BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Kieft01 op 02 January 2021, 17:52:31
-
Goedeavond,
Allemaal een heel goed en gezond 2021 met veel bouwplezier (y) (y)
Ik zou graag advies willen betreffende de uitvoer van mijn station.
Liefst wil ik zo flexibel mogelijk zijn.
De onderste sporen links gaan naar een klimspiraal omhoog, het middenspoor komt van een klimspiraal vanaf de opstelsporen.
Dit gedeelte komt weer samen met de andere kant van het station (loopt nl. halfrond)
Is dus een keerlus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorstel-1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorstel-1.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorstel-2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorstel-2.png)
Welk voorstel is het meest flexibel geeft het minste problemen?
Kan ook evt. een of twee drieweg wissels toepassen maar ik begrijp dat de ervaringen daarmee wisselend zijn.
Zijn er nog andere mogelijkheden?
-
ik zou in de onderste variant het rechtsonder wissel vervangen door een links wissel,
dat spaart een vervelende s-bocht.
fred
-
Ik zou voor de onderste kiezen maar dan wel de rechts afbuigende wissel helemaal rechtsonder vervangen door een links afbuigende. Dan haal je die onhandige slinger eruit.
Ik zie dat Fred me net voor is ;D
Groeten,
Bert
-
Dat is duidelijk.
Allebei voor de onderste variant :D
Wissel zal ik aanpassen.
Engelse wissel (minitrix) is blijkbaar betrouwbaar genoeg
Zouden jullie evt. voor een drie weg wissel gaan?
-
Waarom alles via een 1 sporig knelpunt leiden? ???
-
Voor de bedrijfszekerheid zou ik de bovenste variant nemen.
Een engels wissel op een cruciale verbinding is niet raadzaam en kan een bron van ergernis worden.
(slechte ervaringen met engelse wissels van minitrix )
Peco zou nog wel kunnen.
Het rechtse wissel rechtsonder zou je naar links kunnen opschuiven voor een langer perronspoor.
Dus dat kleine rechte stuk tussen de wissels weglaten.
Bovendien oogt het 1e plan ook wat rustiger.
Groet,
Bert
-
Hoe zou je dat anders kunnen oplossen?
Ideeën zijn welkom.
-
Ik zou van het onderste spoor linkjes ook een rechtstreekse verbinding maken met het onderste perronspoor. Dan creëer je dubbelsporigheid ter hoogte van het Engels wissel en kun je als dat onderste perronspoor vrij is een trein het station in laten rijden en tegelijkertijd een ander aten vertrekken in tegengestelde richting.
En waar zijn die twee ultra korte kopspoortjes in je station voor?
Jeroen
-
De twee korte kopspoortjes zijn bedoeld om een loc te wisselen. Zie ontkoppelrails in hoofdspoor.
Of er ruimte is om de linkeronder rails te koppelen met het onderste perronspoor moet ik even bezien.
Enig idee hoe dit het beste op te lossen?
-
Hier twee mogelijke alternatieven ter inspiratie
(https://images.beneluxspoor.net/abload/17003/kieft01ytjch.jpg)
-
^^ Dit vind ik mooier, maar dan zou ik die kopspoortjes links leggen.
-
Een loc van een trein halen doen ze niet zomaar. Dat kan nodig zijn omdat de trein in dezelfde richting moet vertrekken als waarvandaan hij aangekomen is. Die loc zal dan in verreweg de meeste gevallen in het station van de trein gaan of tegen de trein gezet worden. Dan zijn kopspoortjes die alleen bereikbaar zijn vanaf de hoofdbaan, erg ongelukkig gekozen. Als een loc met een trein in het station aan komt, moet de loc losgekoppeld worden, de hoofdbaan oprijden, daar omgebouwd worden en terug rijden naar het kopspoortje. Dat kost extra tijd en nog belangrijker, de loc houdt dan de hoofdbaan bezet.
