BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: RBlok op 08 January 2021, 18:52:27
-
Over het aanpassen van geleidende (electrofrog) wissels van Peco is veel gepubliceerd (Google, YouTube). Dit om de betrouwbaarheid van de stroomvoorziening in delen van de wissel te verbeteren: bestaande verbindingen onderbreken en draadbruggetjes maken. Omdat ik een aantal Peco SL-E99 driewegwissels heb aangeschaft zocht ik naar de aanpassingen aan dit type wissel. Die info was vreemd genoeg nauwelijks te vinden. Uiteindelijk op UK websites
https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/157665-a-fancy-3-some-peco-sl-e99-again/ (https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/157665-a-fancy-3-some-peco-sl-e99-again/)
en
http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm (http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm)
het nodige gevonden.
Omdat ik echt geen topsoldeerder ben zonk de moed me een beetje in de schoenen toen ik de vele waarschuwingen las. Toch aan de slag gegaan en het is me gelukt om drie SL-E99 wissels aan de onderzijde aan te passen volgens onderstaande tekening.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SL-E99-aanpassen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SL-E99-aanpassen.jpg)
Een paar bijzonderheden:
- Verwijder de plastic delen aan de onderkant van de wissel (ten behoeve van de bruggetjes) voorzichtig. Met name bij de middelste railstaven, die erg dicht tegen elkaar lopen. Ik heb een tandartsfrees gebruikt, een geduldwerkje.
- Oppervlaktes waarop gesoldeerd wordt opruwen (met de frees)
- Als materiaal voor de bruggetjes wordt een stukje draad van de puntstukken geadviseerd. Ik gebruikte dun koperdraad, dat werkte beter.
- Omdat de soldeervlakken heel dicht bij de contacten met de wisseltongen liggen heb ik deze contacten bedekt met een klein plukje natte watten.
- Aan de spoorstaven ter hoogte van de soldeervlakken heb ik aan de andere kant (dus de bovenkant van het wissel) krokodillenklemmen vastgemaakt om warmte af te voeren.
Uiteraard even doormeten of de verbindingen deugen en of er toch geen verbinding van links naar rechts is ontstaan.
Mogelijk heeft iemand hier iets aan. Succes ermee.
PS. een gerelateerde vraag:
De driewegwissels moet ik nog gaan aansluiten. Ik gebruik MP 6 wisselmotoren (met puntstukpolarisatie) en een Ecos centrale. Volgens mij moeten de twee wisselmotoren die per wissel nodig zijn in combinatie worden geschakeld. Heeft iemand ervaring met het instellen hiervan?
-
Je kan het (qua wisselaandrijving) gewoon als twee losse wissels beschouwen. Ze zijn alleen een beetje in elkaar gedrukt.
De stand van de een heeft geen invloed op de stand van de andere, ook niet qua contact maken of eventuele kortsluiting ofzo. Dus: gewoon los van elkaar. Update, klopt niet, zie iets hieronder.
Qua polarisatie zijn er (als je de goede bruggetjes hebt doorgesneden) twee gedeeltes van de wissel die je moet polariseren. Allebei zijn ze per stuk ook weer netjes van maar één van de twee wisselaandrijvingen afhankelijk. Het is even puzzelen en goed kijken welke waar nou bij hoort, want zodra je de wissel omdraait weet je het niet meer. Dat was tenminste mijn ervaring :)
Dus: zo'n wissel ziet er enger uit dan dat 'ie in werkelijkheid is.
Reinout
-
Het zijn weliswaar 2 wissels, maar omdat ze in elkaar geschoven zijn zitten de tongen elkaar in de weg.
Daardoor kun je niet in één keer van linksaf naar rechtsaf of omgekeerd. Dat moet altijd via de rechtuit stand en dat bepaalt de volgorde waarin je de aandrijvingen aanstuurt.
-
Toegegeven, het zijn tekeningen met een hoop kleurtjes, maar als je er rustig voor gaat zitten lukt het met de uitleg van DCC concepts prima naar mijn ervaring: (principes van aandrijving en frogschakeling is in feite voor alle aandrijvingen hetzelfde)
https://www.dccconcepts.com/manual/dcc-advice-11-wiring-pointwork-and-special-track-conditions-for-dc-or-dcc/
(ff naar beneden scrollen)
Zij geven aan dat twee van de drie frogs altijd gelijk geschakeld worden.
Het is mij met deze aanwijzingen goed gelukt. Succes!
