BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Kieft01 op 28 December 2020, 12:37:01

Titel: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Kieft01 op 28 December 2020, 12:37:01
Ik weet wat een keerkus is en ook hoe de schakeling aangesloten moet worden.
Nu wordt echter overal gezegd dat het midden deel ten minste zo lang moet zijn als de langste trein is.

Mijn vraag is nu waarom?
ik snap dat je hele trein normaal gesproken in een blok moet passen omdat je anders allerlei andere delen van je baan bezet houdt.
Maar stel dat dat geen probleem is om dat je dat beveiligd hebt.

Is er ook een zuiver technisch (elektronisch) moeten?
Ervan uitgaande dat alleen de loc stroom voert en de wagons niet.

Uiteraard vraag ik dit niet zomaar, ik heb geen lengte genoeg om een hele trein in het keerlus gedeelte te plaatsen.
(keerlus zelf is lang genoeg maar bestaat uit o.a. een station en daar kan ik niet veel meer aan veranderen)

Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: borotof op 28 December 2020, 12:41:40
Ik heb geen verstand van keerlussen, maar het lijkt me logisch dat de wielen kortsluiting maken als niet de hele trein in het keerlusgedeelte staat.
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: jowi op 28 December 2020, 12:52:35
Ervan uitgaande dat alleen de loc stroom voert en de wagons niet.
Alleen als de wagons plastic wielen hebben.
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Bert V op 28 December 2020, 12:54:50
Misschien je baanplan hier laten zien. Mogelijk dat er andere opties zijn om je keerlus te plaatsen die je zelf nog over het hoofd gezien hebt.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Kieft01 op 28 December 2020, 12:58:21
Hebben alle standaard wagons dan metalen wielen en ongeisoleerde metalen assen?
Dan zou je toch altijd kortsluiting krijgen als je die op de rails plaatst?

En als de assen geisoleerd zijn tov de wielen dan is er geen probleem of zie ik iets over het hoofd?

Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Reinier Z. op 28 December 2020, 12:59:55
Een metalen wiel overbrugt de isolatie tussen twee secties. Als die ongelijk gepoold staan, heb je kortsluiting.
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Bert V op 28 December 2020, 13:05:05
Wat ook nog kan is dat een rijtuig voorbereid is op verlichting waarbij beide assen van een wielstel voor de stroomafname met elkaar verbonden zijn (aan één kant natuurlijk) en staat dan het ene wiel in de ene sectie en het andere in de voorgaande sectie dan heb je ook sluiting.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Kieft01 op 28 December 2020, 13:06:55
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan.png)

Even heel schematisch.

Gaat om groene lijnen.
Rechts vanaf veticale streep is stationsgebied en daar kan ik niet zoveel meer aan wijzigen.
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 December 2020, 13:08:41
Zulke doorverbindingen in een draaistel moet je er dan als eerste uit halen.
Maar verder kan ook een enkel wiel nog kortsluiting maken op de scheiding.
Dat kun je oplossen door in beide spoorstaven een stukje stroomloos te maken. Hoeft maar 1 cm lang te zijn. Een extra scheiding zagen en dat stukje van 1 cm nergens aan verbinden.
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Fritsprt op 28 December 2020, 13:09:30
Alleen als de wagons plastic wielen hebben.

Gewone standaard geïsoleerde wielen volstaat ook hoor mits je een klein stukje rails spanningsloos maakt om de overgang te scheiden.

Is het groene gedeelte niet lang genoeg voor 1 trein? Dan kan het volgens mij op de manier zoals Klaas beschrijft.

(Berichtje aangepast, klopte niet helemaal)
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Reinier Z. op 28 December 2020, 13:11:57
nee, dus, daar hebben we het net over gehad.
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Kieft01 op 28 December 2020, 13:16:28
kijk dat noem ik nu creatief denken! (y)

Dus als ik het midden gedeelte te kort is en ik zorg dat er twee stukjes stroomloos (nergens aan verbonden) zijn. Dan zou het kunnen?

Die twee stroomloze stukjes moeten dan bij het begin of einde van de keerlus (D1/D2 of B1/B2) ? Of juist net voor begin van het middengedeelte (C1/C2)?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_4_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_4_1.jpg)
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Fritsprt op 28 December 2020, 13:18:13
Aan de kant waar je het spoor inrijdt. Dus als je twee richtingen oprijdt aan beide kanten
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 December 2020, 13:19:57
Die stroomloze stukjes moeten in ieder geval een het begin van de keerlus. En als de lus in twee richtingen wordt bereden dan ook aan de andere kant want die is voor de andere richting het begin.
En ze moeten komen op de plek waar de scheiding tussen de polariteiten zit.
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Bert V op 28 December 2020, 13:26:11
Check dus nog wel of je geen rijtuigen hebt waarvan de assen in een wielstel elektrisch met elkaar verbonden zijn aan één kant.

Als ik het goed zie rijd je N-spoor; dan is een stukje van 1 cm wel lang zat. Ik denk dat je dan zou kunnen volstaan met de rails niet met een isolatielas te verbinden maar ze gewoon een paar mm uit elkaar te leggen en het gat op te vullen met een stukje kunststof. Als het maar breed genoeg is zodat een wiel het niet kan overbruggen.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Kieft01 op 28 December 2020, 13:39:33
Dat scheelt inderdaad...nog makkelijker.