Probeer daarom kopspoortjes zo aan te leggen dat een loc die in het station van de trein af gaat, direct dat kopspoortje op kan rijden en vanaf dat spoortje weer direct tegen de trein aangezet kan worden. Dan blokkeer je de hoofdbaan niet en het scheelt het extra ombouwen van de loc. Bekijk daarom goed op welk spoor / welke sporen locomotieven van de trein gehaald dan wel aangekoppeld moeten worden en leg het kopspoortje dan zodanig neer dat de loc er direct heen kan.
Ik zou het daarom als volgt doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_79.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_79.jpg)
Voorkeur het bovenste plaatje. Twee Engelse wissels achter elkaar. Het enige voordeel van de bovenste t.o.v. de onderste is dat een loc vanuit het bovenste spoor uit het station in een rechte lijn naar het kopspoortje kan en het sporenplan er wat rustiger uitziet. Als je twee Engelse wissels achter elkaar niet ziet zitten, dan kun je voor het onderste plan gaan.
In deze plannen kun je in het meest ideale scenario zelfs met drie treinen tegelijk door de wisselstraat rijden. Dat zal in praktijk wellicht een toevalstreffer zijn, maar dit plan beantwoord in ieder geval zoveel mogelijk je vraag om de meeste flexibiliteit. Je kunt nu namelijk ook vanuit elke richting elk stationsspoor bereiken en vaaf elk stationsspoor ook alle richtingen op. Tevens kun je een loc vanaf elk stationsspoor op het kopspoortje zetten en vanaf het kopspoortje naar alle drie de stationssporen.
Jeroen
-
2 engelse wissels achter elkaar in een hoofdbaan is echt een drama in N met minitrix.
Ik heb ruim 40 jaar met minitrix gewerkt maar qua wissels en m.n. engelse wissels is het een drama.
qua techniek en uiterlijk totaal verouderd.
Hierbij een oplossing met gewone 15 graden wissels.
De 2 korte spoortjes kunnen ook vervallen.(deze zijn naar de linkerkant verplaatst)
Aanrader is het toepassen in deze situatie van Peco medium-radius electrofrogwissels (dus met geleidende puntstukken)
Hier rijden zelfs de kleinste loks overheen.
De geometrie hiervan komt aardig overeen met die van minitrix.
Deze zien er veel beter uit dan minitrix,zijn qua techniek volledig betrouwbaar en te combineren met de gewone minitrix-rails.
Of pas de Peco flexrail toe ivm het kleurverschil met minitrix.
Maar goed dit is maar een tip.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/scan_20210105152050.jpg
-
Hartelijk dank voor alle adviezen.
Alles mee wegend wat jullie voorstellen en ervaringen kom ik tot het volgende idee:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorstel-3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorstel-3.png)
Engelse wissel er uit, opstelsporen van hoofdspoor af en dubbel spoor onderin.
-
Maar zo kun je de kopsporen maar voor één perronspoor gebruiken, terwijl je in de oplossing die hierboven gegeven wordt alle perronsporen bediend kunnen worden. Lijkt mij toch iets flexibeler.
Mvg Bas
-
Maar zo kun je de kopsporen maar voor één perronspoor gebruiken
In Ut CS hadden ze aan het begin van de 60er jaren één kopspoor voor één perronspoor. Op dat kopspoor konden twee locs staan. Dat was in verband met de getrokken trein vanuit Amf. In Ut CS ging de loc er aan de voorkant af. Aan de achterkant kwam één loc voor het treingedeelte naar Rtd CS. Naderhand kwam de tweede loc voor het treingedeelte naar DH SS. Dat was toen op perronspoor 1, nu is heet dat perronspoor 7.
-
Maar zo kun je de kopsporen maar voor één perronspoor gebruiken, terwijl je in de oplossing die hierboven gegeven wordt alle perronsporen bediend kunnen worden. Lijkt mij toch iets flexibeler.
Klopt, maar ik heb ook maar in één spoor een ontkoppelrail liggen. ;)
En in alle drie een ontkoppelrails leggen is niet echt meer mogelijk. Dit gedeelte was namelijk al geheel klaar.
Ben met een nieuwe baan begonnen omdat mijn ruimte ingeperkt werd. Alleen het station is behouden :-[
In ieder geval is er ook geen ontkopperail nodig voor het middelste spoor wat normaal ook doorgansspoor is.