BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: AB 7216 op 03 January 2021, 11:19:03

Titel: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: AB 7216 op 03 January 2021, 11:19:03
Ik zoek informatie over de internationale trein D7 uit 1923/1924.
Dit is de trein van Amesterdam naar Parijs, over den Haag, Antwerpen en Brussel. 

In deze trein reden namelijk de eerste stalen rijtuigen van de NS, de Bd 7501-7510.
Dit waren eigenlijk blokkendoos tussenrijtuigen, maar om ervaring op te doen reden deze rijtuigen in de treinen Amsterdam - Maastricht en Amsterdam - Parijs.
In 1925 werden deze rijtuigen omgebouwd tot echte blokkendoos tussenrijtuigen, en kregen de nummers Bec 8503-8512.
Een der rijtuigen uit deze serie bestaat nog, en is bij de SGB te Goes weer gerestaureerd in de aflevertoestand als Bd 7507.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-B-7507-SGB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-B-7507-SGB.jpg)

Terug naar de D7 uit 1923.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D-7-materieel-verdeling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D-7-materieel-verdeling.jpg)
In deze trein reden een ABDb en een Ad van de franse Nord, en nog een restauratie rijtuig van de Waggons Lits.

Nu heb ik geen informatie over deze rijtuigen, en ben op zoek naar rijtuigen die eventueel ook in H0 zijn uitgebracht. Dit geld voor de beide rijtuigen van de Nord, maar ook de Restauratie.

volgens dit schema, reed de D7 gecombineerd met rijtuigen van de D122. i
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D7-treinsamenstelling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D7-treinsamenstelling.jpg)
Hierin zaten de volgende rijtuigen, D4 - P4 - Cd voor Antwerpen, dan de ABDb - Bd - Bd - R - Ad voor Parijs, en nog een Cd voor Brussel.  De ABDb ging na Parijs door naar Ventimille

Nu de tweede vraag; waren de rijtuigen voor Antwerpen en Brussel van Nederlandse afkomst, of waren deze Belgische rijtuigen?

De reden voor deze vraag is, dat ik een roco 44978 aan het ombouwen ben tot Bd 7507.
Dit model is de enigste versie die is uitgebracht als C8c met 4 compartimenten, alle andere versies hebben 2 compartimenten en 4 coupes met zijgang.

Het zou mooi zijn, als ik de rest van deze trein ook in model kan uitbeelden, en dan achter een 2100 kan laten rijden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20161006_15_19_29_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20161006_15_19_29_Pro.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20161006_15_19_48_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20161006_15_19_48_Pro.jpg)
De kap van deze wagen is niet de genoemde roco 44978, maar deze had ik nog liggen in de la.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de gevraagde informatie.
Groeten Arjen
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: Rob Ellerman op 03 January 2021, 12:25:53
Is overigens wel een leuk ombouwsetje Arjen, wat daar op die bak zit. Wie levert dat of heeft dat geleverd?

Groet,
Rob
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: AB 7216 op 03 January 2021, 12:29:01
Dit is het prototype voor het ombouwsetje van MK.
De set wordt nog uitgebreid met onderdelen voor de stelbalk en opschriften.  Als alles gereed is, komt ie in de verkoop.

Groeten Arjen 
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: sncf231e op 03 January 2021, 22:41:03
Het restauratie rijtuig was een houten (teak) rijtuig; metalen CIWL restauratie rijtuigen kwamen pas in 1925.
Zoiets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1140040.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1140040.jpg)

Ook de Nord rijtuigen waren toen nog hout of houten frame met metaal beplating. Geheel metalen rijtuigen kwamen ook bij de Nord pas een paar jaar later. Hoe de Nord rijtuigen eruit zagen weet ik niet.

Groet
Fred
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: Rob Ellerman op 03 January 2021, 22:54:17
Misschien dat je op deze site wat kan terugvinden:  https://docrail.fr/ (https://docrail.fr/) ?

Rob
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: ingenium op 04 January 2021, 14:22:34
Uiteraard was het CIWL rijtuig een houten rijtuig maar uit welke nummerserie?

