boards arduino NANO en klik daarna onder boards processor: atmega328P, old bootloader
en klik dan op uploaden.

Als dat gelukt is, dan moet je ledje op je arduino board knipperen.
Als je ledje knippert, willen we dat graag weten.

Dan gaan we stap 2 ondernemen.

Mvg,

Bas

Also:
Als je code kopieert en plakt op dit forum, doe dat tussen code tags. Die kan je zelf tikken of je gebruikt de # knop naast de citaat knop

[ c o d e ]  <- code tag openen
Ik ben geen code
[ / c o d e ] <- code tag sluiten

En als je de spaties weglaat krijg je
Ik ben code
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: ruudns op 11 January 2021, 19:17:12
 (y) ga ik mee aan de gang....misschien leer ik het nog ooit ::).

Vraagje, als ik de Arduino icoon opstart, zie ik allemaal tabbladen met al die sketches......hoe krijg ik die eruit??
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: ruudns op 11 January 2021, 19:51:48
"Blink" werkt, het ledje knippert vrolijk ;D.
Bibliotheekbeheer, ""I2C scanner" gezocht, gevonden en geïnstalleerd. Wat nu?

Citaat
Trouwens, stond tijdens de "avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x00" fout per ongeluk de Serial monitor open?
Oplossing: Serial Monitor sluiten voor uploaden (een heerlijke instinker waar je lang naar kunt zoeken  >:( )
 
Wat is de serial monitor? Hoe sluit je die?
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: bask185 op 11 January 2021, 19:59:35
Het is dat vergrootglas icoontje rechts boven in de IDE.

Je kan hem ook openen met : Ctrl + shift + m

Dat I2C scanner is geen library maar een programma die overal op internet staat. Ik weet niet of je hem al heb kunnen openen. kopieer en plak anders onderstaande code in de IDE.

Let wel op dat je in IDE die void setup en void loop verwijdert of er over heen plakt. Als we 2x een void loop hebben, gaat het niet werken niet.

#include <Wire.h>
 
 
void setup()
{
  Wire.begin();
 
  Serial.begin(9600);
  while (!Serial);             // Leonardo: wait for serial monitor
  Serial.println("\nI2C Scanner");
}
 
 
void loop()
{
  byte error, address;
  int nDevices;
 
  Serial.println("Scanning...");
 
  nDevices = 0;
  for(address = 1; address < 127; address++ )
  {
    // The i2c_scanner uses the return value of
    // the Write.endTransmisstion to see if
    // a device did acknowledge to the address.
    Wire.beginTransmission(address);
    error = Wire.endTransmission();
 
    if (error == 0)
    {
      Serial.print("I2C device found at address 0x");
      if (address<16)
        Serial.print("0");
      Serial.print(address,HEX);
      Serial.println("  !");
 
      nDevices++;
    }
    else if (error==4)
    {
      Serial.print("Unknown error at address 0x");
      if (address<16)
        Serial.print("0");
      Serial.println(address,HEX);
    }   
  }
  if (nDevices == 0)
    Serial.println("No I2C devices found\n");
  else
    Serial.println("done\n");
 
  delay(5000);           // wait 5 seconds for next scan
}
Als je die monitor opent, moet er onderin 9600 baud staan. Anders ga je rare tekens zien op het scherm.

Dit programma zoekt voor alle adressen op de I2C bus.

Bas
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: ikbenerevenniet op 11 January 2021, 20:03:44
"Blink" werkt, het ledje knippert vrolijk ;D.
Aha, het uploaden naar de Arduino werkt nu dus. Phew... ;-)

Citaat
Bibliotheekbeheer, ""I2C scanner" gezocht, gevonden en geïnstalleerd. Wat nu?
Die sketch laden, compileren en laten werken. Moet in de serial monitor laten zien op welke I2C-adressen iets is aangesloten, in jouw geval dus (als het goed is) 0x78.

Citaat
Wat is de serial monitor? Hoe sluit je die?
Je opent 'm met Tools -> Serial Monitor, en sluit 'm met Alt+F4 (net als elk Windows' venster).
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: ruudns op 11 January 2021, 20:13:07
 (y) in de monitor:
scanning....
12C device found at 0x3C    !

dat doet hij dus.
Wil dat nu zeggen dat het oled display adres 0x3C heeft ipv 0x78 wat op de print van de oled staat ???
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: ikbenerevenniet op 11 January 2021, 20:14:10
Ja.

PS.: Alleen de code moet tussen code-tags, je tekst niet.
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: ruudns op 11 January 2021, 20:14:54
zag het ....en aangepast ;)
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: bask185 op 11 January 2021, 21:10:35
Top dan nu die moba sketch van je proberen met de goede adressen  :police:

Bas
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: ruudns op 11 January 2021, 21:29:36
 (y) gelukt 8).
Als je weet hoe.........wordt het een stuk gemakkelijker ::).
Eerst alle zooi opgeruimd: alle files verwijderd mbv de verkenner in de opgeslagen data.
Dan de nieuwe poging die tot dit succes leidde:

Selecteer,
Beheer bibliotheken, opzoeken, Adafruit SSD1306, installeer, installeer alles (met daarin oa Adafruit GFX Library).
Pak de Moba-speed zip-file uit.
Open in een kladblok, N-Modellbahn_MoBa-Speed_for_Arduino_V1-3_by-Bernhard_OLED_0-96.ino
Pas aan: int scale = 160; aan in 87 (160 voor N-spoor, 120 voor TT, 87 voor H0).
Pas aan: const double distance = 150.0;  aan in 200.0  (dwz de sluisjes staan 20cm uit elkaar)
Sla dit op.
Open de file weer in de kladblok, selecteer de gehele tekst, Copy.
Ga naar het venster in de Arduino, selecteer de hele tekst, "ctrl+V"(plak de inhoud van de kladblok).
Druk op "Verifieer" in het menu. Bij geen fouten, druk daarna op "Upload" in het menu.