Grtz Gerard
-
Het zijn weliswaar 2 wissels, maar omdat ze in elkaar geschoven zijn zitten de tongen elkaar in de weg.
Je hebt gelijk! Ik wist niet dat peco deze versie ook had. Ik heb zelf de "E199", de asymetrische driewegwissel (https://peco-uk.com/products/3-way-asymmetric-turnout-medium-radius). Daarbij zitten de tongen elkaar niet in de weg. Maar bij de E99 dus wel.
Reinout
-
AH, sorry, ook te snel gelezen, ik heb zelf ook de asymmetrische versie en geen ervaring met deze, excuus!
-
Ik heb een E99 die aangestuurd wordt met Tortoises inclusief puntstukpolarisatie. Besturins software is koploper. Zoals Klaas aangeeft loopt het wisselen altijd via de stand rechtdoor. In koploper zorgt de software dat dit zo verloopt. Na correcte configuratie hoef je je daar verder geen zorgen over te maken. Via de multimaus is dit een ander verhaal omdat ik daar beide motoren handmatig kan stellen. Tortoises hebben 2 wisselcontacten. De eerste wisselcontacten van elke motor worden gebruikt voor de polarisatie, de tweede contacten staan in serie met 1 van beide motoren. Die zijn zo geschakeld dat als de stand rechtdoor is beide motoren kunnen draaien. In de afbuigende stand kan de andere motor niet draaien waardoor de wissel beveiligd is tegen mechanische beschadiging.
-
Het grootbedrijf heeft twee verschillende woorden voor de twee versies van een driewegwissel.
De verschoven versie, waarbij de tongen elkaar niet in de weg zitten heet gewoon driewegwissel.
De symmetrische versie, waar de tongen tegen elkaar liggen heet drieslagwissel.
-
Het grootbedrijf heeft twee verschillende woorden voor de twee versies van een driewegwissel.
De verschoven versie, waarbij de tongen elkaar niet in de weg zitten heet gewoon driewegwissel.
De symmetrische versie, waar de tongen tegen elkaar liggen heet drieslagwissel.
Een mooie en handige definiëring Klaas.
-
Ik heb een E99 die aangestuurd wordt met Tortoises inclusief puntstukpolarisatie. Besturins software is koploper. Zoals Klaas aangeeft loopt het wisselen altijd via de stand rechtdoor. In koploper zorgt de software dat dit zo verloopt. Na correcte configuratie hoef je je daar verder geen zorgen over te maken. Via de multimaus is dit een ander verhaal omdat ik daar beide motoren handmatig kan stellen. Tortoises hebben 2 wisselcontacten. De eerste wisselcontacten van elke motor worden gebruikt voor de polarisatie, de tweede contacten staan in serie met 1 van beide motoren. Die zijn zo geschakeld dat als de stand rechtdoor is beide motoren kunnen draaien. In de afbuigende stand kan de andere motor niet draaien waardoor de wissel beveiligd is tegen mechanische beschadiging.
Dank je Patrick.
Vanwege weinig ruimte in het baanontwerp heb ik moeten kiezen voor de symetrische E99 (22 cm lang) en niet de a-symetrische E199 (27 cm lang). Dat maakt het iets ingewikkelder en kritischer, in verband met de mogelijkheid van beschadiging van wissel/wisselmotor. Op internet beschrijft iemand het zelfs als volgt: "the symmetric 3-way is the work of the devil".
De MP wisselmotoren die ik gebruik hebben heb ook de twee wisselcontacten die je beschrijft. De eerste gebruik ik (uiteraard) ook voor de polarisatie en de tweede voor het schakelen van ABC remsecties. Mogelijk kan ik de tweede afgeleid gebruiken voor de 'interactie' tussen de wisselmotoren.
De handleiding van de Ecos centrale noemt een driewegwissel wel als speciaal magneetartikel met twee adresssen, maar ik neem aan dat de instellingen zelf gemaakt moeten worden in de vorm van het aanmaken van één of meer rijwegen. Ik moet dat nog uitzoeken. Kun jij een schema laten zien van jouw aansluitingen Patrick? Dat mag wat mij betreft een eenvoudige schets zijn of een link naar het schema dat jij hebt gevonden.
-
Voor uitbreiding van de bundel naar mijn locloods heb ik in mijn baan een SL-E96 (linkse medium straal wissel) vervangen door door een SL-E99. Gelukkig bestond die optie al had ik liever geen 3-weg gebruikt. Maar ja, bestaand baanplan en geen andere oplossing meer die haalbaar was, je moet iets.