Nee op die site is niks te vinden kwa personenwagens Rob.
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: Rob Ellerman op 04 January 2021, 14:41:40
Zou je kunnen smokkelen met een OCEM (ep. 2b) rijtuig? https://www.ebay.fr/itm/LS-Models-World-MW40391-2x-ETAT-PersonenWagen-OCEM-grun-schwarz-Ep2b-Neu-OVP/283748479917?hash=item4210ba33ad:g:mtEAAOSwzL9eIyXe (https://www.ebay.fr/itm/LS-Models-World-MW40391-2x-ETAT-PersonenWagen-OCEM-grun-schwarz-Ep2b-Neu-OVP/283748479917?hash=item4210ba33ad:g:mtEAAOSwzL9eIyXe)
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: ingenium op 04 January 2021, 15:24:53
De bedoeling is om het Bd rijtuig in een correcte trein te krijgen. Als we gaan smokkelen kan je net zo goed de Bd weglaten en een jaren dertig trein uitbeelden omdat dat makkelijker is.
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: Rondje_HO op 04 January 2021, 16:39:09
Het restauratie rijtuig was een houten (teak) rijtuig; metalen CIWL restauratie rijtuigen kwamen pas in 1925.
Zoiets:
....


Ik weet niet of het klopt maar wellicht is dit een optie:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HT_44011-1_WR_Seite2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HT_44011-1_WR_Seite2.jpg)

( https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=115578 )
( bron foto: http://www.reisezugwagen.eu/?p=25366 )



En die Nord rijtuigen, kunnen dat dit soort rijtuigen zijn geweest?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LS_40195-3_A3B3Ddyi.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LS_40195-3_A3B3Ddyi.jpg)

( bron foto: http://www.reisezugwagen.eu/?p=15805 )


Vr. groet, Martijn  :)
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: AB 7216 op 04 January 2021, 17:29:42
Ik heb van een naamgenoot meer informatie over de rijtuigen van de Nord gekregen. Waarvoor dank Arjen.

De onvolprezen Encyclopédie des voitures SNCF biedt wel wat info. De vierassige sneltreinrijtuigen van de Nord uit de bouwjaren 1896-1914 (type Nord-trains rapides, niet te verwarren met de stalen Rapides Nord uit de jaren 30) waren tamelijk eenvormig. Er bestonden A’s en AB’s met 7 coupés, B’s met 8 coupés en ABD’s met 2x3 coupés en een bagageruimte.

De A en de ABD hebben in de D7 gereden, maar zoals gebruikelijk bij de Nord waren de frames deels van hout en daardoor kwamen ze na 1945 niet meer in aanmerking voor modernisering; de laatsten verdwenen begin jaren 50. Op de uitgebreide erfstukkenlijst http://www.tvnp.fr/ kan ik er niet één vinden, dus vermoedelijk is het type uitgestorven. In model zijn deze rijtuigen ook niet te vinden.

De modellen die Martijn en Rob voorstellen, zijn allen van de jaren 30.
En zoals ingenium al schreef, het gaat om een trein samen te stellen waarin de Bd 7500 rijtuigen gereden hebben.
En die reden alleen in 1923-1924   Anders heeft het voor mij geen zin. 

Ik ben nog aan het zoeken naar de overige rijtuigen, de derde klasse rijtuigen met doorloop (Cd) zijn vermoedelijk rijtuigen van de Etat Belge geweest. Ook van dit type rijtuig is in het echt bewaard, en in model nooit uitgebracht.
Een Bd heeft nog lange tijd in La louviere sud gelegen als werkwagen, maar is ondertussen uitgebrand.