Bedank voor alle lering en hulp, om deze Arduino beginner op het goede spoor te krijgen (y) (y).

Leuk meet instrumentje, zijn geld zeker dubbel en dik waard ;).
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: bask185 op 11 January 2021, 21:53:14
Ik koop Nano's altijd in met kerst op banggood.com voor een whopping €1,70. Die zijn dat geld helemaal waard  (y)

Ik ben blij dat het gelukt is, veel plezier er mee.

Bas
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: spock op 11 January 2021, 22:51:50
Hallo Ruud,

Goed dat het werkt.
Ik zou je echter willen adviseren om wat structureler om te gaan met de sketches en elke sketch hun eigen map te zetten.
Ik heb bv onder de documents map een map die heet Arduino\Projects, onder deze map staan alle sketches (in hun eigen map).
De map heeft dezelfde naam als de naam van de sketch bv: {Documents}\Arduino\Projects\knipperled\knipperled.ino .

Dat lijkt missichien omslachtig maar dat voorkomt het volgende probleem wat jij had.
Als je de de door jou voorgestelde methode hanteert dan wil de Arduino IDE bij het compileren een (tijdelijk) map aanmaken waar de sketch wordt gecompileerd. Dat gaat 1 keer goed, maar bij een volgende sketch dan bestaat de kans dat je die in dezelfde map zet als de eerste. Dan staan er 2 sketches in 1 map en dan begint het feest van de foutmeldingen dat setup() en loop() al gedefinieerd zijn.

Dit kun je voorkomen door elke sketch in zijn eigen map te zetten.

Sketches zijn net konijnen, je begin met 2 en voordat je het weet.........

mvg spock
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: meino op 11 January 2021, 23:01:35
Het voordeel daarvan is ook dat je dan de .ino file rechtstreeks in de Arduino IDE, kunt openen en kunt wijzigen.
Overigens je noemt de Arduino IDE (Integrated Development Environment) consequent de Arduino. Dat is eigenlijk niet goed, en leidt tot verwarring.  De Arduino is het kaartje, dus in dit geval de Nano. De ontwikkel omgeving waarmee je de schets (.ino) bewerkt heet de Arduino IDE. Het is me nu duidelijk waarom ik in eerste instantie het niet allemaal begreep wat je poste.

Groet Meino
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: spock op 11 January 2021, 23:13:55
Hallo Meino,

Je heb helemaal gelijk. Ik zal het even aanpassen zodat het eenduidiger is.

Ik gebruik die Arduino IDE eigenlijk bijna niet meer, doe bijna alles met Microsoft Visual Studio Code met de Arduino Extension.
Ik mis in VSC eigenlijk alleen nog de OTA functionaliteit voor de ESP32.

mvg spock
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: bask185 op 12 January 2021, 08:10:48
Citaat
Ik gebruik die Arduino IDE eigenlijk bijna niet meer
Geen goede programmeur houdt van IDE's. IDE's zijn allemaal per definitie al crappy.  Je zit altijd vast aan een gelimiteerde text editor en een gebrek aan functionaliteit. Misschien dat iemand ze af en toe eens nodig heb voor een debug feature ofzo... maar verder zijn ze alleen goed als instapje voor d'n beginnende hobbyist

Vandaag is er VS Code en er is niks. Ik wed dat er op dit moment al iemand bezig om een OTA plugin te maken voor VS code. Zou ook ik erg waarderen.

Bas
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: meino op 12 January 2021, 10:28:16
Dat is allemaal correct, ik gebruik Netbeans. Maar komende uit een tijd dat ik als programmeur/architect met ponskaarten begonnen is en een VT100 met vi al een hele verbetering vond, is de Arduino IDE niet zo slecht en eigenlijk gebruik ik die vaak ook nog voor snelle klusjes.
Verder voor een beginnende Arduino gebruiker maken we de leercurve wel erg stijl als we ook met al die andere omgevingen aan de gang gaan. Ik heb >45jaar ervaring, dus kan ik al die ontwikkel omgevingen wel plaatsen, maar voor een starter zal dat eerder afschrikken.

Groet Meino
Titel: Re: MOBA, speed for Arduino, hulp gezocht.
Bericht door: ruudns op 12 January 2021, 12:16:11
@spock: je hebt helemaal gelijk. Echter voor een beginneling die misschien ook verder nauwelijks enige achtergrond heeft met directory structuren is dat misschien te veel van het goede. Dan werkt "leeg" gooien van de data bij een nieuw project uit stekend. Zeker voor een dergelijk klein projectje. Het bewaren van de gedownloade zip file is dan al voldoende ;D.

@Meino: Ik kon in eerste instantie niet verklaren waar al de tabbladen met sketches vandaan kwamen  :-\. De gouden tip was het leeg gooien van de Arduino directories en de ino file openen en bewerken met de kladblok (y). De juiste Arduino kiezen met de juiste boatloader en de juiste Bibliotheken installeren. Daarna het plakken van de kladblok inhoud in de IDE deed de rest  (y).

De 4de versie van MOBA speed gaf wel fouten mbt niet gevonden items. Uit de foutmelding begreep ik wel waarom en wat hij zocht. De versie 3 werkte wel zonder problemen.

Duurde even voor ik het door had ::). Weer iets bij geleerd, waarvoor dank (y).