Voor de zekerheid dat ik het goed begrijp:

delen B, C en D zijn of worden altijd gelijk gepolariseerd dus de overbruggingen moeten tussen A en B1/B2 en tussen D1/D2 en E?
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Remunj op 28 December 2020, 13:59:14
Aanvullende vraag. Wat zit er rechts na de stationssporen? Zijn dat allemaal kopsporen? Zoja, dan hoef je in het groene deel helemaal geen keerlusschakelingen te plaatsen. Dan moet je gewoon alle sporen gelijk polen. Dan is je probleem daar in ieder geval opgelost.

Maar plaats het hele sporenplan eens. Want waarschijnlijk heb je links, na de klimspiraal ook een keerlusprobleem.
Dus grote kans dat je op de verkeerde plek zit te zoeken naar een oplossing. En kan je misschien simpeler in de spiraal een blok aanpassen tot keerlusblok.
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Kieft01 op 28 December 2020, 14:14:20
Sporen lopen door van boven naar beneden dus een hele echte dubbele keerlus. ;D
Nog niet helemaal nagekeken maar ik denk dat één keerlusmodule genoeg zou moeten zijn.

De spiraal eindigt beneden in opstelsporen en ook daar is er een keerlus.

De spiraal gaat ook nog naar boven maar hoe het daar er uit komt te zien is nog niet geheel uitgekristalliseerd. :)
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Remunj op 28 December 2020, 14:23:13
Kan je de wissels links boven nog verschuiven? Dan kan je misschien nog wat lengte winnen.

Misschien kan je een foto plaatsen van dat stuk baan met station. Maakt het inzichtelijker voor ons. Nu lijkt het of het station in een 180 graden boog ligt. En dat zal wel niet  ;D
Misschien zien we dan een andere oplossing.
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Peter Kleton op 28 December 2020, 14:27:29
Het is makkelijker om die stukjes geisoleerd spoor  van een paar mm  er tussen te wurmen ,dan wissels te gaan verplaatsen.... ;D
 Peter
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Kieft01 op 28 December 2020, 15:01:35
Toch wel ;D

Station zijn drie sporen naast elkaar in een boog. Dus ook perrons zijn een boog
Lijkt op schema krapper dan werkelijkheid.

Even een oud plaatje geupload:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/doorgang-rond.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/doorgang-rond.jpg)

Even plaatje 180 graden draaien voor juiste perspectief.
Laatste twee wissels vanaf groen blokje zijn er af en aan de andere kant is de laatste wissel er ook af.

Dit plaatje is dus gedeelte tot de verticale zwarte streep in eerste .schema

Om op de keerlus terug te komen:

Het is een dubbel spoor dus officieel zou ik twee keerlusmodules nodig hebben als ik het heel netjes wil doen.
Ik bedacht dat ik ze ook op éénkeerlusmodule zou kunnen aansluiten als ik zorg dat er maar één pijl tegelijk bereden wordt toch?

Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 December 2020, 16:27:59
De 3 stationssporen, zijn die wel lang genoeg voor een trein? Dan kun je daar keerlusmodules inzetten. Veel eleganter dan dat gedoe met dode stukjes spoorstaaf.
Kost je wel 3 modules, maar proberen om het met 1 module op te lossen is verkeerde zuinigheid.
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Kieft01 op 28 December 2020, 17:22:57
Je hebt helemaal gelijk en moet ik gewoon 2 modules gebruiken of over gaan op twee stukken enkel spoor.

Het station kan ik niets meer aan doen omdat al helemaal klaaris en aangekleed.
Gaat me teveel tijd kosten omdat helemaal weer netjes te krijgen na het isoleren, solderen etc.
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: VvKan op 28 December 2020, 21:21:06
Vraag:  zijn de groene stukken wel lang genoeg voor een hele trein ?
Dan zou je ook een andere keerlusmodule kunnen overwegen zonder detectiestukken, zoals bijvoorbeeld de Lenz LK200.
Titel: Re: Keerlus, mag langste deel ook kort?
Bericht door: Remunj op 29 December 2020, 10:08:36
Het is een dubbel spoor dus officieel zou ik twee keerlusmodules nodig hebben als ik het heel netjes wil doen.
Ik bedacht dat ik ze ook op één keerlusmodule zou kunnen aansluiten als ik zorg dat er maar één pijl tegelijk bereden wordt toch?
Niet doen. Dat gaat gegarandeerd een keer fout.
Als je het in die twee groene delen wilt inbouwen gebruik dan gewoon twee keerlus modules. Die ene extra zal je toch ook niet de kop kosten.

Zie je vaak dat er op de elektronica bezuinigd gaat worden maar er aan de andere kant een dure loc gekocht wordt.

Hoelang zijn die twee groene delen en hoelang zijn je perronsporen en langste trein?
Misschien anders iets korten op de lengte van je trein(en) ?

En eventueel inderdaad kiezen voor de LK200 of soortgelijke modellen als je daar wat lengte mee wint.