De Waggons lits restauratie die voorgesteld wordt, is er eentje uit 1910 volgens het grote boek van de Waggons lits rijtuigen. Het is best een grote serie geweest. Alleen is dit model niet los te krijgen, en de bagagewagen is niet te gebruiken. 
In de jaren 30 waren er in Nederland diverse 6 assigge restauratierijtuigen vanwege de lage asdruk, alleen is mij nog niet duidelijk of dit ook al in de jaren 20 was. Dan zou een Trix 6 asser ook nog een optie zijn.
Leuk leesvoer voor de verkrijgbare types; http://sncf231e.nl/wp-content/uploads/2020/12/CIWL-carriages-by-Fred.pdf

Maar goed, we zijn nog aan het zoeken.
De rijtuigen uit de serie Bd 7500 reden ook nog in de sneltrein Amsterdam - Maastricht,  dat zijn maar 11 houten vierassers om te bouwen  (y)

Groeten Arjen
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: sncf231e op 04 January 2021, 17:31:11
Martijn,

Mijn post heb je niet gezien?
Je laat een foto zien van hetzelfde teak rijtuig dat ik laat zien. En vervolgens laat je een metalen Nord rijtuig zien?

Groet
Fred
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: Rondje_HO op 04 January 2021, 18:14:00
Ja hoor, had ik gezien :) Hoewel ik niet gezien had dat je echt exact hetzelfde rijtuig had gepost, dacht ik, ik zet er ook even een fabrikant/artikelnummer bij  :angel:

En dat Nord rijtuig is geheel metaal? Ook geen idee van, ik dacht misschien hout met metalen beplating of zo? Of zijn dat meer die Franse rijtuigen met die ronde onderzijden? Of ook niet ???

Zoals te concluderen valt, ik heb er geen verstand van dus mijn bijdrage is maar het beste te negeren  ;D


Maar dan wel in de goede richting, het gaat hier dan om echt hele ouderwetse rijtuigen, zeg maar net na periode I ?



Edit: meer zoiets?  https://www.wikiwand.com/fr/Voiture_Nord_rame_1923


Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: gtw6016 op 04 January 2021, 18:25:30
Misschien een rare vraag..
Mawr dat houten restauratie rijtuig, is dat een zelfde als in het spoorwegmuseum in "wereld 2" staat? :-X

Marc
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: AB 7216 op 04 January 2021, 18:53:19

Maar dan wel in de goede richting, het gaat hier dan om echt hele ouderwetse rijtuigen, zeg maar net na periode I ?

Edit: meer zoiets?  https://www.wikiwand.com/fr/Voiture_Nord_rame_1923

Dit zijn rijtuigen voor binnenlandse diensten, die kun je herkennen aan de vele deuren.
We zoeken rijtuigen met vouwbalgen en coupe's, daar dit standaard was voor de internationale treinen.
Anders kon je ook niet vanaf je coupe naar de restauratie komen.

Het rijtuig uit het spoorwegmuseum is ook een rijtuig wat in deze type treinen gelopen heeft.
Dit rijtuig komt uit Roemenie, en heeft geen Nederlandse achtergrond.

Groeten Arjen 
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: Rob Ellerman op 04 January 2021, 21:38:56
Citaat
..........
Maar goed, we zijn nog aan het zoeken.
De rijtuigen uit de serie Bd 7500 reden ook nog in de sneltrein Amsterdam - Maastricht,  dat zijn maar 11 houten vierassers om te bouwen  (y)

Groeten Arjen

Toevallig niet iemand ergens langs de lijn gestaan met een parate camera voor een fotootje? ;)
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: Rondje_HO op 04 January 2021, 21:46:13
Dit zijn rijtuigen voor binnenlandse diensten, ....


Ah, bedankt. Wel ingewikkeld daar zeg  :)
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: AB 7216 op 04 January 2021, 22:54:52

Toevallig niet iemand ergens langs de lijn gestaan met een parate camera voor een fotootje? ;)

Ik heb misschien wel 30 jaar terug tijdens een museumrit van iemand een fotoboek in mogen zien, waarin een foto stond van een Bd 7500 in Parijs. Alleen toen geen camera bij, en de persoon in kwestie ook nooit meer gezien. 

