BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Dave....... op 02 January 2021, 13:12:39
-
Hoi!
Ik heb een hoop wisselspoelen van Roco.
Nu is mijn baan nog niet zo heel lang in bedrijf, maar heb nu al met twee spoelen problemen.
Met regelmaat weigert de spoel om te gaan, wat erg vervelend is omdat de boel op elkaar klapt. Zonde van de treinen en superirritant om alles te hersporen.
Een spoel heb ik al vervangen, de ander nog niet.
Nu mijn vraag, is dit een bekend euvel?
En zoja is er een goede oplossing voor ( behalve een ander soort aandrijving plaatsen)
Of is het gewoon Roco z’n nieuwe kwaliteitsstandaard en doe je er niks aan? :-X
-
Misschien moet je er even bij vertellen welke spoelen je precies hebt, want Roco heeft meerdere aandrijvingen.
-
Weet je ook waarom de spoel weigert? Krijgt hij geen stroom? Dan kan het zijn dat het eindcontact geen goed contact maakt.
-
@ Reinier
40296 de standaardspoel.
@klaas
Geen idee, ik had m’n twijfels.
Echter de spoel die ik heb vervangen doet het nu zonder meer goed.
De andere spoel deed het eerst goed, zover ik weet is er niks veranderd.
Dat is het irritante eraan dus.
-
Dan moet je aan de defecte toch even gaan meten.
Wat wel eens wil helpen: het ding met de hand een paar keer heen en weer halen.
-
Ga ik is proberen, dankje
-
En eventueel de storingen ook buiten de spoel zoeken.
Voorbeeld: Jaren geleden had ik een testbaantje om te oefenen met digitaal en met Koploper,, dat opgebouwd was uit geolinerails, met de bijbehorende inbouwspoelen in de wissels. Twee wissels gingen niet altijd om, met botsingen tot gevolg. Aangezien zowel Geoline, digitale aansturing alsook het programma Koploper allemaal nieuw voor me waren, heb ik me een ongeluk gezocht naar de oorzaak.
Uiteindelijk bleek dat één wissel zat aangesloten op een niet goed werkende uitgang van de wisseldecoder, en bij de andere bleek een braampje aan de kunststof railbedding te zitten waardoor soms de schuivende biels (die onder de tongen zit) vastliep.... met de aandrijvingen zelf was niets aan de hand.
-
Ik heb de spoelen van mijn wissels afgehaald om te vervangen door servo's. Je kan er wel een paar overnemen. Dan moet ik ze alleen even opsnorren en een foto maken of het wel het juiste type is.
Gr. Frits
-
Hallo Dave,
Heb ik ook. Ligt waarschijnlijk aan de eind afschakeling. Is iets aan te doen, 40296 openen en de twee pennetjes en het wisselcontact schoonmaken. Dit werkt echter maar tijdelijk. Zeker als de wissels ingebouwd zijn is een en ander lastig te doen. Ik ben nu bezig de contacten te overbruggen. Het nadeel is dat dan de eind afschakeling niet meer werkt en dat je dus op moet letten dat er niet te lang spanning op de spoelen blijft staan want dan branden die door.
Succes
-
Ik denk dat dat misschien de oplossing is.
-
Even het proberen waard: na het schoonmaken de kontakten lichtjes invetten met ATF.
-
Hallo
Ook ik heb reeds jaren veel aandrijvingen zoals deze in gebruik. Heel af en toe gaat er één kapot. Je kunt de wisselaandrijvingen makkelijk open maken (zoals hiervoor al is geschreven). Bij mij heb ik drie soorten problemen gezien die uiteindelijk steeds repareerbaar bleken (de spoel zelf is overigens nooit kapot gegaan). Eerste probleem: het stukje draadstaal om de wissel om te zetten wordt door vier kleine plastic “nokjes” vastgehouden. Die nokjes breken wel eens af. Oplossing: het stukje draadstaal met twee componentenlijm op het plastic houdertje vastplakken. Probleem twee: het veertje om de wissel in positie te houden wordt aan één kant door slecht één plastic nokje vastgehouden. Ook dit nokje kan afbreken. Oplossing is een klein gaatje te boren in het plastic houdertje waar het nokje heeft gezeten, er een klein stukje draadstaal in te zetten, en dit vast te zetten met lijm of met een soldeerbout vast te smelten. Probleem drie is een slecht contactje op de omschakelaar. Hiervoor helpt (zoals al door anderen gezegd) wat contactspray.
Groet,
Aiko
-
Dankjewel voor alle tips!