Ik ben even in mijn papierberg gedoken en heb 2 scans voor jou gemaakt. Het zijn letterlijk krabbels. De wisselnummering (37 en 25) zijn in een later stadium zo aangepast waardoor het wat rommelig is.
Omdat bij jou beide wisselcontacten al in gebruik zijn zou ik voorstellen, als je de interlock wil, om met 1 van beide contacten een relais te sturen met 2x wisselcontact. Hoeft geen bistabiel relais te zijn. Een zogenaamd SPDT relais is prima. In totaal krijg je dan 3 wisselcontacten en kan je alle stroomkringen gescheiden houden.
De eerste scan zijn de motorlocaties, motorstand versus wisselstand, volgorde initialisatie en de interlock die voorkomt dat er mechanische problemen optreden bij puur manueel afzonderlijke aansturingen van de wisselaandrijvingen.
De tweede scan geeft de schakelingen aan die uitgevoerd moeten worden voor diverse bewegingen van het wissel. Je ziet daar dat je dus altijd via de rechtdoor positie gaat. In koploper lost de software dit op. Ik ga ervan uit dat dit in de Ecos niet anders is. Met de Ecos kan ik je jammer genoeg niet mee helpen maar zonder twijfel zijn hier andere specialisten die daar wel kaas van gegeten hebben ( al mijn elektronica inclusief commandstation is zelfbouw).
Als er iets niet duidelijk is dan vraag je maar.
Voor de koploper gebruikers onder ons. Bij wisseleigenschappen voor dit wissel is W37 ingevoerd als "Wisselnummer" en W25 als "Wisselnummer 2e aandrijving"
mvg, Patrick
(https://live.staticflickr.com/65535/50816868062_22a9336eda_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/50816025938_1c17ab7246_k.jpg)
-
Bedankt Patrick.
Het begrip interlocking is mij onbekend maar ik meen uit je verhaal op te maken dat het een beveiliging is: "gebeurt er hier iets dan mag daar niets". Is dat een softwarematige instelling in Koploper? Als dat zo is dan zal het volgens mij in een Ecos onder "voorwaarden" ook ingevoerd kunnen worden.
In de schets onderaan je eerste scan begrijp ik een aantal dingen niet. Ik ben relatief nieuw in DCC en geen elektronicus...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/210109-driewegwissel-schema-Patrick-Smout.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/210109-driewegwissel-schema-Patrick-Smout.jpg)
- Onder W25 staat W 37-1 en onder W37 staat W25-1. Wat is hier de interactie?
- C en G. Is dat het schakelen van het de wisselmotor?
- Is "M" het symbool voor de wisselmotor?
- Ik neem aan dat de "1" schakelingen de polarisatie van de twee puntstukken in de E99 verzorgen.
- Zijn de"2" schakelingen de bedoelde 2e mogelijkheid in de wisselmotor waarvan jij aangeeft deze in mijn geval te separeren in een apart relais?
Rian
-
Even een cursusje schema lezen. ;)
G staat voor Gerade, oftewel rechtdoor. R staat voor Rund, oftewel afbuigend.
Dat zijn bij Duitse fabrikanten de gangbare termen om de wisselstand aan te geven.
Heeft Patrick ook in zijn "document" staan, helemaal rechtsboven.
M in een rondje is inderdaad de motor.
W37-1 is het eerste contact van wissel 37, naast de M van W37 vind je datzelfde contact terug.
Idem voor W25-1, dat is het eerste contact van wissel 25.
C staat voor common, de gemeenschappelijke aansluiting van het contact dat wisselt tussen G en R.
Bij een wisselcontact wordt C ook wel de moeder genoemd, G en R zijn dan de dochters.
-
Bedankt om even in te springen Klaas, net terug van het wandelen ;)
Met "Interlocking"bedoel ik de beveiliging waarbij de ene wisselstand de aansturing van de andere motor mogelijk maakt of voorkomt en vice versa.
In het schema is de "Interlocking" gerealiseerd door de contacten W37-1 en W25-1.
Als een wisselmotor (25 of 37) in afbuigende stand staat zal overeenkomstige contact W37-1-C-G of W25-1-C-G (dus het contact tussen de common en de G aansluiting) open zijn.
Hierdoor kan de andere motor niet aangestuurd worden en daardoor kan er mechanisch ook geen probleem optreden.
De interlocking is een beveiliging die ik toegevoegd heb omdat ik met een MultiMaus beide motoren onafhankelijk van elkaar rechtstreeks kan aansturen.