Groeten Arjen
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: AB 7216 op 05 January 2021, 11:32:35
Ik kreeg net een link door van de trein Amsterdam Parijs op het nationaal archief. Waarvoor dank.
http://proxy.handle.net/10648/af808f6a-d0b4-102d-bcf8-003048976d84

je ziet hier Spelers en officials bij de trein, klaar voor de terugreis naar Nederland.
Nederland - Uruguay (1-2), gespeeld op 6 juni 1924 in het Stade de Colombes tijdens de Olympische Spelen in Parijs.
Datum 6 juni 1924.
Het koersbord geeft ook Parijs Amsterdam aan, en het rijtuig lijkt op een Nord-trains rapide.

Groeten Arjen
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: Solvognen op 05 January 2021, 12:23:21
De foto van het Nederlands elftal is in Feignies gemaakt. De foto's van het KNVB-album bij het Nationaal Archief zijn inderdaad zeer interessant. Bij welke reis de foto's horen is juist aangegeven door het archief. De gegevens bij individuele foto's over de locatie, de datum en wat te zien is, zijn vaak fout. Ik heb drie jaar geleden een artikel in vijf afleveringen over de reizen van het Nederlands voetbalelftal met de trein gepubliceerd op Drehscheibe Online. Over de foto in Feignies berichtte ik in aflevering III ongeveer in het midden van de tekst. Ik plaats een link en hoop dat die werkt. De opmerking van mij op Drehscheibe dat de foto's uit het album niet te downloaden zijn, is inmiddels achterhaald.

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,8255194

Met vriendelijke groeten,
Hans
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: Gert Arkema op 05 January 2021, 12:33:06
 (y) Link werkt  (y) Mooi uitzoekwerk!
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: AB 7216 op 05 January 2021, 14:14:29
Bedankt voor je tekst Hans, weer meer informatie over deze treinen.

Groeten Arjen
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: AB 7216 op 06 January 2021, 12:31:55
Ondertussen is er ook meer informatie boven gekomen van de Waggons-Lits restauratie rijtuigen in deze trein, waarvoor dank Otto.

Dit zijn de rijtuignummers van de restauratie rijtuigen welke voor deze treinen gepland stonden;
Drie rijtuigen,  dus één heen, één terug en één reserve

1923 zomer: 2199, 2200 en 2201
 
1923-’24 winter: 2201, 2026 (? moeilijk leesbaar) , 998

1924 zomer: 2199, 2200 en 2201.


De restauratierijtuigen bestonden uit de reeksen 2023-2030 gebouwd in 1910 en 2199-2206 (plan 183) gebouwd in 1912.
De rijtuigen hadden verschillende soorten verlichting. De eerste serie uit 1910 had gasverlichting, en de tweede serie uit 1912 had elektrische verlichting.  Waarvan de rijtuigen 2199, 2200 die van het merk Stone en de rest Dick.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WL-2199-2206.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WL-2199-2206.jpg)

Bedenk dat de houten rijtuigen wel op elkaar leken maar beslist niet dezelfde indeling hadden en ook de betimmering zowel in- als extern waren per reeks afwijkend. Dus wat lijstgenoten veronderstellen dat het CIWL-rijtuig in het spoorwegmuseum van hetzelfde type is, is onjuist.

Het rijtuig 998 was een zesasser welke in 1905 gebouwd was, en die in NL vertoefde vanwege de iets lagere asdruk (noodzakelijk voor de lijn  Den Haag SS-Groningen).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WL-998.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WL-998.jpg)


Info en documenten : Répartitions des CIWL, coll. J.G.,  overige info plus tekening: Album Mat. coll. W.A.C.W. en oda/modelspotter 


Een voormalig rijtuig van de ETAT Belge heeft nog lange tijd gelegen in La louviere sud;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1230559.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1230559.jpg)
Deze wagen was de laatste jaren in gebruik als een schoolwagen voor seinwezen, maar is een paar jaar geleden uitgebrand.

En weer een stapje verder.

Groeten Arjen.
Titel: Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
Bericht door: sncf231e op 06 January 2021, 13:04:13
Van zowel de genoemde teak 4-assers als 6-assers zijn geen (commerciële) modellen in H0 gemaakt. Volgens Coudert etc is de serie 2429-2429 gelijk aan 2023-2030 en 2199-2206, maar ook die zijn niet in H0 gemaakt.
Groet
Fred