Als ik nu ooit eens per abuis met de muis vergeet via de rechtdoor stand te gaan dan reageert de motor gewoon niet en gaat er niets stuk.
In automaat bedrijf met Koploper (of een ander besturingsprogramma) is , als alles goed geconfigureerd is, deze beveiliging in principe overbodig omdat de software dan alles in goede banen zal leiden.
-
Even een cursusje schema lezen. ;)
G staat voor Gerade, oftewel rechtdoor. R staat voor Rund, oftewel afbuigend.
Dat zijn bij Duitse fabrikanten de gangbare termen om de wisselstand aan te geven.
Heeft Patrick ook in zijn "document" staan, helemaal rechtsboven.
M in een rondje is inderdaad de motor.
W37-1 is het eerste contact van wissel 37, naast de M van W37 vind je datzelfde contact terug.
Idem voor W25-1, dat is het eerste contact van wissel 25.
C staat voor common, de gemeenschappelijke aansluiting van het contact dat wisselt tussen G en R.
Bij een wisselcontact wordt C ook wel de moeder genoemd, G en R zijn dan de dochters.
Bedankt Klaas.
Al doende en lezende leert men.
-
Met "Interlocking"bedoel ik de beveiliging waarbij de ene wisselstand de aansturing van de andere motor mogelijk maakt of voorkomt en vice versa.
In het schema is de "Interlocking" gerealiseerd door de contacten W37-1 en W25-1.
Als een wisselmotor (25 of 37) in afbuigende stand staat zal overeenkomstige contact W37-1-C-G of W25-1-C-G (dus het contact tussen de common en de G aansluiting) open zijn.
Hierdoor kan de andere motor niet aangestuurd worden en daardoor kan er mechanisch ook geen probleem optreden.
De interlocking is een beveiliging die ik toegevoegd heb omdat ik met een MultiMaus beide motoren onafhankelijk van elkaar rechtstreeks kan aansturen.
Als ik nu ooit eens per abuis met de muis vergeet via de rechtdoor stand te gaan dan reageert de motor gewoon niet en gaat er niets stuk.
In automaat bedrijf met Koploper (of een ander besturingsprogramma) is , als alles goed geconfigureerd is, deze beveiliging in principe overbodig omdat de software dan alles in goede banen zal leiden.
Bedankt Patrick. Een slimme hardwarematige beveiliging. Ik rijdt alleen middels de Ecos en daar zal met rijstraten en voorwaarden ook beveiligd kunnen worden. Maar deze redundantie is nog beter. Invoer en instellen van een driewegwissel in de Ecos schijnt trouwens een beetje een toer te zijn, maar wel mogelijk met een workaround. Ik ben benieuwd of er anderen zijn die dit reeds gedaan hebben.
Begrijp ik het goed dat de schakelcontacten 25-2 en 37-2 in de wisselmotoren gebruikt worden voor de puntstukpolarisatie?
Rian
-
Dag Rian,
helemaal correct, de contacten 25-2 en 37-2 kan je gebruiken voor je puntstukpolarisatie. Zo doe ik het (ook) op mijn baan.
-
Inmiddels heb ik in een test deze symetrische driewegwissel van Peco (SL-E99) ingevoerd in de Ecos. Blijkt uiteindelijk een fluitje van een cent te zijn; met hulp van het ESU forum en een topic op het 3-rail forum:
- Linkerwissel toevoegen op adres #X
- Rechterwissel toevoegen op adres #Y
- Beide wissels correct instellen zoals een normale wissel
- Beide wissels na het instellen verwijderen van het invoerscherm; niet van de Ecos artikelenlijst.
- Driewegwissel toevoegen en op adres #X zetten
- Driewegwissel gebruikt dan dus de instellingen van de eerdere 2 losse wissels
@Patrick
De Ecos voorziet zelf in de voorgestelde interlocking. Bij een switch van links naar rechts worden beide motoren omgezet. Motor 1 van links naar G en motor 2 van G naar rechts. En omgekeerd bij een switch van rechts naar links natuurlijk. Hierdoor wordt genoemde mechanische schade voorkomen. Ook blijven dan de 2 schakelingopties in de MP6 wisselmotor beschikbaar; 1 voor het schakelen van het puntstuk en 1 (in mijn geval) voor het schakelen van een ABC sectie.
-
Dag Rian,
Mooi dat het in de Ecos al ingebakken zit, zo hou je idd een extra contact over.
Op naar de volgende uitdaging ;)